Ulei obisnuit vs. ulei sintetic

Ulei obisnuit vs. ulei sintetic
  • Uleiul sintetic poate fi amestecat cu orice tip de ulei
  • Uleiul ieftin nu este neaparat si de slaba calitate
  • Uleiul incepe sa isi piarda din proprietati dupa primii 6000km
Distribuie pe Facebook

Nu de putine ori ai auzit expresia "uleiul e viata motorului", nu? Este oare adevarat? Merita sa scoti bani in plus pentru un ulei sintetic in comparatie un un ulei conventional, mineral?

Am citit foarte multe despre uleiuri de motor. Credem ca si tu. Atat de multe incat, daca in acel timp faceam ceva sa fac bani, imi permiteam sa bag in masina mea ce baga Ferrari in masinile lor de F1. Tocmai de asta o sa incerc sa fac un mic rezumat pentru cei interesati si nu numai, unde o sa va impartasesc concluziile mele.

Este oare uleiul sintetic mai bun?

Asta e intrebarea cea mai intalnita, raspunsul fiind DA!

Ulei obisnuit vs ulei sinteticUlei full sintetic de ultima generatieUlei obisnuit vs ulei sinteticUlei mineral

Uleiul obisnuit, mineral a fost baza. Acesta a fost imbunatatit si transformat uleiul semi-sintetic, apoi uleiul sintetic. Uleiul sintetic este, cum ar veni, urmatoarea generatie in evolutia uleiurilor. Multi "cunoscatori" spun ca uleiul sintetic este pentru motoarele de generatie noua. Nimic mai gresit, eu spun ca daca ai un motor produs in anul 2000 poti folosi ulei sintetic fara nicio problema daca vrei. Intrebarea este daca merita.

Exista mitul in Romania conform caruia daca bagi ulei sintetic intr-un motor vechi il mananca, il consuma, o sa ai scurgeri si motorul e mai zgomotos. Intr-adevar asa se intampla, dar e perfect normal acest fenomen, atat timp cat acel motor e spre sfarsitul vietii. Uleiul sintetic e mai subtire, pelicula pe care o formeaza e mai subtire, are detergenti care spala reziduurile din motor cauzate de uleiul mineral care in trecut nu a fost schimbat la timp.

Daca masina ta a folosit ulei mineral pana la 200.000 km si nu a fost schimbat la maxim 10.000 km e clar ca motorul are o oarecare uzura si cand vei baga un ulei subtire va produce zgomote ingrijoratoare, se va umezi pe la garnituri si il va manca. Daca iti consuma ulei, nu trebuie sa fii ingrijorat atat timp cat acel consum nu depaseste 1-2l la 10 000km.

In concluzie, daca ai un motor vechi, uzat 200-300k, ai mers pana acum pe 15w40 sau 10w40, iti mai mananca, ai si ceva scurgeri, cel mai bun demers pentru motorul tau este sa ramai pe acelasi tip de ulei. Dar tot ce poti sa faci mai bun e sa il schimbi la 8.000 k in loc de 10.000 k. Daca vei baga 5w30, cu siguranta o sa fii nevoit sa completezi mereu si te va costa mult mai mult pentru nimic.

De ce se uzeaza uleiul din motorul tau?

La motoarele mari, cu un principiu de functionare invechit, fara turbo, fara supraalimentare, uleiul va tine mult mai mult. In motoarele mari, care de obicei merg la turatie mica (motoare de utilaje, generatoare, tren) uleiul se uzeaza foarte greu, ajungand sa aiba o viata dubla. Acelasi lucru este si la masinile cu motor mare: un Mercedes cu motor de 5.5 litri are, de exemplu, la 140 km/h o turatie de doar 1.900 rpm. Uzura uleiului e data de gazele care scapa in motor si care sunt corozive si ataca partile de metal si garniturile motorului tau. Uleiul poate fi contaminat chiar si cu combustibil, daca ai compresia scazuta, adica daca motorul e uzat. Ciclurile repetate de incalzire/racire uzeaza si ele uleiul descompunand elementele din compozitia lui. Deplasarile pe distante scurte fac ca in motor sa se produca condens (apare spuma galbena pe busonul de la ulei).

Ulei obisnuit vs ulei sinteticUlei obisnuit vs ulei sintetic

Ideal ar fi sa pornesti masina si sa poti rula la o turatie constanta, sa fie cald motorul, sa nu fortezi acceleratia, dar asta in viata reala nu se poate intampla.

Pornesti masina la -15grade, mereu esti nevoit sa oscilezi turatia, sa fortezi acceleratia in depasiri, uneori nu ai timp sa o lasi sa se raceasca sau, mai rau, nu ai timp sa schimbi uleiul la timp. E suficient sa uiti o data sa il schimbi si in loc de 10.000, sa il schimbi la 20.000 si motorul tau poate sa sufere o uzura prematura.

Stii toate astea, citesti aici si prin alte parti si intr-o zi spui: "O sa imi schimb uleiul, nici nu mai stiu cand a fost ultima oara, o sa fac o investitie si o sa pun unul sintetic, vreau sa am grija de motorul meu vechi, doar are 10 ani". Nimic mai gresit, vei da bani multi pe ulei, dublu sau mai mult si vei observa ca motorul face mai mult zgomot, incepe in timp sa aiba scurgeri si sa il consume.

Daca ti-ai luat o masina veche si uzata nu incerca sa o tratezi ca si cum ar fi una noua. Nu te gandi ca un vecin de-al tau baga in Logan 5w30 si e ok si ca vei putea sa bagi si tu in VW tau cu 300.000. Daca masina e veche si uzata baga uleiul pe care l-ai bagat si pana acum. Daca masina e doar veche, poti baga ulei sintetic, dar uita-te la fiecare 1000 de km parcursi unde e nivelul pe joja si completeaza daca e nevoie. Daca motorul masinii tale ramane fara ulei 5 minute, e de ajuns sa fie fier vechi. Motoarele turbo, 16v, modificate au nevoie de ulei bun, de calitate si schimbat la timp.

Inca un mit ar fi ca uleiul sintetic nu poate fi amestecat sau ca daca ai pus mineral pana acum nu mai poti sa pui sintetic. Inca o mare aberatie care s-a raspundit foarte repede. Uleiul sintetic poate fi amestecat cu orice tip de ulei. Ideal ar fi sa nu o faci, dar daca esti nevoit nu gresesti cu nimic. Nu va face spuma, nu iti va strica motorul nu se va intampla nimic rau, am facut-o si eu de multe ori.

Nu va ganditi ca uleiul ieftin e un ulei prost. Mobil, Castrol si alti mari producatori vand uleiul si sub alte nume, cum face si VW cu Skoda sau Renault cu Dacia. Alta masina, dar aceleasi piese. Partea proasta e ca nu poti sa stii ce e in acel bidon, asa ca, daca esti sceptic, pui ulei care are istorie si renume.

Tot ce trebuie sa tii minte e ca nu conteaza ce ulei alegi, cu renume sau nu, important e sa il schimbi la timp, daca stii ca mergi cu masina normal, mai mult pe autostrada, il poti schimba la 15k, daca mergi in oras, stai in trafic, schimba-l la 10.000 km, daca esti pasionat, mai alergi masina ocazional, stii ce inseamna sa ajungi la 6000rpm, respectiv 5000 la diesel, incearca sa nu ajungi la 10.000 km, 8000 zic eu ca e corect, iar daca esti fanatic, te gandesti la masina ta si cand faci sex, in ea sau in alta parte, nu te dai la o parte de la o liniuta, schimba uleiul la maxim 6000 km. Testele arata ca la 6000 km este unul din pragurile de degradare ale uleiului, asta nu inseamna ca daca mergi cu el 15.000 km se va strica motorul. Stiu si ce zic producatorii de masini , sa schimbi uleiul la 20.000-30.000 km, nu ii asculta, ei vor sa mai vanda ceva masini si la anul. Vrei ca masina ta sa aiba 300k si motorul sa toarca la fel ca la prima tinerete, schimba-l la 10k, e un pret mic pentru o satisfactie mare si o oarecare siguranta ca motorul nu te va lasa prematur.

Nu intelege ca daca bagi cel mai scump ulei acesta iti va oferi protectie 100%, nu esista asa ceva, o masina folosita indiferent de uleiul utilizat se va uza, e inevitabil, numai ca in loc sa te tina 100k te va tine 300k.

Te asigur ca daca exista uleiul perfect, cei le la F1 il foloseau si nu aveau uzura la motoarele lor.

Nu conteaza ce alegi, sintetic sau ulei obisnuit, important e sa il schimbi la timp si in functie de cum utilizezi masina.

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (9) Poze Ulei obisnuit vs ulei sintetic
mai multe