Noul Mitsubishi Outlander este cu adevarat un pas urias inainte fata de generatia anterioara. Poate ca nu este la fel de spectaculos ca prima generatie, care a uimit intreaga lume cu indrazneala designului exterior. Ultima generatie de Outlander lansata la finele anului trecut seamana din lateral mai mult cu un monovolum adevarat, decat cu un SUV clasic. Garda la sol putin mai redusa si ai putea jura ca ai in fata o masina clasica de familie. Designul nu este unul spectaculos, din niciun unghi din care ai privi, insa japonezii nici nu si-au dorit o masina care sa epateze. Parerea mea este ca din fata seamana prea mult cu modelele unui producator francez, mai ales la grila, ceea ce ii ia foarte mult din personalitate. Spatele este si el destul de simplu, dominat de stopurile albe cu un design ciudat, alungite pe aripi. Asadar, despre designul exterior nu pot spune ca iese cu nimic in evidenta. Poate ca asa si trebuie cand vorbim despre o masina care prin definitie se vrea a fi utilitara.
Bordul pare impartit in doua parti: una e strict pentru sofer. Nu am mai vazut de ceva vreme un interior al unei masini japoneze atat de bine realizat si organizat. Imi place impartirea asta in doua spatii virtuale: spatiul pasagerilor si spatiul exclusiv al soferului. Aceasta delimitare se face o data prin finisarea consolei centrale in negru lucios, orientata spre sofer, dar si prin diverse elemente specifice. Adica soferul are de exemplu propriile guri de aerisire, in alta forma decat are pasagerul din dreapta. Bordul este si el parca impartit in 3 segmente, doua apartinandu-i in intregime soferului, cu tot cu comenzile din centru. Fara indoiala, masina a fost creata in jurul soferului. Este o masina pentru condus, nu pentru stat in spate. Pesemne ca experienta sofatului este la loc de cinste, chiar daca discutam de un SUV.
La interior mi-au mai placut foarte mult finisajele. Numai materiale, finisari si imbinari de calitate. Dar si aranjarea butoanelor si a spatiilor pentru depozitare. Mai mult, volanul imbracat in piele, pozitia cotierei si a manetei de la transmisia automata. Totul este acolo unde trebuie. Si nu ma refer doar la sofer, care este intr-adevar privilegiat. Toti pasagerii au la dispozitie locuri pentru pus diverse lucruri, inclusiv cei de pe ultimul rand de scaune, iar cei de pe bancheta au scaune reglabile si o cotiera mare cu suport pentru pahare. Chiar daca soferul este rasfatat cu adevarat, te simti foarte bine in Outlander indiferent de pozitia pe care o ai pe scaun.
Mitsubishi Outlander este o masina mare. De acest lucru iti dai seama cand o conduci pentru prima oara, dar si cand te urci in ea si ocupi toate cele 7 locuri. Bancheta din spate este reglabila, si daca nu sunt mai mult de 5 persoane in interior, locul pentru picioare este imens, mai ceva ca intr-o limuzina. Daca insa vrei sa pui pe cineva pe scaunele rabatabile din portbagaj, bancheta se da mai in fata ca sa aiba loc decent toata lumea. Chiar si in aceste conditii, poti pleca linistit la mare alaturi de alti 6 prieteni, fara sa fie nevoie sa va vaitati de spatiu. Insa in aceasta configuratie, portbagajul este de numai 128 de litri. Daca lasi ultimul rand de scaune culcat insa, te poti bucura de 477 litri, iar daca lasi culcata si bancheta principala, ai un volum total de transport de 913 litri.
Noul Outlander e disponibil numai cu motoare de 150 cp. Un benzinar de 2 litri si un propulsor diesel de 2.2 litri. Noi am testat varianta diesel, dar nu inteleg de ce i se spune motor de 2.2 cand el are o capacitate de 2268 cmc. Poate ca 2.3 suna mai urat, cine stie... Motorul are un cuplu de 360 Nm, destul incat sa simti ca trage in orice treapta de viteza, la orice viteza. Nu este un motor iesit din cale afara de performant, ci unul economic si echilibrat. Si cum au vrut sa faca din acest SUV o masina economica, au reusit cu acest motor.
Modelul testat de noi avea o cutie automata in 6 trepte, cu schimbarea manuala prin intermediul unor padele de la volan. Cutia este una surprinzator de rapida, care schimba imediat vitezele, indiferenta ca schimbarea se face automat, din pedala, sau manual, din padele. Problema este ca intoarcerea in modul Drive din cel manual se face tinand maneta dreapta apasata nitel mai mult, in loc se se faca automat, cand masina simte ca nu mai vrei sa schimib viteze inferioare.
Schimbarea tractiunii se poate face si in mers, electronic, nu cu leviere ca pe vremuri. Desi cea mai ieftina varianta de Outlander vine cu tractiune 2WD, noi am testat acest SUV asa cum se cuvinte, cu o tractiune integrala. Masina are 3 moduri de tractiune, selectabile de la un buton central pe care scrie mare 4WD. Daca pe vremuri vedea o maneta ciudata langa schimbatorul de viteze prin care selectam manual tractiune, acum totul s-a redus la un buton. Modul 4x4 ECO este cel standard. Acest mod este de fapt un 2WD (fata) iar spatele intra numai si numai in cazuri extreme. Modul 4x4 Auto este la fel, un mod 2WD iar spatele se cupleaza automat la nevoie. Modul 4x4 Lock este modul care blocheaza tractiunea integrala, adica astfel ne bucuram de tractiune integrala permanenta. Din pacate insa, ca orice SUV mediu destinat in principal mersului pe asfalt, nu avem parte de diferentiale blocante. Adica daca cumva ramanem blocati pe undeva, numai o roata de pe fiecare punte va avea tractiune din pacate. Asadar, adio off-road extrem!
Accelerare: noul Outlander diesel accelereaza de la 0 la 100 km/h in 10,2 secunde si atinge 200 km/h.
Franare: sistemul de franare cu discuri pe toate cele 4 roti este asistat de ESP, ABS si EBD. Franarea este eficienta si foarte buna, la orice viteza.
Suspensii: Outlander nu are suspensii reglabile electric, dar nici nu are nevoie. Suspensia masinii este confortabila indiferent de situatie, fiind o adevarata placere sa mergi cu masina in oras, dar si pe soft-road sau drumuri de pamant.
Inca un lucru pe care l-am apreciat foarte mult la acest SUV a fost tinuta de drum. Masina se comporta exact ca un sedan de familie la viteza mare, stabil si precis in viraje. E genul acela de masina cu care nu iti este frica sa faci manevre mai bruste, asa cum se intampla la alte SUV-uri din segment dependente de ruliu excesiv. La acest lucru sunt convins ca contribuie si garda la sol destul de redusa a lui Outlander. In oras insa, lucrurile sunt putin mai complicate, ca masina este una mare si voluminoasa, lucru destul de incomod, atat la parcari, cat si in aglomeratia din parcari si trafic. E clar insa ca masina e facuta pentru mers la drum intins, iar in acest caz e o adevarata placere care iti confera siguranta indiferent de viteze si conditii meteo.
Orice SUV se bucura de o vizibilitate superioara fata de o masina normala. Si Mitsubishi Outlander nu face exceptie. Suprafata vitrata este destul de mare, atat in fata, cat si in laterale si in spate. Luneta este mare si iti permite sa te asiguri fara probleme, iar oglinzile laterale sunt si ele generoase. Lipsesc insa senzorii de parcare, atat in spate cat si in fata, lucru cam... nepermis la o masina atat de mare, atat de dotata si atat de scumpa. Avem insa pentru spate o camera de marsarier cu rezolutie destul de buna, insa era bine sa fie "asezonata" cu niste senzori.
Outlander franeaza singur daca simte ca te apropii periculos de aproape de masina din fata ta. Asta inseamna siguranta. Cat de sigur este acest Outlander? Ca sa dezactivezi ESP-ul trebuie sa tii apasat pe buton vreo 3 ore si 45 de minute, iar ca sa-l activezi o singura data, scurt. Cam atat de sigura este masina asta. Generatia anterioara a primit punctaj maxim de la EuroNCAP, cum probabil va primi si acest model cand va fi testat. Si asta pentru ca are o sumedenie de sisteme special gandite. In afara de clasicele airbaguri fata si laterale cortina, mai avem airbag pentru genunchii soferului, sistem Isofix, Traction Control, Hill Holder, avarii automate si lumini de zi, la care adaugam o lista interesante de sisteme de ultima generatie.
FCM inseamna Forward Collision Mitigation. Pe romaneste, un sistem cu radar ce calculeaza distanta fata de masina din fata, te avertizeaza auditiv daca te apropii prea repede si franeaza in caz de forta majora. Sistemul e cuplat la pilotul automat, astfel incat masina va frana singura daca iti iese in fata o masina de pe prima banda de mers.
Mai avem LDW, care inseama Lane Departure Warning, un sistem care te avertizeaza numai sonor, nu si prin vibratia volanului, daca cumva treci de liniile de demarcatie a benzilor fara sa dai semnal. Este un sistem bun pentru cei predispusi sa adoarma la volan, un fel de soneri inainte de tragedie. Doamne fereste...
Pana si distanta pe care sa o pastreze masina fata de o alta masina din fata poate fi reglata. Oricum, chiar si cea mai mica distanta este departe de ceea ce vedem pe strazile din Romania cand o masina vinde in "fundul" tau si iti da flash-uri. E clar ca masina asta a fost gandita pentru un alt fel de trafic si gandire.
Nu doar ceea ce scrie pe hartie, cu prescurtari din 3 litere ciudate si inteligente transforma acest model intr-o masina foarte sigura. Ci toata senzatia transmisa de masina, robustetea ei si avertizarile din interior te fac sa te simti in deplina siguranta. Pentru ca nu doar trebuie sa te simti, ci chiar esti.
Iti dai seama ca Outlander este o masina cu dotari premium inca de la primul contact. Interior de piele, clima automata cu doua zone, trapa electrica, volan si schimbator imbracate in piele, comenzi pe volan, pilot automat, limitator de viteza, sistem multimedia de navigatie premium marca Rockford Fosgate, intrare si pornire motor keyless la buton, mod economic de condus ECO, cotiera centrala fata-spate, scaune incalzite fata cu 2 trepte, deschidere portbagaj automata din buton, computer de bord, proiectoare de ceata, jante de aliaj pe 18 inch, stropitoare faruri, lumini cu Xenon si padele la volan pentru schimbarea vitezelor.
Cel mai mult mi-a placut complexitatea sistemului multimedia si a computerului de bord. Un meniu special dedicat conduslui economic ne arata ce scor ECO ai primit, in functie de stilul tau de mers. Acest lucru se vede si pe ecranul mic color dintre ceasurile de bord, unde apare o creanga cu 5 frunze, ce se inverzesc in functie de economia cu care mergi. Interesant.
Un meniu ne arata multe informatii despre mediul inconjurator, cum ar fi altitudinea, presiunea atmosferica si temperatura exterioara. Aici putem sa vedem si istoricul masinii, pe unde a mai umblat si prin ce locuri a fost. Desi nu prea inteleg de ce ma intereseaza sa vad la ce altitudine a fost masina acum 5 zile...
Despre navigatie pot spune ca este una bine pusa la punct, care iti arata 3D pana si principalele cladiri din Bucuresti. Informatiile despre navigatie apar si pe ecranul mic localizat intre ceasurile de bord, ca soferul sa nu fie nevoit sa se uite neaparat pe ecranul LCD principal.
De obicei nu prea spun mare lucru legat de sistemul audio dintr-o masina. Dar aici trebuie sa o fac. Sistemul audio marca Rockford Fosgate este de o calitate exceptionala. In afara ca unitatea centrala citeste orice format audio, de pe CD, stick sau Bluetooth, insa difuzoarele, in frunte cu masivul subwoofer din portbagaj fac toti banii. Chiar daca dai sistemul audio la maximum, nu vei avea parte de distorsionari sau sunete chinuite. Bravo Mitsubishi!
Un consum mediu de 7,2 litri se realizeaza numai activand tot ce inseamna ECO. La mersul in oras masina consuma in jur de 9,6 litri la 100 km, ceea ce este o adevarata realizare pentru un SUV asa de mare, cu transmisie automata. Insa ca sa obtii un astfel de consum trebuie sa activezi modul de condus ECO si sa alegi tractiunea 4x4 ECO. Adica, ce sa mai, trebuie sa tii cu natura! In cazul in care mergi la drum intins, tot ECO fiind, consumul scade pe la 6 litri.
Dar modurile acestea ECO vin cu un pret. De exemplu, odata ce e activat acest mod de condus, ai impresia ca masina nu mai are toti cei 150 de cp in viata, ci are doar vreo 90 veseli si zglobii. Iar tractiunea 4x4 ECO nu este recomandata in conditii de mers dificile, cum ar fi polei, ploaie sau chiar gheata. Pentru ca in viraje, masina fiind una destul de masiva, daca mergem doar cu tractiunea fata, putem risca sa pierdem controlul daca nu adaptam viteza cum trebuie. Deci toata aceasta "Ecologie" vine cu un pret. Dar sa fim seriosi... Putem sa fim ECO in oras si mai putin ECO in afara. Deci nu e nicio problema.
Desi noul Mitsubishi Outlander incepe de la 22.308 Euro cu TVA inclus, la acesti bani vei primi o masina cu tractiune fata, motor pe benzina si cutie manuala in 5 trepte. Cine ar vrea sa cumpere un SUV care nu poate iesi niciodata de pe asfalt? Nu prea multa lume. Modelul 4x4 cel mai accesibil este cel pe motorina, dar cu transmisie manuala, care incepe de la 28.508 Euro. Modelul testat de noi, model de varf numit Instyle Navi ASF 4WD Auto are un pret ce sare putin peste 40.000 de Euro. Dar la acesti bani primesti o masina completa, cu de toate, asa cum o laudam si mai sus. Fara rabat, fara compromisuri, cu dotari de top si sisteme de siguranta pe care le mai gasesti doar pe limuzinele premium.
ECO-FRIENDLY. Nu voi spune de aceasta data la rubrica speciala nimic despre veleitatile masinii in off-road. Nici nu am testat-o in astfel de conditii, dar imi dau seama ce poate. Nu foarte multe, oricum in niciun caz off-road extrem, ci doar soft-road, adica drumuri neamenajate, de pamant sau pietris, cu pante semi-abrupte si coborari line. Atat. Ci voi vorbi despre acest nou curent care ne loveste tot mai mult, si anume ECO.
Avem acasa masini de spalat ECO, televizoare cu LED care sunt ECO, avem haine ECO si medicamente ECO. La masini, in cazul in care nu ne permitem o masina ECO 100%, adica electrica, tot vom da de o masina pe combustibil lichid cu multe aspecte ECO. In cazul lui Mitsubishi Outlander, cuvantul ECO apare pretutindeni: buton mare pe consola centrala de activare a modului de condus ECO, pe afisajul mic la 4x4 ECO si ECO Mode, in meniul navigatie, ECO Score, ECO History, frunze, copacei verzi, albinute si aroma de primvara si iasomie... Am mai auzit eu de cazuri extreme la alte masini, cu flori care infloreau sau se uscau, in functie de cum mergeai. Din fericire, doar flori virtuale, afisate pe un ecran LCD.
Nu spun ca nu e bine sa tinem cu natura, dimpotriva. E clar ca aceasta e tendinta viitorului, daca pana si masinile autohtone au dobandit un buton ECO. Si pesemne ca cu cat o masina da impresia ca este ecologista, cu atat se va vinde mai bine. Si acest Outlander nu duce lipsa de prietenie cu natura, ceea ce ii va asigura succesul in tari mai civilizate si preocupate de mediul inconjurator.
Da, am vazut ca are un pret de 40.000 de Euro. Destul de simtitor in bugetul unui om de rand. Dar Mitsubishi Outlander vine cu ceva ce nu mai are nimeni de pe piata: siguranta totala, tehnologie de ultima ora, confort si dotari la maximum, o tinuta de mers de invidiat, un consum de subcompacta, spatiu imens si performante decente. Poate ca ii lipseste ceva la exterior care sa o faca mai atragatoare si in pas cu restul calitatilor sale: interior, tehnologie, consum, etc.
Insa chiar si asa, noul Outlander este o masina totala. De multa vreme nu am mai simtit ca sunt la volanul unei masini sigure, fiabile si in care pot avea incredere completa. Si daca, din cand in cand, o masina reuseste sa-ti imprime aceste senzatii, o poti considera fara probleme ca fiind una din preferate. Mie asa mi s-a intamplat.