4Tuning
Meniu
Articole Maşini second Bazar Forum MaşinaMea Q&A

Totul despre uleiul de motor: clasificari, probleme, intrebari frecvente

Totul despre uleiul de motor: clasificari, probleme, intrebari frecvente

Uleiul de motor este componenta masinii noastre cea mai solicitata, dar si cea mai folosita, dupa combustibil. Dar cu toate ca folosim uleiul masinii in fiecare clipa de functionare, il gasim peste tot iar firmele fac reclama agresiva in toate mediile de comunicare, este fara indoiala cel mai putin cunoscut "ingredient" al masinii noastre. Cu cat este mai cunoscut si folosit, cu atat il luam de-a gata si nu ne intereseaza trecutul sau. Ba chiar uleiul de motor este una dintre marile necunoscute ale soferilor, gata sa fie descoperit in amanunt. Daca te intereseaza totul despre uleiul din motorul masinii tale, de cate feluri este, din ce e fabricat si ce probleme sau beneficii iti poate aduce, citeste mai departe.

Ce este uleiul de motor si ce face?

Un ulei numit lubrifiant special facut pentru a unge partile in miscare dintr-un motor cu combustie. Principala sarcina a uleiul este sa usureze frecarea dintre piesele metalice, dar si sa curete interiorul motorului, sa contribuie la izolare, sa combata rugina si sa raceasca motorul. Chiar daca racirea este in mare parte rezolvata de sistemul clasic format din pompa, furtune si radiator, aproximativ 25% din caldura motorului este eliminata de catre uleiul din interior, ducand departe energia termica de la piesele metalice in continua miscare si frecare.

Ulei motorNoul trend: uleiuri ECO ce nu afecteaza planeta. Yeah, right!

Uleiurile din ziua de azi sunt astfel facute incat sa acopere uniform piesele interne si sa izoleze de la contactul cu aerul pentru a le proteja de rugina. In plus, uleiul are si un detergent special in componenta ce ajuta la curatarea traseelor si la inlaturarea resturilor metalice. Aici intervine si filtrul de ulei care retine toate aceste particule pe care le aduna uleiul.

Acest ulei de motor trebuie sa ajunga la toate componentele importante care se misca, fiind pur si simplu aruncat in partea de sus a propulsorului de catre pompa de ulei care colecteaza lubrifiantul adunat in partea de jos, in baia de ulei.

Ulei motorInternele unui motor curat, bine lubrifiat

Ulei motorInternele unui motor neingrijit, cu ulei neschimbat la timp

Cum se numeroteaza uleiul?

Cu totii am vazut si am cumparat ulei pentru masina noastra. Dar luam informatia de pe internet si stim doar ca in motorul nostru intra ulei 5W-30 de exemplu. Dar ce inseamna asta?

Society of Automotive Engineers (SAE) este cea care a implementat denumirea si numerotarea de astazi. De aceea si vedem ca vascozitatea este trecuta ca si SAE 5W-30 de exemplu.

Indicele SAE variaza de la 0, 5, 10, 15, 20, 25, 30, 40, 50 la 60 in prefixul denumirii. A doua parte din denumirea indicelui de vascozitate este formata din numerele 0, 5, 10, 15 si 25 cu sau fara litera W.

Ceea ce sigur nu stia multa lume este faptul ca W vine de la Winter, adica iarna. Daca litera W este inclusa in denumire, inseamna ca prefixul acelei denumiri iti spune vascozitatea in conditii de iarna. Se mai numeste si indicele de pornire a motorului la rece.

Cei de la SAE au realizat pentru a implementa acest sistem de numerotare un document numit SAE J300 care, in urma unor teste, ii spune clientului prin intermediul etichetei ce vascozitate are acel lubrifiant.

In linii mari, vascozitatea este masurata astfel: uleiul este lasat sa patrunda printr-un orificiun standard, la niste temperaturi bine controlate si tinute constant. Cu cat uleiul este mai gros si curge mai greu, cu atat codul SAE va fi mai mare. De exemplu, un ulei subtire va avea indicele de 0, 5 sau 10, iat unul de competitie, gros, special facut sa mearga la temperaturi inalte, va avea 60.

Ulei motor

De cate feluri este uleiul de motor?

Majoritatea uleiurilor sunt fabricate dintr-o baza de petrol hidrocarbonat realizat din titei, cu adaugire de aditivi care imbunatatesc diferite proprietati. Un ulei obisnuit este format din hidrocarburi care au intre 18 si 34 de atomi de caron pe molecula.

Cea mai importanta trasatura a uleiului de motor este sa-si pastreze o vascozitate adecvata, destul de mica incat sa circule prin motor, dar destul de densa incat sa ramana ca o pelicula peste piesele metalice. Vascozitatea uleiului insa oscileaza, in functie de temperatura. Aceasta vascozitate este insa masurata cu ajutorul unui index universal care ne spune intre ce temperaturi isi pastreaza acel lubrifiant trasaturile neschimbate. Pe scurt, cand un indice este mai mare, vascozitatea se pastreaza mai bine la diferentele de temperatura.

Uleiul poate fi clasificat dupa 2 criterii: componenta si vascozitate.

In functie de componenta, uleiul de motor poate fi de 3 feluri: mineral, sintetic si semi-sintetic.

1. Uleiul mineral este un ulei in totalitate bazat pe substante alcaline extrase din petrol, fiind de fapt un fel de titei distilat in anumite conditii. Acest fel de ulei este cel mai ieftin de pe piata pentru ca la fabricarea sa nu se folosesc atat de multe ingrediente si nici nu isi pastreaza in timp specificatiile de pe ambalaj.

Ulei motor

2. Uleiul sintetic este un ulei fabricat in totalitate in laborator, numai din susbtante chimice sintetizate. Acest ulei este cel mai scump deoarece reuseste prin diferite formule sa aiba o durata de viata mai lunga si sa se adapteze in functie de fiecare motor si temperatura de lucru. Motul a fost prima firma care a venit pe piata auto cu un ulei full-sintetic numit Century 300V in 1971.

Ulei motor

3. Uleiul semi-sintetic este uleiul de mijloc ca si pret, fabricat dintr-un amestec de ulei mineral cu maximum 30% ulei sintetic. Motul este compania care a oferit pietei primul ulei de acest gen in 1966, uleiul numit Century 2100.

Ulei motor

Daca ne luam dupa vascozitate, uleiul de motor este clasificat in 2 feluri: single-grade si multi-grade. In traducere, putem spune ca e vorba de uleiuri compatibile cu o plaja mica de temperatura sau cu o plaja larga de temperaturi in care poate functiona.

1. Uleiul single-grade este un ulei destul de rar, pentru ca este folosit in aplicatii specifice in care se stie ca acel motor functioneaza la o singura temperatura. De exemplu, o masina din Africa va avea nevoie doar de ulei pentru sezon cald, in timp ce o masina din Alaska va folosit doar un ulei pentru vreme rece.

Uleiul cu un singur grad are 11 indici de vascozitate: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W, 20, 30, 40, 50, and 60. Cele numerotate cu W sunt dedicate sezonului rece. Cu cat numarul este mai mic, cu atat temperatura la care poate functiona este mai mica.

2. Uleiul multi-grade este cel pe care il folosesti si tu cel mai probabil. Este un ulei pentru motoarele care in cursul unui an trec prin mai multe anotimpuri, asadar si prin temperaturi cuprinse intre -30 de grade cand motorul e rece, pana la peste 100 de grade Celsius cand motorul e la temperatura maxima pe timp de vara.

Spre deosebire de uleiul single-grade, acesta are adaugati niste aditivi care ii permit lubrifiantului sa aiba o vascozitate mica la temperaturi mari si o vascozitate mare la temperaturi mici. Se mai numeste si uleiul all-season.

Aceste uleiuri au pe eticheta o denumire formata din doua seturi de numere si litera W, cum ar fi 10W-30. Este un numar format din cate 2 care definesc uleiul single-grade (din cei 11 indici enumerati mai sus), ce arata limita de jos si limita de sus a acestui ulei bun la orice temperatura. Mai exact, un ulei denumit 10W-30 trebuie sa treaca de testele impuse de SAE atat pentru categoria 10W cat si pentru cea 30.

Ulei motorEticheta unui bidon de ulei

Uleiul pentru diesel vs. ulei pentru motoarele pe benzina

In comert gasim uleiuri diferite pentru benzina sau diesel. Este o diferentiere mai recenta, pentru ca pana acum erau lubrifianti universali. Si exista uleiuri diferite pentru ca fiecare motor functioneaza la temperaturi diferite.

De exemplu, un motor pe benzina poate atinge o temperatura maxima, in partea de sus a pistonului, de aproximativ 160 de grade Celsius. In timp ce un motor diesel atinge in acelasi loc o temperatura dubla sau mai mare, chiar si de 315 grade.

Producatorii au reusit astfel, prin diferite combinatii, sa faca uleiuri specifice pentru fiecare tip de carburant in parte. Insa regula este aceeasi: un ulei cu un indice de vascozitate mai mare se va comporta mai bine la temperatura mai mare.

Ulei motorUleiul pentru motoare diesel este mai gros decat cel pentru benzina

In ce regasim diferenta de pret a uleiurilor auto?

Teoretic, numai anumite teste, pe acelasi motor, in aceleasi conditii, dar cu diferite uleiuri, pot scoate la iveala avantajele sau dezavantajele unui anumit ulei fabricat de o anumita marca. Lucru destul de greu de realizat, daca nu imposibil.

Si chiar daca initial, un ulei 5W-30 Lukoil se comporta la fel cu un ulei 5W-30 marca Motul, in timp poate ca uleiul mai scump isi pastreaza caracteristicile. Si anume sa se comporte bine atat la temperatura joasa cat si la temperatura mare.

Un ulei ieftin are, evident, in componenta niste ingrediente mai ieftine, asadar mai proaste. Asta nu inseamna ca nu isi face treaba, dar va avea o durata de viata mult mai mica. De exemplu, daca un ulei scump este la fel ca atunci cand l-ai bagat in motor cand il schimbi, un ulei ieftin poate fi negru, mult mai subtire sau plin de depuneri.

Asadar, uleiul ieftin se degradeaza mai repede in timp si poate provoca probleme, de la uzura prematura a internelor, pana la formarea de gel solid care este de fapt solidificarea uleiul prin transformarea moleculara a ingredientelor.

Ulei motorMotul, o marca recunoscuta pentru calitate

De ce trebuie neaparat sa schimbam uleiul cat mai des?

Daca ne luam dupa renumele companiilor de ulei si parerile posesorilor postate pe internet, ne dam seama ca fara indoiala, cu cat un ulei este mai scump, cu atat este mai bun. Si aici ma refer la o durata de viata prelungita in conditii optime. Daca un Castrol rezista fara sa-si schimbe vascozitatea 20.000, un ulei no-name isi va pierde din caracteristici si poate deveni fie prea lichid, fie gelatinos.

Ulei motorMotor curat, cu schimbul de ulei facut periodic

Ulei motorCam asta se intampla cand uiti sa schimbi uleiul la timp

Insa singura metoda de a verifica ce durata de viata are fiecare ulei este fie experienta proprie, fie pur si simplu evitarea de a ajunge in situatii neplacute si inlocuirea precoce a acestuia. Tocmai din acest motiv sunt distante clare in care trebuie facuta revizia la motor, schimburi regulate la fiecare 10.000 sau 15.000 de kilometri, in functie de producator.

Daca trecem cu vederea aceste revizii importante, riscam, chiar daca avem un ulei scump in motor, sa avem probleme. Fie ca il pierdem putin cate putin asa cum este normal, in cazul masinilor care consuma ulei, fie ca se transforma in lichid subtire care nu mai acopera piesele interne cu o pelicula protectoare, fie ca devine solid si nu mai circula prin motor. Chiar si cu un ulei scump, de calitate, daca trecem peste perioada de viata stabilita de service, riscam multe.

Situatii extreme si situatii optime

Da, exista si cazuri de masini care au mers aproape de 100.000 de kilometri cu acelasi ulei din fabrica. Insa numai un noroc chior a facut ca acele masini sa nu ramana cu motoarele calate, pentru ca dupa aceasta distanta uleiul se transformase in vaselina si nu mai era eficient.

