12 dotari interesante care au disparut de pe masinile noi
1. Stergatoarele de faruri
In anii '80 si '90, masinile din clasa medie sau de lux se bucurau de o dotare optionala interesanta: stergatoarele de faruri. Acestea stergeau sticla farurilor si unele chiar o si stropeau cu niste jeturi speciale. Actionarea stergatoarelor se facea odata cu stergatoarele de geamuri, la fel si stropirea cu lichid, cand dadeai sa speli parbrizul. Pe vremea cand existau masini care aveau cate 4 faruri rotunde sau dreptunghiulare, cum este un BMW Seria 5 model E34, existau chiar si cate 4 mini-stergatoare de faruri pe o masina. Acestea au disparut din cauza ca materialul folosit la faruri s-a transformat din sticla in material plastic, iar stergatoarele au fost inlocuite cu jeturi puternice de lichid de curatare.
2. Antena electrica telescopica
Daca mai demult, masinile aveau antena radio dintr-o bucata, asa cum au astazi taximetristii, evolutia fireasca a fost ca aceasta sa devina telescopica. Singura masina ceva mai moderna care mai are asa ceva este Daewoo Cielo. Scopul era scoaterea antenei doar cand porneai radio-ul, evitand astfel sa-ti fie indoita sau furata. In prezent, toate masinile au antene foarte mici cu amplificator de semnal sau au antena ascunsa in caroserie.
3. Kilometrajul mecanic
Cu totii am vazut sau am condus masini precum Dacia care avea kilometraj mecanic, actionat de un cablu. In plus, jurnalierul, acel kilometraj incastrat pe care il puteam reseta manual pentru a vedea ce distanta am efectuat de la locul plecarii, a disparut si el. In prezent, totul este digital, cu o marja mai mare de precizie si mult mai fiabil. In plus, interesant este faptul ca s-a renuntat la numerotarea rotatiilor pe minut inmultite cu 100. Acum se inmulteste cu 1000, fiind vizibile doar primele cifre (1, 2, 3, etc.)
4. Centura de siguranta in 2 puncte
Primele centuri de siguranta erau toate in 2 puncte. Insa a aparut centura in 3 puncte, care a fost ulterior impusa in anii '80 la toate masinile, pentru scaunele din fata. Mai tarziu, mai puteai gasi centura in 2 puncte numai pe bancheta din spate, pentru locul din mijloc. Insa, in prezent, nu mai exista nicio masina care sa aiba vreo centura a unul loc pentru pasager care se prinde numai in 2 puncte.
5. Casetofonul
Au existat de-a lungul vremii o sumedenie de sisteme pentru entertainment in habitaclu, de la radio pe lampi, disc vinil, mini-disc, caseta cu 8 piese, banda de magnetofon sau caseta, pana la CD-player si redare MP3 sau, in prezent, direct de pe hard sau online. Pana prin 2005, au mai fost producatori care inca ofereau masini dotate cu un casetofon. Insa acum nu mai exista producator care sa ofere asa ceva, ci propune CD-player cu citire MP3 sau mufa USB.
6. Scrumiera si bricheta
Daca mai sunt modele care vin cu pachet de fumatori acum, gasind uneori masini dotate cu bricheta, scrumiera a disparut complet. In prezent, scrumiera este mobila si poate fi scoasa usor, fara sa faca parte integrata a bordului, ca pe vremuri. Este o evolutie fireasca de a nu incuraja fumatul la volan si de a mari siguranta, atat in ceea ce priveste un posibil incendiu, cat si referitor la pastrarea concentrarii soferului la condus.
7. Geamurile batante
Masinile mai vechi, precum Lada, Dacia 1100 sau VW Beetle aveau niste geamuri triunghiulare mici care aeriseau foarte bine interiorul fara sa faca prea mare curent. Ulterior, au fost multe masini care au pus geamuri batante doar pentru locurile din spate, cum ar fi chiar si BMW-urile seria 3, modelele Coupe. Insa acum, geamurile batante sunt extrem de rare si mai pot fi gasite numai pe unele modele americane de monovolume.
8. Inchiderea manuala a usilor
Inainte de aparitia alarmelor si a inchiderii centralizate cu telecomanda, masinile aveau una sau chiar 2 chei pentru deschiderea usilor si pornirea masinii. In trecut, o cheie se folosea pentru butucul portierelor si alta pentru contact. Dupa aceea, a fost folosita o singura cheie pentru ambele operatiuni. In prezent, toate masinile se deschid din telecomanda, iar unele au chiar si sistem keyless-go, portierele deschizandu-se automat la apropierea soferului de masina.
