4tuning Test-Drive Second-Hand: Renault Koleos

4tuning Test-Drive Second-Hand: Renault Koleos
Pentru prima oara publicam un test-drive pe bune, realizat de un membru al echipei 4Tuning. Multe reviste si site-uri tot fac teste cu diverse masini, le plimba si le supun la sedinte foto, insa nu prea am intalnit opinii sincere, ferme, care sa nu fie influentate de publicitate si marketing. Noi nu prea stim sa mintim asa ca va zicem pe bune parerea noastra despre masini.
Distribuie pe Facebook

Tin minte ca am vazut un Koleos in trafic acum cativa ani si mi-am zis: Bai frate, nu cred ca poate sa existe o masina mai urata ca asta! Am trecut pe langa ea si m-am tot uitat, din spate, de-a latul, pana in fata. Si am ramas la aceeasi concluzie: In topul meu al celor mai strambe masini, Koleos se bate pentru prima pozitie!

Insa week-endul trecut am avut o surpriza. Aflati la final daca era placuta ori ba. Un amic de-al meu a pus mana pe un Koleos de la firma (shhhht, seful nu stie!) si am iesit cu el la plimbare. De fapt am fost impreuna la un pescuit de iarna, pana la Mariuta. Speram sa gasim vreun ochi de apa neinghetat de vremea geroasa, dar nu am avut noroc. Asa ca am ramas cu experienta de la volan.

Din capul locului i-am zis: Are Casco masina? Are. Bun asa! Gogule, eu conduc! Aveam eu un fetish cu masina asta, de cand se blocase in mintea mea ca fiind extraordinar de urata, in capu-mi. Si parca vroiam sa ma contrazic, sa-mi ofere senzatii si placeri nebanuite, ca o prostituata din Birmania care te duce pe culmi nebanuite, sa ma faca sa-mi dau doua palme ca am gresit si sa ma faca sa o iubesc precum o pitzipoanca de Bamboo... Asa ca am lasat la o parte inhibitiile mele legate de aspect si m-am bagat in ea increzator si neprotejat.

Am plecat sambata, pe la ora 9 dimineata. Cam lenesi pentru niste pescari, nu-i asa? Amicul asta al meu sta destul de aproape de mine, si primul lucru pe care l-am observat este ca pana la mine masina nu s-a incalzit deloc. Are motor de 2 litri diesel, de 150 de cp. Dar m-a dus cu gandul la Smart-ul meu diesel din 2000, care daca plecam din Bucuresti de dimineata spre Ploiesti, abia pe centura Ploiestiului simteam caldura... Dar nu vreau sa exagerez - dupa vreo 15 minute de cand am plecat de la mine, am simtit nevoia sa-mi dau geaca si caciula jos. Deci daca suferi cumva de frig si tremuri ca sardeaua si vrei un Koleos, scoate ceva banuti din buzunar si bifeaza si scaunele incalzite!

Masina care merge. Punct.

Cum ziceam si mai sus, am facut pe soferul. Cutie manuala, o pozitie destul de joasa, nu aveam impresia ca sunt intr-un SUV. Sau crossover, ce naiba o fi... Desi daca ma uit mai bine la garda de la sol, nu este deloc mai mare decat la un Logan. Si o luam tiptil spre Colentina, sa mergem spre Urziceni, pana la Lilieci. Masina merge bine, sa stiti. Merge asa cum trebuie sa mearga o masina. Nu face deloc urat cand treci linii de tramvai si nu scartaie mai nimic la interior. Nici nu ar trebui, pentru ca masina are 75.000 de kilometri la bord si a fost destul de intretinuta. Deci de mers, merge corect, suspensia e destul de buna si moale, nu este rigida sa simti fiecare muc de tigara aruncat pe geam de un taximetrist.

Franele sunt excelente, imi plac. Nu am dat inca de portiuni cu gheata multa sau zapada, dar pe asfalt si umezeala sunt de vis. Directia este si ea in regula, dar este normala, banala, ca la orice masina. Adica nu simt nicio diferenta dintre cum raspunde un Logan sau aceasta masina. Nici urma de sportivitate sau precizie, e si normal. Cutie manuala, treptele intra lin, asa cum trebuie. Nu ma mira si nu ma impresioneaza nimic, este o masina normala, care merge si atat. Deci daca vrei cumva sa faci pe zmeul in trafic si sa te crezi la drift, spune la revedere si du-te la culcare: masina asta nu e pentru asa ceva!

Ok, imi place cum merge. Am mers chiar si cu 140 pe portiunea cu doua benzi, recunosc. Rusinea mea! Dar na, ma furase puterea dieselului... Si accelereaza binisor, niciun motiv sa ma plang. E stabila (ca doar e joasa, nu are garda vreunui G-Klasse), franeaza bine si raspunde bine. Astea imi plac, dar era de asteptat. Insa ceea ce nu-mi place ocupa ceva mai mult loc...

