Pentru a celebra cele trei decenii influentate de filozofia Jinba ittai, sofer si masina in perfecta armonie, si cele patru generatii MX-5, japonezii de la Mazda au lansat o editie aniversara pentru acest model emblematic. Botezata sugestiv 30th Anniversary, aceasta este replicata in 3000 de exemplare la nivel global si este disponibila in ambele variante de caroserie: Soft Top si Retractable Fastback (RF).
Toate exemplarele aniversare sunt usor de recunoscut, avand cateva particularitati cum ar fi nuanta exterioara unica Racing Orange, jantele negre din aluminiu forjat Rays ZE40 RS30, cu diametrul de 17 inch, etrierele fata Brembo si cele spate Nissin (ambele in portocaliu) sau insigna aniversara care iti spune al catelea exemplar, din cele 3000, il conduci. In cazul nostru a fost al 1682-lea.
Termenul Retractable Fastback, sau pe scurt RF, inseamna ca masina condusa de noi a avut o caroserie de tip targa, adica o combinatie intre un roadster si un coupe. Plafonul retractabil de tip hard top este actionat electronic si poate fi coborat/ridicat in aproximativ 13 secunde.
Mazda MX-5 a fost inca de la inceput un roadster de dimensiuni reduse, iar cea de-a patra generatie a ramas fidela retetei originale. Masina are o lungime de 3.915 milimetri, o latime de 1.735 milimetri, masoara 1.235 milimetri in inaltime iar ampatamentul este de 2.310 milimetri.
Limbajul de design, cu capota alungita si accentuata de cele doua aripi proeminente te duce usor cu gandul la Corvette-ul C3, cel mai frumos din toate timpurile in opinia mea. Ai apoi farurile inguste si luminile de zi oblice, cu LED, care contribuie si ele la personalizarea partii fronalte. Chiar daca nu impresioneaza prin dimensiuni, Mazda MX-5 se face cu siguranta remarcata printr-un design exterior indraznet, agresiv si sportiv, iesit din tiparele prezentului.
Daca vrei un interior luxos care sa iti ia ochii cu enspe mii de display-uri si lumina ambientala cu nu stiu cate culori, atunci Mazda MX-5 nu este masina potrivita pentru tine. Asta pentru ca sportiva japoneza mizeaza pe un habitaclu minimalist. Un volan multifunctional, destul de subtire si imbracat in piele, doua scaune sport, o cotiera centrala ingusta, frana de mana si un schimbator de viteze in miniatura este tot ce primesti. Si sa fim sinceri, nici nu ai nevoie de mai mult pentru ca intr-un MX-5 tot ce conteaza este condusul.
In ceea ce priveste materialele din habitaclu, per total Mazda a facut o treaba buna, insa putea acorda o atentie sporita plasticului folosit mai ales in partea superioara a bordului. Deasemenea, o atentie sporita putea fi acordata si antifonarii in contextul in care chiar si cu plafonul ridicat intra cam mult zgomot in interior.
Fiind un model aniversar, interiorul masinii conduse de noi a fost animat de cateva dotari exclusive. Spre exemplu scaunele sport Recaro imbracate in Alcantara si piele neagra (ofera un suport lateral foarte bun si sunt neasteptat de confortabile) cu difuzoare in tetiere, cusaturi si accente portocalii pe scaune, ornamentele portierelor, tabloul de bord si maneta schimbatorului de viteze sau Alcantara in partea mediana a bordului si la nivelul fetelor de usi.
In centrul instrumentarului de bord ai turometrul analog gradat pana la 8.000 de rotatii pe minut, cu o zona rosie care incepe la 7.100 rpm, flancat in partea dreapta de vitezometru si in stanga de un display mic care afiseaza pe rand informatii despre consum, autonomie, kilometri parcursi sau cand trebuie sa faci urmatoarea vizita in service pentru revizie.
