4Tuning Meniu Articole Maşini second Bazar Forum MaşinaMea Q&A

Editorial: Cu spaga sau pe bune? Cum sa treci ITP-ul, pas cu pas

Editorial: Cu spaga sau pe bune? Cum sa treci ITP-ul, pas cu pas

In ultimii ani, atunci cand spui ITP, spui spaga. Vrand-nevrand, masinile de pe strazile noastre nu sunt intotdeauna in cea mai buna stare, asa ca este si cerere, dar si oferta de spaga din plin. Am vazut cazuri grave de masini considerate pericole publice pe 4 roti, cu furtune de frana fisurate, cu seriile schimbate, care fumegau mai rau decat un combinat, dar care au trecut ITP-ul. Iata aici pe larg cum sta treaba cu Inspectia Tehnica Periodica din Romania.

Nu toti cei care citesc aici sunt ingineri de la RAR sau mecanici, asa ca nu trebuie sa mire pe nimeni faptul ca vom povesti pe intelesul tuturor. Si chiar daca majoritatea dintre noi o stiu, ITP vine de la Inspectia Tehnica Periodica a masinii, care se face la fiecare 2 ani in cazul masinilor inscrise in Romania. Pe scurt, o masina, prin definitie, se deterioreaza si se uzeaza in timp, asa ca poate exista riscul aparitiei unor defecte majore ce pun in pericol viata soferului si a celorlalti participanti la trafic. Pentru a evita accidentele cauzate de starea proasta a masinilor, asadar pentru a salva vieti, s-a inventat acest ITP.

Cand se face ITP-ul?

Cu putin timp inainte sa expire sau atunci cand avem talonul retinut pentru diverse nereguli. In talon avem trecuta data ultimei inspectii si, din pacate, nu ne anunta nimeni cand expira. Asa ca trebuie sa tinem minte cand expira inspectia valabila si sa ne asiguram ca mergem la o statie ITP cu 1-2 saptamani inainte ca aceasta sa expire. Putem merge si in ultima zi de valabilitate, daca gasim un service disponibil.

Politia si echipele mobile RAR au dreptul sa retina taloanele masinilor care nu corespund normelor de siguranta rutiera. Si daca o masina este gasita in trafic cu probleme, i se va lua talonul si i se va cere sa faca ITP-ul pentru a remedia problema si a-si recupera talonul. Si ca sa fie clar, putem vedea cateva exemple: daca esti prins cu anvelopele extrem de uzate, ti se va lua talonul. Daca esti prins ca farurile masinii nu functioneaza, ti se va lua talonul. Daca masina scoate fum excesiv, vei ramane fara talonul. Si multe alte cazuri "vizibile" exista, care vor duce la retinerea certificatului de inmatriculare.

Unde se face ITP-ul si cat costa?

La orice statie ITP. Ce inseamna o statie ITP? Este un service autorizat de RAR pentru a face astfel de inspectii. In plus, acest service este conectat online la baza de date RAR, trimitand in timp real datele masinii care este la inspectie.

Exista sute de statii si service-uri care fac ITP in Bucuresti si sunt usor de gasit. In principal, trebuie sa te programezi cu o zi inainte, dar te poti prezenta si direct, daca nu este aglomeratie. Si sediile RAR fac astfel de inspectii periodice, dar aici este musai cu programare.

Locatiile de ITP pot fi gasite pe internet foarte usor, cautand dupa cuvintele "statie ITP" sau "service ITP". Dati un telefon in prealabil, la o locatie aleasa sau recomandata, aflati cat costa inspectia si ora la care sunteti chemati.

Costul unei inspectii tehnice periodice variaza intre 70 si 150 de lei, poate chiar mai mult la reprezentante auto si la RAR.

Ce se verifica la masina, in cadrul unei inspectii?