Interior cam de Caca-oleus...

In primul rand consola centrala. Ati vazut cum arata interiorul unei masini americane din anii '90? Plin de butoane, zeci de butoane, trebuie sa urmezi o facultate ca sa stii ce face fiecare. Asa si cu acest Koleos. Pe numarate, numai pe consola centrala sunt 35 de butoane. Fara sa le mai adaug si pe cele din jurul volanului, de pe volan sau de langa cotiera. Cine a gandit consola asta trebuie alungat cu pietre din sat de urgenta! Daca tu crezi ca ai vreo sansa sa conduci si sa gasesti butonul de care ai nevoie in acelasi timp, te inseli amarnic. Singurele doua butoane pe care le mai dibuiesti ca sunt mai mari si rotunde sunt cel de volum la radio si cel de viteza la climatizare. In rest, daca vrei sa schimbi melodia, ia o pauza, trage pe dreapta si ocupa-te special de asta. E o consola centrala enervanta si inutila. Multe butoane pe centimetru patrat, inghesuite, pe care e usor sa le apesi aiurea. Asa nu.

4tuning Test-Drive Second-Hand: Renault Koleos

Nu-mi place nici ca portiera soferului nu este gandita bine. Ca sa tin cotul pe ea, la drum intins, trebuie sa tin mana destul de jos - daca ma vede cineva din exterior, zice ca sunt handicapat. Si cotiera din centru nu se poate da mai in fata sau mai in spate. Enervant. Asa sunt eu, mai lenes si mai comod, vreau sa am o pozitie buna la volan, pe placul meu. Dar dorm linistit, ca stiu ca majoritatea soferilor sunt ca mine. Dar astia de la Renault se pare ca nu au aflat...

4tuning Test-Drive Second-Hand: Renault Koleos

Ultima chestie care ma enerveaza la interior este volanul si schimbatorul. Peste tot la interior sunt numai plastice ieftine, parca furate dintr-un tren personal de pe ruta Calafat - Faurei. Pana si masutele alea ca de avion, pentru pasagerii din spate, sunt foarte ieftine si dau impresia ca esti intr-un microbuz, nu intr-o masina destul de scumpa. Adica peste tot, o senzatie cam ieftina... Si aici vine volanul si schimbatorul imbracate in piele bej... Fara sigla Renault, volanul zici ca e cel putin de pe un Bentley, cu cusaturile perfecte, cu prizele pentru maini, ca la masinile de curse... Insa schimbatorul "da cu mucii in fasole", romaneste vorbind... Zici ca in masina stau ascunsi doi iepuri in torpedou care ies noapte si il rod. Asa arata. Adica e praf dupa numai 75.000 km. Deci cateva elemente care se vor de lux, in contrast cu materialele ieftine. Nu-mi place. Si habar nu am ce piele e aia care se roade asa de repede, dar bine ca nu e si tapiteria din acelasi material. Cu fundul meu abraziv ajungeam naibii la arcurile din scaun!

4tuning Test-Drive Second-Hand: Renault Koleos

Am zis ca doar atat nu mi-a placut? Am glumit... Eu am o problema: nu pricep masinile care au montate difuzoarele de la cd-player la picioare, cat mai jos, in cele mai indepartate colturi de sub bord. Ultima oara cand m-am uitat in oglinda aveam urechile sus, lipite de cap. Ce sa caute boxele jos, cantandu-mi la glezne? Asa si cu acest Renault. Deci nu va ganditi la vreun Bose sau Harmann/Kardon ca nu e cazul. Mai degraba un Zgomotec cu boxe puse la nimereala. Iar nu-mi place...

Masina de teren. De teren destul de drept.

Koleos se vrea a fi un SUV, primul dupa anii 2000 semnat de francezii de la Renault. Si tin minte si reclama de la acest model, cu unii in varf de munte, prin ger, nameti, troiene si noroaie pana la gat, care sunt intrerupti de unii cu un Koleos care vor sa stie incotro sa o ia. Vezi, chipurile, acolo unde abia ajung oamenii, la limita imposibilului, ajunge si Koleos foarte usor si lejer... Asa e reclama, eu ce sa-i fac? Ma iau dupa ea, cumpar aceasta masina si vrea sa fac si eu ce faceau aia in reclama. Pot? Ei bine nu. Deloc. Nicidecum. Nici gand. Niciodata. Nici intr-un caz. Nu, nu si nu.

Sunt si cateva SUV-uri care se marketeaza corect. Adica merg oamenii cu 4x4 pe asfalt si, ocazional, intra si pe drumuri laturalnice. Dar nu fratilor, astia de la Renault au fost mai smecheri si au intrat direct pe coclauri, nici urma de asfalt. Amuzant...

