Codul Rutier se schimba iar: apare conceptul de viteza medie

Codul Rutier se schimba iar: apare conceptul de viteza medie
Secretarul de stat, chestor general de politie, Bogdan Despescu a declarat, in cursul zilei de marti, cu ocazia lansarii proiectului Siguranta in Trafic, ca propune actualizarea legislatiei actuale in scopul introducerii conceptului de viteza medie.
Trimite unui prieten

Ce aduce nou proiectul Siguranta in Trafic?

• Cream premisele integrarii in sistemul eSIGUR a camerelor administratiei publice locale si CNAIR si pentru procesarea unui volum masiv de date.

Pentru aceasta, avem nevoie de reguli noi, fapt pentru care propunem simplificarea procedurii de comunicare cu proprietarii si conducatorii de vehicule, ceea ce va conduce la o reducere a costurilor suportate de contribuabil si degrevarea politistilor rutieri de sarcini administrative.

Astfel, politistii vor actiona mai mult timp in teren, in sprijinul participantilor la trafic, pentru eliminarea pericolelor din trafic, care nu pot fi constatate cu mijloace automatizate, precum consumul de alcool sau droguri.

• De asemenea, propunem reguli mai clare, o legislatie actualizata, responsabilitate clara pentru utilizatorii si detinatorii de vehicule.

- Introducem conceptul de viteza medie.

Acest concept se realizeaza prin determinarea vitezei medii de deplasare pe un sector de drum in mai multe state membre ale Uniunii Europene, precum Austria, tarile de Jos, Spania, Bulgaria, chiar la inceputul lunii septembrie;

- Introducem un mecanism simplificat de constatare a sanctiunilor, atunci cand proprietarul vehiculului este si conducatorul obisnuit al acestuia. In aceasta situatie, proprietarul va primi in mod direct procesul verbal, iar in cazul in care confirma ca el a condus autovehiculul, procesul verbal se considera comunicat, fara a mai derula alte proceduri.

In cazul in care proprietarul nu este cel care a condus autovehiculul, are posibilitatea sa indice conducatorul auto, situatie in care procesul verbal este nul de drept, fara alte formalitati;

- In ceea ce priveste permisele de conducere, adaptam valabilitatea acestora in functie de evaluarile medicale si readucem in atentia conducatorilor auto importanta respectarii codurilor de restrictii.

Totodata, adaptam anumite mecanisme in functie de specificul si nevoile administratiei publice locale si a comunitatilor deservite :

- Simplificam procedura de atragere a raspunderii in cazurile de oprire sau parcare neregulamentara, in sensul ca sanctiunea va fi aplicata direct proprietarului, atunci cand conducatorul auto nu este la vehicul, eliminand si punctele de penalizare din prezent. Pentru aceste abateri, simplificam si comunicarea procesului verbal, prin lipirea unui autocolant pe parbriz.

- Cream un cadru flexibil, adaptat nevoii fiecarei comunitati in parte, pentru circulatia pe benzile dedicate transportului public. Astfel, autoritatea publica locala poate decide categoriile de vehicule care pot circula, anumite intervale de timp si alte aspecte specifice.

Pe aceste doua ultime componente, vom colabora cu politiile locale pentru o mai buna organizare a traficului.

Precizez ca acest proiect a fost transmis deja Asociatiei Municipiilor din Romania, careia ii multumim pentru deschiderea manifestata si increderea in gasirea celor mai bune solutii pentru comunitati.

• Un alt palier al proiectului “Siguranta in trafic” este reprezentat de digitalizare si de accesul facil al cetateanului la serviciile in materie de inmatriculare si permis de conducere. Astfel:

- Cererile, notificarile si actele privind permisul de conducere vor putea fi transmise si primite online, in conditii de siguranta; (ex. cererile de reducere a perioadei de suspendare). Platforma HUB va permite si transmiterea de notificari catre cei inrolati, prin SMS, e-mail, notificari in aplicatie, prin care se va realiza o informare rapida a beneficiarilor.

- Comunicarea cu Politia Romana devine mai simpla si eficienta – Exemple:

1) la solicitarea politistului, documentele se pot prezenta digital prin HUB.

2) un alt exemplu este posibilitatea de accesare online a fotografiilor ce surprind fapta contraventionala.

3) propunem si eliminarea deplasarii conducatorilor auto la sediul politiei pentru a preda fizic permisul de conducere, in situatia in care, prin intermediul platformei HUB, confirma ca a luat la cunostinta de perioada in care nu mai au dreptul de a conduce, ceea ce echivaleaza cu o “predare virtuala” a permisului.

- Platforma HUB va permite cetatenilor sa declare unele accidente de circulatie (cele fara victime) si sa primeasca autorizatii de reparatie ( declararea accidentelor doar cu pagube materiale se poate face in 24 de ore direct in platforma, iar autorizatia de reparatie se elibereaza electronic).

Totodata, lansam invitatia catre asiguratori si conducatori auto de a formula propuneri privind gestionarea in Romania a accidentelor fara victime, atunci cand nu exista o intelegere amiabila. De exemplu – prin intermediul societatilor de asigurari, fara a se mai deplasa si la sediul politiei rutiere, cum este in prezent.

- In acelasi context, pentru a veni in intampinarea persoanelor aflate in decalaj digital (determinat de lipsa accesului la echipamente sau de orice alt motiv privind utilizarea), in vederea facilitarii accesului la serviciile electronice si la caile de comunicare electronica, Ministerul Afacerilor Interne va crea mecanisme si instrumente adecvate, pentru accesarea platformelor informatice, inclusiv asistenta pentru persoanele care solicita acest lucru.

- Desi vor avea la dispozitie mijloace facile de comunicare online, cei care doresc in continuare proceduri de comunicare prin posta sau de afisare la domiciliu, aspecte ce necesita resurse umane, de timp si financiare, bineinteles ca vor fi in situatia de a suporta costurile aferente.

Pentru prima data, propunem un mecanism de finantare a educatiei rutiere, ca parte a sigurantei rutiere, precum si a sistemelor inteligente de trafic

- Fondurile obtinute din plata voluntara, benevola a amenzilor se vor colecta intr-un cont unic si vor fi directionate catre educatie rutiera, sisteme inteligente de trafic si masuri de prevenire, in functie de zona unde a fost comisa abaterea.

Cu sprijinul Ministerului Finantelor, sumele colectate se vor distribui, in cote procentuale, catre Ministerul Educatiei, bugete locale, CNAIR si MAI, in functie de categoria de drum pe care s-a produs fapta. Procentele vor rezulta in urma dezbaterilor ce vor urma.

Fondurile directionate catre MAI urmeaza a finanta sisteme de detectie, dispecerate de monitorizare, centre de management al traficului si Platforma HUB, iar cele catre Ministerul Educatiei vor sustine educatia rutiera, inclusiv granturi pentru proiecte locale, a declarat, in cursul zilei de marti, cu ocazia lansarii proiectului Siguranta in Trafic, Secretarul de stat, chestor general de politie, Bogdan Despescu.

Trimite unui prieten
Publicat în categoria: Legislatie Auto DATA PUBLICĂRII: 14 Octombrie 2025