Benzina si motorina, mai ieftine incepand cu 1 ianuarie 2016

Benzina si motorina, mai ieftine incepand cu 1 ianuarie 2016
  • Cat vor costa benzina si motorina din ianuarie
  • Eliminarea supraacizei ar fi ieftinit si mai mult pretul carburantului
  • Pretul petrolului Brent a atins minimul ultimului deceniu
Distribuie pe Facebook

Anul viitor vine si cu vesti bune pentru soferi. RCA-ul si amenzile rutiere se vor scumpi, insa pretul combustibilului se va micsora ca urmare a scaderii TVA-ului incepand cu 1 ianuarie 2016. Taxa pe valoare adaugata va fi de 20%, in comparatie cu 24% cat este acum, iar acest lucru se va traduce printr-o scadere cu 15 bani pe litru la benzina si motorina.

Cat vor costa benzina si motorina din ianuarie
Pretul carburantului a coborat in ultima jumatate de an, ajugand la 4,69 pe litru de motorina si 4,93 pe litrul de benzina. Scaderea TVA-ului cu patru puncte procentuale va aduce o noua ieftinire. Se va ajunge astfel la un pret de 4,54 de lei in cazul unui litru de motorina si 4,77 de lei la litrul de benzina.
Costul combustibilului din Romania este influentat de mai multi factori, printre care cursul de schimb valutar, pentru ca barilul de petrol este comercializat in dolari, TVA-ul, acciza si taxa de drum, costurile logistice, cele de operare a retelei de distributie, cele financiare, precum si adaosul comercial.
Circa 60% din pretul de la pompa rezida in taxele impuse de autoritati, astfel ca singurele reduceri care se simt cu adevarat in buzunarul consumatorului nu sunt cele de la companiile care comercializeaza combustibilul, ci cele de la taxele incasate de stat. Asa se face ca romanii platesc la pompa un pret mai mare decat o fac locuitorii altor state europene.
O statistica publicata in luna august de Comisia Europeana arata ca tara noastra se plaseaza pe al doilea loc in regiune in ceea ce priveste pretul unui plin de benzina sau motorina. In acest context, costul din Romania a fost comparat cu cel din Slovacia, Cehia, Ungaria, Bulgaria si Polonia. Slovacii ne intrec la plinul de benzina, iar la cel de motorina ne intrec bulgarii.
Eliminarea supraacizei ar fi ieftinit si mai mult pretul carburantului
In prima varianta a Codului Fiscal era prevazuta de la 1 ianuarie 2016 si eliminarea supraaccizei introdusa de Guvernul Ponta in aprilie 2014. Aceasta are o valoare de 7 eurocenti la litru si a fost contestata inca de la anuntarea ei provocand replici acide intre presedintele de la vremea respectiva si premier.
Guvernul a anuntat initial ca destinatia banilor ar fi constructia de drumuri si autostrazi, insa dupa scaderea CAS-ului, banii au fost folositi pentru acoperirea gaurii produse de aceasta masura. Odata cu anuntarea masurii de reducere a TVA-ului, fostul ministru al Finantelor, Eugen Teodorovici, a declarat si ca va fi totusi pastrata supraacciza, cel putin pana in 2017.
Statul a colectat intr-un an aproape 640 de milioane de euro din acciza suplimentara. Daca erau taiati si acesti 7 eurocenti, pretul pe litru de benzina / motorina mai scadea cu inca 37 de bani. De altfel, saptamana trecuta a fost organizat un miting la care au participat circa 7.000 de soferi ai patronatelor din transportul de marfa si persoane si la care s-a cerut ieftinirea RCA si eliminarea acestei accize incepand cu anul viitor.
Mitingul nu a avut inca urmari concrete, ci doar promisiuni venite de la ASF in legatura cu preturile RCA, fara a fi mentionata si aceasta supra-taxa.
Pretul petrolului Brent a atins minimul ultimului deceniu
In ceea ce priveste materia prima, costurile continua sa scada. Pretul petrolului Brent (marca de referinta pentru piata europeana) a atins saptamana asta cel mai mic nivel inregistrat in ultimii 11 ani, cotatia lui ajungand la 36,06 dolari pe baril, cu 82 de centi mai mica. Pe parcursul intregului an 2015 pretul sau a scazut cu 37 de procente.
Si petrolul american WTI (West Texas Intermediate) s-a ieftinit cu 44 de centi, pretul pe baril fiind de 35,62 de dolari. Cotatiile sunt in prezent sub cele din timpul crizei financiare din 2008, principalul motiv pentru scaderea preturilor fiind supra-productia din piata.
Teoretic, pretul petrolului ar trebui sa se reflecte in cel al carburantului, insa pentru consumatorii obisnuiti, el nu conteaza atat de mult, deoarece costul depinde de adaosul comercial, precum si de taxele si accizele impuse de stat.
Distribuie pe Facebook
mai multe
Publicat în categoria: Vanzari / Economie DATA PUBLICĂRII: 22 Decembrie 2015