Top 10 masini de Grupa B din WRC care au incercat, dar nu au avut succes

Top 10 masini de Grupa B din WRC care au incercat, dar nu au avut succes
  • O masina de Grupa B trebuia sa fie produsa si de serie in minimum 200 de exemplare
  • Grupa B avea 4 categorii in functie de capacitatea cilindrica
  • Masinile aveau o greutate minima de 820 kg pentru categoria 2000 cmc
Distribuie pe Facebook

Atunci cand te gandesti la Grupa B din Campionatul Mondial de Raliuri iti vin in minte modele precum Lancia Delta S4, Audi Quattro sau Peugeot 205 T16. Masini care aveau puteri chiar si de 800 cp si care atingeau viteze extreme. Tocmai din aceste motive, Grupa B a fost interzisa incepand cu 1987, pentru ca riscul de a face victime in randul spectatorilor era urias. Dar pe langa celebrele automobile care au castigat titluri mondiale, in aceasta grupa dedicata pilotilor adevarati, mai erau cateva modele de care cu siguranta nu stiai.

Mazda RX7 - 1984

Masini Grupa B necunoscuteCu siguranta nu stiai ca Mazda a participat in WRC exact in cea mai spectaculoasa grupa, numita B. Acea grupa despre care se spunea ca este pentru barbati, in timp ce WRC-ul modern este pentru... baieti, japonezii de la Mazda si-au incercat norocul cu RX7, o masina cu tractiune spate special modificata in Belgia, de catre divizia Mazda Rally Team Europe incepand cu 1983. In ciuda motorului aspirat, acest model avea in jur de 300 cp la o turatie de 8500 rpm, adica destul de multa putere, dar nu suficienta incat sa le tina piept masinilor turbo cu tractiune integrala precum Peugeot 205 sau Audi Quattro. Chiar daca masina cantarea mai putin decat competitorii 4x4, avand doar 940 kg, nu a reusit sa castige nicio etapa in WRC, iar experienta marcii Mazda in acest sport interesant a fost de scurta durata.

Skoda 130 LR - 1985

Masini Grupa B necunoscuteSkoda si-a incercat norocul in WRC la grupa B in categoria dedicata motoarelor de pana in 2000 cmc aspirate. Modelul ales a fost 130 LR care era dotat cu un motor de 1.3 litri ce oferea numai 130 cp, dar ii permitea masinii sa atinga viteze mari datorita unei greutati de numai 820 kg. Chiar daca masina nu avea nicio sansa sa obtina titlul mondial la general, in categoria masinilor cu motoare mici Skoda 130 a obtinut mai multe victorii, reusind sa fie mai rapida decat competitia formata din Opel, Fiat sau Peugeot.

BMW M1 - 1983

Masini Grupa B necunoscuteCea mai mare categorie din grupa B era cea dedicata masinilor cu motoare de maximum 4 litri. Aici s-a incadrat si BMW M1, cu al sau motor de 3.5 litri si 430 cp in 6 pistoane. O masina omologata pe 1 martie 1983 si sustinuta de BMW si Motul a luat startul in Turul Corsicii alaturi de Lancia 037, dar a abandonat inainte de sfarsitul cursei. Din pacate, niciun M1 nu a reusit vreo victorie in scurta sa viata in WRC, ci numai doua locuri secunde in 1983 la raliul Lyon-Charbonnieres si in raliul Antibes. Masina s-a dovedit a fi ineficienta in raliuri din cauza dimensiunilor mari, fiind cu peste 20 cm mai lata decat oricare alt automobil, dar si din cauza ca nu era foarte fiabila. In plus, BMW M1 nu a participat niciodata la etapele pe macadam din cauza ca nu se putea controla la viteze mari.

Citroen BX 4TC - 1986

Masini Grupa B necunoscutePutini sunt cei care isi aduc aminte ca Citroen a participat in WRC. Francezii au luat startul cu mai multe modele, insa de departe cel mai interesant este BX 4TC. Si asta pentru ca a imprumutat reteta succesului de la Audi: motor in fata, tractiune integrala si putere 'supraalimentata'. Citroen BX a participat la grupa cu motoare de sub 3000 cmc, avand un coeficient crescut din cauza motorului turbo de 2142 cmc care oferea 380 cp. Din pacate, masina a fost introdusa in WRC mult prea tarziu, in 1986, si a reusit sa participe intr-un singur an. A avut 3 probleme mecanice la primul start, ceea ce nu a facut decat sa anunte esecul. Din cele 15 raliuri la care a participat, la 13 a abandonat. Din acestea, a luat startul numai in 3 etape de WRC, la Monte Carlo, la Acropole si la Raliul Portugaliei. Pe care nu le-a terminat, evident.

Ferrari 308 Michelotto - 1982

Masini Grupa B necunoscuteFerrari si-a omologat mai multe modele in Grupa B de WRC. Poate cel mai popular a fost 308 GTB care avea un motor central de 3 litri V8 aspirat care producea 310 cp. In anul 1983, cand Ferrari a intrat in WRC datorita echipei Michelotto, reglementarile nu permiteau multe modificari la masinile de serie 308 GTB EVO, in numar de 25 fabricate de Ferrari, asadar in raliuri alergau masini cu specificatii aproape de fabrica. Aceste automobile au participat in multe raliuri si au castigat la categoria de maximum 3000 cmc numeroase premii, si chiar in WRC au obtinut victoria la Raliul Siciliei in 1983 si 1984. Dar, in ciuda calitatii pieselor si a performantei, masinile Ferrari nu erau gandite pentru macadam si in lipsa unui motor supraalimentat care sa depaseasca 500 cp, sansele sa obtina un titlu mare in WRC erau nule.

Lada VFTS - 1982

Masini Grupa B necunoscuteNu te-ai fi asteptat ca Lada sa aiba o masina de Grupa B in WRC, nu? Ei bine, Lada a concurat incepand cu 1982 si chiar a reusit cateva rezultate interesante pentru acea vreme si cu aceasta masina... comunista. Lada VFTS numita si Zhiguli 2105 avea o greutate de 820 kg, motor de 1.6 litri cu doua carburatoare Weber care producea 160 cp sau motor de 1.8 litri Turbo de 240 cp. Numele VFTS era dat de compania care modifica masina de serie, o companie din Lituania, in orasul Vilnius. Lada 2105 a fost special gandita de catre pilotul rus Stasys Brundza, castigatorul din 1974 al Turului Europei la volanul unui Moskvitch 412, acesta reusind sa urce si pe locul 6 cu o Lada 1600 in 1976 la Raliul Acropolelor. Dupa 1980 insa, Lada nu a mai bifat niciun succes demn de mentionat.

Nissan 240RS - 1983

Masini Grupa B necunoscuteLa fel ca Mazda, si Nissan a vrut sa isi incerce norocul in WRC, mai ales ca in anii '80 acest motorsport era mai vizionat si mai admirat decat Formula 1. Inca din anii '70, Nissan participa la raliuri cu modelul 280ZX, insa in 1983 a venit cu 240RS, o masina speciala de raliuri mult mai performanta. Avea numai 970 kg si un motor de 2.4 litri aspirat, cu doua carburatoare Solex PPH, motor ce oferea 238 cp la 7200 rpm. Ulterior, acelasi motor a fost modificat sa scoata 277 cp, insa din cauza ca tractiunea era doar pe puntea spate, Nissan nu a avut niciodata succesul dorit.

Seat Fura Crono 1.5 - 1983

Masini Grupa B necunoscuteUna dintre cele mai obscure masini din Grupa B este fara indoiala acest Seat. Intre 1982 si 1985, spaniolii si-au incercat norocul cu aceasta masina minuscula in categoria rezervata masinilor cu motoare de maximum 2000 cmc. Sub capota fata era un motor de 1.5 litri modificat de Abarth care oferea 90 cp, destul incat masina de sub 800 kg sa atinga 165 km/h in viteza maxima. Din pacate insa, in aceasta categorie se aflau masini mult mai puternice la acea vreme, precum Renault 5 sau Fiat Ritmo, iar micul Seat nu a avut niciodata vreo sansa in WRC. In schimb, mai multe Frua Crono au luat startul in competitii locale si europene cu succes.

Porsche 924 Turbo Carrera GT - 1982

Masini Grupa B necunoscutePe vremea cand tractiunea integrala inca nu-si intrase pe deplin in drepturi, mai toti producatorii aveau modele RWD in competitiile de WRC. Cei de la Porsche au avut diverse modele inscrise si omologate in Grupa B, insa modelul 924 Turbo Carrera a fost primul. Masina avea un motor de 2 litri supraalimentat care oferea in jur de 220 cp si ave o greutate totala de numai 960 kg, de altfel greutatea minima ceruta de regulament in acea categorie. Porsche a excelat in multe sporturi cu motor, insa Campionatul Mondial de Raliuri nu a fost unul dintre acestea. Din pacate, nici cu 924, nici cu 911 sau 928S, compania germana nu a reusit sa tina pasul cu masinile competitiei si nu a urcat niciodata pe podium.

Ferrari 288 GTO - 1985

Masini Grupa B necunoscuteUn alt Ferrari care a fost omologat in Grupa B a fost modelul 288 GTO. Masina a fost special fabricata pentru a lua startul in WRC, la aceasta grupa, fiind o masina gandita special de competitie. Din pacate, niciuna din cele 272 de masini construite de Ferrari nu a participat la cursele din Campionatul Mondial pentru ca nu mai avea competitor la categoria de sub 4000 cmc. Pozitionat central era un motor de 2855 cmc supra-alimentat care avea un coeficient total din cauza turbinelor de 3997 cmc, putere de 400 cp si o viteza maxima de peste 300 km/h. In ciuda tractiunii spate, masina era un competitor serios chiar si pentru masinile integrale: atingea 100 km/h in sub 4 secunde si 201 km/h in 15 secunde. Insa deja in 1985, dominatia in WRC apartinea clar masinilor Quattro sau Integrale, asa ca Ferrari nici nu s-a mai obosit sa concureze. Insa acest lucru s-a dovedit a fi mult mai avantajos: toate masinile au fost transformate in masini de strada si vandute cu sume colosale. In ziua de azi, un 288 GTO costa peste 3 milioane de dolari.

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (10) Poze Masini Grupa B necunoscute
mai multe