Fabrica Ford din Bucuresti: ce masini cu motoare V8 se construiau in Floreasca

- Uzina se numea Ford Romana SAR
- Cladirea realizata in 1935 exista si este folosita si azi
- Aici se asamblau vehicule Ford V8 Fordor Sedan
Din nefericire, tot mai putini tineri din ziua de azi sunt interesati de trecutul lor. Iar cei pasionati de domeniul auto prefera sa priveasca in viitor, mai degraba decat sa priveasca la trecut. Motiv pentru care, cei care stiu ca in Romania a existat o uzina Ford chiar in centrul capitalei, sunt extrem de putini. Iata o mica fila de istorie auto romaneasca.
Nu strica sa stim ca Henry Ford era un bun prieten cu Adolf Hitler. La fel cum merita stiut ca uniformele garzii SS au fost realizate de celebrul Hugo Boss. Si ne incepem povestea cu aceasta asociere pentru ca de aici incepe si colaborarea dintre cel mai mare constructor al lumii in perioada interbelica si statul roman. Mai exact, la 28 de ani de cand s-a infiintat Ford Motor Company (1909), brandul se hotaraste sa intre pe piata din tara noastra, aceasta fiind una dintre cele mai bogate la nivel european.
In 1931 apar primele reprezentante Ford in tara noastra, iar un an mai tarziu incepe o scurta cercetare legata de fezabilitatea inaugurarii unei fabrici in Bucuresti. Acest lucru s-a concretizat in 1935, cand cel de-Al Doilea Razboi Mondial era pe cale sa inceapa, odata cu venirea lui Hitler la putere, iar Romania era un un prieten al Germaniei si ulterior aliat. Motiv pentru care am avut parte de un "lobby" dincolo de ocean, iar Henry Ford este de acord sa deschida o uzina pe plan local. In acest scop, industriasul american cumpara un teren in cartierul Floreasca, unde construieste o uzina moderna, dotata cu prima linie de montaj operationala din Europa de Est.
Uzina Ford din Bucuresti
Reprezentanta Ford la Timisoara
Fabrica Ford din Bucuresti se numea Ford Romana SAR si avea 100 de angajati specializati care se ocupau de asamblarea a 2500 de autoturisme si vehicule comerciale in fiecare an. Uzina SAR a functionat de pe 4 mai 1936 pana pe 11 iunie 1948, cand a fost lichidata de autoritatile epocii prin Legea Nationalizarii nr.119/11.06.1948. Mai precis, dupa finalizarea Razboiului, uzina a fost considerata un punct strategic al inamicului si confiscata de statul roman care era deja sub influenta si controlul sovieticilor.
Un lucru extrem de important este ca Ford Romania punea mult accent pe specializarea angajatilor sai. Inca de la inceput, din 1936, lucratorii de la uzina din Floreasca urmau cursuri de specializare pentru ca piesele sa fie fabricate si montate in uzina din Bucuresti, cu cat mai putine piese importate de peste ocean. Mai mult, se realizau periodic teste cu piesele construite de romani, in uzina proprie. Erau trimise mostre de suruburi, tapiterie, acumulatori, vopsea si alte piese in Detroit, acolo unde era sediul principal al marcii, pentru a primii certificarea de calitate.
La fabrica din Calea Floreasca se construiau in special vehicule Ford V8 Fordor Sedan. Un vehicul de tip limuzina in 3 volume cu 4 portiere, dotat cu un motor V8 ce producea 85 cp. Motorul era unul cu pistoanele inclinate la 90 de grade si avea o capacitate cilindrica de 3621 cmc. Transmisia era manuala cu 3 viteze. Acest vehicul avea o lungime de 4,72 metri, o latime de 1,78 metri si o inaltime tot de 1,78 metri. Era dotata cu jante pe 16 inch si avea o garda la sol de 229 mm. Consumul pentru un Ford V8 era de 25 de litri in mediul urban.
In Bucuresti se fabricau mai multe versiuni de echipare. De exemplu, varianta De Luxe avea in plus fata de echiparea Standard stergator de parbriz si pentru pasager, oglinzi retrovizoare exterioare, doua lampi de stop pe spate, cauciucuri cu banda alba, radio cu lampi, tapiterie de calitate superioara la interior, bricheta si scrumiera.
Variante de Ford V8 fabricate si in Romania
Uzina de montaj Ford Romana SAR Bucuresti livra automobilele Ford doar in versiunea limuzina in trei volume cu patru usi (Fordor Touring Sedan) echipate "Standard" si "De Luxe", vopsite intr-o singura culoare, la alegere dintre Washington Blue (albastru inchis) sau Rubber Black (negru). Orice alta versiune de caroserie se aducea la comanda din Marea Britanie sau Statele Unite: Coupe, cabriolet, etc.
Onoarea si privilegiul Romaniei de a se bucura de uzina Ford, fiind singura tara din estul Europei cu o asemenea uzina moderna, au luat sfarsit in 1948. Pana atunci insa, incepand cu anul 1940, cand razboiul era in toi, uzina nu mai putea beneficia de piese aduse din Statele Unite, tara noastra aflandu-se in tabara adversa. Dupa 1940, la uzina nu se mai realizau autoturisme ci se faceau reparatii numai pentru parcul auto al armatei care avea in dotare camioane cu tractiune integrala Ford V8.
Uzina Ford din Calea Floreasca
Odata intrata in sfera de influenta a Germaniei, importurile Romaniei din SUA si Marea Britanie au incetat, iar prin instalarea austriacului Wachner la conducerea fabricii, aceasta era practic condusa de filiala din Koln. Astfel, fabrica din Floreasca onora cererile armatei germane si romane, oferind unitati mobile de reparatii pe front. Insa nu mai primea motoare, asadar nu mai avea ce sa asambleze si sa vanda.
In august 1944, Guvernul Romaniei clasifica fabrica Ford Romania ca fiind compusa din "utilaje si constructii abandonate de inamic" si este inclusa sub control militar. Aceasta continua sa se ocupe cu repararea vehiculelor detinute de armata romana si cea rusa, cu mari pierderi insa, datorita gratuitatii oferite armatei ruse ca despagubiri de razboi. Odata cu incetarea razboiului, directorii filialei Ford din Marea Britanie au incercat sa reia legaturile cu Ford Romania, dar instaurarea comunismului si deprecierea monedei nationale au dus la suspendarea activitatilor in septembrie 1946.
Camioane de armata Ford, ultimele care au fost fabricate si intretinute la uzina din Bucuresti
Pe final, trebuie sa ramanem cu ceva. Daca nu invatam nimic, atunci nu putem face pasi catre viitor. Sau, cum spune poetul: ca sa stim viitorul, trebuie sa ne cunoastem trecutul. Si nu trebuie sa uitam ca in Bucuresti a fost prima fabrica de automobile din tara noastra care producea vehicule in numar mare. Ulterior, a urmat fabrica Autobuzul, ARO Campulung, Dacia si Oltcit. Dupa care, marcii Ford i-au trebuit 72 de ani ca sa revina in Romania. Ford a revenit in tara noastra dupa ce a cumparat in 2008 uzina de la Craiova, fosta fabrica Oltcit si Daewoo.
Dar lucrul cu adevarat important este sa invatam din trecut. Pentru ca e nevoie doar de o clipa de neatentie ca investitorii principali sa dispara din Romania la fel de repede cum au venit. E nevoie doar de un eveniment major ca sa se intample asa ceva: un razboi mondial, lipsa unei autostrazi, introducerea unei accize... ceva de genul.
-
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
0445117036 0445117087 5801540213 0986435414 bosch injector... 650 Lei
Vw golf benzina 2010 3350 €
-
Skoda kodiaq dsg 2019 22000 €
Jante noi 18 inch originale audi a5 8w r18 8w0601025fm 950 €
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
-
0445010737 55272459 55260837 55274845 pompa inalta alfa romeo... 1000 Lei
Smart fortwo 1 2011 3500 €
8972391616 injector opel signum vectra 3.0 cdti renault espace... 400 Lei
-
Mercedes e 220 1 2005 3500 €
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
28264951 28489548 96868900 25183186 delphi injector chevrolet... 500 Lei
-
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
21977918 22254568 22254576 85002179 7485020179 delphi injector... 1250 Lei
Jante aliaj 17 zoll marca dezent, gama volvo, cu senzori de... 1500 Lei
-
Stopuri cu led audi a6 4f (09-11) 2192.51 Lei
Skoda roomster benzina 2010 3640 €
Rezervor adblue peugeot 308 ii citroen c4 picasso cod 12674101... 900 Lei
-
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
Ford focus benzina 2014 4650 €
-
Buton avarii renault clio simbol 1.2 b an fabr. 2010 100 Lei
5801361986 800252-0007 800252-5007s gt2556ns garrett... 2000 Lei
Imobilizator / modul inchidere cod 38700-60b00 / 051500-2070... 70 Lei
-
Bara fata completa renault clio 4 1500 Lei
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
-
Magnetou (stator aprindere) complet aprilia rs4 2t (11) -... 150 Lei
Audi a6 2.0 tdi 177cp full led bi-xenon piele camera navi an... 9900 €
Opel zafira 2.0 2001 1300 €
-
Turbina volvo v50 2.0d 136cp 9662464980 795 Lei
12709700251 5802084424 borgwarner turbosuflanta tractor case... 2600 €
Ford kuga 2.0diesel automata 4x4 xenon piele pilot keyless... 9250 €
-
Chiulasa completa 03l103373j vw multivan t5 (7hm, 7hn) 2.0... 2500 Lei
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €
Magnetou (stator aprindere) aprilia mojito 125cc - gilera... 200 Lei