Asadar, daca nu iti pasa de masina ta sau vrei sa traiesti cu impresia ca salvezi bani facand schimbul mai rar, da, o poti face, dar cu riscurile de rigoare.

In cel mai bun caz insa, e bine sa ai grija de motorul tau la intervale chiar mai mici fata de ce iti recomanda producatorul. Un schimb de ulei optim este la fiecare 10.000 de kilometri, cu tot cu filtrul de ulei.

Ulei motorSpuma de pe capacul uleiului: primul semn ca ai intarziat cu schimbul

Concluzii

Daca nu stiai ce inseamna numerotarea de pe sticlele de ulei cumparate de la magazin, iata ca acum ai aflat. Si daca ai trait vreo secunda cu impresia ca revizia masinii tale nu este importanta si ca schimbul de ulei la perioade regulate nu merita atentia ta, iata ca ai gresit. Un schimb de ulei nu costa mult, fiind in jur de 200 de lei cu lubrifiant de calitate si filtru inclus, asa ca nu trebuie sa ne zgarcim sa il facem la fiecare 10.000 de kilometri.

DATA PUBLICĂRII: 19 Iunie

SuperOferta Momentului

Pentru 4 anvelope: demontat + dejantat + jantat + echilibrat + montat
Mai poti sa prinzi oferta
12:13:40
ZILE  ORE  MINUTE
35 RON
32
  Comentarii
Comentează
[+] mai multe