Teoretic, exista 120 de pagini de regulament emis de RAR cu norme ce trebuie indeplinite la verificarea unei masini. Insa, pe scurt, la o masina se verifica:

- aspectul exterior general

- starea anvelopelor

- noxele

- starea sistemului de franare

- starea suspensiilor si articulatiilor

- seriile de motor si caroserie

- sistemul de iluminare

- sistemul de evacuare

In amanunt, fiecare dintre aceste categorii presupune multe altele secundare. Insa ce mai trebuie stiut, este faptul ca la aprecierea aspectului exterior general mai intra si starea geamurilor, mai ales a pabrizului, lovituri in caroserie, pete de rugina, etc.

In ce cazuri o masina nu trece ITP-ul, legal?

Daca exista defecte majore. Defectele gasite la o masina se incadreaza ca fiind majore si minore. Lista este lunga, dar vom enumera cateva cazuri mai des intalnite de defecte majore, ce duc automat la respingerea masinii:

- seriile de motor / caroserie nu corespund cu cele din acte

- probleme la sistemul de franare (scurgeri, lipsa presiune, frana slaba, frana inegala, etc.)

- probleme la directie (joc, scurgeri, etc.)

- probleme la vizibilitate (parbriz fisurat, stergatoare nefunctionale, folie auto neautorizata, etc.)

- lumini principale nefunctionale (faruri, stopuri, frana)

- rugina cu profunzime la caroserie sau la elementele mecanice

- probleme la articulatii si suspensii (joc, scurgeri, uzura mare, etc.)

- lipsa triunghi reflectorizant, extinctor, trusa medicala

- nerespectarea normelor de poluare

Ce inseamna "defect minor"?

Inseamna o fisura in geamul unui far, un bec ars la iluminatorul de numar spate, mici urme de rugina fara gaura, oglinda crapata, etc. Adica tot ceea ce nu inseamna "defect major", adica ce nu reprezinta un risc imediat de accident. Daca ai cateva defecte minore, dar niciunul major, vei trece linistit ITP-ul.

Cand sa NU te duci la ITP

- Daca ai masina lovita rau, in care un element (aripa, capota, bara) a suferit daune mari

- Daca ai umblat la sistemul de evacuare si ai scos catalizatorul

- Daca stii ca ai probleme la articulatii / suspensii

- Daca stii ca nu-ti merg farurile sau alte lumini

- Daca si motorul schimbat si nu e trecut in acte

- Daca ai orice fel de problema la frane

- Daca masina este ruginita rau

Cand poti trece ITP-ul pe bune?

- cand masina a fost in service de curand si nu are probleme tehnice

- cand starea generala exterioara este buna

- cand nu ai parbrizul fisurat la masina

- cand catalizatorul este inca bun sau a fost inlocuit

- cand nu sunt martori aprinsi in bord

- luminile merg toate cum trebuie

Cum sta treaba cu spaga la ITP?

Daca ar aplica regulamentul oficial RAR cu miile de norme tehnice, doar masinile noi-noute, scoase pe usa fabricii, ar trebui sa treaca ITP-ul fara emotii. Insa lumea nu este absurda si nu se va lua de orice zgarietura lasata de cheia unui cocalar in parcare. Insa se vor lua de orice defect major si vor trece pe hartie toate defectele minore.

Si chiar daca masina ta nu are defecte majore, poate aduna mai multe defecte minore decat este permis, si astfel vei fi trimis inapoi acasa fara ITP. Aici intervine spaga.

In ultima vreme, am vazut din ce in ce mai putine cazuri in care cei care efectueaza ITP-ul sa primeasca spaga pentru a fi trecute cu vederea defectele majore. Si asta pentru ca RAR-ul poate bloca oricand o masina care este intr-un service ITP. Si asta se intampla zilnic, aleatoriu. In acest caz, masina ramane in service pana cand vine un inspector RAR si verifica daca inspectia a fost facuta "pe bune".

Mai precis, daca cineva o masina are defecte majore, dar cel care a facut inspectia a trecut in fisa ca nu are probleme, va fi identificata. Masina va fi rechemata, dar statia ITP va fi amendata si la doua abateri li se va ridica licenta de a efectua inspectii. Cam asta este riscul unei spagi pentru a trece cu vederea niste defecte grave.

