EXCLUSIV 4Tuning: tendintele vanzarilor auto la inceput de 2012, in Romania

EXCLUSIV 4Tuning: tendintele vanzarilor auto la inceput de 2012, in Romania
Sunt destul de multe elementele care influenteaza cumpararea sau vanzarea unei masini in Romania, in 2012. De la stoparea creditelor, la programul REMAT, de la disponibilizari si scumpirea carburantilor, pana la vremea de afara si taxele cerute de stat. Observand comportamentul celor care tranzactioneaza masini second-hand, am aflat ce masini se cauta, ce masini se vand la pret bun si ce masini nu sunt dorite de nimeni in aceasta perioada. Acum poti afla si tu.
Distribuie pe Facebook

Inca din capul locului, ca sa-ti dai seama despre ce urmeaza sa citesti, iti voi da un exemplu clar: cand incepe iarna, masinile 4x4 incep sa se scumpeasca. La fel si cand incepe sezonul estival, dar cu cele decapotabile. Insa anul acesta, totul e dat peste cap, nu mai sunt bani, a aparut noua TAXA AUTO, a inceput programul Remat pentru masinile noi... cum ramane deci cu cele second-hand, la care au acces peste 65% din soferii romani?

Cum este de fapt piata auto second-hand in prezent?

Mai vezi pe la televizor cateodata stiri, in care li se iau interviuri samsarilor din targuri. Acestia se vaita ca nu mai cumpara nimeni masini, ca raman cu ele, ca le vand la jumatate de pret si degeaba. Aiurea. Piata auto din Romania pe partea de masini second-hand a ramas stabila. Cel putin din punctul de vedere al tranzactiilor efectuate, ca si numar vorbind. Statistic, tot atatea masini si-au schimbat proprietarul in 2011, ca si in ultimii ani, ca si inainte sa se abata criza peste noi.

Segmentul autoturismelor noi a fost cel afectat din plin, acolo vazandu-se scaderi majore in numarul unitatilor vandute. Si motivul este lesne de inteles. O masina noua este, in general, mai scumpa. Si pentru o masina noua ai nevoie de o finantare, in general credit. Si cum bancile au fost afectate, la fel a fost si cu cei care intentionau sa-si cumpere o masina noua. La polul opus insa, piata de masini second-hand a avut de castigat - toti cei care peste noapte nu si-au mai permis o masina noua, au luat una la mana a doua.

Chiar daca vedem pe strazile noastre multe masini de lux, trebuie sa fim constienti ca acestea reprezinta numai 5% din totalul masinilor inmatriculate. Si aici vorbim de masini care costa peste 30.000 de Euro. Poti sa te uiti pe strada, ca la fiecare Audi A6 vazut, vei vedea cel putin 20 de Dacia Logan, Skoda Fabia, sau alta masina destinata segmentului de jos.

Mai mult, odata cu problemele financiare, majoritatea pietei auto care avea de gand sa cumpere masini noi, dar ieftine, adica cele low spre mediu, pana in 15.000 de Euro, si-a indreptat privirea catre piata second-hand. Nu e de mirare ca in primii ani de cand cuvantul "criza" era pe toate buzele europenilor, vanzarile de masini la mana a doua au crescut. Pana in 2010, cand acestea s-au stabilizat si au ramas constante, chiar si in prezent.

Cum sunt preturile masinilor la mana a doua?

Daca numarul tranzactiilor cu masini a ramas constant, nu putem spune acelasi lucru si despre pret. Insa aici trebuie sa impartim piata in doua: cei care vor sa isi vanda masina si cei care asteapta sa vanda masina. Este o diferenta. De exemplu, samsarii din targ care au la vanzare masini premium, fac parte din cei care asteapta sa le vanda. Si asta pentru ca au preturi foarte mari, in comparatie cu o mica analiza facuta pe anunturile online. In schimb, marea majoritate a vanzatorilor auto au ales sa scada preturile cat mai mult, pentru a putea scapa de masina.

Chiar daca peste 85% din masinile puse la vanzare in Romania se gasesc in mediul virtual, cumparatorul se lasa influentat si de ceea ce gaseste prin targurile auto. Si asta este o mare greseala. De exemplu, un BMW X6 din 2009 costa chiar si 35.000 de Euro pe un site de vanzari auto, in schimb ce in targ nu gasesti niciunul sub 43.000 de Euro. Vorbim aici de aceleasi motorizari, numar apropiat de kilometri si dotari identice. Asadar, o diferenta mare de pret nu inseamna decat un lucru: unul vrea sa vanda masina, punand un pret real, altul asteapta cumparatorul perfect.

Exclusiv 4Tuning: tendintele vanzarilor auto la inceput de 2012, in Romania

Preturile masinilor second sunt si ele de doua feluri, in functie de masini: premium si low-cost. De obicei, o masina normala, din segmentul mediu sau low-cost, se devalorizeaza mai mult si ajunge ca dupa cativa ani sa fie accesibila oricui. In schimb, o masina scumpa se va devaloriza mai putin, ajungand ca dupa acelasi numar de ani sa fie mult mai apropiata de pretul ei de noua.

Deci daca vrei o masina fara pretentii, acum piata este cea mai buna, cu preturile cele mai prietenoase cu cel care are banii. Daca insa vrei o masina premium, trebuie sa te astepti la aceleasi preturi din 2007, cu aceeasi rata de devalorizare, adica destul de mica, masinile ramanand in continuare scumpe.

Ce masini au mare cautare, indiferent de pret?

Diesel. Cam acesta este cuvantul magic. Pretul carburantilor nu inceteaza sa creasca din pacate, asa ca masinile economice sunt cele mai bune si "tin cu casa". Se pare ca numarul masinilor pe motorina reprezinta acum 68% din totalul masinilor care circula in Romania. Insa, din pacate, masinile diesel scoase la vanzare reprezinta numai 35% din totalul masinilor second-hand care isi cauta un nou proprietar.

Cert este ca o masina cu motorizare diesel este mai scumpa si de noua, si la mana a doua. Insa investitia se amortizeaza cand tragi linie, multumita consumului. O masina diesel consuma mult mai putin decat una pe benzina, si, chiar daca motorina este mai scumpa si pretul de achizitie este mai mare, tot varianta diesel este mai buna.

Un lucru interesant este faptul ca pe romani ii intereseaza mai mult sa se bucure de o masina economica si dotata, decat pretul initial de achizitie. Adica, lumea prefera sa adauge ceva bani si sa ia o masina cu motor bun, decat una ieftina, dar cu un motor care consuma mai mult. Un exemplu ar fi Dacia Logan: masinile cu motor 1.4 pe benzina care consuma in jur de 10 nu sunt asa de cautate precum cele cu motor 1.5 dCi. Si chiar daca diferenta de pret este destul de mare, tot cele diesel au intaietate.

Exclusiv 4Tuning: tendintele vanzarilor auto la inceput de 2012, in Romania

Alte masini care se vor cumpara in continuare in 2012 sunt cele fabricate dupa 2005. Pana acum 2 ani, pragul psihologic prin care se evalua vechimea unui autoturism era anul 2000. Erau multi cei care aveau in cap numai masini fabricate dupa 2000. Insa acum, o masina din 2002 de exemplu, are deja... 10 ani vechime, adica este considerata uzata atat fizic cat si moral. Pragul prezent prin care o masina este considerata noua este anul 2005. Conform cautarilor online, peste 80% din cautarile efectuate au ca prag anul de pornire 2005.

Un alt criteriu este numarul de kilometri. Pana acum, vedeam des cautari ale masinilor care aveau intre 100.000 si 150.000 de km la bord. Nu e de mirare ca 99% dintre masinile din targ au 130.000 de km pe ceas, mai putini reali decat ar trebui... Insa acum lucrurile s-au schimbat. Consumatorul a devenit mai precaut si cauta masini care sa nu aiba nici 100.000 de km la bord, de preferat nici 50.000. Insa cu cat mai putini, cu atat mai scumpa este masina.

Se mai cauta masini cu dotari de bun-simt. Ce inseamna asta? In primul rand, aer-conditionat. Curios, dar adevarat, tot mai multi romani pun accentul pe siguranta. O masina cu multe airbaguri, ESP si alte sisteme de siguranta este preferata. Tapiteria din piele si-a cam pierdut din avantaj si nu mai este asa de cautata, probabil din cauza verilor lungi si fierbinti. Masinile cu transmisie automata au inceput si ele sa fie foarte apreciate.

Ce masini reprezinta o investitie buna in 2012?

Sa recapitulam putin: o masina diesel, cu dotari decente, mai noua de 2005 si cu maxim 100.000 de km la bord. La acestea trebuie sa adaugam inca un lucru: motorizarea mica. Aici intra si masinile pe benzina, dar care au motoare potrivite pentru caroserie, nu cum este Dacia Logan cu motor de 1.2 pe benzina care consuma 12 in oras. Aici vorbim de Citroen C1 cu motorul sau de 1 litru, care consuma de exemplu 7 in oras. E doar un exemplu.

Masinile cu motor mai mic sunt din ce in ce mai cautate. Fie din cauza TAXEI AUTO, fie din cauza consumului, fie din cauza altor taxe precum impozit si rovigneta. Cert este ca o masina care are motor decent, de maximum 2 litri, va avea mereu client. Majoritatea cauta motoare de maximum 1,4 litri, restul acceptand si masini de 1,8 sau 2,0.

Un Matiz are un impozit anual de 30 de lei, in timp de o masina cu motor 1,8 are 162 de lei. Iar una cu motor de 2,5 are peste 1000 de lei de plata la Circa Financiara. Zilele masinilor cu motoare foarte mari au cam apus.

Exclusiv 4Tuning: tendintele vanzarilor auto la inceput de 2012, in Romania

Vanzarea masinile in functie de anotimp

Adio, e de domeniul trecutului. Daca pana acum vedeam chiar in aceasta perioada preturi nebune la masinile decapotabile, acum nu mai este asa. Nici la cele de off-road sau de teren in momentul in care da zapada si, chipurile, reprezinta un avantaj. Consumatorul a devenit mai calculat si si-a dat seama ca pe timp de vara, oricum mergi cu aerul conditionat pornit, in loc sa-ti bata soarele in cap, daca ai masina cabrio. Iar cu masinile 4x4, diferenta de pret si consumul ridicat nu se justifica in mersul urban, in care se presupune ca autoritatile isi fac treaba si strazile sunt curate. Atuurile de demult, acum reprezinta criterii pentru care masinile nu mai au cautare.

Concluzia

Daca ai o masina mai veche de 2005, trebuie sa o vinzi sub pretul pietei daca vrei sa scapi de ea. La fel si daca ai vreo benzinara cu motor urias care este insetata. La fel si daca ai depasit deja 100.000 de kilometri sau daca ai o masina premium care s-a devalorizat putin. In schimb, daca ai o masina pe motorina, mai noua de 2005, care nu are inca 100.000 de km, cu dotari de confort si siguranta, care mai are si o capacitate cilindrica de sub 2.000 cmc, poti sa tii la pret cat doresti - clienti sunt destui si o vei vinde repede!

Distribuie pe Facebook
mai multe