Adauga anunt GRATUIT

BAZAR 4TUNING - Anunturi promovate

PĂREREA TA (32 comentarii )
19 iun 2013, 22:01
+3
Si pe langa asta ar mai fi norma uleiului pt anumite marci de masini(ex: VW 505.00 sau 507.00) care este mult mai importanta decat SAE:).Si inca o chestie, nu mi-i se pare corecta generalizarea "cu cat un ulei este mai scump cu atat este mai bun"...pt ca doua marci de ulei formate din pachete de aditivi asemanatoare pot sa aiba doua preturi diferite:)Exista uleiuri la care se plateste marca, nu calitatea.
86 comentarii 100 puncte
19 iun 2013, 20:16
+2
Ai uitat sa spui ca inainte ca sa schimbi uleiul trebuie incalzit uleiul nu motorul la 90 de grade.
802 comentarii 712 puncte
19 iun 2013, 22:09
+2
Aveti o mica gresala: Uleiurile multigrade au viscozitate mica la temperaturi mici si viscozitate mare la temperaturi mare. Defapt, se incearca obtinerea unei viscozitati constante indiferent de temperatura.
AdrCos
1181 comentarii 1994 puncte
20 iun 2013, 11:11
+2
Eu folosesc 5w-40 castrol edge full sintetic si il schimb la un an sau 15000 de km (de obicei un an si 11-12 mii de km). Mai bine pui un ulei mai scump si nu mai ai grija
20 iun 2013, 18:46
0
Acelasi ulei il folosesc si eu la Cielo al meu si am peste 200.000 km cu el si nu scade mai mult de 2 mm pe joja in cei 10-11.000 de km intre schimburi
19 iun 2013, 17:03
+1
la un atv 230 cc cu racire pe aer ce tip de ulei sa folosesc?
asandulescu
În garajul meu
+ încă 1 maşină
64 comentarii 234 puncte
19 iun 2013, 17:07
+29
Bunica!
71 comentarii 141 puncte
19 iun 2013, 19:56
+1
daca e motor in 4/t si nu il folosesti iarna 10w-50/60 asta daca il folosesti in oras si sa fie full sintetic.Daca e motor in 2/t acolo e mai complicat ptr ca trebuie evitat complet full sintetic ca nu arde complet si o as ai depunerii.
Sevastian_Vr6
471 comentarii 300 puncte
19 iun 2013, 23:07
+1
Dar de ce un 10w50/60 nu ar fi bun si iarna? Daca ne spui si ce atv este poate cineva ar putea sa se uite ce gradatie este recomandata de fabrica, chiar daca eu cred ca un 10w40 ar fi destul de ok, daca este in 2t atunci e bun orice ulei pt 2t dar sa fie o marca cunoscuta.
21 iun 2013, 16:57
0
de 10w40 i-am pus data tecuta,dar vroiam sa aflu de la persoane cu experienta in domeniu ce fel de ulei sa-i pun ,dat fiind faptul ca racirea se face pe aer
Taotao se numeste.
21 iun 2013, 16:49
0
e in 4 timpi, il folosesc si iarna
22 iun 2013, 00:58
0
M-am documentat si am aflat ca exista ulei de motor special pentru ATV/QUAD!
21 iun 2013, 00:56
+1
"Spuma de pe capacul uleiului: primul semn ca ai intarziat cu schimbul" GRESIT. mi-a aparut asta` iarna de la condens de abea facusem schimbul nu avea nici 2000km. cand ai intarziat se vede dupa culoare e un ulei jegos negru rau si foarte prost zici ca e pisat numai gros asa..
22 iun 2013, 19:19
+1
Sau spuma pe busonul de la ulei mai poate aparea din cauza ca a intrat apa in ulei din cauza garniturii de la chiulasa.
free2hot4you
În garajul meu
41 comentarii 10 puncte
19 iun 2013, 18:38
0
ce bine ar fi daca schimbul de ulei ar fi doar 200 de lei. sau daca odata cu schimbul de ulei nu ar trebuii sa schimbi si filtru de motorina , filtru de aer, filtrele de polen si filtru epurator.
pe mine o revizie ma costa undeva la 690 de lei fara manopera.
si totusi se face periodic la timp intre 9500 si 10000 km.
chiar daca uleiul e garantat la 15000 de km filtru epurator si filtru de aer nu tine atat, mai ales la noi unde praful e la el acasa. in germania, franta spania poate ca e posibil sa faci revizia la 15000 km dar la noi, daca tii la masina ta......
gamercosti
1381 comentarii 1736 puncte
19 iun 2013, 21:05
+11
ce manopera? pune mana pe o cheie si schimba-ti uleiul singur! si daca nu ai scule ITI CUMPERI ca dai max 100 lei pe ele cat pe manopera si le ai o viata
JDV
283 comentarii 636 puncte
19 iun 2013, 21:47
+2
Cel mai bine asa...o trusa cu ustensile si functioneaza mai bine ca terapia anti stres
free2hot4you
În garajul meu
41 comentarii 10 puncte
28 iun 2013, 18:21
0
as fi de acord cu tine daca as avea unde sa fac aceasta operatie( in fata blocului, pe cric nu prea merge), si ce faci cu uleiul vechi? ii dai drumul pe o gura de canal?.
chiar imi place sa ma murdaresc pe maini cand e vorba de masina mea( de fiecare data cand imi duc masina in service particip activ la orice se face la masina)sunt prieten cu proprietarul service-ului. nu e vorba de comoditate sau nestiinta, ca doar nu ai nevoie de facultate sa schibi uleiul la un motor.
AdrCos
1181 comentarii 1994 puncte
20 iun 2013, 11:15
+1
Schimbul de ulei si filtru de ulei se face la un an sau intre 10000 si 15000 de km in functie de motor si producatorul uleiului. Filtrul de polen si motorina se schimba la 2 ani sau in jur de 30000 de km, sau cel putin asa stiu eu, nu vreau sa ma contrazic, dar mi se pare ca schimbi cam des filtrele de polen, aer si motorina
free2hot4you
În garajul meu
41 comentarii 10 puncte
28 iun 2013, 18:17
0
te invit sa te uiti la filtru de aer sau filtru de poplen dupa 4 luni sau 7000 de km sa vezi cat de curat e si cat de bine trece aerul prin ele. compara-le si cu unele noi ca sa vezi diferenta
03 iul 2013, 10:11
0
una este ce-ti da producatorul si alta ce trebuie sa faci tu.in franta nu ai un gram de praf si te tine 2 ani un filtru.in romanica e plin de praf si in 2 ani acel filtru o sa-ti puta(pe linga faptul ca va fi colmatat in intregime)eu reviziile le fac la 10.000km deoarece am trecut de 100.000km si consider ca motorul meu ea trecut de prima tinerete.filtrul de polen il schimb la 5000km(plin de praf)iar filtru de aer il suflu la 5000km si-l schimb la 10.000.
"Un ulei ieftin are, evident, in componenta niste ingrediente mai ieftine, asadar mai proaste. Asta nu inseamna ca nu isi face treaba, dar va avea o durata de viata mult mai mica. De exemplu, daca un ulei scump este la fel ca atunci cand l-ai bagat in motor cand il schimbi, un ulei ieftin poate fi negru, mult mai subtire sau plin de depuneri.

