Mini-ul original s-a nascut la finalul anilor '50 in uzina constructorului British Motor Corporation - o fuziune intre Morris si Austin - si la inceput a fost vandut sub denumirile Austin Seven si Morris Mini-Minor. Apoi, in 1969, in plin curent hippie, Mini a devenit un brand de sine statator. Tot in anii '60, modelele Mini Cooper si Cooper S s-au impus de trei ori consecutiv ('64, '65 si '66) in celebrul Raliu Monte Carlo.
In 2000, BMW a vandut o mare parte a Grupului Rover - pe care l-a achizitionat in 1994 - dar a decis sa pastreze brand-ul Mini si sa construiasca in continuare masinile care au marcat atatea generatii. Asa se face ca un an mai tarziu apare pe piata noul MINI Hatch, un model pe care fanii l-au indragit inca de la inceput.
Chiar daca de-a lungul anilor a trecut prin mai multe transformari, MINI a ramas fidel valorilor marcii, atat din punct de vedere al manevrabilitatii - pastrandu acel "go-kart feeling" - cat si al design-ului.
Actuala generatie, a treia, a debutat in 2013, fiind lansata pe piata un an mai tarziu. Facelift-ul prezentat in 2018 a venit cu mai multe imbunatatiri de ordin tehnic dar si cateva de ordin estetic. Incet incet au fost preluate de toate versiunile de caroserie, inclusiv de MINI Cooper Cabriolet.
Ne referim aici la farurile LED care integreaza atat luminile de zi cat si semnalizarile, grila extinsa sau stopurile pe ale caror fundal este afisat cu mandrie Union Jack (drapelul Regatului Unit).
Fiind un Cooper S, masina din imagini are cateva detalii exterioare specifice, cum ar fi emblema S de pe grila si Cooper S de pe portbagaj, jantele Roulette Spoke, cu diametrul de 17 inch, sau sistemul de evacuare dublu montat pe mijloc.
Pentru ca este un Mini Cabrio, avem si un plafon retractabil din material textil (Union Jack este prezent si aici) care se inchide/deschide in circa 15 secunde si pana la viteze de 30 km/h. Asa ca nu trebuie sa opresti de tot in cazul in care se strica vremea.
Interiorul unui Mini este un loc plin de personalitate si detalii, care te cucereste din momentul in care deschizi portiera si patrunzi in acest univers in care elementele clasice se imbina cu cele moderne si cu materialele de calitate.
Butoanele inspirate din industria aeronautica, scaunele sport cu tetiera integrata, volanul multifunctional John Cooper Works imbracat in piele, ceasurile de bord analogice, frana de mana mecanica si elementul rotund care domina partea superioara a consolei centrale si care acum include display-ul de 8.8 inch, cu touchscreen, al sistemului de infotainment, toate acestea sunt ca o punte peste ani care uneste trecutul MINI cu prezentul acestui brand atat de reprezentantiv pentru industria auto britanica.
Noaptea, sau in conditii de lumina slaba, habitaclul este animat de benzile cu lumina ambientala. Paleta de culori este generoasa iar trecerea prin nuante se face cu ajutorul unui buton din "plafoniera". Tot aici este pozitionat si butonul care coboara sau ridica plafonul soft top.
Spatiul este relativ intr-un MINI Cooper Cabriolet. Adica, in fata, pasagerii au destul loc insa cei doi din spate nu se pot considera la fel de norocosi. In plus, daca montezi paravantul masina se transforma intr-un roadster, bancheta devenind spatiu de depozitare.
Ca tot am ajuns la spatiile de depozitare, acestea nu sunt foarte multe si nici generoase ca dimensiune. Dar gasesti unde sa-ti pui telefonul, portofelul sau sticlele cu apa. Lista cu dotari optionale include si o cotiera centrala dar aceasta incorporeaza zona cu incarcare prin inductie pentru telefonul mobil asa ca nu prea mai ai loc de altceva aici.
Cu plafonul ridicat ai destul de loc pentru cap, indiferent ca stai in fata sau in spate.
In ceea ce priveste portbagajul, acesta are un volum de incarcare de 160 de litri, cu plafonul coborat, si 215 cu el ridicat. Ai la dispozitie chiar si o functie de incarcare usoara a bagajelor care ridica nivelul plafonului si face deschiderea portbagajului mai mare.
MINI Cooper S Cabriolet este echipat cu acelasi motor de 2.0 litri TwinPower Turbo, cu patru cilindri, la fel ca si versiunile John Cooper Works, numai ca in cazul sau agregatul dezvolta 192 de cai putere intre 5000 si 6000 de rotatii pe minut si 280 Nm cuplu intre 1350 si 4600 rpm.