Cele mai multe cazuri de spaga sunt in cazul celor care au defecte minore. Aici spaga e primita si de cel care face ITP-ul, pentru ca nu sunt riscuri mari. In cazul in care o masina e blocata, acele "mici defecte" pe care le va gasi inspectorul RAR pot fi usor trecute cu vederea de cel din statie.

Asadar, daca stii ca nu ai probleme majore, dar ai ceva probleme marunte, poti da spaga. Daca stii ca ai probleme majore, poti incerca si cu spaga, dar vei fi cel mai probabil refuzat.

Spaga sterge orice fel de defecte

Corect. Am fost intr-o statie ITP care lua noxele de la o masina la alta, astfel incat sa iasa cum trebuie. Am vazut masina cu toate cele 4 furtune de frana fisurate, putandu-se sparge la orice frana, trecand linistita. Am vazut cazane de dube, cu anvelope lise, care franau mai bine daca punea soferul piciorul pe asfalt, trecand cu brio. Am vazut numere de inmatriculare scoase si montate pe o masina "frumoasa", pentru poze. Masini Euro 3 in acte cu noxele unei basculante trec linistite inspectia... Si lista poate continua.

Spaga, linistea noastra

Spaga a devenit acum un obicei, si asta pentru ca nimeni nu vrea batai de cap sau plimbari inutile cu masina. Faci inspectia o data la 2 ani, deci poti sa dai 100 de lei spaga pe langa taxa oficiala. Cam atat e spaga la ITP, daca ai defecte minore - 100 RON. Multi o dau si daca stiu ca masina lor e in stare perfecta, ca sa nu se complice si sa dea peste vreun inginer cu exces de zel care te trimite acasa ca ai o piatra in cauciuc...

Asadar, spaga face parte din rutina procedurii de mers la ITP, pentru linistea noastra. Si, trebuie sa recunoastem, cam toti o oferim cu zambetul pe buze, la fel cum este si primita.

Inginerii din statiile ITP, pericol public

Stiu pe cineva de la un service ITP care ma intreaba direct, cand vreau sa merg cu masina la el: are seriile curate, parbrizul crapat, lovita, probleme la frane, articulatii, ceva serios? Daca ii spun ca da, imi zice sa nu calc la el in statie. Insa astfel de cazuri sunt cam rare.

Sunt multi cei care, cu spaga in conformitate cu defectele, vor trece orice masina. Nu ii intereseaza ca peste 10 minute, masina careia i-a aprobat cirulatia pe drumuri poate sa omoare cativa oameni, ca a ramas fara frane. Eu cred ca problema cea mai mare nu este in spaga, fie ea data sau primita. Ci ca spaga orbeste pe oricine si ne face sa uitam ca suntem oameni. Si spaga trebuie primita in anumite conditii! Si anume o primesc, daca vii cu o masina cat de cat sigura, nu una pericol public. Daca vii la mine cu un cazan fara frane, care curge din toate incheieturile si fumega precum un combinat chimic, imi pare rau, dar poti sa-mi dai tu cata spaga vrei, nu incurajez accidentele si nu imi pun eu locul de munca la bataie pentru inconstienta ta!

Asadar, dragi soferi, data viitoare cand mergeti la ITP, asigurati-va inainte de programare ca masina voastra nu are probleme grave si ca respecta normele de siguranta. Nu trebuie sa luam in ras faptul ca spaga este o traditie la nivel national si sa zicem "lasa, ca spaga da oricine si oricine trece ITP-ul!". Ci trebuie sa dam spaga cu sufletul impacat si daca cel de la ITP ne zice ca avem probleme mari cu masina, dar ca "se rezolva" cu doua exemplare albastre de Caragiale, palmate subtil, sa-i spunem ca revenim cu ele rezolvate.

Sondaj

Tu cum faci ITP-ul?

[+] mai multe