B 13 TXA - Bestia de 500 CP

B 13 TXA - Bestia de 500 CP
O masina care nu ar mai avea nevoie de nicio prezentare. Un BMW E30, un ursulet pe care il stie toata lumea, de la oameni in uniforma pana la cei mai infocati fani ai marcii bacareze. Numarul spune tot - TXA. O bestie care acum are 500 cp masurat pe dyno, un BMW care a facut istorie si care s-a transformat intr-o adevarat masina de curse.
Distribuie pe Facebook

Initial, masina a fost un urs obisnuit, nu tocmai arator si ingrijit. Marius a restaurat masina, de la tinichigerie si vopsitorie, pana la partea mecanica si motor. Totul a inceput demult, odata cu schimbarea unui kit de ambreiaj. "Tot stand sub masina, cand am demontat cutia am vazut puncte de rugina", spune Marius. A inceput sa curete rugina si asa a descoperit ca are probleme grave la acest capitol.

B 13 TXA - Bestia de 500 CP

Atunci s-a decis sa o demonteze pana la ultimul surub. Zis si facut. Cu ajutorul unui bun tinichigiu gasit cu grei, dornic sa lucreze alaturi de Marius in curtea proprie, a reusit sa reconditioneze masina. Aripile fata si cele spate au fost umflate cu tabla, nu cu fibra de sticla. A urmat restul tinichigeriei si vopseaua. Vopseaua este toata Standox, acoperind masina intr-un atelier specializat. Odata cu tinichigeria terminata, a inceput montarea pieselor la loc.

B 13 TXA - Bestia de 500 CP

Dar ... pe ce punea proprietarul mana, parca nu-i mai placea. Fie ca nu erau in stare tocmai buna, fie ca vroia mai mult. Asa ca a fost schimbat fiecare surub in parte. Dar ce, credeti ca s-a terminat? Omul nostru a plecat in Germania si s-a intors  cu un M5, E35, al carui motor a fost pus pe ursuletul in cauza. Mai exact, un motor de 316 cp stock. Tot din Germania Marius s-a intors si cu un set de jante Shaper, pe 17'', late de 9,5'' fiecare, cu buza. La mecanica si la punerea noului motor, Marius a fost ajutat mai mult tot timpul de Bogdan, un bun prieten fara de care nu s-ar fi descurcat singur.

B 13 TXA - Bestia de 500 CP


In continuare, odata cu motorul montat, masinii au trebuit sa-i fie schimbate toate cele. Noi suporti de motor pentru a fixa cei 316 cp si coborarea puntii fata pentru a putea inchide capota au fost primii pasi. Aproape zilnic se faceau vizite la strungar pentru efectuarea unor piste noi. De exemplu, cutia de viteze a necesitat a noua traversa, asa ca Marius a facut-o pe comanda. Asta pentru ca motorul de 3600 cmc de M5 a fost montat cu tot cu cutia de viteze si timoneria de pe E34. Urmatoarea problema a fost lipsa unui spatiu pentru radiator. Dupa o lunga asteptare, a ajuns si radiatorul facut pe comanda din Germania, facut dupa o schimba desenata de Nitu Bogdan.

B 13 TXA - Bestia de 500 CP

Acum, cu radiator nou, motorul putea fi pornit. Dar ce te faci cu evacuarea? Tot cu Bogdan s-au facut niste masuratori si cu teava de inox de 70, cu coturi si sarma de sudura pentru aparatul Tig 160 au facut evacuarea cap-coada pentru masina. A fost greu cu pozitionarea sondei Lambda si cu traseele cotite, dar a meritat efortul. In continuare au fost schimbate furtunele radiatorului de ulei, pentru ca a trebuit montat in alta parte, unde putea fi racit de aer. Injectoarele au urmat, acestea fiind curatate de un profesionist, operatiune care s-a facut simtita in mersul motorului. Odata cu masina pe asfalt iti dai seama ce mai lipseste, ce nu merge cum trebuie si ce trebuie facut.

B 13 TXA - Bestia de 500 CP

Asa, Marius si-a dat seama ca la turatii mari sunt probleme cu presiunea de benzina in rampa de injectoare. Dupa multe masuratori, s-a decis constructia unui rezervor din inox, cu doua pompe submersibile de M5. Noul rezervor are exact 100 de litri, cat avea cel de M5, ca sa si arate bien indicatorul de la bordul de pe aceeasi masina, montat pe ursulet. Noul rezervor este pozitionat in locul rotii de rezerva. Si ca benzina sa ajunga cum trebuie, conductele au fost si ele schimbate cu unele mai mari.


B 13 TXA - Bestia de 500 CP

Referitor la frane, tot sistemul a fost schimbat cu cel de la M5. Pompa de ABS este schimbata cu totul, cu tot cu conducte. Au fost trase trasee cu conducte individuale pentru rotile spate, nu cum aveau inainte, cu repartitor. Dupa care au urmat niste discuri ventilate si perforate de la Zimmerman.


B 13 TXA - Bestia de 500 CP

Odata cu terminarea modificarilor mecanice, a urmat modificarea exteriorului. Marius a apelat la un meserias in lucrul cu fibra de sticla. Pentru bara fata a ales un model M3 E46, iar pentru spate a confectionat unul custom, facut din doua spoilere. Pragurile sunt de la o Alfa Romeo 156 GTA si se potrivesc de minune. Odata ce a vazut masina imbracata in bodykit de fibra de sticla, a urmat montarea unui sistem de Nitro. Master Tuner este responsabil de cei 500 cp ai motorului. A fost montat un Unichip, adica un calculator programabil pentru inceput. Dupa care a urmat un sistem Nitro Direct Port. Mai exact, 6 injectoare de nitro si benzina pentru fiecare cilindru cate unul. Asa au urmat, masurati de dyno, 495 cp si 700 Nm.

B 13 TXA - Bestia de 500 CP


La interior, Marius a adus modificari destul de simitoare. Bordul este de la M5 si indica 300 km la ora. A fost instalat un turometru aditional cu shift-light si a fost inlaturata bancheta spate. Manerele usilor spate au fost astupate, facand astfel "shaved doors" pentru un aspect mai curat.

B 13 TXA - Bestia de 500 CP


Scaunele au fost schimbate cu unele de raliu, de tip scoica, cu centuri de siguranta speciale. Volanul Victor este dotat cu comenzile de la Nitro pe el, exact ca in filmele din seria Fast and Furious. Au urmat oglinzile de M5, modificate ca sa se potriveasca si un set de faruri cu angel-eyes de la In-Pro, dupa care niste proiectoare cu angel-eyes si xenon. Pe spate au fost montate stopuri clare, sa mai intinereasca aspectul ursului. Si dupa toate acestea, masina arata asa cum o vedeti in poze. Cu partea de fuga trebuie sa ne credeti. 

B 13 TXA - Bestia de 500 CP

Pe viitor, urmeaza un supercharger pentru acest motor. Marius mai are un alt motor de M5 pe care vrea sa-l modifice la maximum, schimbandu-i toate internele, pistoanele, biele, axe, etc, pentru a fi pregatit pentru montarea unei turbine. Dar pentru ursuletul cu pricina, deja a fost comandat un kit de ambreiaj racing special pentru uriasa putere a bestiei si un set de suspensie reglabila pe inaltime si duritate.

B 13 TXA - Bestia de 500 CP


Noi ce am putea sa mai spunem? Un ursulet, un autoblocant, tractiune spate si cam 500 cp. Destul de multa putere ca sa rupa aderenta si in viteza a 4-a. Si noi am mers cu ea. Trage de rupe, fuge serios si ajunge la 200 cat ai clipi. Cu atatia cai putere sub capota, nu impiedica nimeni ursul sa atinge cei 300 km/h. Vestea buna e ca circula pe strazi si poate si vazute, ca doar nu vreau nimeni sa o ascunda. Poate altele, sa se ascunda sub ea. Ursul iese des la vanatoare si de obicei totul merge cum vrea el. Noi suntem mandri ca modificarile masinii au putut fi impartasite tuturor userilor de pe 4tuning.

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (41) Poze B 13 TXA
mai multe
Publicat în categoria: Masini tunate din Romania DATA PUBLICĂRII: 9 Noiembrie 2009