Ca si modelul anterior, noul Avensis nu se vrea a fi o masina care sa intoarca priviri multe si care sa rupa gura targului. O masina japoneza de dimensiuni generoase, forme tipice si practice, fara sa epateze si fara sa urle celor din jur: Iata-ma, sunt aici! Toyota Avensis vine cu blocuri optice foarte mari, cu o linie noua a capotei, dar si cu o buza la spoilerul frontal care exprima un plus de sportivitate. In rest, masina respecta liniile si dimensiunile modelului anterior, dar cu putine retusuri la forme si accesorii. Tipic japonez: mai bine functionalitate, decat spectaculos.
La interior, aceeasi isprava: clasic, rece si monoton. Insa foarte practic totul. Sunt multe butoane pastrate de la vechea generatie, dar asta inseamna ca au functionat bine. De ce sa strici ceva ce merge? Consola centrala cu ecranul navigatiei mare, care are si rol de sistem audio, panoul climatizarii si cam atat gasim pe centru. Un volan imbracat in piele care se asorteaza cu schimbatorul cutiei automate, scaune confortabile de piele si, cel mai vizibil, cateva panouri decorate cu un plastic ce imita lemnul. Nu arata rau deloc, dar din pacate culoarea maro contribuie la imaginea posomorata si trista a interiorului, si asa prea inchis si rece.
Normal, nimic nou aici. Vorbim de un sedan voluminos, care are o lungime de 4,71 metri. Am mers 5 persoane cu bagaje fara probleme, loc pentru picioare in spate mai mult decat generos. Cat despre portbagaj, acesta are un volum de 509 litri, destul cat sa mai aiba loc si cateva papornite de la colegii care merg in Aygo pana la mare. Poate si pentru ca este o masina spatioasa, multa lume zice ca e de familie, ca este pentru oamenii trecuti de prima tinerete. Nu cred ca asta e un motiv ca cei tineri sa nu-l cumpere..
Am avut pe mana varianta de Toyota Avensis cu motor D-CAT de 2.2 litri si 150 cp. Acesta insa are un cuplu de 340 Nm pe care ii simti de la 2.000 rpm. Motorul se simte puternic inca de la turatie mica, dar nu exceleaza in accelerari. Si e si normal, doar nu are nimeni pretentii de la o masina mare, destinata unei familii, sa se comporte ca un Supercar. Masina avea ascuns si un buton Sport langa transmisie, dar nu am sesizat nicio diferenta fata de modul normal.
Daca a fost ceva ce mi-a placut foarte putin la Avensis, a fost cutia de viteze automata. Aceasta are 6 rapoarte, insa spre deosebire de alte cutii mai evoluate, care parca anticipeaza dorinta soferului de schimbare a vitezei, cutia de pe Avensis nu prea "tine cu casa" si schimba treptele la o turatie destul de mare. A trebuit sa o fentez mai mereu din talpa, si anume sa ridic piciorul putin, ca sa simta cutia ca nu mai are sarcina, si sa intre intr-o treapta superioara de viteza, ca sa scot un consum mai decent. Schimbarea vitezelor se poate face si manual, de la schimbator sau cu ajutorul padelelor de la volan.
Accelerare - conform specificatiilor oficiale, Toyota Avensis are nevoie de 9,5 secunde ca sa ajunga la 100 km/h. Un rezultat decent pentru o masina de familie. Viteza maxima este de 205 km/h, tot oficial, dar sunt de parere ca in realitate poate sa sara putin peste aceasta valoare.
Franare - modelul vine cu sistem de franare pe disc la toate rotile, sistem ABS, EBD si asistenta la franarea de urgenta. Franarea este buna si sigura, aceasta aducand o bila alba masinii testate.
Suspensii - fiindca discutam de o masina dedicata familiei, fara indoiala ca avem de-a face cu niste suspensii confortabile. Suspensia se simte moale in orice conditii, si mai toate obstacolele par mici denivelari insesizabile. Sunt sigur ca cei de la Toyota au pus mare accent pe partea de confort, asa ca au uitat nitel de sportivitate. Dar asta nu e rau, ca nu avem in prim-plan o masina pe care sa o cumpere fotbalistii sau cine stie ce mondenitati care vor sa se sparga in figuri si sa fie dati la televizor ca au mers cu 200 km/h pe autostrada.
Avensis stie una si buna: croaziera confortabila la orice viteza. Si pentru ca te astepti la asa ceva, asta si primesti. Si pentru ca a fost compromisa latura sportiva, prin dotarea masinii cu suspensii mai moi, trebuie sa te astepti la ceva urme de balans daca ai de gand sa faci manevre bruste la viteze mari. Este total opusul masinilor sport, care sunt precise, dar iti clantane dintii in gura cand mergi cu ele normal si nu ai deloc confort.
Pentru ca vorbim de o masina mare, generoasa, ar trebui sa ne asteptam la o vizibilitate buna. Si Avensis nu dezamageste. M-am cam saturat sa spun ca o masina are "suprafata vitrata mare". Suna cam pretentios. Voi spune insa ca Avensis are geamuri mari, oriunde te-ai uita. Luneta, care de obicei reprezinta o problema, este mare si vezi suficient prin ea, fie ca faci o parcare, fie ca vrei sa te uiti in oglinda daca te depaseste cineva. Parbrizul, la fel. Stalpi de dimensiuni corecte, ce te lasa sa ai o buna observare a drumului din fata ta. Tot aici trecem si oglinzile laterale care sunt mari si te ajuta sa te asiguri in voie.
Cel mai bine trebuie sa-si dea cu parerea despre acest capitol acei oameni care se pricep, adica oficialii de la Euro NCAP. Sau, in cel mai pesimist caz, cei care au avut evenimente nefericite cu masina. Spun asta in general. In cazul lui Avensis, Euro NCAP i-a dat punctaj maxim de siguranta, adica 5 stele. Si e normal sa te astepti la asa ceva de la un lider de piata in vanzari. Masina are 9 airbaguri in varianta standard, inclusiv cortina si unul pentru genunchii soferului. In rest, sistemele enumerate mai sus, ABS, EBD si asistenta la franarea de urgenta, ESP si tetiere active.
Noi am testat varianta Elegance, care nu este nici cea mai ieftina, dar nici cea mai dotata. Masina vine cu o serie lunga de dotari: clima automata cu 2 zone, interior din piele si Alcantara, volan si schimbator imbracate in piele, 4 geamuri electrice, oglinzi electrice, incalzite si rabatabile, pilot automat, comenzi pe volan, sistem start/stop cu keyless go, jante inchise la culoare pe 17 inch, faruri bi-xenon adaptive, radio CD cu MP3 si Bluetooth, sistem de navigatie cu ecran touchscreen, directie asistata electric, frana de parcare electronica, parasolare luneta si geamuri laterale spate, cotiera si ornamente de lemn.
Am reusit sa scoatem cu Avensis un consum de 7,2 litri/100 km in mediul extraurban. Ce e drept, cu masina foarte plina. Asta inseamna ca un consum mediu ar fi pe la 8 litri. Cat despre mediul urban, masina consuma cam 9 litri, cand este "locuita" numai de sofer. Un consum decent, dar care nu iese din comun prin economie.
Toyota Avensis pleaca de la 19.590 Euro cu TVA prin oferta Optimo, pentru varianta cu motor de 1.6 litri, benzina. Un Avensis pe motorina, cu propulsorul de 2.2 litri, incepe de la 23.660 Euro cu TVA. Insa modelul testat de noi, echipare Elegance si cutie automata, incepe de la 30.992 Euro. La acest pret s-a mai adaugat numai sistemul de navigatie, care costa suplimentar 1.120 de Euro. Asadar, pretul masinii testate de noi este 32.112 Euro. Competitia din acelasi segment ofera masini la acelasi pret, si chiar sub ceea ce cere Toyota. Chiar daca pentru o varianta de varf, Avensis nu este cea mai ieftina, partea buna este ca masina are un pret de pornire foarte scazut, un lucru estential pentru cineva care nu are pretentii mari.
CONFORT. Asa cum spuneam si mai sus, Avensis se caracterizeaza cel mai bine prin modul in care te simti la bordul sau. Chiar daca stai pe scaunele din fata, chiar daca stai pe bancheta, te vei simti relaxat si confortabil. Si este clar ca cine isi cumpara aceasta masina vrea sa se simta bine, sa nu aiba probleme, si vrea ca timpul petrecut in masina sa treaca repede. E genul acela de masina cu care vrei sa te asterni la drum, in cele mai lungi calatorii.
Noua Toyota Avensis ne-a placut. Dar cred ca ne-ar fi placut mai mult daca eram o familie care sa ne plimbam cu ea. Pentru ca targetul principal al lui Avensis este familia. Daca esti burlac, slabe sanse sa-si cauti un Avensis. Poate iti iei unul in varianta Wagon daca esti pasionat de pescuit si drumetii cu prietenii insa. Un pret decent pentru o masina mare, sigura si eficienta. Cam asta primesti odata ce te-ai urcat in noul Avensis.