Actuala generatie MX-5 a debutat in 2014 (facelift in 2018) iar acest lucru se vede mai ales in cazul sistemului de infotainment cu ecran color, tactil, de 7 inch. Navigatia prin meniu se face destul de usor dar grafica este cea care tradeaza cel mai mult varsta modelului asiatic.
Habitaclul lui MX-5 este inghesuit, chiar claustrofobic atunci cand acoperisul este ridicat iar spatiul de depozitare este foarte limitat. Ai doua suporturi pentru pahare, detasabile, in spate, un spatiu mic pentru chei in cotiera centrala, doua buzunarase in portiere, un loc unde sa-ti pui telefonul in partea inferioara a consolei centrale si un torpedou mutat in spatele tunelului median. Acesta din urma este ceva mai generos.
Portbagajul poate inghiti pana la 127 de litri de bagaje, ceea ce se traduce fie prin doua genti de mana (alea de te lasa cu ele in avion) sau o plasa mare de cumparaturi si o apa la 5 litri. Cu alte cuvinte, daca te gandesti sa pleci intr-o excursie cu Mazda MX-5, asigura-te ca iubita/sotia nu-si ia toata garderoba cu ea. Daca mergi la cumparaturi, stai departe de baxurile cu apa, de lada de bere si de chestiile voluminoase.
De indata ce intri in masina iti dai seama ca nu este facuta pentru vlajgani, mai ales pentru de-astia de 1.92 metri si 100 de kilograme. Chiar si cu scaunul maxim in spate, genunchii mi-au fost la cativa milimetri de bord iar capul lipit de plafon. Din fericire in weekend a fost soare, asa ca acoperisul hard top a fost tot timpul coborat.
Toate problemele dispar cand apesi butonul care trezeste la viata motorul de 2.0 litri Skyactiv-G pe benzina. Acest propulsor, aspirat natural, cu patru cilindri este singurul disponibil pe cele 3000 de exemplare 30th Anniversary si livreaza puntii spate 184 de cai putere la 7.000 de rotatii pe minut si 205 Nm cuplu la 4.000 de rotatii pe minut.
Cu precizia si dedicarea unui dirijor, inginerii de la Mazda au reglat in cel mai mic detaliu sunetul produs de unitatea cu patru cilindri. La ralanti abia daca il percepi dar de la 2.500 de rotatii pe minut si pana in limitare, motorul Skyactiv-G canta o adevarata simfonie. O simfonie in patru cilindri, neintrerupta de suieratul turbinei.
Motorul iti da ocazia sa experimentezi toata plaja de turatii iar raspunsul este instant, indiferent de valoarea indicata de turometru si de treapta de viteza in care te afli.
Pentru ca experienta de condus sa fie completa, Mazda a echipat MX-5 30th Anniversary cu o transmisie manuala cu sase trepte. Schimbarea rapoartelor este lina si foarte precisa iar cursa scurta a timoneriei nu face altceva decat sa sporeasca placerea.
Etajarea vitezelor este potrivita atat pentru condusul in mediul urban cat si in extraurban. La o viteza de 100 - 110 km/h, in viteza a sasea, turometrul iti va indica circa 2.000 de rotatii pe minut si un consum instant foarte mic, ceea ce este bine pentru o masina sport si implicit pentru buzunarul tau.
Potrivit specificatiilor tehnice, Mazda MX-5 RF Skyactiv-G 184 atinge 100 de km/h in 6.8 secunde si cu pedala de acceleratie la podea, acul vitezometrului se va opri in dreptul valorii de 220 km/h.
Pe viraje, si nu numai, ne-am bucurat ca masina a fost echipata cu frane performante, cu etriere Brembo pe fata si Nissin pe puntea spate. Tot aici trebuie sa amintim suspensia sport cu amortizoare Bilstein, putin cam rigida pe alocuri, si diferentialul cu alunecare limitata (LSD) Torsen.
Pe viraje. Acolo trebuie sa conduci aceasta masina pentru a te indragosti iremediabil de ea. Cu cat mai multe serpentine, cu atat mai bine.
Aici, Mazda MX-5 se simte ca pestele in apa. Directia este foarte precisa iar comportamentul masinii este incredibil. Cu ce as compara-o din punct de vedere al manevrabilitatii? Cu un kart. In sensul ca invarti volanul in directia dorita si masina reactioneaza instant. Fara scartait de cauciucuri, fara subvirare, fara supravirare. Desigur, conteaza foarte mult si anvelopele cu care este incaltata.
Bine, nu te gandi ca subvirarea si supravirarea nu exista. Exista, mai ales cea din urma, dar chiar si atunci masina este foarte controlabila. Pana la urma, este celebra pentru asta.
Sistemul de control al tractiunii intervine la momentul oportun: nici nu-ti strica de tot distractia, dar nici nu te lasa sa pierzi controlul. Daca il dezactivezi, ceea ce nu iti recomand pe drumurile publice, vei simti mult mai bine masina si vei simti avantajele acelui diferential cu alunecare limitata Torsen, cu care vin echipate toate exemplarele editie aniversara si MX-5-urile "obisnuite" in nivelul de echipare Revolution Top.
In rest, Mazda MX-5 RF 30th Anniversary se conduce ca oricare alta masina. Pentru autostrazi ai pilotul automat, pe care il activezi si reglezi usor cu ajutorul butoanelor de pe volan. Am avut si un sistem care ma atentiona de fiecare data cand depaseam linia care desparte sensurile de mers, dar sa ti-o zic pe aia sincera, l-am dezactivat dupa doar cativa kilometri pentru ca pe drumurile patriei incaleci linia de prea multe ori.
Mazda MX-5 exceleaza asadar la capitolul manevrabilitate si tinuta de drum, dar nu straluceste atunci cand vine vorba de vizibilitate. Fiind o caroserie de tip targa, nu o sa vezi mare lucru pe diagonala indiferent daca plafonul este coborat sau ridicat, oglinzile laterale sunt cam mici iar retrovizoarea destul de mare iti blocheaza campul vizual si te incurca cand te apropii de trecerile de pietoni sau cand stai la semafor.
Dar vorba aceea, nu le poti avea pe toate.
Specialistii Euro NCAP au testat micul roadster japonez, caruia i-au acordat 4 stele la testele de siguranta. Lipsa airbag-urilor pentru genunchi si a unui sistem de franare in caz de impact iminent (Automatic Emergency Braking) au privat MX-5 de punctajul maxim.
Chiar si fara acestea, masina vine cu o lista generoasa de sisteme de siguranta, inclusiv airbag-uri frontale si laterale, capota activa in caz de accident, sistem de control al stabilitatii (DSC), sistem monitorizare unghi mort, asistent avertizare depasire banda de rulare sau sistem monitorizare presiune pneuri.
La momentul testarii actualei generatii MX-5, adica in 2015, Euro NCAP a testat si doi dintre cei mai importanti rivali ai sai care s-au descurcat la fel sau chiar mai rau. Ne referim aici la Audi TT, deasemenea punctat cu 4 stele, si la BMW Z4 care in urma cu patru ani a primit doar 3 stele din partea belgienilor.
Roadster-ul bavarezilor a primit intre timp o noua generatie, pe care am testat-o si noi, care a trecut cu brio de testele de siguranta.
Fiind bazat pe nivelul de echipare Revolution, Mazda MX-5 RF 30th Anniversary vine cu o lista lunga de dotari. Printre acestea se numara stopurile si luminile diurne LED, farurile adaptive LED, senzori de parcare spate, acces fara cheie, senzor de ploaie, oglinzi exterioare electrice si incalzite, sistem audio BOSE cu 9 incinte, sistem de infotainment cu ecran tactil de 7 inch, Bluetooth, navigatie, geamuri electrice, senzor de lumina, sistem i-STOP, comenzi climatizare cu inel argintiu, inchidere centralizata cu telecomanda, oglinda interioara electrocroma, climatizare automata, buton pornire-oprire motor si frana de mana imbracata in piele.