Propulsorul se comporta in acelasi timp ca un motor turbo dar si ca unul aspirat. Adica trage de foarte jos, chiar de la 1.350 rpm insa varful de putere il are pe la 5-6000 de rotatii, foarte aproape de linia rosie. Cu alte cuvinte iti da ocazia sa experimentezi toata plaja de turatii si trage liniar pe toata "lungimea" ei.
Iar sunetul, mai ales dupa 3-4000 de rotatii pe minut creeaza dependenta. Activeaza modul Sport, coboara plafonul si bucura-te de un sunet infundat, amestecat cu suieratul turbinei, care iti rezoneaza parca langa ureche.
MINI le da ocazia puristilor sa echipeze modelul Cooper S Cabriolet cu o transmisie manuala dar cutia automata Steptronic Sport, cu dublu-ambreiaj si sapte rapoarte, este cea mai buna alegere daca vrei schimbari rapide si precise, rezultand astfel o livrare mult mai buna a puterii de la motor la roti.
Prin mutarea selectorului spre stanga, cutia trece in modul Sport iar treptele sunt tinute mai mult pentru a te bucura indelung de sunetul evacuarii montate pe mijloc. Daca nici asta nu-ti satisface pofta de schimbari rapide, poti schimba chiar tu treptele de la padelele generoase montate in spatele volanului. Fiind o transmisie cu dublu-ambreiaj, atunci cand tu selectezi o treapta cutia deja o pregateste pe urmatoarea, astfel ca schimbarea este aproape instantanee.
In versiunea Cooper S, MINI Cabriolet atinge 100 de km/h in 7.1 secunde si pe o portiune de autostrada din Germania, fara limita de viteza, acul vitezometrului se va opri la 230 de km/h daca uiti sa mai ridici piciorul de pe acceleratie.
Franele sunt cu disc pe ambele punti insa doar cele de pe fata au discuri ventilate. Pentru un plus de siguranta, franele sunt asistate de ABS.
Decapotabila de la Mini poate fi echipata cu mai multe tipuri de suspensie insa masina condusa de noi a avut-o pe cea adaptiva. Ce inseamna asta? Ca reactioneaza dinamic la modurile de condus Mid, Green sau Sport, aceasta ultima setare fiind destinata condusului...ei bine, sportiv.
Practic insa, suspensia MINI-ului Cooper S Cabriolet mi s-a parut rigida, indiferent de modul de condus selectat. Asa ca daca ai de facut un drum mai lung, pregateste-te sa simti aproape toate denivelarile din sosea chiar daca mergi in modul Mid sau Green. De gropi nici nu mai zic.
De la volan, uiti de toate neajunsurile pe care, pana la urma, le are aproape orice decapotabila. Cand te asezi in scaunul sport, apesi butonul rosu care trezeste la viata cei 192 CP si auzi bolboroselile evacuarii, nu mai conteaza nimic altceva decat experienta incredibila pe care stii ca o vei avea imediat ce pui selectorul in Drive si pornesti de pe loc.
Directia este greoaie si precisa, ceea ce permite schimbari rapide de directie care te lipesc cand de suportul lateral din stanga a scaunului, cand de cel din dreapta. Pe virajele largi si pe succesiunile de viraje masina sta foarte bine dar in cele stranse, daca abuzezi de acceleratie la iesire, asteapta-te la putina subvirare.
Am pilotat cateva kart-uri la viata mea iar manevrabilitatea MINI mi-a adus intotdeauna aminte de acele vremuri.
Cu plafonul coborat, vizibilitatea in spate aproape ca nu exista. Pentru ca soft top-ul se strange ca un acordeon, in retrovizoare vezi masina din spate doar de la jumatatea parbrizului in sus.
Asta inseamna ca la parcari sau la mersul cu spatele trebuie fie sa te bazezi pe ochi (nici asta nu te ajuta prea mult), fie pe camera de marsarier optionala, pe care masina condusa de noi nu a avut-o. A fost...interesant, sa zic asa.
Daca ridici plafonul, vizibilitatea in spate se imbunateste putin, dar acum nu mai vezi nimic pe diagonala.
Partea buna este ca oglinzile laterale nu iti vor ridica probleme. Si nici parbrizul.
Actuala generatie MINI Cooper a fost supusa testelor de siguranta Euro NCAP in urma cu ceva ani si a obtinut 4 stele. Lipsa mai multor echipamente de siguranta, inclusiv a unor airbag-uri pentru genunchi a privat modelul britanic de punctajul maxim.
Daca este sa ne referim la procentaje, Euro NCAP a notat cu 79% protectia oferita adultilor, cu 73% pe cea oferita copiilor, 66% a primit protectia pentru pietoni iar 56% sistemele de asistenta oferite in standard. Printre acestea din urma regasim senzori de parcare spate, pilot automat cu functie de franare, sistem de fixare ISOFIX pentru scaun copil in scaunului pasagerului fata, monitorizare presiune anvelope, kit reparatie pana sau senzor de ploaie si control automat al farurilor.
Optional, insa, MINI Cooper S Cabriolet poate fi echipat cu pachetul Driving Assistant care include asistent faza lunga, sistem de recunoastere a semnelor de circulatie, sistem de avertizare la coliziunea frontala si sistem de avertizare de pietoni.
Desi este o versiune aflata in partea superioara a gamei, MINI Cooper S Cabriolet nu vine alaturi de o lista foarte lunga cu dotari standard. Aceasta include, pe langa echipamentele pe care le-am tot amintit mai sus, jante cu diametrul de 16 inch, tapiterie din stofa, computer de bord, aer conditionat, reglare manuala in inaltime pentru scaunele fata, scaune fata sport, linie de culoare negru Carbon, Radio Mini Visual Boost, cutie manuala de viteze, volan multifunctional, deflector de vant, covorase din velur sau prezoane antifurt.
Ca sa arate exact ca si masina din imagini mai trebuie sa bifezi optiuni precum vopsea exterioara British Racing Green IV, tapiterie din piele Chester Maro Malt, suspensie adaptiva, transmisie Steptronic Sport cu dublu ambreiaj, pachet oglinzi exterioare, sistem de acces Comfort, exterior Piano Negru, softtop Mini Yours, senzori de parcare fata/spate, sistem de asistenta la parcare, boxe Hi-Fi cu sistem Harman Kardon, volan imbracat in piele John Cooper Works, cotiera centrala fata, sistem wireless de incarcare telefon, jante din aliaj cu diametrul de 17 inch, aer conditionat automat, pilot automat activ, faruri adaptive LED sau Driving Assistant, sa mentionam cateva dintre ele.
Pentru aceasta motorizare, MINI declara un consum urban cuprins intre 6.7 si 6.9 litri/100 de km, unul extra-urban cuprins intre 5.1 - 5.2 litri/100 de km si unul mixt de 6.5 - 7 litri/100 de kilometri, valori calculate respectand normele WLTP.
In realitate insa, nu am facut foarte multi kilometri in oras asadar consumul aratat de bord a fost cam irelevant. In extra-urban, in cei 500 de kilometri - si la un stil de condus legal si sportiv acolo unde drumul mi-a permis - consumul s-a plimbat intre 6.1 si 7.3 litri/100 de km.
Decent, zic eu, pentru o masina sport cu 192 de cai putere.
MINI Cooper S Cabriolet porneste in Romania de la 30.464 de euro insa daca bifezi transmisia automata Steptronic Sport cu dublu ambreiaj pretul sare instant la 32.817 euro cu TVA.
Pentru o masina identica cu cea din imagini pregateste-te sa scoti din buzunare 45.709 euro cu TVA.
Nu este o decapotabila accesibila - daca stai sa te gandesti, pe la 30.000 iti iei o Mazda MX-5 si ai cam aceleasi senzatii, plus tractiune spate - dar asa cum am mai spus, MINI nu este doar o masina, este un stil de viata. Si cine este fanul acestui stil de viata nu va dori altceva decat un MINI.
Performance Control. Pentru a fi cat mai dinamic pe viraje, inginerii MINI au echipat modelul Cooper S Cabriolet cu asa-numitul sistem MINI Performance Control. Pe scurt, Sistemul de control dinamic al tractiune (DCT) are grija sa ai cea mai buna aderenta pe asfalt, chiar si atunci cand suprafata de rulare este alunecoasa, iar controlul dinamic al stabilitatii (DSC) detecteaza, cu ajutorul senzorilor, cand urmeaza sa iesi de pe trasa si aplica forta de propulsie suplimentara fiecarei roti in parte pentru a tine masina sub control.
Orice decapotabila inseamna libertate deplina insa MINI Cooper S Cabriolet pluseaza cu acel "go-kart feeling" - specific unui MINI - pe care il poti experimenta cu plafonul coborat si cu cerul liber deasupra ta.
Nu este cea mai utila decapotabila, nici cea mai accesibila si cu siguranta nici cea mai comoda, dar poti fi sigur ca orice drum cu ea va fi unul memorabil. Mai ales daca ai si 2-3 viraje pe traseu.