faza cu uleilu ieftin=ulei prost e complet eronata.castrol apartine de british petroleum,un bidon de 4 litri(5w40)costa de la 140 lei in sus,iar ARAL apartine tot de B.P.este conform specificatiilor net superior Castrol dar este mai ieftin(100 lei-4litri)ARAL e chiar mai bun ca Mobil(zeul uleiurilor in conceptia mea,pina am citit specificatiile lor)
a doua problema:Mobil se imbuteliaza in turcia,ca toate uleiurile ce apartin EXXON si se vind in europa si asia,iar ARAL inca este ulei 100%nemtesc.
folosesc ARAL din 2000 si sint extrem de multumit de el,300.000km cu skoda,200.000km cu opel si 100.000km cu renault.toate motoarele daca te uitai prin orificiul de umplere cu ulei aratau ca noi(axele cu came)fara depuneri,iar uleiul dupa 15.000km il scoteai la aceeasi culoare ca atunci cind il puneai(exceptie a facut opelul care era turbodiesel si la el era mai brun dar nu negru)
2 comentarii 0 puncte
18 iun 2014, 22:02
0
buna am si eu o problema la renault kangoo 2005 1.5 dci consuma foarte mult ulei de la ce poate sa fie?
NapsterEvo
În garajul meu
NapsterEvo, 26 ani, Resita, Caras-Severin
3 comentarii 0 puncte
20 iun 2013, 13:33
0
salut..am si eu o dilema....am schimbat uleiu la masina in august 2011(castrol 5W-40) si am facut cam 1000 km si in septembrie am avut un incident cu politia si am tras masina in parcare si am tinut-o acolo pana acuma cateva ziel...am mai pornit-o la cateva sapt si o lasam pornita cateva minute sa se incalzeasca motoru...intrebarea mea este..trebe sa schimb uleiul daca a stat asa de mult timp sau pot sa il mai las pana mai fac ceva km?
21 iun 2013, 09:54
0
cartea zice ca daca nu faci km,in functie de ce ulei s-a folosit,se schimba la maximum 2 ani
71 comentarii 141 puncte
21 iun 2013, 11:15
0
da clar ulei-ul e bun doar 1 an de cand l-ai pus in motor .e bn sa il schimbi. lasi 10 min sa mearga motorul si dupa se scurge tot poti pune un ulei mai ieftin ca acela vechi iarna s-a facut gelatina si acuma vara e apa chioara am patit asta la motor.ca nu am prea mers cu el si ...era sa il parlesc uleiul e bun un an majoritatea sau km respectivi depinde de firma
24 iun 2013, 15:11
0
Multumim 4tuning , un articol foarte interesant :)
lucian ion
În garajul meu
9 comentarii 1 puncte
25 iun 2013, 22:27
0
CASTROL EDGE SAU MAGNATEC 5W40 SCHIMBAT LA 10000 DE KM ! AM 280 DE MII DE KM CU MASINUTA DIN AVATAR SI NU II RIDIC CAPOTA DE LA SCHIMB LA SCHIMB (CAT II PUN ATAT SCOT)
1 comentarii 0 puncte
27 ian 2014, 15:36
0
ce se intampla dac este ulei putin mai mult decat trbuie 100 ml ex.
03 oct 2013, 22:27
-1
salut am un bmw 745 i si pierd ulei pe la garnitura....exista vreun aditiv care sa mai ma ajute pana fac bani sa schimb garniturile???
12 oct 2013, 19:33
+1
Dute si schimba garniturile. De ce si-or lua toti mortii de foame masini pe care nu le pot intretine? Ai si conturile blocate pt neplata impozitului la primarie cumva? Vai de **** ta....
Comentează şi tu: