Cat de mult merita instalarea unui sistem GPL pe masina personala?

Cat de mult merita instalarea unui sistem GPL pe masina personala?
  • O instalatie GPL poate costa si 6000 de lei
  • Sistemul GPL trebuie revizuit la 10.000 km
  • Pretul unui litru de GPL costa in jur de 3 lei
Distribuie pe Facebook

De cand Ponta a venit cu idei proaste si a crescut colosal pretul carburantului de la pompa, soferii romani tot incearca diferite alternative astfel incat sa le ramana mai multi bani in portofele. Cea mai populara este montarea unei instalatii GPL pe masinile care merg pe benzina. Dar merita oare?

Piata sistemelor de GPL este in continua crestere in Romania, mai ales de cand alesii nostri de la putere isi bat joc de noi si fac ce vor ei, punand accize noi si inutile pentru carburanti. Unii incep sa faca motoarele diesel sa functioneze cu ulei de gatit, altii apeleaza la biciclete si altii care depind de masina incearca sa gaseasca solutii ieftine de mers cu masina. Cei mai multi soferi din tara noastra care detin autoturisme pe benzina apeleaza la sistemele pe gaz, din simplul motiv ca un litru de gaz costa mai putin de jumatatea pretului unui litru de benzina. Dar merita oare?

Investitie initiala majora: de la 2200 la 6000 de lei pentru un sistem complet

Cel mai mare dezavantaj pe care il are sistemul GPL este costul mare de montaj. Un sistem destinat masinilor cu motoare in 4 pistoane costa de la 2200 in sus. De obicei, in acest pret, intra si montajul instalatiei. Insa pretul poate urca si la 3000 de lei pentru un sistem cu 4 injectoare, in timp ce o instalatie de 6 sau 8 pistoane ajunge si la 6000 de lei.

Nu vorbim aici de cazurile putine de motoare V10 sau V12 pentru care se doreste instalatie GPL, cazuri in care clientul va plati chiar si 9000 de lei pentru instalatia completa. Chiar si asa, daca ne gandim la masinile normale cu 4-8 pistoane, avem de-a face cu un cost... deloc mic.

Sa luam exemplul unui Logan, pentru care clientul trebuie sa plateasca 2200 de lei. Sunt persoane care muncesc 2 luni ca sa acopere aceasta suma, dar nu este deplasat sa spunem ca pretul unei asemenea instalatii este cat un salariu normal. Daca privim mai departe la cele destinate motoarelor cu 6 sau 8 pistoane, e clar ca 1000 sau chiar 1500 de Euro este o suma colosala. Dar, pana la urma, daca nu ai bani, ai si motor mic... nu?

Cat mergem noi cu masina intr-un an?

Sa spunem ca ai o masina care consuma in mod obisnuit 8 l/100 km si vrei sa treci pe GPL. Investitia intr-o instalatie merita numai in clipa in care suntem niste soferi care circula foarte mult, adica peste 1000 de kilometri lunar. Daca suntem niste soferi care merg cu masina numai 500 de kilometri intr-o luna, amortizarea celor 2200 de lei investiti intr-o instalatie se justifica pe un termen mai lung. Dar asa, daca circulam cu o masina mult in cursul unui an, ne vom da seama ca suma poate fi amortizata chiar din primele 12 luni.

Diesel sau GPL?

In Romania, de cativa ani incoace, numarul masinilor pe motorina l-a depasit pe cel al masinilor benzinare. Daca esti norocosul posesor al unei masini diesel cu motor de ultima generatie care consuma circa 6 litri in oras, nu trebuie sa te gandesti la GPL, ca nu ai de ce. De altfel, prima optiune a posesorilor de masini pe benzina ar trebui sa fie schimbarea acesteia cu una diesel. Daca insa nu se poate, atunci putem sa ne gandim la o instalatie GPL.

Daca ar fi sa facem un TOP 3 al celor mai bune sisteme de alimentare, am pune pe primul loc motoarele diesel, pe locul secund cele pe GPL si abia pe ultimul loc cele pe benzina. Pentru ca o masina diesel ne da un consum redus, avand totodata si spatiul din portbagaj intact si nu trebuie sa investim 2200 de lei sau mai mult intr-o instalatie noua. GPL-ul este pe locul secund din pricina pretului mare de achizitie, iar benzina este pe locul al 3-lea din cauza consumului ridicat.

Indiferent de varianta, fiecare vine cu avantaje si dezavantaje. Totul depinde insa de cat de mult circuli cu masina respectiva. Daca circuli zilnic si faci in fiecare an peste 30.000 de kilometri, atunci e bine sa ai GPL. Daca ai copii si ai nevoie de spatiul din portbagaj pentr carucioare si genti, nu prea ai ce face cu o masina pe GPL a carui portbagaj este ocupat in proportie de 50% de butelia de gaz. Daca mergi numai 200 de kilometri pe luna, poti sa circuli si cu basculanta... ca de cei 2200 de lei pe care ar trebui sa-i investesti in instalatie, iti faci plinul la masina 4 ani de acum inainte... Asadar, concluzia e una singura: gandeste-te cat mergi cu masina si orienteaza-te.

Lipsa spatiului si greutate ridicata cu instalatiile GPL

Instaltia GPL are un rezervor propriu, adica o butelie, care poate fi si de 90 de litri in cazul masinilor de teren. Daca ai un Logan insa, ai doua variante: poti renunta la roata de rezerva si sa pui in locul ei butelia toroidala. Daca vrei sa pastrezi roata, pui butelia in portbagaj. Oricum ai da-o, nu e bine. Sa zicem ca ai o masina la care se rabateaza bancheta si tu ai butelia in portbagaj, adica rabatarea devine inutila. Sa zicem ca ai nevoie la un moment dat de roata de rezerva, dar in locul ei tu ai butelia... Cert este ca in ceea ce priveste spatiul, instalatia GPL vine cu cateva neajunsuri.

Este si cazul greutatii suplimentare. Per total, unei masini i se mai adauga circa 100 de kilograme in plus, la care mai adaugam o medie de 50 de litri cand punem gaz, sau chiar 90 daca avem masina mare. Asadar, e ca si cum am mai transporta in permanenta doua persoane cu noi. Iar acest lucru se va vedea intr-un consum mai ridicat, performante mai slabe si uzura prematura a anvelopelor si a transmisiei. Dar nimic foarte grav.

Consumul mai mare pe GPL? Doar o legenda.

Multi spun ca atunci cand mergi pe GPL, consumul aproape se dubleaza. Adica, daca pe benzina consumi 8, pe GPL vei consuma chiar si 15 litri. Sunt si multi cei care spun ca de fapt consumul creste cam cu 20-30 de procente, un alt lucru gresit. Realitatea este ca noile instalatii de GPL secventiale care sunt controlate de computer sunt capabile sa pastreze consumul identic cu cel pe benzina, chiar daca combustibilul este uscat, nu lichid, precum benzina.

Cu alte cuvinte, ai crede ca daca pui o instalatie GPL pe aceeasi masina, vei obtine tot un consum de 8 litri, dar la jumatate de pret, adica e ca si cum masina ta ar consuma numai 4l/100 de benzina! Corect, insa realitatea este alta. Din cauza greutatii mari a instalatiei, apare un consum crescut cam cu un litru fata de benzina, la care se mai adauga intre 1 si 3 litri in plus din pricina performantei scazute. Si daca tot am ajuns aici, sa explicam.

La prima vedere, performantele pe GPL nu scad, pentru ca acel computer al instalatiei isi face treaba si stie exact cat gaz sa bage in admisie. Dar pedala raspunde altfel pe gaz, masina este mai lenesa, in special la demarajele la viteza mai mare. Cu alte cuvinte, fara sa ne dam seama, masina are 'de tras' mai tare cand merge pe GPL, iar acest lucru este compensat de felul in care apasam noi pedala. Daca pe benzina pentru aceleasi performante (demaraj si acceleratie) am fi apasat pedala la 60% din cursa, pe GPL vom apasa pedala la aproape 70% din cursa. Iar acest lucru se traduce printr-o crestere a consumului.

De retinut insa ca motorul, daca poate fi controlat exact ca pe benzina, nu va consuma mai mult pe GPL.

Asadar, merita o instalatie pe GPL montata?

Momentan, pana sa isi dea seama Victor Ponta ca si gazul trebuie accizat si pretul este la jumate fata de cel al benzinei, merita investitia intr-o instalatie GPL daca faci anual peste 10.000 de kilometri cu masina. Poti astfel sa iti amortizezi in primul an peste jumatate din investitia in instalatie. Daca insa esti taximetrist sau alt sofer care merge chiar si 2000 de kilometri pe luna, ti-ai amortizat investitia din primele 12 luni si intri chiar si pe profit.

Daca esti un sofer care circula putin cu masina, nu are rost sa bagi banii intr-o instalatie. Degeaba te gandesti ca dupa aia vei merge la jumatate de pret, dar trebuie sa te gandesti si la investitia initiala mare, dar si la reviziile sistemului la fiecare 10.000 de kilometri care te vor costa circa 150-200 de lei, dar si la faptul ca nici gazul nu este gratuit. Adica daca faci, sa zicem, doar 200-500 de kilometri pe luna, vei avea nevoie de vreo 5 ani ca sa-ti amortizezi investitia initiala. Si nu stim daca merita...

Acum ca ti-am dat cateva detalii in plus, gandeste-te singur daca vrei sa pui GPL pe masina. Daca instalatiile ar avea preturi mai decente, cu siguranta toata lumea si-ar monta gaz. Insa pretul care incepe cu 500 de Euro si ajunge chiar si la 2000 de Euro... ii face pe multi sa continue cu benzina, fie ea si scumpa. Cat despre uzura motoarelor care merg pe gaz... Acestea sunt din nou legende. Au aparut uleiuri speciale pentru motoarele cu gaz, iar atata timp cat soferul face schimbul de ulei la timp, cu lubrifiant si consumabile de calitate, motorul va avea si pe gaz aceeasi longevitate.

Distribuie pe Facebook
mai multe