Jaguar Land Rover intentiona sa construiasca o uzina la Brasov, dar s-a razgandit

Jaguar Land Rover intentiona sa construiasca o uzina la Brasov, dar s-a razgandit
  • Inca o megainvestitie ratata
  • De ce nu reprezinta Romania o optiune pentru constructorii de masini
  • Jaguar Land Rover vrea sa produca jumatate de milion de masini in 2015
Distribuie pe Facebook

Jaguar Land Rover, companie auto britanica detinuta de grupul Tata Motors, a prospectat Europa de Est pentru a-si deschide o fabrica in zona. Au fost luate in considerare Polonia, Cehia, Ungaria, Slovacia si chiar Romania, tara noastra iesind insa din vizorul indienilor din cauza lipsei infrastructurii.

Inca o megainvestitie ratata

Conform presei locale, oficialii Jaguar Land Rover ar fi purtat discutii cu reprezentantii mediului de afaceri din Brasov in vederea construirii unei uzine in zona. Acestia erau dispusi sa investeasca in Romania cateva sute de milioane de euro intr-o fabrica unde ar fi lucrat 8.000 de persoane, insa s-au reorientat si au ales Slovacia.

De altfel, Constantin Stroe, presedintele ACAROM, spunea la inceputul lunii trecute ca tara noastra se afla in vizorul unui investitor major, fapt confirmat apoi si de premierul Victor Ponta. Grupul Tata Motors este prezent in orasul de la poalele Tampei dupa ce a cumparat in 2013 compania de servicii de inginerie Cambric Corp - care are in tara Romania puncte de lucru si la Iasi, respectiv Craiova.

Refuzul Jaguar Land Rover de a construi fabrica in tara noastra nu este insa singurul de acest gen. In urma cu sapte ani, in 2008, Daimler intentiona sa ridice o uzina de automobile in comuna Sanandrei din judetul Timis. Dupa indelungi discutii cu autoritatile locale, germanii au decis totusi sa-si cheltuiasca banii la vecinii nostri maghiari, in orasul Kecskemét.

S-a vorbit la vremea respectiva ca de vina pentru aceasta ratare ar fi fost infrastructura deficitara si speculantii de terenuri. De atunci si pana acum insa, Daimler a revenit in tara noastra pentru doua fabrici de piese auto, una la Sebes si una la Cugir. In schimb, un Mercedes "Made in Romania" ramane inca un deziderat...

De ce nu reprezinta Romania o optiune pentru constructorii de masini

Lipsa unei cai prin care compania sa-si scoata produsele din tara pare sa fie si motivul pentru care Jaguar Land Rover a ales Slovacia. Pe langa aceasta vesnica problema a infrastructurii se mai pot enumera insa si alte motive pentru care Romania nu starneste interesul marilor jucatori din industria auto.

Climatul economic este unul impredictibil, iar productivitatea fabricilor deja prezente la noi (Dacia si Ford) ramane scazuta in comparatie cu Slovacia, Polonia sau Ungaria - tari care spre care s-au indreptat constructorii de masini in ultimii ani. In Slovacia, spre exemplu, anul trecut au fost produse aproape un milion de masini, cele mai multe de Volkswagen, Kia si Peugeot-Citroen.

Nici exemplul dat de Ford nu ne ajuta prea mult. Uzina de la Craiova se confrunta cu grave probleme financiare din cauza cererii scazute ale modelului construit aici - B Max, iar reprezentantii companiei americane au criticat in mai multe randuri lipsa implicarii din partea autoritatilor romane, dar si coruptia caracteristica tarii noastre.

Nemultumiti sunt si cei de la Dacia - Renault, care au amenintat de mai multe ori ca isi vor muta productia la uzina din Maroc daca autoritatile nu construiesc autostrada Pitesti - Sibiu.

Jaguar Land Rover vrea sa produca jumatate de milion de masini in 2015

Jaguar Land Rover trece printr-o perioada de resuscitare inca din 2008, cand Tata Motors a cumparat compania de la Ford. Grupul britanic detine trei uzine care lucreaza la capacitate maxima in Regatul Unit; a deschis o fabrica anul trecut in China, in 2016 va incepe productia in Brazilia, iar noua fabrica din Slovacia, unde se va produce modelul Land Rover Defender, va fi gata in doi - trei ani.

Jaguar Land Rover a facut numeroase investitii in ultimul timp si a reusit sa produca in 2014 aproximativ 460.000 de masini. Britanicii au ca target pentru anul 2015 trecerea pragului de 500.000 autoturisme asamblate. Potrivit Financial Times, compania isi doreste sa devina o concurenta serioasa pentru marcile premium germane Audi, BMW sau Mercedes-Benz, care vand anual, fiecare, cate 2 milioane de unitati.

Europa de Est reprezinta o zona de interes pentru constructorii de masini, atrasi de salariile mici, forta de munca calificata si de infrastructura care este intr-o continua dezvoltare. Tarile de aici isi dau interesul in mod special sa atraga investitori si ii stimuleaza pe acestia.

Distribuie pe Facebook
mai multe
Publicat în categoria: Vanzari / Economie DATA PUBLICĂRII: 3 Iunie 2015