Elementele exclusive oferite pe aceasta editie aniversara le-am tot amintit pe parcursul acestui articol dar hai sa le mai trecem o data, rapid, in revista: caroserie in nuanta Racing Orange, jante din aluminiu forjat Rays ZE40 RS30, insigna aniversara de 30 de ani cu numarul de serie, etriere portocalii si elemente portocalii pe scaune, ornamentele usii, tabloul de bord si maneta schimbatorului de viteze, scaune Recaro imbracate in piele si Alcantara si volan cu comenzi, deasemenea imbracat in piele.
Atunci cand iti iei o masina sport, consumul ar trebui sa fie ultima ta grija. De aceea nici nu m-a interesat acest aspect in cele trei zile petrecute alaturi de MX-5 RF 30th Anniversary.
Dar, asa, de dragul conversatiei iti spun ca la finalul celor 445 de kilometri, consumul mediu a fost de 7.5 litri/100 de kilometri. Deloc rau, mai ales ca pe serpentine nu am menajat-o deloc. Daca cei 7.5 litri nu te impresioneaza, atunci cu siguranta o vor face cei 6.4 litri/100 de kilometri indicati de bord de la iesirea din Bucuresti si pana la Comarnic cand am nimerit in nelipsita coada de masini. Chiar si aici, consumul nu a crescut foarte mult avand in vedere ce masina este echipata cu sistemul automat Start/Stop.
Oficial, Mazda declara pentru aceasta motorizare un consum urban de 8.4 litri/100 km, unul extraurban de 5.9 l/100 km si unul mixt de 6.9 l/100 km.
La 20.390 de euro, Mazda MX-5 este cel mai ieftin roadster, nou, pe care il poti cumpara in acest moment la noi in tara. Versiunea Retractable Fastback este ceva mai scumpa, avand un pret de pornire de 26.290 de euro.
Un MX-5 RF in nivelul de echipare Revolution costa cel putin 27.990 de euro pe piata din Romania. Masina condusa de noi, asa cum o vezi in imaginile alaturate, are un pret de 33.190 euro cu TVA inclus.
Retractable Fastback. Odata cu lansarea actualei generatii MX-5, Mazda le-a pus clientilor la dispozitie, pentru prima data in istoria acestui model, o varianta de caroserie targa. Este vorba despre asa-numita Retractable Fastback, care combina avantajele unei decapotabile (plafon retractabil) cu cele ale unui coupe (rigiditatea sasiului).
Greutatea masinii are de suferit, dar MX-5 arata al naibii de bine in aceasta versiune. Cel putin, asta-i parerea mea.
De-a lungul istoriei, acest tip de caroserie a mai fost folosit si de alti constructori de automobile, inclusiv de Porsche pentru legendarul model 911.
Decapotabilele nu sunt masini pe care le cumperi cu capul, ci cu inima. Orice impatimit auto ar trebui sa aiba in garaj o masina pe care sa o decapoteze si cu care sa bata tara in lung si-n lat. Tara, continentul, Pamantul.
De ce Mazda MX-5? In primul rand pentru ca este cel mai accesibil roadster de pe piata si apoi pentru ca nicio alta masina, la banii astia, nu iti va da mai multe satisfactii. Este controlabila, (inca) are motor aspirat, o poti comanda cu transmisie manuala, are tractiune spate, arata foarte bine...vrei si alte motive sau ajung astea?
In timp ce scriam aceasta concluzie mi-am adus aminte ce a zis odata Jeremy Clarkson dupa ce a testat o Mazda MX-5: "Daca vrei o masina sport, Mazda MX-5 este perfecta. [...] Singurul motiv pentru care i-am dat 5 stele este ca nu pot sa-i dau 14."