Legendarul model SKODA 1000 MB cu motor in spate a implinit 50 de ani
- Primul automobil ceh produs in serie mare a fost lansat in 1964
- Au fost construite peste 443.000 de unitati, dintre care mai mult de jumatate au fost exportate
- Tehnologie de avangarda: blocul motor era produs din aluminiu, prin turnare
Un model auto popular in vremea epocii comuniste era pe strazile din Romania Skoda 1000 MB. Masina cehoslovaca avea motorul in spate, la fel si tractiunea, in timp ce motorul de 1000 cmc se bucura de un bloc de aluminiu oferind 37 cp. Iata povestea modelului istoric Skoda 1000 MB.
Modelul SKODA 1000 MB a implinit 50 de ani. Masina compacta a debutat in 21 martie, ca succesor al fostei SKODA Octavia. Fiind primul model SKODA cu tractiune spate, motor montat in spate si caroserie autoportanta, SKODA 1000 MB este un reper important in cei aproape 119 ani de istorie ai marcii din Cehia. In zilele sale de glorie, modelul cu patru usi era unul dintre cele mai bune automobile din clasa de un litru si a impus noi standarde in ceea ce priveste confortul, performantele si tehnologia.
O unitate de productie complet noua, un design auto refacut radical, cel mai avansat motor din clasa sa – in primavara anului 1964, SKODA 1000 MB a reprezentat o revolutie pentru SKODA. “SKODA este unul dintre producatorii cu cea mai lunga traditie din lume,” spune Prof. Dr. h.c. Winfried Vahland, CEO SKODA. “Baza succesului companiei o reprezinta automobilele exceptionale. in anii '60, SKODA 1000 MB a reprezentat o piatra de hotar pentru companie si o marturie impresionanta a cunostintelor in materie de inginerie ale constructorului din Republica Ceha.”
Dupa aceasta strategie fundamental schimbata, SKODA 1000 MB a fost un succes de vanzari in Cehoslovacia si in strainatate – intarind pozitia companiei SKODA in cadrul industriei automobilelor din Europa si conturând strategia in privinta modelelor producatorului ceh pana la sfârsitul anilor '80. intre aprilie 1964 si august 1969 au fost produse circa 443.000 de unitati SKODA 1000 MB, dintre care mai mult de jumatate au fost exportate chiar si pâna in Noua Zeelanda si Australia.
In zilele noastre, SKODA 1000 MB este unul dintre cele mai populare modele clasice ale marcii cehe. MB inseamna Mladá Boleslav, localitatea in care este situat sediul marcii SKODA; iar numarul 1000 reprezinta motorul cu cilindree de un litru. Modelul 1000 MB a fost oferit in multe versiuni: in afara de versiunea de baza, din 1966 au aparut versiuni cu performante mai mari si eleganta versiune 1000 MBX, cu doua usi – un model care astazi este extrem de popular printre colectionari.
Pentru a asambla noul model, SKODA a construit, la inceputul anilor '60, o fabrica noua in Mladá Boleslav, in apropierea unitatii de productie deja existente. Noua fabrica includea cele mai moderne echipamente, intr-un total de 40 de hale de productie si cladiri adiacente. in total au fost creati 13 kilometri de noi drumuri, in plus fata de cei 10 kilometri de sine de tren refacute si de noul depou, pe suprafata de peste 30 de hectare. Noua fabrica dispunea si de propria topitorie.
Design schimbat radical, tehnologie avansata a motorului
SKODA 1000 MB a fost unul dintre cele mai avansate automobile din timpul sau. Dezvoltat sub denumirea interna NOV (NOVÝ OSOBNÍ VŮZ = Nou Automobil de Pasageri), in cazul acestui model inginerii SKODA au optat pentru un concept complet nou, cu motor pozitionat in spate, tractiune pe puntea spate, suspensie independenta si caroserie autoportanta.
In acelasi timp, SKODA 1000 MB impunea noi standarde in ceea ce priveste motoarele inovatoare si tehnologia de propulsie. in privinţa dezvoltarii motorului, SKODA a fost primul producator european care a utilizat aluminiul turnat pentru fabricarea blocului motor. Carcasa transmisiei cu patru trepte de viteza era produsa utilizand aceeasi metoda. Pentru aceasta, SKODA s-a inspirat dintr-o metoda de productie inventata initial in 1922 de inginerul ceh Josef Polák. Avantajul principal al acesteia era ca reducea semnificativ timpul necesar productiei.
Motorul OHV cu patru cilindri, racit cu apa si pozitionat dupa puntea din spate, furniza 27 kW (37 CP). Cilindreea acestuia era de 988 ccm3. Tehnologia moderna a motorului, in combinatie cu greutatea redusa, de numai 755 kg, asigurau un consum foarte redus de combustibil, intre 7 si 8 l/100 km. Viteza maxima era de 120 km/h. in 1968, puterea motorului a fost crescuta la 32 kW (43 CP).
Inainte de initierea productiei in serie, producatorul a supus modelul SKODA 1000 MB la teste de anduranta intense. Un numar de cincizeci de automobile de test au parcurs 1,6 milioane de kilometri in anul 1962. Aceste teste au inclus trasee prin Rusia, la temperaturi de sub zero grade, precum si teste la cald si prin praf, pe drumurile din muntii Caucaz.
Limuzina eleganta cu mult spatiu si confort
In plus fata de tehnologia sa moderna, SKODA 1000 MB reprezenta un progres semnificativ in privinta designului marcii. Designul clasic, in trei volume, era tipic pentru anii '60. Liniile zvelte si curbele gentile, farurile circulare, care se imbinau elegant cu aripile, blocurile optice spate cu forme originale, geamul spate panoramic si prizele de aer curbate se numarau printre caracteristicile distinctive ale noului model SKODA. Busonul de umplere a rezervorului era pozitionat in aripa din fata, dreapta, inteligent ascuns sub emblema SKODA, care era montata pe un suport cu balamale.
Cu dimensiunile sale compacte (4,17 m lungime, 1,62 m latime si 1,39 m inaltime), SKODA 1000 MB oferea spatiul si confortul necesare pentru intreaga familie. Nivelul mare de functionalitate, cu scaune rabatabile individual era de asemenea in masura sa convinga clientii. Portbagajul de 220 de litri era pozitionat sub capota din fata si roata de rezerva era montata sub portbagaj. Avantajul era ca portbagajul nu trebuia deschis complet pentru a avea acces la roata de rezerva.
Exemplare speciale la Muzeul SKODA
Exemplare speciale ale modelului SKODA 1000 MB si ale versiunii cu doua usi, SKODA 1000 MBX, pot fi admirate in zilele noastre la Muzeul SKODA din Mladá Boleslav, inclusiv prototipul break, care este unic. Aceste automobile participa cu regularitate si la diverse saloane auto si raliuri dedicate masinilor clasice.
- Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12800 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 €
- Alfa-romeo 159 1.9 jtdm 2007 2750 € Planetara dreapta fata nissan qashqai j10 1.5 dci fab. 2006 -... 500 Lei Opel corsa 1.2i 2003 599 €
- Dacia duster 1500 2017 400 Lei Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Dacia lodgy 7 locuri 1,5 dci 2014 4500 €
- Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Renault fluence 1.6benzina euro 5 a/c electrice km reali 2011 4700 € Nissan qashqai+2 +2 full bi-xenon piele camera an fab. 2012 37500 Lei
- Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Bmw 520 diesel 2009 8200 €
- Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Skoda octavia 1.6d 2014 6700 € Renault megane 16v 2006 2000 €
- Bmw 520 2.0d f10 clima navi piele pilot senz park 2011 9700 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 €
- Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 €
- Bmw 118 n47 2008 4500 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 €
- Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Skoda roomster diesel 2013 4350 € Vw touran diesel 2011 5790 €
- Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Opel meriva 1.3 cdti eco flex 2012 4000 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei
- Audi a3 2.0, euro5 2010 5100 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei