10 masini vechi ce ne demonstreaza ca am regresat si ca era mai bine in trecut

  • Limitele de poluare au pus capat unor asemenea vehicule
  • Capacitatea cilindriica a fost diminuata masiv
  • Motoarele V16 si V12, aproape disparute de pe piata complet
Distribuie pe Facebook

Se spune ca lumea evolueaza in fiecare an. Si chiar daca ne dorim sa avem o calitate a aerului mai buna, poluare scazuta, sanatate indelungata, lucrurile nu stau tocmai asa. Din pacate, industria auto a fost cea care a platit pretul suprem. Si, din cauza legislatiei tot mai drastice, din cauza ca motoarele termice sunt vazute cu alti ochi, masinile de odinioara s-au transformat in niste... jucarii. Iata 10 exemple.

Honda Civic 1.6 B16

O sa incepem cu un exemplu lejer. Cum putea Honda, acum aproape 30 de ani, sa scoata pe piata niste motoare aspirate de capacitate mica, dar extrem de puternice? Ei bine, se putea. Pentru ca foloseau materiale de calitate, nu faceau rabat de la manopera, de la controlul calitatii si nici nu erau bombardati de UE ca sa inchida robinetul la noxe. Chiar si asa, nu erau nici atunci multi producatori care se puteau lauda ca obtin dintr-un motor de dor 1.6 litri o putere de 160 cp sau chiar 170 pe unele motoare vandute in Japonia. Vorbim de motoare de serie, de circulat zi de zi, aspiate, fara turbine. Asemenea puteri sunt scoase azi exclusiv cu ajutorul unui turbo-compresor si, fara indoiala, niciun producator nu ar fi in stare sa produca asa ceva in ziua de azi.

10 masini vechi ce ne demonstreaza ca am regresat si ca era mai bine in trecut

GMC Syclone

A fost o vremea, vorba cantecului, cand un gigant american s-a gandit sa ofere o camioneta numai buna de carat zarzavatul la piata, dar cu performante mai bune ca cele ale unui Ferrari. Nu este poveste, este real. Acest GMC Syclone avea un motor V6 de 4.3 litri, extrem de performant, supra-alimentat cu o turbina uriasa, care oferea un total de 280 cp pe hartie. In realitate, puterea depasea 300 cp in anul 1991 cand a fost lansata si reusea sa accelereze 0-100 km/h in doar 4.6 secunde. In 1991! Era, practic, mai rapida ca orice Ferrari, Lamborghini sau Maserati de serie din acel moment. O camioneta cu care poti sa duci frigiderul soacrei facea asta in 1991... Oare vom mai vedea asa ceva? Ca cea mai rapida masina de serie din lume sa fie un Papuc?

10 masini vechi ce ne demonstreaza ca am regresat si ca era mai bine in trecut

Dodge RAM SRT-10

Tot din seria masinilor inutile, nebunesti, asa cum nu se vor mai fabrica vreodata, este si cazul lui Dodge RAM SRT-10. Adica o camioneta utilitara echipata cu motorul de Dodge Viper. Un motor de 8.3 litri V10 care producea 507 cp si ajuta masina grea de 2500 kg de la 0 la 100 km/h in sub 5 secunde. Pe o camioneta... Tractiunea era doar pe puntea spate, cutia era automata sau manuala, designul era unul sportiv iar veleitatile in off-road erau zero. Dar ce conta cand aveai un pick-up de 507 cp si motor V10?

10 masini vechi ce ne demonstreaza ca am regresat si ca era mai bine in trecut

Audi A6 4B C5 4.2 V8

A doua generatie de Audi A6 oferea ceva interesant. Si anume, in varianta standard, nu in cea sportiva S6 sau RS6, masina putea fi comandata cu motor 4.2 litri V8 de 300 cp. Nu trebuie sa uitam ca discutam de un model mediu, Audi A6, nu varful de gama A8, care se vindea cu aceasta motorizare care era si la A8 topul pe care il puteai comanda. Acum, A6 poate fi comandat doar cu motoare mici, economice, prietenoase cu natura, nicidecum ca pe vremuri cand puteai avea un V8 sub capota familiei. Unde s-au dus vremurile alea?

10 masini vechi ce ne demonstreaza ca am regresat si ca era mai bine in trecut

Chevrolet 572 ci

In anii '90, Chevrolet oferea cateva modele performante dotate cu un motor urias, de fabrica. Era un motor special gandit pentru performanta, cu o capacitate de 572 inci cubi, adica 9.4 litri, configuratie V8, ce oferea 620 cp in varianta standard sau 720 in cea speciala pentru competitie. Vorbim de un motor de fabrica ce putea fi comandat la pachet cu un Camaro, de exemplu. Mai exista azi motoare de aproape 10 litri pe undeva, in afara de cap tractor, locomotive, autocare sau vapoare? Nu chiar...

10 masini vechi ce ne demonstreaza ca am regresat si ca era mai bine in trecut

Mercedes-Benz SL 73 AMG

Anii '90 au fost niste ani tumultosi si de mare succes pentru industria auto. Atunci s-au construit niste minuni de care omenia nu va mai avea parte vreodata. Mercedes, de exemplu, facea motoare V12 de 7.3 litri... Da, ai citit bine, motoare de 7300 cmc care echipau modelul SL cabriolet. Acelasi motor a fost si baza ulterior pentru modelele Pagani, dar asta e alta poveste. Mercedes SL 73 AMG s-a vandut in sub 100 de unitati si era printre cele mai rapide ale lumii cu cei 525 cp ai sai in anul 1995.

10 masini vechi ce ne demonstreaza ca am regresat si ca era mai bine in trecut

BMW Z8

Un roadster de mici dimensiuni cu motor V8 vrea cineva? Ghinion, ca nu mai vedem asa ceva in zilele noastre. Dar candva, BMW s-a gandit sa produca un roadster mic numit Z8 in care sa inghesuie motorul V8 de M5. In ziua de azi cele mai puternice roadstere si chiar masini performante cu sigle M, RS sau AMG au propulsoare de mici dimensiuni dotate cu turbo. Dar BMW nu facea asemenea prostii in anul 2000 cand a lansat Z8, ci a bagat sub capota un V8 de 5.0 litri, ca sa se asigure ca este cel mai tare de pe sosea.

10 masini vechi ce ne demonstreaza ca am regresat si ca era mai bine in trecut

Cadillac V16

In perioada interbelica, americanii duceau o lupta continua sa scoata pe piata automobile cat mai performante. Cadillac a lansat limuzina suprema cu motor V16, adica un motor cu 16 cilindri de capacitate uriasa, 7.4 litri. Si astazi este considerata una din cele mai rafinate masini fabricate in toate timpurile, ceea ce nu e greu de crezut daca ne gandim ca asa ceva in ziua de azi pare de neconceput. Cica era un motor pe care puneai o moneda in picioare si nu cadea, atat de echilibrat era. Puterea de 185-190 cp poate nu pare mare azi, insa in anii '30 niciun alt producator nu depasea de 100 cp.

10 masini vechi ce ne demonstreaza ca am regresat si ca era mai bine in trecut

Volkswagen Passat W8

Volkswagen a avut perioada sa de nebunii, de la Touareg cu motor V12 sau V10, pana la familistul Passat. Acesta din urma a fost si el vandut cu un motor mare de 4.0 litri W8 ce oferea intre 275 si 300 cp. Gandeste-te ca in ziua de azi doar alde McLaren, Ferrari, Porsche ce mai au asemenea motoare uriase, pe cand Passatul, poate cea mai populara masina de familie din Romania, avea asa ceva acum 18 ani. Desigur, nu era cea mai fiabila masina din lume, dar se vindea doar cu tractiune 4x4, cutie automata si full de dotari, zici ca era o sufragerie de hotel de lux.

10 masini vechi ce ne demonstreaza ca am regresat si ca era mai bine in trecut

Honda Integra 1.8 B18

La fel ca in cazul Civicului de demult, Honda a mai facut cateva minuni. De exemplu, producea motoare de 2 litri aspirate care aveau puteri de peste 200 cp, in timp ce orice alt producator avea aceeasi putere dintr-un motor 2.0 turbo. Au facut si motoare de 2.2 litri si mai puternice, dar cel mai spectaculos este propulsorul B18 in diverse forme, care avea doar 1800 cmc si furniza 195 cp. Adica o putere intalnita azi pe masini premium, scumpe, obtinuta exclusiv din motoare diesel. Nu trebuie sa uitam ca vorbim de ce facea Honda acum 25 de ani, da?

10 masini vechi ce ne demonstreaza ca am regresat si ca era mai bine in trecut

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (10) Poze 10 masini vechi ce ne demonstreaza ca am regresat si ca era mai bine in trecut
mai multe