B 13 TXA - Bestia de 500 CP
Initial, masina a fost un urs obisnuit, nu tocmai arator si ingrijit. Marius a restaurat masina, de la tinichigerie si vopsitorie, pana la partea mecanica si motor. Totul a inceput demult, odata cu schimbarea unui kit de ambreiaj. "Tot stand sub masina, cand am demontat cutia am vazut puncte de rugina", spune Marius. A inceput sa curete rugina si asa a descoperit ca are probleme grave la acest capitol.
Atunci s-a decis sa o demonteze pana la ultimul surub. Zis si facut. Cu ajutorul unui bun tinichigiu gasit cu grei, dornic sa lucreze alaturi de Marius in curtea proprie, a reusit sa reconditioneze masina. Aripile fata si cele spate au fost umflate cu tabla, nu cu fibra de sticla. A urmat restul tinichigeriei si vopseaua. Vopseaua este toata Standox, acoperind masina intr-un atelier specializat. Odata cu tinichigeria terminata, a inceput montarea pieselor la loc.
Dar ... pe ce punea proprietarul mana, parca nu-i mai placea. Fie ca nu erau in stare tocmai buna, fie ca vroia mai mult. Asa ca a fost schimbat fiecare surub in parte. Dar ce, credeti ca s-a terminat? Omul nostru a plecat in Germania si s-a intors cu un M5, E35, al carui motor a fost pus pe ursuletul in cauza. Mai exact, un motor de 316 cp stock. Tot din Germania Marius s-a intors si cu un set de jante Shaper, pe 17'', late de 9,5'' fiecare, cu buza. La mecanica si la punerea noului motor, Marius a fost ajutat mai mult tot timpul de Bogdan, un bun prieten fara de care nu s-ar fi descurcat singur.
In continuare, odata cu motorul montat, masinii au trebuit sa-i fie schimbate toate cele. Noi suporti de motor pentru a fixa cei 316 cp si coborarea puntii fata pentru a putea inchide capota au fost primii pasi. Aproape zilnic se faceau vizite la strungar pentru efectuarea unor piste noi. De exemplu, cutia de viteze a necesitat a noua traversa, asa ca Marius a facut-o pe comanda. Asta pentru ca motorul de 3600 cmc de M5 a fost montat cu tot cu cutia de viteze si timoneria de pe E34. Urmatoarea problema a fost lipsa unui spatiu pentru radiator. Dupa o lunga asteptare, a ajuns si radiatorul facut pe comanda din Germania, facut dupa o schimba desenata de Nitu Bogdan.
Acum, cu radiator nou, motorul putea fi pornit. Dar ce te faci cu evacuarea? Tot cu Bogdan s-au facut niste masuratori si cu teava de inox de 70, cu coturi si sarma de sudura pentru aparatul Tig 160 au facut evacuarea cap-coada pentru masina. A fost greu cu pozitionarea sondei Lambda si cu traseele cotite, dar a meritat efortul. In continuare au fost schimbate furtunele radiatorului de ulei, pentru ca a trebuit montat in alta parte, unde putea fi racit de aer. Injectoarele au urmat, acestea fiind curatate de un profesionist, operatiune care s-a facut simtita in mersul motorului. Odata cu masina pe asfalt iti dai seama ce mai lipseste, ce nu merge cum trebuie si ce trebuie facut.
Asa, Marius si-a dat seama ca la turatii mari sunt probleme cu presiunea de benzina in rampa de injectoare. Dupa multe masuratori, s-a decis constructia unui rezervor din inox, cu doua pompe submersibile de M5. Noul rezervor are exact 100 de litri, cat avea cel de M5, ca sa si arate bien indicatorul de la bordul de pe aceeasi masina, montat pe ursulet. Noul rezervor este pozitionat in locul rotii de rezerva. Si ca benzina sa ajunga cum trebuie, conductele au fost si ele schimbate cu unele mai mari.
Referitor la frane, tot sistemul a fost schimbat cu cel de la M5. Pompa de ABS este schimbata cu totul, cu tot cu conducte. Au fost trase trasee cu conducte individuale pentru rotile spate, nu cum aveau inainte, cu repartitor. Dupa care au urmat niste discuri ventilate si perforate de la Zimmerman.