9. Lipsa tetierelor spate
Acum 40 de ani, extrem de putine erau masinile care stiau ce este aia o tetiera. Scaunele din fata si bancheta spate se oprea la nivelul spatelui, fara sa mai existe nimic care sa sustina capul si gatul. Ulterior, tetierele au fost obligatorii pentru pasagerii de pe scaunele frontale, nu si pentru bancheta. Dacia Logan 1 a fost insa printre ultimele modele de masini care nu oferea clientilor in varianta standard o bancheta dotata cu tetiere. In prezent, normele de siguranta nu mai permit producatorilor auto sa scoata pe piata masini care nu au tetiere pentru fiecare loc in parte.
10. Trapa manuala
Asa cum a disparut si decapotarea completa a masinilor facuta manual, iata ca a disparut si deschiderea trapelor manual. Inainte, deschiderea se facea invartind o manivela exact ca la geamuri. Insa ulterior, deschiderea cu mana a fost inlocuita de un buton electric ce ofera doua pozitii: batant sau deschis complet. Interesant este faptul ca si trapele metalice au disparut. Acele trape care nu te lasau sa vezi nimic afara cand erau inchise. Acum sunt inlocuite de cele din sticla care au si un capac textil in caz ca te deranjeaza lumina.
11. Farurile escamotabile
In anii '80 - '90, cine avea masina cu faruri escamotabile era cel mai tare. Toyota Celica, Honda Prelude sau Mazda Miata sunt doar cateva dintre exemplele de masini ceva mai sportive cu faruri escamotabile. Au exista insa si modele de Porsche, Ferrari, BMW sau Mitsubishi care propuneau masini cu faruri ascunse. Insa, in prezent, din motive de siguranta, pentru a nu pierde puncte la testarile Euro NCAP la capitolul de siguranta a pietonilor, nu mai exista masini care au faruri escamotabile. Aceasta trasatura este cu adevarat una dupa care ofteaza multi fani ai motorsportului din trecut.
12. Suportul de monede
Pe vremea cand existau peste tot in lume autostrazi si parcari dotate cu statii de taxare ieftine, aveai nevoie la indemana de monede pentru plata. Fabricantii auto s-au orientat si au dotata masinile cu pusculite sau suporturi dedicate monedelor. Unele aveau chiar si diferite marimi, pentru a se potrivi unor anumite monede: de 10 centi, de 50 de centi sau de 25 de centi, pentru a ajuta soferul sa plateasca mai repede. Aceasta trasatura a disparut cu desavarsire in prezent, pentru ca nu mai exista monede metalice care sa aiba o valoare mare, platile facandu-se acum cu cardul sau bancnote.
Cam astea sunt principalele dotari auto care au facut istorie, dar care au disparut in neant. Asa cum, probabil, in viitor vor disparea CD-playerul auto, chiar si mufa USB, poate chiar si navigatia asa cum o stim noi. Poate ca in viitor nu vom mai avea geamuri electrice, volan, aer conditionat sau anvelope la roti, ci alte sisteme la care nici nu ne putem gandi. Cert este ca industria auto este una dintre cele mai dezvoltate si care evolueaza intr-un ritm rapid. Iar scopul producatorului este sa il satisfaca pe client, nicidecum sa scoata ceva pe piata care il nemultumeste sau il dezavantajeaza. Daca acum mai bine de 30 de ani, casetofonul in masina reprezenta varful tehnologiei, asa vom vedea peste 10 ani ca internetul si computerul vor exista in fiecare masina de pe strada. E firesc.
- Renault fluence 1.6benzina euro 5 a/c electrice km reali 2011 4700 € Opel meriva 1.3 cdti eco flex 2012 4000 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 €
- Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Audi a3 2.0, euro5 2010 5100 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 €
- Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei
- Bmw 118 n47 2008 4500 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 €
- Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Bandou ornament lampa lampi numar maner clapeta actionare... 149.99 Lei Vw touran diesel 2011 5790 €
- Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Bmw 520 2.0d f10 clima navi piele pilot senz park 2011 9700 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 €
- Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Skoda octavia 1.6d 2014 6700 €
- Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Alfa-romeo 159 1.9 jtdm 2007 2750 € Nissan qashqai+2 +2 full bi-xenon piele camera an fab. 2012 37500 Lei
- Dacia duster 1500 2017 400 Lei Opel corsa 1.2i 2003 599 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12800 €
- Dacia lodgy 7 locuri 1,5 dci 2014 4500 € Skoda roomster diesel 2013 4350 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 €
- Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Bmw 520 diesel 2009 8200 €
- Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei Renault megane 16v 2006 2000 € Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 €