S-a terminat soseaua mare in satul Lilieci si am facut dreapta, spre Gostilele. Drum asfaltat, mai cu dale de beton, mai cu santuri, dar nu de pamant momentan. Asa imi dau seama ca de fapt masina nu e cea mai toleranta la gropi si obstacole mai senine. Am luat doua santuri cu viteza moderata, cam cu 55 la ora (era drumul gol), santuri pe care nu le-am vazut, erau cam de 15-20 cm latime. Masina nu a schitat nimic, insa s-a auzit foarte tare la interior. Ai fi zis ca o masina mare, care se vrea a fi de teren, trece mai usor peste asa ceva minor, insa nu. Este ca si o masina normala cand e vorba de gropi din asfalt.

4tuning Test-Drive Second-Hand: Renault Koleos

Cand am iesit de pe asfalt, la Mariuta, lucrurile au luat-o razna complet. Era cald de cateva zile si zapada s-a cam topit. Adica apa + pamant = noroi. Stai cumetre ca avem Jeep! zice colegul. Pai daca avem, sa ne ajute si pe noi putin, zic eu... Cel mai odios lucru pe care l-am descoperit la masina asta este garda la sol. Jenant de mica, penibila chiar! Am atins pe dedesubt masina de zeci de ori, mergand prin santurile de pe drum. Este o garda la sol inadmisibl de joasa! Asta nu e SUV, e doar o masina cu tractiune integrala in care te poti intinde mai mult decat intr-un Logan. Atat!

Nu am ramas impotmoliti, spre norocul nostru. Masina are anvelope de oras, ciuciu diferential spate blocabil si reductor ceva mai tarziu... Nu este o masina de teren accidentat absolut deloc. Nu are ce cauta in afara asfaltului sau in afara unui drum de tara neasfaltat, vara, cand nu ploua... Am dat inconjurul baltii, in speranta de a gasi o portiune fara gheata sa pescuim. Dar nu am gasit. Am intrat putin si pe zapada, masina s-a descurcat bine, nu ne-a lasat sa impingem la ea. Dar acolo unde era zapada mai mare de glezna nu am avut curaj sa ma bag.

Si cand am iesit sa ma uit in amanunt la masina, lucrurile au devenit si mai clare. Este o masina de plastic. Are aparatori de plastic agresive in fata si spate, un fel de scut, dar la prima piatra se crapa. Daca te uiti pe sub masina nu o sa vezi prea multe protectii. Nici urma de bull-bar sau ceva care sa te faca sa-ti creasca curajul de a intra pe coclauri. Nimic.

4tuning Test-Drive Second-Hand: Renault Koleos

Iar inainte sa plecam, in lumina soarelui de iarna, am mai realizat ceva. Koleos e doar un Scenic mult mai urat. Din lateral seamana foarte izbitor cu Scenic, iar la garda la sol nu mai zic. Insa a trebuit sa pun mana la ochi atunci cand am indraznit sa privesc spatele dintr-un semi-profil. Masina asta are un spate hidos, odios si vulgar. Numai un francez de 86 de ani l-ar putea iubi...

Ne-am urcat plini de noroi in masina si am taiat-o spre casa. A urmat iar partea aia buna, in care Koleos se comporta ca o masina normala. Are scaune confortabile, nu ma plang de nimic la pozitia soferului. Insa am ajuns acasa cu aceeasi parere cu care am plecat: Renault Koleos este o masina urata atat la interior, cat si la exterior. Este ca un om din ala care cere pumni si suturi in fund cu ciocatele, despre care iti dai seama numai uitandu-te la fata lui ca este urat si pe interior si al dracului... Nu stiu cine si-ar cumpara masina asta. Eu nu, niciodata. Poate doar daca as primi-o cadou as merge cu ea, de ce sa fiu ipocrit. Insa in mintea mea asta umila si nu tocmai inteligenta, nu pricep cine ar da peste 30.000 de Euro pe o masina mai urata decat o conserva ruginita de macrou expirat care minte clientul si se vinde ca fiind masina de teren. Sa cumperi o masina urata, se mai intampla, dar sa cumperi o masina urata si extrem de scumpa, este prostie.

4tuning Test-Drive Second-Hand: Renault Koleos

Masina testata: Renault Koleos 2008, motor 2.0 dci de 150 cp, 75.000 km la bord.

Pret masina noua: peste 30.000 Euro

Pret 2011 second-hand: 13.000 Euro

Mi-au placut: franele, tinuta de drum, consumul, portbagajul mare.

Nu mi-au placut: interiorul, garda la sol, sonorizarea, aspectul.

Distribuie pe Facebook
mai multe
Publicat în categoria: Teste Auto DATA PUBLICĂRII: 16 Februarie 2011