Volanul cu 50 de butoane din Formula 1, explicat in detaliu

- Un volan din F1 are intre 35 si 55 de butoane si comutatoare
- Volanul explicat este cel din monopostul Sauber C33
- Acest exemplar a fost realizat de McLaren Electronics
Fara indoiala, monoposturile de Formula 1 au cele mai complexe volane. Sunt realizate din fibra de carbon, extrem de usoare, insa la dezvoltarea lor lucreaza companii uriase, precum Intel, Hewlett Packard sau Samsung. Iar valoarea unui astfel de volan dintr-un monopost de Formula 1 poate ajunge chiar si la pretul unui Bugatti Veyron. Iata ce fac cateva butoane din cele 50 pe care le gazduieste volanul.
Chiar daca in ziua de azi, o masina de Formula 1 costa chiar si peste 500 de milioane de Euro, cu tot cu dezvoltarea sa, iar tehnologia de la bord este cea mai noua din domeniu, un lucru extrem de important trebuie stiut de toata lumea: orice modificare in timpul cursei nu se face prin calculator, de catre inginerii echipei, ci numai de catre pilot. Mai exact, chiar daca vorbim de o masina bazata exclusiv pe computere si programe pre-stabilite, pilotul este singurul care poate face modificari in timpul cursei.
Da, fiecare masina este in permanenta monitorizata online, live, de catre inginerii echipei, prin diverse sisteme de telemetrie care transmit atat la boxe, cat si la cartierul general al echipei, dar reglajele pot fi facute de acestia numai inainte de cursa sau cand masina este oprita la boxe. Dar cum acum, un pit-stop dureaza vreo 3 secunde, nu se poate face mare lucru. Motiv pentru care, regulamentul spune clar ca orice reglaj trebuie sa fie realizat exclusiv de pilot. Si cum poate face el reglaje la monopost? Prin intermediul unor butoane si rotite.
Pe langa ceea ce se vede aici, un volan mai este dotat si cu padele pentru schimbarea vitezelor cutiei, padele pe care un pilot apasa de aproximativ 4000 de ori in timpul unei curse, dar si o a treia padela pentru ambreiaj, la plecarile de pe loc.
Ecranul LCD de pe volan se numeste PCU-8D, e realizat de McLaren Electronics, are o diagonala de 4.3 inch si o rezolutie de 480 x 272 pixeli. Pe acest ecran pot aparea 100 de pagini diferite de informatie si date, de la turatia motorului si temperatura uleiului, pana la timpul ultimei ture, cate ture de circuit au mai ramas, uzura pneurilor, cata benzina mai e in rezervor si asa mai departe. Plus mesajele primite de la boxe, in care pilotul este atentionat pentru diverse actiuni. Volanul este configurat de catre sofer, impreuna cu inginerii, inainte de cursa.
Volanul din imagini este cel care va echipa monoposturile Sauber C33 conduse de Esteban Gutierrez si Adrian Sutil in sezonul 2014. Adica este volanul cel mai modern si cel mai tehnologizat de la ora actuala. Insa echipe precum Infiniti Red Bull Racing, au ramas cu vechiul volan mai simplu, numit PCU-6D.
In caz ca nu stiai pana acum ce face fiecare buton de pe acest volan care pare scos direct din nava Enterprise, iti explicam pas cu pas. Nu ca te-ar ajuta cu ceva in viata de zi cu zi, sau ca avem de-a face cu asa ceva la masinile noastre. Ci doar ca este ceva interesant despre care nu citesti in fiecare zi. Si atunci cand vei avea ocazia sa te pozezi la bordul unui asemenea monopost, sa le spui prietenilor ce face fiecare buton.
1. Butonul galben N: selecteaza in neutru din prima sau a doua treapta de viteza
2. Comutatorul rotund BRKBAL (brake balance): regleaza nivelul de franare fata-spate
3. Butoanele albastru/orange S1/S2: butoane programabile pentru diverse functii
4. Butoanele albe -10/+1: permit navigarea facila prin meniurile displayului MFRS
5. Comutatorul rotativ Entry: ii permite pilotului sa faca reglaje asupra vitezei cu care intra in viraje, modificand setarea diferentialului
6. Butoanele orange si verde BRK-/BRK+: comuta reglajul franelor intre setarea prealabila si setarea in pozitia curenta BRKBAL
7. IGN (ignition): controleaza sincronizarea aprinderii
8. Comutatoarele BBal-/BBal+: sunt folosite la realizarea unor reglaje fine in balansul franelor
9. Butonul alb ACK (aknowledge): confirma modificarile din sistem
10. Comutatorul rotativ PREL (preload): regleaza limitele de cuplu in diferential
11. Butonul rosu Oil: transfera uleiul din rezervorul secunda in cel principal
12. Butonul negru BP (bite point): activeaza procedura "clutch bite point finding"
13. Comutatorul rotativ Tire: transmite ECU-ului si altor sisteme ce tip de anvelope are masina montate
14. Padela pentru ambreiaj
15. Butonul negru OT (overtaking): activeaza o setare speciala pre-configurata pentru a realiza o depasire sau a bloca o depasire
16. Comutatorul rotativ Fuel: controleaza nivelul ratei de consum al carburantului
17. Comutatorul rotativ Pedal (dreapta): schimba nivelul la care pedala de acceleratie raspunde
18. Padela pentru ambreiaj
19. Martor vizual pentru transmisie radio
20. Butonul rotativ SOC: controleaza nivelul de incarcare a sistemului ERS (energy storage system), daca genereaza sau consuma curent
21. Butonul rosu PL (pit lane): activeaza limitarea de viteza pentru zona standurilor (100 km/h)
22. Butonul negru Box: confirma intentia pilotului de a se opri la boxe
23. Butonul DRS (drag reduction system) din stanga sus: activeaza eleronul spate in zona DRS a circuitului
Butonul negru R din dreapta: activeaza transmisia radio
Butonul central cu multe functii MFRS (multi-function rotary swich): le permite pilotului si inginerilor sa controleze mai multe sisteme ce nu au nevoie de butoane dedicate. Sunt incluse aici modurile de functionare a motorului (PERF), limitatorul de turatie (ENG), raportul aer/carburant (MIX), turbina (TURBO), diferentialul in iesirea din viraje (VISCO), recuperarea limitelor MGU-K (BRK), limitarea presiunii turbo MGU-K (BOOST), optiunile bordului (DASH), pilotul automat (CC), tipul schimbarii treptelor de viteza (SHIFT) si reglajul cuplarii ambreiajului (CLU).
Daca inca nu v-ati saturat, trebuie sa stiti ca aici sunt explicate numai chestii mai usor de inteles de catre oamenii obisnuiti. Sunt si meniuri secrete, pe care Sauber nu vrea sa le stim. Dar si multe alte zeci de functii si combinatii de butoane care te duc in alte reglaje mult mai complexe. Si pentru ca discutam de sisteme incredibil de intortocheate si greu de tradus, la unele am lasat denumirea in engleza. Poate va dati voi seama ce inseamna.
Cam asta este povestea cu volanul de Formula 1. Fara indoiala, cel mai complex volan din toate timpurile. Si daca cuiva i se pare greu sa se descurce cu volanul sau care are in cel mai bun caz cateva butoane pentru pilot automat si controlul sistemului audio, punem pariu ca de acum un volan complicat are o alta dimensiune.
-
Aripa stanga fata ford focus 2018-2022 cod jx7b-a16016a 300 Lei
5801496001 5801454567 500060548 0986435662 injector iveco... 650 Lei
Set reparatie, etrier mercedes g-class (w460) (1979 - 1993)... 106 Lei
-
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
A2513200704 a2513201204 a2513200904 amk compresor airmatic... 1250 Lei
Mercedes c class w204, 2008, pompa abs 800 Lei
-
9820403480 jx6q-9f593-aa 0445110749 bosch injector citroen... 600 Lei
Usa stanga spate fiat doblo [facelift] [2005 - 2009] 1.9 jtd 400 Lei
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
-
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
0445010799 167006205r pompa inalta renault grand scenec iv... 1500 Lei
99485546 2995478 99445057 500363382 500324435 injector iveco... 750 Lei
-
Actuator turbo, cod 03f145725k, vw polo sedan (6r), 1.2 tsi,... 567 Lei
H8201636333 0445110800 166007427r 0445876882 injector... 500 Lei
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
-
21977918 22254568 22254576 85002179 7485020179 delphi injector... 1250 Lei
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
Geam fix audi a4 b7 (8e) 2004-2008 spate stanga clar sedan /... 100 Lei
-
A1643201404 a1643200204 a1643200304 amk compresor airmatic... 1250 Lei
Usa spate dreapta mercedes cla cla - - (2013 2018) 1780 Lei
167008683r 95518968 a2c80584700 vdo pompa inalta presiune... 1750 Lei
-
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
A2213201704 a2213200904 a2213201604 amk compresor airmatic... 1250 Lei
A2133202804 a2133202804 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
-
A2133004320 a2133200004 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
3z01011000 a2113200104 a2203200104 a2113200304 compresor... 700 Lei
Racitor gaze egr 2.2d 2ad-fhv 177cp / 2.0 d 1ad-ftv 91kw 92kw... 500 Lei
-
0445110819 8579232 13538579232 bosch injector bmw mini x1 x2... 650 Lei
Oglinda stanga manuala citroen berlingo model 2005 140 Lei
0445876882 0445110800 166007427r h8201636333 injector... 500 Lei
-
28308779 a6510703287 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
A2313202701 a2133202904 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
Radiator intercooler admisie audi a4 b8 / a5 8t / q5 8r / a6... 400 Lei
-
Pompa injectie opel zafira c 2011-2016 1.6 gpl a16xnt 9272928 2000 Lei
9060969099 53279880013 53279707130 53279887120 turbo mercedes... 750 Lei
0445010759 55494494 0986437473 pompa inalta presiune opel... 1250 Lei


