Top 10 activitati ale soferului in masina care duc la accidente

Top 10 activitati ale soferului in masina care duc la accidente
  • Nu degeaba se fac campanii impotriva scrisului de mesaje la volan
  • Nu degeaba este ilegala folosirea telefonului in timp ce conducem
  • Nu degeaba este oprita functionarea televizorului in masinile dotate cu asa ceva, cand pornesti de pe loc
Distribuie pe Facebook

Au loc extrem de multe accidente, unele chiar fatale. Cauzate, aparent, de neacordarea de prioritate, nerespectarea regulilor si semnelor de circulatie sau pentru ca nu se respecta distanta intre masini. Motivele sunt insa altele. Asa cum s-a demonstrat in repetate randuri. Oamenii mor la volan pentru ca fac cu totul altceva decat sa conduca.

1. Vorbitul la telefon

Chiar daca se intampla doar in 1 caz din 10 ca vorbitul la telefon sa se transforme intr-o tragedie cand conducem, se intampla. Pentru ca la telefon riscam sa ne enervam, atentia noastra nu mai este la drum ci la convorbire, concentrarea nu mai este atintita catre celelalte masini si catre semnele de circulatie, ci in cuvinte si idei fara legatura cu circulatia. In plus, vom avea o mana ocupata, daca nu folosim un dispozitiv hands-free, lucru ce poate incurca in cazul necesitatii unei evitari, franari sau schimbari de treapta in regim de urgenta. Folosirea telefonului in timp ce conduceti creste serios riscul de accident.

2. Scrisul de SMS-uri

Aparent legal in Romania, deoarece nu ai telefonul la ureche, datul de mesaje cand conduceti este mult mai periculos. Nu iti ocupa doar o mana si mintea, dar si ochii. In unele tari, folosirea tastaturii telefonului la volan se pedepeste mult mai grav decat utilizarea telefonului pentru convorbire. Pentru ca se folosesc mai multe simturi si functii umane atunci cand vrem sa scriem un mesaj, asadar concentrarea la sofat este neglijata.

3. Mancatul si bautul la volan

Desi permisa, aceasta activitate nu face bine deloc. Pentru ca tine o mana ocupata, o mana ce ar putea fi folosita la manuirea volanului cu precizie, in caz de urgenta. In plus, cand consumam produse sau lichide, avem mereu o necunoscuta: daca dam pe noi ceva, daca sare niste cafea fierbinte pe noi sau daca ne scapa niste maioneza din hamburgerul de la McDonald's pe blugi, reactionam brusc si putem produce un accident. Au fost cazuri in care soferul a apasat pedala gresita, in care si-a luat ochii de la drum ca sa vada ce a dat pe el si tot asa. Opriti masina pe dreapta si mancati in liniste daca va e foame.

4. Fardatul

Dedicata femeilor, aceasta activitate este destul de des intalnita chiar si in Romania. Plecate pe fuga de acasa, femeile se gandesc ca la volan au timp sa se machieze in voie. Problema este ca o fac atunci cand sunt in miscare, nu la semafor. Se rujeaza sau isi dau cu pudra, nu conteaza. Cert este ca femeia isi va lua ambele maini de pe volan ca sa conduca cu cotul, lasa oglinda din parasolar jos si isi vede de treaba. Daca cumva vedeti asa ceva in trafic, claxonati de zor si sfatuiti-le sa se fardeze acasa, sau cu masina oprita intr-o parcare.

5. Folosirea brichetei auto

Desi se fabrica tot mai putine masini noi cu bricheta sau kit de fumatori din fabrica, exista inca autoturisme care au asa ceva. Si folosirea brichetei este destul de periculoasa, pentru ca ii fura soferului secunde bune de atentie. In primul rand, atunci cand trebuie apasata ca sa se actioneze, moment in care soferul se uita dupa ea pe consola sau langa scrumiera, unde este ea pozitionata. Cand bricheta sare, din nou, soferul se uita dupa ea. Exista si riscul ca bricheta sa fie scapata, sau sa cada scrum aprins din bricheta pe haine. Din nou, momente care il vor face pe sofer sa tresara. Este de preferat sa nu fumati in timp ce conduceti. Chiar daca o faceti, aprindeti tigara cand stati la semafor.

6. Utilizarea sistemului audio

Nu degeaba s-au inventat comenzile pe volan. Nu sunt dotari de lux sau un moft, sunt dotari de siguranta. Cand mergi cu 150 km/h pe autostrada si iti vine sa schimbi melodia, stai sa cauti pe consola centrala butonul de care ai nevoie. Daca cumva conduci si vreun Opel care are un miliard de butoane din care poti alege, atunci vei sta secunde lungi holbandu-te la consola, inainte sa gasesti butonul FWD. Daca mai ai si vreo magazie prin torpedou la care ti s-a casunat sa schimbi CD-urile in mers, e clar. Sfatul nostru este sa schimbi setarile audio cand stai pe loc, sau sa pui CD-ul sau stick-ul audio inainte sa pui masina in miscare de acasa. Si data viitoare sa-ti iei comenzi pe volan, intuitive si usor de folosit fara sa le cauti cu privirea.

7. Folosirea butoanelor incomode din habitaclu

Fie ca e vorba de climatizare, de butoane ascunse cine stie unde prin stanga volanului, pe sub bord, sau de butoane plasate intre scaune, exista astfel de locuri in care soferul va vrea sa ajunga la un moment dat. De exemplu, reglarea oglinzilor electrice la unele masini se face prin intermediul unor butoane care sunt ascunse sub bord. Daca insa tocmai ti-a condus nevasta masina si tu, dupa ce te urci la volan incepi sa faci diverse reglaje, iti vei lua o lunga perioada de timp privirea de la condus. Deoarece trebuie sa te uiti in oglinzi, dar si sa cauti butoanele. Asigura-te ca iti faci toate setarile necesare de acasa: de oglinzi, scaun, volan, sistem audio, climatizare, sisteme de siguranta, electronice, etc.

8. Scaparea telefonului pe jos

Telefonul e doar un exemplu, dar iti pot scapa pe jos in masina, pe sub scaun, rujul, ochelarii, portofelul, bani si asa mai departe, chiar in timp ce conduci. Stiu caz concret de tanara decedata pentru ca a intrat pe contra-sens in timp ce isi cauta cu o mana pe sub scaun telefonul cazut. Nu mai esti atent la drum, ai o pozitie incomoda cand te intinzi cu mainile pe sub scaun sau in spate, nu mai ai o vizibilitate buna, asa ca brusc, riscul de accident creste simtitor. Poate ca tu scapi, insa altul va face cu siguranta accident pentru ca se uita in spate, dupa borseta, ca sa isi scoata pachetul de tigari sau pentru ca s-a intins in dreapta dupa telefonul cazut care suna de zor.

9. Agitatia si socializarea cu prietenii

Am vazut la stiri si cazuri in care au murit tineri pentru ca soferul a fost distras de catre cei din masina cu care se plimba. De cele mai multe ori, e vorba de familii cu copii mici (vezi cazul Huidu) sau de tineri teribilisti. Nu conteaza daca ceilalti pasageri ii striga soferului "s-o calce" sau sa se uite la ceva, fie din masina, fie de langa drum, nu conteaza daca in masina se tipa, daca ceilalti pasageri beau si fac scandal, daca se agita si sar de zor, daca obtureaza oglinda retrovizoare a soferului sau daca se ajunge la batai cu pufuleti sau muzica la maximum. Cert este ca odata cu cresterea nivelului de agitatie si galagie intr-o masina, va creste si riscul de accidentare. Daca soferului i se ia chiar si 1% din atentia pe care o dedica sofatului, accidentul este cu un pas mai aproape.

10. Proasta folosire a sistemului de dezaburire

Am vazut zeci de masini in trafic care, desi erau moderne, aveau parbrizul sau geamurile laterale aburite. Multi soferi nu stiu un lucru de baza: geamurile se dezaburesc infinit mai repede cu AC-ul pornit, chiar daca afara sunt -10 grade, si pe modul auto. Sunt soferi care vor sa faca economie si nu vad nicio justificare in a porni aerul conditionat cand afara e iarna. Ei bine, exista mai multe justificari. Motorul angreneaza compresorul de AC si se incalzeste mult mai repede, dar si aerul conditionat, racit artificial, anuleaza efectul de condens de pe suprafata interna a geamurilor, mult mai usor decat aerul natural de afara. De dezghetul extern se ocupa temperatura ridicata din aeroterma. Si pentru ca, desi au plecat de acasa cu zeci de minute bune inainte, multi soferi raman cu geamurile aburite, vizibilitatea scazand exponential. Mai ales noaptea sau pe ninsoare / ploaie abundenta. Sunt soferi care inca au ramas in trecutul comunist, de cand conduceau Dacia, si au la purtator o carpa cu care sterg parbrizul. Este gresit, deoarece iar se diminueaza atentia soferului de la drum cand acesta se intinde sa stearga parbrizul.

Asadar, iata ca acestea sunt de fapt cauzele principale de accident. Aceste cauze duc la intrari pe contra-sens, la trecerea pe rosu si la tot ceea ce spune Politia Rutiera la televizor. Pentru ca nu se va putea mentiona niciodata ca soferul a intrat pe sensul opus si a omorat 3 oameni pentru ca era ocupat sa-si gaseasca iPhone-ul cazut sub scaunul pasagerului, ci se va spune ca a pierdut controlul sau ca nu a dat prioritate. Daca e prea ocupat sa dea un SMS si uita sa franeze, intrand in masina din fata lui, oficial se va spune ca nu a pastrat distanta fata de masina din fata. Si tot asa...

In concluzie, trebuie sa explicam ceva. Poate ca tu ai mancat la volan si nu ai patit nimic. Poate ca fumezi ca turcul sau dai mesaje intr-o veselie cand esti la volan si nu ti s-a intamplat nimic pana acum. De acord. Insa odata ce faci una din aceste activitati mentionate mai sus, activitati care sunt doar o parte din ceea ce-i trece soferului prin cap sa faca la volan, riscul de accident creste brusc. Pentru ca atentia ta nu mai este concentrata acolo unde trebuie, adica la celelalte masini, la pietoni, la semnele de circulatie si la carosabil. Sfatul nostru este sa faci tot ce am spus mai sus atunci cand masina este oprita, de preferat chiar inainte sa te asterni la drum. Pentru ca orice activitate ce ti-ar putea lua chiar si pentru o fractiune de secunda concentrarea de la sofat, merita si trebuie sa fie evitata.

Distribuie pe Facebook
mai multe