Legendarul model SKODA 1000 MB cu motor in spate a implinit 50 de ani

- Primul automobil ceh produs in serie mare a fost lansat in 1964
- Au fost construite peste 443.000 de unitati, dintre care mai mult de jumatate au fost exportate
- Tehnologie de avangarda: blocul motor era produs din aluminiu, prin turnare
Un model auto popular in vremea epocii comuniste era pe strazile din Romania Skoda 1000 MB. Masina cehoslovaca avea motorul in spate, la fel si tractiunea, in timp ce motorul de 1000 cmc se bucura de un bloc de aluminiu oferind 37 cp. Iata povestea modelului istoric Skoda 1000 MB.
Modelul SKODA 1000 MB a implinit 50 de ani. Masina compacta a debutat in 21 martie, ca succesor al fostei SKODA Octavia. Fiind primul model SKODA cu tractiune spate, motor montat in spate si caroserie autoportanta, SKODA 1000 MB este un reper important in cei aproape 119 ani de istorie ai marcii din Cehia. In zilele sale de glorie, modelul cu patru usi era unul dintre cele mai bune automobile din clasa de un litru si a impus noi standarde in ceea ce priveste confortul, performantele si tehnologia.
O unitate de productie complet noua, un design auto refacut radical, cel mai avansat motor din clasa sa – in primavara anului 1964, SKODA 1000 MB a reprezentat o revolutie pentru SKODA. “SKODA este unul dintre producatorii cu cea mai lunga traditie din lume,” spune Prof. Dr. h.c. Winfried Vahland, CEO SKODA. “Baza succesului companiei o reprezinta automobilele exceptionale. in anii '60, SKODA 1000 MB a reprezentat o piatra de hotar pentru companie si o marturie impresionanta a cunostintelor in materie de inginerie ale constructorului din Republica Ceha.”
Dupa aceasta strategie fundamental schimbata, SKODA 1000 MB a fost un succes de vanzari in Cehoslovacia si in strainatate – intarind pozitia companiei SKODA in cadrul industriei automobilelor din Europa si conturând strategia in privinta modelelor producatorului ceh pana la sfârsitul anilor '80. intre aprilie 1964 si august 1969 au fost produse circa 443.000 de unitati SKODA 1000 MB, dintre care mai mult de jumatate au fost exportate chiar si pâna in Noua Zeelanda si Australia.
In zilele noastre, SKODA 1000 MB este unul dintre cele mai populare modele clasice ale marcii cehe. MB inseamna Mladá Boleslav, localitatea in care este situat sediul marcii SKODA; iar numarul 1000 reprezinta motorul cu cilindree de un litru. Modelul 1000 MB a fost oferit in multe versiuni: in afara de versiunea de baza, din 1966 au aparut versiuni cu performante mai mari si eleganta versiune 1000 MBX, cu doua usi – un model care astazi este extrem de popular printre colectionari.
Pentru a asambla noul model, SKODA a construit, la inceputul anilor '60, o fabrica noua in Mladá Boleslav, in apropierea unitatii de productie deja existente. Noua fabrica includea cele mai moderne echipamente, intr-un total de 40 de hale de productie si cladiri adiacente. in total au fost creati 13 kilometri de noi drumuri, in plus fata de cei 10 kilometri de sine de tren refacute si de noul depou, pe suprafata de peste 30 de hectare. Noua fabrica dispunea si de propria topitorie.
Design schimbat radical, tehnologie avansata a motorului
SKODA 1000 MB a fost unul dintre cele mai avansate automobile din timpul sau. Dezvoltat sub denumirea interna NOV (NOVÝ OSOBNÍ VŮZ = Nou Automobil de Pasageri), in cazul acestui model inginerii SKODA au optat pentru un concept complet nou, cu motor pozitionat in spate, tractiune pe puntea spate, suspensie independenta si caroserie autoportanta.
In acelasi timp, SKODA 1000 MB impunea noi standarde in ceea ce priveste motoarele inovatoare si tehnologia de propulsie. in privinţa dezvoltarii motorului, SKODA a fost primul producator european care a utilizat aluminiul turnat pentru fabricarea blocului motor. Carcasa transmisiei cu patru trepte de viteza era produsa utilizand aceeasi metoda. Pentru aceasta, SKODA s-a inspirat dintr-o metoda de productie inventata initial in 1922 de inginerul ceh Josef Polák. Avantajul principal al acesteia era ca reducea semnificativ timpul necesar productiei.
Motorul OHV cu patru cilindri, racit cu apa si pozitionat dupa puntea din spate, furniza 27 kW (37 CP). Cilindreea acestuia era de 988 ccm3. Tehnologia moderna a motorului, in combinatie cu greutatea redusa, de numai 755 kg, asigurau un consum foarte redus de combustibil, intre 7 si 8 l/100 km. Viteza maxima era de 120 km/h. in 1968, puterea motorului a fost crescuta la 32 kW (43 CP).
Inainte de initierea productiei in serie, producatorul a supus modelul SKODA 1000 MB la teste de anduranta intense. Un numar de cincizeci de automobile de test au parcurs 1,6 milioane de kilometri in anul 1962. Aceste teste au inclus trasee prin Rusia, la temperaturi de sub zero grade, precum si teste la cald si prin praf, pe drumurile din muntii Caucaz.
Limuzina eleganta cu mult spatiu si confort
In plus fata de tehnologia sa moderna, SKODA 1000 MB reprezenta un progres semnificativ in privinta designului marcii. Designul clasic, in trei volume, era tipic pentru anii '60. Liniile zvelte si curbele gentile, farurile circulare, care se imbinau elegant cu aripile, blocurile optice spate cu forme originale, geamul spate panoramic si prizele de aer curbate se numarau printre caracteristicile distinctive ale noului model SKODA. Busonul de umplere a rezervorului era pozitionat in aripa din fata, dreapta, inteligent ascuns sub emblema SKODA, care era montata pe un suport cu balamale.
Cu dimensiunile sale compacte (4,17 m lungime, 1,62 m latime si 1,39 m inaltime), SKODA 1000 MB oferea spatiul si confortul necesare pentru intreaga familie. Nivelul mare de functionalitate, cu scaune rabatabile individual era de asemenea in masura sa convinga clientii. Portbagajul de 220 de litri era pozitionat sub capota din fata si roata de rezerva era montata sub portbagaj. Avantajul era ca portbagajul nu trebuia deschis complet pentru a avea acces la roata de rezerva.
Exemplare speciale la Muzeul SKODA
Exemplare speciale ale modelului SKODA 1000 MB si ale versiunii cu doua usi, SKODA 1000 MBX, pot fi admirate in zilele noastre la Muzeul SKODA din Mladá Boleslav, inclusiv prototipul break, care este unic. Aceste automobile participa cu regularitate si la diverse saloane auto si raliuri dedicate masinilor clasice.
-
Bara spate mercedes-benz ml w166 [2011 - 2015] 2.2 cdi om651.960 2000 Lei
Jante originale mercedes gle w292 c292 gle63 coupe 21 inch 1950 €
0445110743 8514148 bosch injector bmw... 600 Lei
-
A2115000593 a2115000693 3137229008 electroventilator radiator... 450 Lei
Capac maner reglaj scaun oe dacia lodgy 2012→ 739433337r 65 Lei
Overfender ornament bandou aripa dreapta fata dacia spring... 200 Lei
-
Bsm cod 9659741780 bsm l-03-00 citroen c3 300 Lei
Crom grila radiator suzuki sx4 s-cross (2013-2018) 330 Lei
Ansamblu manete spirala volan / bloc lumini 13198908/498990969... 250 Lei
-
Citroen c-elysée 1.6diesel euro 6 ~ clima pilot senz park 2016 5500 €
A6510703287 28308779 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
Suport ceasuri bord audi a4 b8 8k1857735 200 Lei
-
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
Chiuloasa completa originala yamaha mbk minarelli 125 150... 500 Lei
-
Reconditionat 0 445 110 605 0445110605 bosch injector tractor... 900 Lei
55278596 8220880003 turbo alfa romeo mito fiat 500l 500x doblo... 1250 Lei
5801519872 803110-0004 5802204205 gtc4502bkn turbosuflanta... 5000 Lei
-
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
Calculator airbag mercedes a class w176 a1179005800 500 Lei
Dezmembrez bmw e39 an fabr. 1997, 2.5 525tds
-
Bmw x1 2.0 diesel 150 cp stare impecabila interior exterior an... 35000 Lei
Reconditionat 0445110558 0445110455 04123872 4123872 bosch... 850 Lei
Bmw g12 730ld 3.0d b57d30a
-
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
8201453073 166000121r a6070700500 0445110652 bosch injector... 500 Lei
Rezerva slim r17 mercedes c class w204 2007-2015 300 Lei
-
8201055367 0986435211 166105302r 0445110414 bosch injector... 600 Lei
Cutie viteze manuala 1.9 d 192a8000 fiat bravo 2 464332891 1000 Lei
A6420902486 a6420902386 a6420902086 gtb2060vklr turbo mercedes... 2500 Lei
-
Pompa frana skoda octavia octavia 2.0 inj - (1997 2000) 65 Lei
Jante noi 18 inch originale vw tiguan 2 5na allspace r-line... 980 €
5801569141 0445110540 bosch injector case ih / new holland... 650 Lei
-
Jante noi 20 inch originale vw tiguan passat arteon atlas... 1350 €
Dezmembrez toyota rav 4 2003 suv 2.0 d-4d 1cd-ftv 4x4
Scut motor vw tiguan 2007-2016 nou 5n0825235c (motorizari diesel) 170 Lei


