Mazda CX-30 Skyactiv-G 122 Plus

"Una dintre cele mai sigure masini ale finalului de an"
PUNCTAJ
4TUNING
88
PRIZA LA PUBLIC
50
NOTA CITITORULUI
100
DESPRE TEST SI SUMAR PUNCTAJ
Testat de: Alexandru Monenciu
  • Km. la bord: 6200
  • Km. efectuati: 600
  • Tipul drumului: Asfalt/Macadam
  • Mediul de condus: Urban / Extraurban
  • Conditii meteo: Uscat
  • Traseu: Bucuresti - Constanta - retur
  • Numar de pasageri: 4
  • Bagaje: Nu
  • Stil de condus: Legal
Mazda a lansat in 2019, cu ocazia Salonului Auto de la Geneva, un nou SUV compact, accesibil, care are ca public tinta familistii. Este vorba despre CX-30, un model care se situeaza in gama intre CX-3 si CX-5. Proaspat castigator al premiului "Volanul de aur 2019" si laudat de Euro NCAP, modelul japonez are sanse foarte mari sa devina un bestseller Mazda in Europa.

Specificatii tehnice

FAMILISTI Cel mai probabil sa o conduca:
FAMILISTI
URBAN / EXTRAURBAN Conceputa sa fie condusa:
URBAN / EXTRAURBAN
CHIAR TARE Sex-Appeal:
CHIAR TARE
  • Carburant
    Benzina
  • Cilindree
    1998 cmc
  • Putere
    122 CP
  • Cuplu
    213 NM
  • 0 - 100 km/h
    10.6 sec
  • Viteza maxima
    186 km/h
  • Tractiune
    FWD
  • Greutate
    1484 kg
  • Consum mixt
    5.1 l/100 de km
  • Nr. locuri
    5
  • Nr. usi
    5
  • Volum portbagaj
    430 litri
  • Euro NCAP
    5*
  • Pret de pornire
    22.890 euro
  • Pret model testat
    27.540 euro
  • Impozit anual
    180 lei

Exterior

PUNCTAJ 4TUNING
10 /10

In contextul in care CX-3 este considerat de multi clienti prea mic iar CX-5 prea mare pentru nevoile lor, Mazda s-a vazut nevoita sa lanseze un model intermediar intre cele doua SUV-uri din gama. Asa a luat nastere CX-30, un SUV compact dezvoltat pe arhitectura lui Mazda3 si care propune un exterior cu dimensiuni potrivite pentru traficul urban de zi cu zi si un habitaclu suficient de incapator pentru iesirile, cu familia sau cu prietenii, in natura de la sfarsitul saptamanii.

Mazda CX-30 Skyactiv-G122

Ca tot am inceput cu dimensiunile, Mazda CX-30 masoara 4395 de milimetri in lungime, 1795 milimetri latime, are o inaltime de 1540 milimetri si un ampatament de 2655 milimetri. Cu alte cuvinte, este putin mai mare decat Volkswagen T-Roc, aproape identic cu Range Rover Evoque si o idee mai mic decat Volvo XC40. 

Mazda CX-30 Skyactiv-G122

In ceea ce priveste design-ul, Mazda mizeaza pe un exterior indraznet scos in evidenta de curbele fluide ale caroseriei. Piesa de rezistenta a partii frontale este fara indoiala grila supradimensionata a radiatorului, inconjurata in partea inferioara de un ornament cromat si flancata de cele doua faruri cu LED (disponibile in dotarea standard) subtiri si inclinate. Design-ul KODO continua cu arcul ce traverseaza lateralul masinii, unind aripile fata si cele spate, ornamentul cromat din jurul geamurilor, aripa spate pozitionata deasupra lunetei si stopurile inguste care cuprind atat hayonul cat si aripile spate.

Mazda CX-30 Skyactiv-G122

Un look agresiv si expresiv in acelasi timp, cu mici influente sportive de SUV coupe, completat de jantele din aliaj cu diametrul de 16 sau 18 inch, de protectille din plastic specifice vehiculelor de off-road dar si de cele noua nuante de caroserie, inclusiv acest Rosu Soul Crystal care ne-a incantat privirea vreme de trei zile. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Interior

PUNCTAJ 4TUNING
9 /10

Habitaclul noii Mazda CX-30 nu impresioneaza printr-o explozie de culori si benzi cu LED iluminate ci prin materiale de foarte buna calitate si finisaje a-ntaia. Clientii pot opta pentru doua teme de culoare, una cu nuante de maro si tapiterie din piele alba sau neagra si una cu accente de albastru, caz in care scaunele sunt imbracate in material textil colorat cu gri sau negru. 

Masina testata de noi a venit echipata cu prima varianta, adica nuante de maro si tapiterie din piele neagra iar ornamentele negre cu aspect lucios si cateva accente metalice au completat tabloul. 

Mazda CX-30 Skyactiv-G122

Conexiunea dintre sofer si masina este centrul universului Mazda, tocmai de aceea partea de bord dedicata celui de la volan este simetrica si toate indicatoarele sunt indreptate catre el. Partea superioara a bordului este scoasa in evidenta de un element in forma de aripa, care traverseaza bordul dintr-o parte in alta. Si aici intalnim materiale moi, cusaturi contrastante si accente metalice, pentru un plus de eleganta. 

Toate butoanele si rotitele cu care interactioneaza soferul si pasagerul din dreapta sunt foarte placute la atingere, volanul imbracat in piele se simte foarte bine in maini iar maneta schimbatorului de viteze este pozitionata sus si cat mai in fata pentru o utilizare facila a centrului de comanda si a butoanelor din jurul sau. 

Mazda CX-30 Skyactiv-G122

Sistemul de infotainment Mazda Connect a fost actualizat astfel ca acum are un afisaj modern si ofera in standard conectivitate Apple CarPlay si Android Auto. Display-ul central masoara 8.8 inch iar melomanii au la dispozitie doua variante de sistem audio: cel standard, cu 8 incinte, si unul optional cu 12 boxe semnat de BOSE. 

Ceasurile de bord vin cu un cadran central digital, usor configurabil, iar scaunele de generatie noua sunt confortabile chiar si dupa un drum mai lung, chiar daca as putea spune ca sezutul mi s-a parut putin cam ingust. 

Mazda CX-30 Skyactiv-G122

Per total am ramas impresionat de habitaclul lui CX-30. Mi-a placut mai ales aerul premium si antifonarea foarte buna, dar chiar si asa, nu primeste punctaj maxim din doua motive: plasticul tare de pe centrul volanului si ornamentele piano black, cu care au cam exagerat. Desi placute din punct de vedere vizual, acestea sunt un magnet pentru praf si mai ales pentru amprente daca sunt in zone cu care interactionezi foarte mult.  

Spatiu

PUNCTAJ 4TUNING
10 /10

In ciuda dimensiunilor compacte, Mazda CX-30 ofera un spatiu interior generos atat pentru sofer cat si pentru pasagerul din dreapta, dar si pentru cei din spate. Ca spatii de depozitare ai buzunarele portierelor, torpedoul destul de incapator, cotiera centrala care include o priza la 12V si iesire USB pe care o poti folosi ca sa-ti incarci telefonul mobil, spre exemplu, dar si suporturi pentru pahare in partea din fata a tunelului median si in cotiera din spate.

Mazda CX-30 Skyactiv-G122

Cu toate scaunele in pozitie normala, volumul de incarcare al portbagajului este de 430 de litri insa daca rabatezi bancheta obtii 1406 litri pentru bagaje.

Mazda CX-30 Skyactiv-G122

Ca o comparatie, Mazda CX-30 ofera cu 91 de litri mai putin spatiu in portbagaj decat Skoda Karoq ( 521 litri) dar sta mai bine la acest capitol decat Toyota C-HR (377 litri), spre exemplu.

Mazda CX-30 Skyactiv-G122

 

Motor

PUNCTAJ 4TUNING
9 /10

Mazda CX-30 este disponibil cu trei motorizari, un diesel (Skyactiv-D) si doua propulsoare pe benzina: un Skyactiv-G si motorul minune al japonezilor, acel Skyactiv-X cu aprindere prin compresie controlata prin scanteie

Noi am avut la dispozitie motorul Skyactiv-G de 2.0 litri, aspirat natural, care dezvolta 122 de cai putere la 6000 de rotatii pe minut si 213 Nm cuplu la 4000 de rotatii pe minut. Unitatea este echipata cu un sistem de dezactivare a cilindrilor si Start/Stop si este asistata de un sistem mild-hybrid (Mazda M Hybrid) care capteaza energia rezultata la franare, o stocheaza intr-o baterie si alimenteaza mai apoi diferiti consumatori la accelerare pentru un consum cat mai redus de combustibil. 

Mazda CX-30 Skyactiv-G122

Propulsorul cu patru cilindri poate fi alaturat unor transmisii manuale cu sase trepte sau automate cu acelasi numar de rapoarte. Mazda ofera atat o tractiune integrala cat si una cu roti motrice fata. 

Agregatul este unul dintre cele mai silentioase pe care le-am intalnit, mai ales la ralanti cand trebuie sa te uiti la turometru ca sa-ti dai seama daca functioneaza sau nu. Sunetul incepe sa apara de-abia cand acul trece de 2.000 de rotatii pe minut si se ingroasa cand te joci in plaja superioara de turatii. 

Mazda CX-30 Skyactiv-G122

Fiind aspirat natural, motorul trage de jos si liniar pana cand turometrul atinge zona rosie care incepe de la 6.500 de rotatii pe minut. Mazda a calibrat si acest propulsor dupa modelul lui MX-5, punand accentul pe asa numitul "free-revving feel", adica senzatia ca motorul se tureaza la nesfarsit fara sa simti o scadere de forma.

Daca nu ai pretentii la cine stie ce performante, atunci acest Skyactiv-G este o alegere buna. Dar eu cred ca unitatea Skyactiv-X, cu cei 180 de cai, este mult mai potrivita daca vrei putin zvac si un consum mai mult decat decent. 

 

 

 

 

Transmisie

PUNCTAJ 4TUNING
10 /10

Majoritatea clientilor vor sa conduca in ziua de azi o transmisie automata, unul dintre motive ar fi ca este mai confortabila, in special in oras. Insa daca te regasesti printre puristii care inca vor sa schimbe ei vitezele de la o cutie manuala, atunci vei aprecia ca Mazda CX-30 poate fi comandata cu o astfel de transmisie, cu sase trepte. 

Mazda CX-30 Skyactiv-G122

A fost si cazul masinii testate de noi. Trecerea prin rapoarte se face lin si precis iar timoneria are o cursa scurta, poate nu chiar atat de scurta ca si in cazul lui MX-5, dar apropiata, as spune eu, de cea a Mazdei3. Ambreiajul prinde destul de sus iar pedala nu este foarte greoaie pentru traficul bara la bara. 

Mazda CX-30 Skyactiv-G122

Etajarea cutiei este potrivita atat pentru plecari "sportive" de la semafor, chiar daca nu este cazul cu 122 de cai putere si motor aspirat, cat si pentru drum intins. Adica primele doua trepte sunt scurte iar restul lungi. In viteza a sasea, la 100 de km/h, turometrul indica circa 2.500 de rotatii pe minut daca imi aduc eu bine aminte. 

 

 

Performante

PUNCTAJ 4TUNING
8 /10

Nu te astepta la performante care sa te dea pe spate, pentru ca acest SUV compact nu este despre asa ceva. In cazul versiunii conduse de noi, suta de kilometri pe ora este atinsa in 10.6 secunde si cu pedala de acceleratie la podea, si cu destul drum liber si drept in fata, acul vitezometrului se va opri la 186 de km/h. 

Mazda CX-30 Skyactiv-G122

Suspensia este aceeasi ca la Mazda3, cu lonjeroane pe fata si cu bara de torsiune pe spate. Putin cam rigida pe alocuri si usor galagioasa, in special pe spate, atunci cand treci peste denivelari ceva mai maricele. 

Mazda CX-30 Skyactiv-G122

Franele sunt cu disc pe toate patru rotile, asistate desigur de ABS si ESP. Discurile de pe puntea fata au diametrul de 295 mm iar cele de pe puntea spate 265 mm, suficient pentru o franare eficienta la viteze normale.

Tinuta de drum

PUNCTAJ 4TUNING
10 /10

Mazda CX-30 este o masina fara pretentii, care se descurca bine indiferent de mediul de condus. In oras te strecori usor cu ea, multumita dimensiunilor compacte, iar parcarea este floare la ureche. 

Mazda CX-30 Skyactiv-G122

La drum lung nu se simte ca un crossover compact, si cand spun asta ma refer in sensul bun. Masina este stabila, manevrabila, chiar si la viteze mari, iar directia este precisa, desi putin cam prea asistata pentru gustul meu. Pe viraje, ruliul nu este foarte accentuat insa subvirarea tinde sa-si faca simtita prezenta daca fortezi nota. 

Mazda CX-30 Skyactiv-G122

Cat despre iesirile pe teren accidentat...ei bine, trebuie sa evaluezi terenul mai intai. CX-30 are garda la sol de 175 milimetri, ceea ce inseamna ca poti sa parcurgi un traseu de off-road, dar nu foarte complex. Daca eviti noroaiele mari, denivelarile foarte pronuntate si santurile adanci vei fi in siguranta. Pana la urma nu este chiar un SUV pur-sange sau, mai mult, un off-roader. 

Mazda CX-30 Skyactiv-G122

 

Vizibilitate

PUNCTAJ 4TUNING
10 /10

In cele trei zile de condus nu am avut o problema majora cu vizibilitatea noii Mazda CX-30. Oglinzile laterale sunt destul de mari, in comparatie cu restul caroseriei, astfel ca iti ofera toata vizibilitatea de care ai nevoie. Oglinda retrovizoare te incurca putin, dar nu la fel de mult ca in MX-5, iar luneta este indeajuns de lata incat sa vezi tot ce se intampla in spatele tau. 

Mazda CX-30 Skyactiv-G122

Pentru a-ti face viata mai usoara in spatele volanului, SUV-ul compact al niponilor este echipat inca din standard cu senzori de parcare spate. Optional poti alege senzori de parcare si pe fata, o camera de marsarier sau un sistem de monitorizare cu camere video la 360 de grade. 

Mazda CX-30 Skyactiv-G122

 

Siguranta

PUNCTAJ 4TUNING
10 /10

Mazda CX-30 a fost testata recent de Euro NCAP si a primit calificativul de 5 stele cu felicitari. Specialistii belgieni i-au acordat un punctaj de 99% pentru protectia adultilor (devenind astfel cel mai sigur model testat, conform protocolului 2018/2019, la acest capitol), cu 86% a fost notata protectia copiilor, cu 80% cea a pietonilor iar sistemele de siguranta au fost punctate cu 77%.

Mazda CX-30 Skyactiv-G122

"Felicitari celor de la Mazda pentru un nou rezultat aproape perfect la protectia pentru adulti. Mai sunt cateva modele pe care le vom testa in 2019, dar este putin probabil sa vedem un rezultat mai bun la acest capitol," au declarat cu ocazia testelor de siguranta inginerii de la Euro NCAP. 

SUV-ul compact poate fi echipat cu toate sistemele de ultima generatie a marcii, iar in standard vine cu o suita impresionanta. Printre ele airbag-uri frontale, laterale fata si cortina fata-spate, airbag genunchi sofer, sistem de asistenta la plecare din panta, senzori de lumina si ploaie, asistent inteligent de franare in oras cu functie de recunoastere a pietonilor, sistem monitorizare unghi mort, sistem asistenta mentinere banda, pilot automat adaptiv, sistem inteligent de asistenta la viteza, sistem inteligent de franare, sistem recunoastere semne de circulatie, sistem control automat faza lunga, sistem alerta sofer (monitorizarea starea de oboseala a celui de la volan si il avertizeaza printr-un semnal sonor cand este cazul sa ia o pauza), senzori de parcare spate si sistem de alarma. 

Mazda CX-30 Skyactiv-G122

Optional, Mazda ofera pachetul Safety Pack (disponibil numai dupa selectarea nivelului de echipare Plus) care pluseaza pe langa cele de mai sus cu senzori de parcare fata, camera de marsarier, sistem de monitorizare 360 de grade, sistem de alerta sofer cu camera, sistem de alerta trafic fata, sistem alerta trafic marsarier cu asistent inteligent de franare, asistent inteligent de franare spate si asistent trafic si croaziera ( asista accelerarea, franarea si directia in ambuteiaje pe autostrada pentru a mentine o distanta corespunzatoare fata de masina din fata). 

 

Dotari

PUNCTAJ 4TUNING
10 /10

La fel ca si Mazda3, SUV-ul CX-30 este disponibil in Romania in doua niveluri de echipare: Standard si Plus, la acesta din urma clientii putand adauga patru pachete de dotari pentru un plus de confort, eleganta si siguranta. Pentru versiunea cu motorul Skyactiv-X, Mazda propune doua niveluri de echipare separate: GT si GT Plus. 

Mazda CX-30 Skyactiv-G122

In standard, CX-30 vine, printre altele, cu jante aliaj de 16 inch, faruri, stopuri si lumini de zi cu LED, oglinzi exterioare cu semnalizare, oglinzi electrice, incalzite si rabatabile automat, stergatoare cu duze incorporate, head-up display, display color de 8.8 inch, centru de comanda HMI, ecran cadran central digital, computer de bord, aer conditionat manual, buton pornire/oprire motor, volan imbracat in piele cu comenzi audio si Bluetooth, geamuri electrice fata/spate, USB, 8 difuzoare sau sistem de navigatie integrat. 

Mazda CX-30 Skyactiv-G122

Masina condusa de noi a fost un CX-30 in nivelul de echipare Plus cu toate cele patru pachete de dotari bifate (Safety Pack, Luxury Pack, Sound Pack si Style Pack). Asta inseamna ca pe langa cele de mai sus a fost echipata cu jante pe 18 inch, scaune fata si volan incalzit, parbriz degivrat in zona stergatoarelor, sistem de acces fara cheie, senzori de parcare fata, camera video marsarier, oglinda interioara electroma, hayon actionat electric (toate pana aici intra in nivelul de echipare Plus), sistem audio BOSE cu 12 incinte, lumini diurne LED, faruri adaptive LED, stopuri LED, geamuri laterale si luneta fumurie, oglinda interioara fara rama, tapiterie din piele neagra sau scaun sofer cu memorie si reglabil electric.

Mazda CX-30 Skyactiv-G122

 

Consum

PUNCTAJ 4TUNING
8 /10

Pentru aceasta motorizare, Mazda declara un consum urban de 6.2 litri/100 de kilometri, unul extra-urban de 4.5 litri/100 de kilometri si unul combinat de 5.1 litri la fiecare 100 de kilometri parcursi, toate conforme cu standardul WLTP. 

Tot ce iti pot spune este ca nu am obtinut vreun consum apropiat de valorile oficiale. La finalul celor 600 de kilometri (aprox. 450 pe autostrada si restul in oras) computerul de bord imi indica un consum extra-urban de 7.4 litri/100 de km si unul combinat de 8.4 l/100 de km. 

Mazda CX-30 Skyactiv-G122

Daca te intereseaza consumul instant, iti pot spune ca la 100 de km/h in viteza a sasea, cu doi cilindri dezactivati, masina consuma 3.3 litri/100 de km, iar la 140 de km/h consumul instant a urcat pe la 7-8 litri/100 de km.

Asadar, aceasta motorizare nu este tocmai prietenoasa cu buzunarul tau daca mergi mult cu peste 100 de km/h. Si din acest punct de vedere, motorul Skyactiv-X (tot tractiune fata si cutie manuala) este mai performant, cel putin pe hartie: 4.6 l/100 de km consum mixt, 5.2 urban si 4.3 extra-urban. Si are cu 58 de cai putere in plus. 

 

 

 

 

Pret

PUNCTAJ 4TUNING
10 /10

Mazda CX-30 porneste in Romania de la 21.190 de euro cu TVA si poate ajunge sa coste chiar si 31.090 euro (Skyactiv-X, GT Plus, AWD si cutie automata). 

Un CX-30 Skyactiv-G122 Plus, ca si cel testat de noi, costa cel putin 22.890 de euro la noi in tara. Cele patru pachete de dotari si vopseaua metalizata Rosu Soul Crystal au facut ca pretul de lista sa ajunga la 27.540 de euro cu TVA inclus. 

Mazda CX-30 Skyactiv-G122

Fiind incadrat intr-un segment extrem de populat, Mazda CX-30 are foarte multi rivali asa ca am luat doar cativa pentru a compara preturile: Skoda Karoq porneste de la 20.618 euro (benzina, MT, FWD), Volkswagen T-Roc in aceeasi combinatie costa 17.389 euro, iar Toyota C-HR costa cel putin 21.851 de euro in Romania.

 

 

Concluzii

PUNCTAJ TOTAL
88 / 100

Mazda CX-30 este un mare plus adus segmentului SUV-urilor compacte, un model care te atrage cu design-ul exterior mai indraznet decat al multora dintre concurenti si un interior care bate foarte aproape de segmentul premium. In plus, vorbim despre o masina foarte sigura, un aspect pe care publicul tinta al acestui SUV compact ar trebui sa il ia primul in considerare atunci cand alege o masina noua. 

Mazda CX-30 Skyactiv-G122

Da, gasesti rivali mai accesibili si mai practici (vezi Skoda Karoq sau Volkswagen T-Roc), dar cu siguranta se vor gasi foarte multi clienti care doresc sa iasa din tipare si vor alege modelul nipon. Pana la urma, asa cum spuneam la inceputul acestui test drive, noul CX-30 chiar are toate atuurile sa devina un bestseller Mazda pe continentul european. 

 
  • Suspensia spate zgomotoasa

 

  • Transmisia
  • Sistem audio BOSE
  • Spatiu habitaclu
  • Design exterior

 

  • Materiale interior
  • Dotari standard

 

 

SPUNE-TI PAREREA!

NOTA CITITORULUI
100 / 100
Browser-ul tau nu suporta javascript. Te rugam sa-l actualizezi.
Acordă o notă maşinii
Salvează
Punctajul dat de 4Tuning este cat se poate de obiectiv, fiind rezultatul propriei experiente acumulata conducand mai multe masini similare. Punctajul 4Tuning al fiecarei masini este si ca urmare a comparatiei cu alte modele din acelasi segment, niciodata cu masini din alte categorii. Popularitatea unei masini este calculata in functie de numarul de citiri ale articolului, impactul in mediul social online si comentarii. Nota cititorului este media notelor date de vizitatori, in functie de propriile preferinte. Spune-ti si tu parerea despre aceasta masina mai jos.
Da o nota masinii testate

Distribuie pe Facebook


Vezi toate pozele (42) Poze Mazda CX-30 Skyactiv-G122
[+] mai multe