Masinile break nu sunt pe placul tuturor - nici eu nu ma pot declara mare fan - insa de cativa ani incoace producatorii de automobile se straduiesc sa le deseneze pentru a fi cat mai deosebite cu putinta. Printre cei care chiar au reusit se numara si francezii de la Renault cu al lor Megane Estate de ultima generatie.
Un break pe care il recunosti foarte usor pe drum datorita blocurilor de lumini frontale in forma literei C si a stopurilor care au mai putin si se unesc la mijloc. La design-ul armonios al caroseriei contribuie deasemenea plafonul usor plonjat pe spate, banda cromata care subliniaza linia mediana, terminatia sistemului de evacuare integrata elegant in fusta barei de protectie din spate sau capota sculptata.
Sa ne intelegem. Renault Megane Estate nu este chiar regina balului insa comandat intr-un nivel de echipare superior si cu o nuanta exterioara mai aparte intoarce cateva priviri. Spre exemplu, acest Rouge Flamme care a "imbracat" masina condusa de noi. Dar Renault mai are in gama cateva, cum ar fi Bleu Cosmos, Bleu Iron sau Bleu Berlin.
Daca nu esti fanul interioarelor multicolore, Renault Megane este masina perfecta pentru tine. Nuanta predominanta este negrul, intrerupt pe alocuri de benzile de lumina ambientala care iti pun la dispozitie cinci culori destul de vizibile chiar si atunci cand afara este lumina, sau de ornamentele argintii cu finisaj metalic.
Renault a facut, per total, treaba buna cu habitaclul lui Megane Estate dar sunt cateva aspecte carora francezii nu ar fi stricat sa le acorde putin mai multa atentie. Spre exemplu, am regasit destul de mult plastic tare in special in partea inferioara a bordului si de-o parte si de alta a consolei centrale. Acelasi material, nu foarte placut la atingere, a fost folosit si la nivelul torpedoului sau a "buzunarelor" portierelor. Asta chiar daca, asa cum iti spuneam mai sus, am avut de-a face cu nivelul de echipare de top.
Din fericire nu s-au zgarcit cu materialul insonorizant iar scaunele fata din spuma cu densitate dubla sunt comode si iti ofera toata sustinerea de care ai nevoie.
Consola centrala este foarte aerisita, asta pentru ca "tableta" uriasa a sistemului R-Link 2 (8.7 inch) a preluat majoritatea functiilor butoanelor regasite de obicei aici. Inclusiv pe cele ale sistemului de climatizare. Pentru reglarea temperaturii, functia Auto, dezaburirea parbrizului si a lunetei si recircularea aerului ai in continuare butoane fizice, dar restul reglezi de la un buton mic aflat in partea inferioara a ecranului tactil care te trimite direct in meniul climatizarii.
Nu este neaparat un lucru rau insa sistemul celor de la Renault nu este tocmai cel mai usor de folosit asa ca la viteze mari, cand trebuie sa te concentrezi mai mult la drum, o sa-ti cam dea batai de cap. Asta daca nu mai e cineva in masina cu tine, sa se ocupe el sau ea de ambianta.
Ceasurile de bord sunt acum digitale si pentru a nu te plictisi de aceeasi priveliste ai la dispozitie mai multe variante de configurare.
Mi-a placut ca ai foarte multe spatii de depozitare in habitaclu, inclusiv un torpedo generos si loc pentru telefonul mobil in fata tunelului median.
Portbagajul poate inghiti cel putin 521 de litri de bagaje si este foarte bine compartimentat. Ai o suprafata plana de incarcare, plase de fixare, carlige si compartimente laterale de depozitare, pe scurt tot ce ai nevoie pentru ca lucrurile tale si ale familiei sa ajunga intregi la destinatie.
In cazul in care vrei sa transporti lucruri mai voluminoase, sau pur si simplu tragi o fuga pana la mare si nu ai unde sa dormi, poti sa rabatezi bancheta si scaunul pasagerului din fata si obtii astfel un spatiu cu o lungime record de 2.7 metri.
Renault Megane Estate este generos cu pasagerii sai, pe care ii gazduieste intr-un spatiu aerisit si luminat. Cei din spate au destul loc pentru cap si genunchi iar bancheta are un spatar mai inclinat pentru un plus de confort.
Motorul a fost vedeta masinii testate de mine in acest weekend. Dupa cum spuneam in introducere, unitatea diesel de 1.7 litri Blue dCi o inlocuieste pe cea veche, de 1.6 litri dCi, si dezvolta (in cazul acestui model) 150 de cai putere la 4000 de rotatii pe minut si un cuplu maxim de 340 Nm la 1.750 de rotatii pe minut.
Este cel mai puternic agregat diesel pe care il poti comanda pe Renault Megane Estate, unul pentru care trebuie sa selectezi nivelul de echipare de top Intens.
Dar nu iti va parea rau pentru ca cei 150 de cai putere se simt destul de bine de la volan. Daca unitatea de 1.5 litri Blue dCi incepe sa traga de-abia cand acul turometrului atinge 2000 de rotatii pe minut, motorul de 1.7 litri Blue dCi o face mai de jos. Cam de pe la 1.500 - 1.600 de rotatii pe minut. Raspunsul si sunetul pot fi accentuate cu ajutorul modului Sport, dar nu este nevoie, pentru ca francezii au facut reglajeze necesare pentru a fi cat de bun se poate si fara acest mod de condus.
In cazul lui Megane Estate, motorul Blue dCi 150 vine alaturi de o transmisie automata EDC cu sase trepte si dublu ambreiaj. In mare parte, transmisia isi face bine treaba dar mi-as fi dorit sa fie putin mai rafinata la plecarea de pe loc.
Schimbarea treptelor este destul de rapida si lina, chiar si la viteze mici sau in modul manual, iar daca activezi modul de condus Sport iti tine treapta mai mult si nu schimba sub 2.000 de rotatii pe minut astfel incat turbina sa fie tot timpul incarcata.
Chiar si asa, mie personal parca mi-a placut mai mult cum a lucrat acest Blue dCi 150 cu cutia manuala de viteze de pe Kadjar. Dar o fi strict o chestie de gusturi aici.
Cu acest nou propulsor diesel sub capota, Renault Megane Estate atinge 100 de km/h in 9.4 secunde si cu pedala de acceleratie la podea, pe o autostrada din Germania desigur, bordul digital iti va indica maxim 205 km/h.
Franele sunt cu disc pe toate rotile, asistate de ABS, ESP, HSA (asistenta la plecarea din panta) si AFU (asistent la franarea de urgenta).
Suspensia absoarbe foarte bine denivelarile de pe sosea si este potrivita in ceea ce priveste nivelul de duritate. Nici prea rigida, dar nici prea moale. Exact cum trebuie.
Megane Estate este o masina de familie dar drumul pana la destinatie nu va fi unul plictisitor. Garda mica la sol, sasiul bine echilibrat, motorul cu 150 de cai putere, transmisia automata EDC, toate lucreaza impreuna foarte bine si iti dau incredere pe drumurile virajate. Masina este stabila iar de ruliu nici nu poate fi vorba.
Poti sa optezi pentru un comportament neutru sau cu o directie mai usoara - modurile de condus Neutral sau Comfort - insa daca vrei o experienta completa atunci modul Sport este cel pe care il cauti. Acesta rigidizeaza putin suspensia, imbunatateste raspunsul motorului, ii accentueaza nitel sunetul iar directia devine mai precisa.
Fiind vorba despre o masina lunga vei avea o mica problema cu viziblitatea prin oglinda retrovizoare, dar nimic care sa te sperie. Oricum, pentru parcari sau alte manevre prin locuri stramte ai senzori de parcare fata/spate, camera de marsarier si sistem de asistenta la parcare.
Specialistii Euro NCAP au testat actuala generatie Renault Megane in urma cu fix patru ani iar modelul francez a obtinut punctajul maxim de cinci stele.
Protectia pentru adulti a fost notata cu 88%, cea pentru copii cu 87%, cu 71% a fost notata protectia oferita pietonilor si tot 71% au primit si sistemele de asistenta si siguranta cu care vine echipata masina in standard. Printre acestea se numara sase airbag-uri inclusiv cortina, sistem Isofix, senzori de presiune roti plus pachetul optional Drive Safely pe care il voi detalia putin mai jos.
La primele doua categorii break-ul francez sta mai bine decat decat Opel Astra, insa Ford Focus le intrece pe amandoua la protectia oferita adultilor.
Renault Megane Estate vine destul de bine echipat inca de la primul nivel de echipare dar cum noi am testat echiparea de top Intens, lista cu dotari a inclus cam tot ce-ti poate trece prin cap. De la oglinda interioara retrovizoare electrocrom, frana de parcare asistata electric, sistem de asistenta la parcarea cu spatele, faruri full LED Pure Vision, senzor de ploaie/lumina cu pornire automata a luminilor si stergatoarelor de parbriz, ceasuri de bord digitale cu display TFT de 7 inch, sistemul Multi-Sense (modurile de condus), scaune fata incalzite si functie de masaj pentru sofer (aceasta din urma optionala), sistem multimedia R-Link 2 cu display de 8.7 inch si sistem audio BOSE (optional), tapiterie din piele, lumini ambientale, jante din aliaj cu diametrul de 17 inch, trapa electrica sau oglinzi exterioare degivrante si rabatabile electric.
Motorizarea de 1.7 litri Blue dCi nu este la fel de prietenoasa cu buzunarul tau ca si 1.5-ul Blue dCi, dar nici departe nu e. Renault declara un consum urban cuprins intre 5.3 - 5.4 litri/100 de kilometru, unul extra-urban de 4.3 - 4.4 litri/100 de kilometri si unul combinat de 4.7 - 4.8 litri la fiecare 100 de kilometri parcursi. Toate sunt conforme cu standardul WLTP.
Nu are rost sa-ti spun cat a consumat masina in cei 50 de kilometri facuti in oras, pentru ca aglomeratia a facut ca cifra aratata de bord sa nu aiba nici cea mai mica legatura cu cea declarata de producator. Iti pot spune, insa, despre consumul extra-urban care, dupa aproximativ 550 de kilometri (dintre care 120 pe autostrada) a scazut cel mai mult pana la 6.0 litri/100 de kilometri.
Un Renault Megane Estate in nivelul de echipare Intens si cu aceasta motorizare diesel costa cel putin 23.950 de euro la noi in tara. Pachetele Easy Parking, Drive Safely si Confort Plus, trapa de sticla, sistemul R-Link 2 cu display de 8.7 inch si sistem audio BOSE, sau culoarea metalizata Rouge Flamme au facut ca pretul masinii testate de noi sa ajunga la 28.580 de euro cu TVA.
Ca o comparatie, Opel Astra Sports Tourer in nivelul de echipare GS Line si echipat cu transmisie automata pleaca de la 25.630 de euro la noi in tara iar pentru un Ford Focus ST Line Business break, cu motor de 2.0 litri diesel si 150CP, trebuie sa scoti din buzunare cel putin 24.750 de euro. Si nu primesti o transmisie automata.
Pachetul Drive Safely. Siguranta ta si a familiei tale este cea mai importanta si cum foarte multi conducatori auto de la noi din tara pare ca si-au castigat permisul de conducere in pachetele de pufuleti cu surprize merita sa platesti 700 de euro in plus pentru pachetul Drive Safely.
Renault Megane Estate Intens vine in standard cu ABS, ESP, sistem de asistenta la franarea de urgenta, Cruise Control, airbag-uri inclusiv cortina, sistem Isofix, senzor de presiune roti, proiectoare de ceata, sistem de asistenta la parcarea cu spatele si faruri cu LED dar acest Drive Safely include cateva sisteme care sporesc siguranta.
Acestea sunt franarea activa de urgenta, alerta de depasire a limitei de viteza cu recunoasterea semnelor de circulatie, alerta la depasirea/pastrarea benzii de rulare, comutarea automata intre luminile de drum/intalnire, alerta pentru pastrarea distantei de siguranta si cruise control adaptiv.
Motoarele diesel sunt specialitatea francezilor de la Renault. Fara indoiala, unitatea de 1.5 litri este vedeta gamei insa introducerea noilor standarde de emisii WLTP a fortat brand-ul din Hexagon sa-si regandeasca gama de motoare alimentate cu motorina. Asa a aparut un nou propulsor la orizont: un agregat de 1.7 litri Blue dCi care dezvolta intre 120 si 150 de cai putere si care promite multe. Nu este la fel de cumpatat cu combustibilul ca si veteranul de la Renault, insa este superior in ceea ce priveste performantele. Si nici consumul nu este cu mult mai mare, dupa cum ai aflat mai sus.
Cat despre Megane Estate, este o masina care arata bine, se conduce bine, nu duce lipsa de sisteme de siguranta si asistenta si, nu in ultimul rand, este spatioasa. Pe scurt, este un break de familie complet.