Volanul cu 50 de butoane din Formula 1, explicat in detaliu

Volanul cu 50 de butoane din Formula 1, explicat in detaliu
  • Un volan din F1 are intre 35 si 55 de butoane si comutatoare
  • Volanul explicat este cel din monopostul Sauber C33
  • Acest exemplar a fost realizat de McLaren Electronics
Distribuie pe Facebook

Fara indoiala, monoposturile de Formula 1 au cele mai complexe volane. Sunt realizate din fibra de carbon, extrem de usoare, insa la dezvoltarea lor lucreaza companii uriase, precum Intel, Hewlett Packard sau Samsung. Iar valoarea unui astfel de volan dintr-un monopost de Formula 1 poate ajunge chiar si la pretul unui Bugatti Veyron. Iata ce fac cateva butoane din cele 50 pe care le gazduieste volanul.

Chiar daca in ziua de azi, o masina de Formula 1 costa chiar si peste 500 de milioane de Euro, cu tot cu dezvoltarea sa, iar tehnologia de la bord este cea mai noua din domeniu, un lucru extrem de important trebuie stiut de toata lumea: orice modificare in timpul cursei nu se face prin calculator, de catre inginerii echipei, ci numai de catre pilot. Mai exact, chiar daca vorbim de o masina bazata exclusiv pe computere si programe pre-stabilite, pilotul este singurul care poate face modificari in timpul cursei.

Da, fiecare masina este in permanenta monitorizata online, live, de catre inginerii echipei, prin diverse sisteme de telemetrie care transmit atat la boxe, cat si la cartierul general al echipei, dar reglajele pot fi facute de acestia numai inainte de cursa sau cand masina este oprita la boxe. Dar cum acum, un pit-stop dureaza vreo 3 secunde, nu se poate face mare lucru. Motiv pentru care, regulamentul spune clar ca orice reglaj trebuie sa fie realizat exclusiv de pilot. Si cum poate face el reglaje la monopost? Prin intermediul unor butoane si rotite.

Volan F1

Pe langa ceea ce se vede aici, un volan mai este dotat si cu padele pentru schimbarea vitezelor cutiei, padele pe care un pilot apasa de aproximativ 4000 de ori in timpul unei curse, dar si o a treia padela pentru ambreiaj, la plecarile de pe loc.

Ecranul LCD de pe volan se numeste PCU-8D, e realizat de McLaren Electronics, are o diagonala de 4.3 inch si o rezolutie de 480 x 272 pixeli. Pe acest ecran pot aparea 100 de pagini diferite de informatie si date, de la turatia motorului si temperatura uleiului, pana la timpul ultimei ture, cate ture de circuit au mai ramas, uzura pneurilor, cata benzina mai e in rezervor si asa mai departe. Plus mesajele primite de la boxe, in care pilotul este atentionat pentru diverse actiuni. Volanul este configurat de catre sofer, impreuna cu inginerii, inainte de cursa.

Volanul din imagini este cel care va echipa monoposturile Sauber C33 conduse de Esteban Gutierrez si Adrian Sutil in sezonul 2014. Adica este volanul cel mai modern si cel mai tehnologizat de la ora actuala. Insa echipe precum Infiniti Red Bull Racing, au ramas cu vechiul volan mai simplu, numit PCU-6D.

In caz ca nu stiai pana acum ce face fiecare buton de pe acest volan care pare scos direct din nava Enterprise, iti explicam pas cu pas. Nu ca te-ar ajuta cu ceva in viata de zi cu zi, sau ca avem de-a face cu asa ceva la masinile noastre. Ci doar ca este ceva interesant despre care nu citesti in fiecare zi. Si atunci cand vei avea ocazia sa te pozezi la bordul unui asemenea monopost, sa le spui prietenilor ce face fiecare buton.

Volan F1

1. Butonul galben N: selecteaza in neutru din prima sau a doua treapta de viteza

2. Comutatorul rotund BRKBAL (brake balance): regleaza nivelul de franare fata-spate

3. Butoanele albastru/orange S1/S2: butoane programabile pentru diverse functii

4. Butoanele albe -10/+1: permit navigarea facila prin meniurile displayului MFRS

5. Comutatorul rotativ Entry: ii permite pilotului sa faca reglaje asupra vitezei cu care intra in viraje, modificand setarea diferentialului

6. Butoanele orange si verde BRK-/BRK+: comuta reglajul franelor intre setarea prealabila si setarea in pozitia curenta BRKBAL

7. IGN (ignition): controleaza sincronizarea aprinderii

8. Comutatoarele BBal-/BBal+: sunt folosite la realizarea unor reglaje fine in balansul franelor

9. Butonul alb ACK (aknowledge): confirma modificarile din sistem

10. Comutatorul rotativ PREL (preload): regleaza limitele de cuplu in diferential

11. Butonul rosu Oil: transfera uleiul din rezervorul secunda in cel principal

12. Butonul negru BP (bite point): activeaza procedura "clutch bite point finding"

13. Comutatorul rotativ Tire: transmite ECU-ului si altor sisteme ce tip de anvelope are masina montate

14. Padela pentru ambreiaj

15. Butonul negru OT (overtaking): activeaza o setare speciala pre-configurata pentru a realiza o depasire sau a bloca o depasire

16. Comutatorul rotativ Fuel: controleaza nivelul ratei de consum al carburantului

17. Comutatorul rotativ Pedal (dreapta): schimba nivelul la care pedala de acceleratie raspunde

18. Padela pentru ambreiaj

19. Martor vizual pentru transmisie radio

20. Butonul rotativ SOC: controleaza nivelul de incarcare a sistemului ERS (energy storage system), daca genereaza sau consuma curent

21. Butonul rosu PL (pit lane): activeaza limitarea de viteza pentru zona standurilor (100 km/h)

22. Butonul negru Box: confirma intentia pilotului de a se opri la boxe

23. Butonul DRS (drag reduction system) din stanga sus: activeaza eleronul spate in zona DRS a circuitului

Butonul negru R din dreapta: activeaza transmisia radio

Butonul central cu multe functii MFRS (multi-function rotary swich): le permite pilotului si inginerilor sa controleze mai multe sisteme ce nu au nevoie de butoane dedicate. Sunt incluse aici modurile de functionare a motorului (PERF), limitatorul de turatie (ENG), raportul aer/carburant (MIX), turbina (TURBO), diferentialul in iesirea din viraje (VISCO), recuperarea limitelor MGU-K (BRK), limitarea presiunii turbo MGU-K (BOOST), optiunile bordului (DASH), pilotul automat (CC), tipul schimbarii treptelor de viteza (SHIFT) si reglajul cuplarii ambreiajului (CLU).

Daca inca nu v-ati saturat, trebuie sa stiti ca aici sunt explicate numai chestii mai usor de inteles de catre oamenii obisnuiti. Sunt si meniuri secrete, pe care Sauber nu vrea sa le stim. Dar si multe alte zeci de functii si combinatii de butoane care te duc in alte reglaje mult mai complexe. Si pentru ca discutam de sisteme incredibil de intortocheate si greu de tradus, la unele am lasat denumirea in engleza. Poate va dati voi seama ce inseamna.

Cam asta este povestea cu volanul de Formula 1. Fara indoiala, cel mai complex volan din toate timpurile. Si daca cuiva i se pare greu sa se descurce cu volanul sau care are in cel mai bun caz cateva butoane pentru pilot automat si controlul sistemului audio, punem pariu ca de acum un volan complicat are o alta dimensiune.

Distribuie pe Facebook
mai multe