7 dotari interesante care merita sa se intoarca in masinile moderne

7 dotari interesante care merita sa se intoarca in masinile moderne
  • Masinile americane veneau dotate cu pick-up
  • Dacia oferea pentru modelul 1300 frigider Fram
  • Claxonul inel era un sistem de siguranta
Distribuie pe Facebook

Am scris mai demult un articol despre dotari care au disparut de pe masinile actuale. Acum revenim cu partea a doua si va prezentam 7 lucruri interesante care nu mai exista pe masinile moderne, dar care sunt atat de interesante, incat ne-am dori sa le vedem din nou puse pe masinile noi.

Ultimul rand de scaune puse invers

Dotari vechiIn anii '60, tot mai multe masini din gama caroseriilor de tip break, MPV sau SUV avea in portbagaj inca un rand de scaune pliabile. Acestea puteau fi folosite de catre 2 sau 3 persoane, iar daca erau bagaje, scaunele erau pliate si introduse in podea sau in laterale. Marci precum Ford, Oldsmobile sau Volvo au avut al treilea rand de scaune pozitionate invers pana de curand, insa din motive de siguranta, masinile care mai ofera locuri in portbagaj le au indreptate inainte. In plus, accesul nu se mai face ca odinioara prin portbagaj, ci prin rabatarea randului doi.

Frigiderul din portbagaj

Dotari vechiOrice marca avea propriul catalog de accesorii pe vremuri. Pana si Dacia, care oferea in anii '70-'80 un frigider Fram care functiona la 12 volti. Acesta era pus in portbagaj si putea pastra la rece mancarea si bautura pentru calatoriile lungi. Era un frigider de dimensiuni reduse, cam de 50x80 de centimetri, si necesita montarea unei prize in portbagaj. Si alte marci, inclusiv cele americane, ofereau frigidere portabile care mergeau la curentul masinii astfel incat pasagerii sa poata transporta marfa perisabila cand mergeau la picnic sau in lungile calatorii ce traversau continentul.

Centurile automate

Dotari vechiCenturile automate s-au bucurat de succes in anii '80 si '90. Insa la inceputul anilor 2000 acestea au disparut. Dintr-un motiv foarte simplu: se inventase avertizarea sonora si vizuala. Insa chiar si asa, centura automata a fost gandita ca un mijloc de siguranta. Masini Volkswagen, BMW sau Mercedes aveau asa ceva pentru modelele vandute pe piata americana, dar la fel si restul masinilor care se vindeau peste ocean. Insa o astfel de centura nu este complet automata. Sistemul trage centura peste corp, dar soferul trebuie sa traga de o bareta pe care sa o blocheze de scaun, pentru a se bucura de protectie in toate cele 3 puncte de sustinere.

Mini-barul din torpedou

Dotari vechiMasinile americane scumpe, precum Lincoln, Buick sau Cadillac, aveau inca din anii '60 niste dotari incredibile. Erau masini cu pilot automat in 1968, aveau aer conditionat cu clima automata in 1975, geamuri electrice, scaune electrice si incalzite, dar si alte dotari pe care romanii le-au simtit aproape abia dupa '90. Insa masinile americane aveau si alte nebunii extravagante, cum ar fi un mini-bar in torpedou. Azi, masini precum Rolls-Royce, Maybach sau alte limuzine sunt dotate cu bar in bancheta din spate, dar nu trebuie sa uitam ca vorbim de masini de serie, nu limuzine lungi, fabricate acum 40 de ani. Cine nu ar vrea acum sa aiba asa ceva la el? Chiar daca soferul va consuma suc, iar pasagerii ceva Bourbon scump...

Bancheta in locul scaunelor din fata

Dotari vechiNu stiu altii cum sunt, dar eu, cand vad asa ceva, tare as vrea sa mai existe si acum o asemenea dovada de intimitate. Pe vremuri, masinile avea schimbatorul cutiei automate la volan, motiv pentru care nu era nimic interesant pe podea, la mijloc. Frana de mana era langa portiera, asadar scaunele aveau in loc o bancheta mare. O bancheta ce ii permitea soferului sa se bucure de un romantism iesit din comun, putea conduce cu iubita in brate sau putea chiar inghesui 2 persoane langa el. Acum, cand majoritatea masinilor sunt automate cu o comanda electronica, am putea pozitiona levierul cutiei la volan si sa revenim la bancheta de odinioara.

Claxonul pe inel

Dotari vechiInventia claxonului-inel s-a vrut a fi o revolutie in domeniul sigurantei. Dar nu a fost. E vorba de inelul cromat din mijlocul volanului mare, ce putea fi astfel actionat din orice pozitie. Inelul insa a fost ulterior inlocuit cu un claxon la maneta, dupa care de cel central care a ramas si in ziua de azi. Oricum, un claxon de acest tip este extrem de interesant. Cel putin din punct de vedere estetic. Si daca vreun producator va dori sa dea un aspect retro masinilor sale, sa nu uite de acest claxon!

Pick-up in loc de MP3

Dotari vechiDa, au existat masini care aveau un pick-up in loc de casetofon sau player modern. Mai precis, in 1956, mai multe modele din gama Chrysler aveau un pick-up care mergea cu discuri normale de vinil. Sistemul se numeai Highway HiFi si a fost ulterior provocat si de alte sisteme de pe piata. Masinile Dodge aveau un sistem asemanator numit RCA Victor, dupa care Philips a realizat sisteme aftermarket pentru toata lumea. Aceste sisteme functionau cu discuri la o viteza de 45 rpm ce puteau canta pana la 4 piese pe o singura parte. Ulterior, pick-upul auto a fost inlocuit cu sistemul pe banda numit 8 Track, precursorul casetei audio moderne.

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (9) Poze Dotari vechi
mai multe