Odata cu terminarea modificarilor mecanice, a urmat modificarea exteriorului. Marius a apelat la un meserias in lucrul cu fibra de sticla. Pentru bara fata a ales un model M3 E46, iar pentru spate a confectionat unul custom, facut din doua spoilere. Pragurile sunt de la o Alfa Romeo 156 GTA si se potrivesc de minune. Odata ce a vazut masina imbracata in bodykit de fibra de sticla, a urmat montarea unui sistem de Nitro. Master Tuner este responsabil de cei 500 cp ai motorului. A fost montat un Unichip, adica un calculator programabil pentru inceput. Dupa care a urmat un sistem Nitro Direct Port. Mai exact, 6 injectoare de nitro si benzina pentru fiecare cilindru cate unul. Asa au urmat, masurati de dyno, 495 cp si 700 Nm.
La interior, Marius a adus modificari destul de simitoare. Bordul este de la M5 si indica 300 km la ora. A fost instalat un turometru aditional cu shift-light si a fost inlaturata bancheta spate. Manerele usilor spate au fost astupate, facand astfel "shaved doors" pentru un aspect mai curat.
Scaunele au fost schimbate cu unele de raliu, de tip scoica, cu centuri de siguranta speciale. Volanul Victor este dotat cu comenzile de la Nitro pe el, exact ca in filmele din seria Fast and Furious. Au urmat oglinzile de M5, modificate ca sa se potriveasca si un set de faruri cu angel-eyes de la In-Pro, dupa care niste proiectoare cu angel-eyes si xenon. Pe spate au fost montate stopuri clare, sa mai intinereasca aspectul ursului. Si dupa toate acestea, masina arata asa cum o vedeti in poze. Cu partea de fuga trebuie sa ne credeti.
Pe viitor, urmeaza un supercharger pentru acest motor. Marius mai are un alt motor de M5 pe care vrea sa-l modifice la maximum, schimbandu-i toate internele, pistoanele, biele, axe, etc, pentru a fi pregatit pentru montarea unei turbine. Dar pentru ursuletul cu pricina, deja a fost comandat un kit de ambreiaj racing special pentru uriasa putere a bestiei si un set de suspensie reglabila pe inaltime si duritate.
Noi ce am putea sa mai spunem? Un ursulet, un autoblocant, tractiune spate si cam 500 cp. Destul de multa putere ca sa rupa aderenta si in viteza a 4-a. Si noi am mers cu ea. Trage de rupe, fuge serios si ajunge la 200 cat ai clipi. Cu atatia cai putere sub capota, nu impiedica nimeni ursul sa atinge cei 300 km/h. Vestea buna e ca circula pe strazi si poate si vazute, ca doar nu vreau nimeni sa o ascunda. Poate altele, sa se ascunda sub ea. Ursul iese des la vanatoare si de obicei totul merge cum vrea el. Noi suntem mandri ca modificarile masinii au putut fi impartasite tuturor userilor de pe 4tuning.
- Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Kia carens euro 5b 2015 8350 € Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei
- Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Renault megane 16v 2006 2000 € Mercedes citan 2016,clima 2016 7500 €
- Nissan leaf tekna special 2019 21150 € Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12800 €
- Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 €
- Nissan qashqai+2 +2 full bi-xenon piele camera an fab. 2012 37500 Lei Vw touran diesel 2011 5790 € Dacia lodgy 7 locuri 1,5 dci 2014 4500 €
- Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Audi a3 2.0, euro5 2010 5100 € Bmw 520 diesel 2009 8200 €
- Skoda roomster diesel 2013 4350 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Renault fluence 1.6benzina euro 5 a/c electrice km reali 2011 4700 €
- Opel meriva 1.3 cdti eco flex 2012 4000 € Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 €
- Bmw 118 n47 2008 4500 € Skoda octavia 1.6d 2014 6700 € Alfa-romeo 159 1.9 jtdm 2007 2750 €
- Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 €
- Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Skoda octavia 2 vrs extra dotari laurin&klement 1.6 mpi gpl... 7500 €
- Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei