Fabrica BMW din Leipzig a implinit 20 de ani

Fabrica BMW din Leipzig a implinit 20 de ani
La 1 martie 2005, uzina BMW Group din Leipzig intra in functiune - cu productia de serie a BMW Seria 3 Sedan, aflat atunci la a cincea generatie. Constructia sa fusese anuntata cu patru ani mai devreme, in iulie 2001, locatia fiind aleasa dintre cei peste 250 de solicitanti. De atunci, aproximativ 3,75 milioane de automobile au iesit de pe liniile de productie, iar uzina a fost extinsa si modernizata in mod constant. BMW Group a investit pana acum peste cinci miliarde de euro in aceasta locatie si va continua sa ii valorifice flexibilitatea in viitor.
Trimite unui prieten

Uzina BMW Group din Leipzig produce in prezent patru modele cu trei tipuri diferite de propulsie de la doua marci diferite - toate pe aceeasi linie de productie: BMW Seria 1, BMW Seria 2 Active Tourer (inclusiv versiunea plug-in hybrid) si BMW Seria 2 Gran Coupe, precum si MINI Countryman atat ca varianta electrica, cat si cu propulsie conventionala. Cand fabrica era in planificare, productia era de asteptat sa totalizeze 650 de unitati pe zi. Acum, dupa 20 de ani, capacitatea este de pana la 1.300 de unitati pe zi. Din 2005 au avut loc 20 de lansari diferite de modele BMW si MINI "Made in Leipzig".

Arhitectura extraordinara si structuri flexibile

Fabrica BMW din Leipzig a implinit 20 de ani

Arhitectura cladirii centrale ramane impresionanta si in prezent. Proiectata de renumitul arhitect irako-britanic Zaha Hadid, a fost distinsa cu Premiul German pentru Arhitectura in 2005, anul in care a intrat in functiune. Ca piesa centrala si element de legatura al uzinei, cladirea centrala ofera fundalul procesiunii spectaculoase a automobilelor care trec pe deasupra birourilor in drumul lor prin procesul de productie.

Structurile flexibile ale halelor fabricii si-au dovedit, de asemenea, valoarea pe parcursul diferitelor etape de extindere a uzinei. Leipzig a fost prima fabrica de asamblare din lume care a prevazut, de exemplu, un aranjament "degete" in hala de productie, care ofera solutii logistice ideale si poate fi adaptat in mod flexibil dupa cum este necesar. Dezvoltat special pentru aceasta locatie, aceasta organizare permite camioanelor sa livreze piese si preansamble direct la linia de productie. De asemenea, inseamna ca pot fi adaugate extensii dupa cum este necesar si noi statii de asamblare pot fi integrate cu usurinta, fara a fi nevoie ca linia sa fie reconstruita de la zero. In prezent, pe terenul de 240 de hectare sunt adaugate diverse extinderi.

In ultimii 20 de ani, uzina BMW Group din Leipzig a demonstrat o flexibilitate si adaptabilitate extraordinare, gazduind noi produse, procese si tehnologii. Adesea a jucat un rol de pionierat in cadrul retelei de productie a BMW Group. Prima sa modernizare a constat in adaugarea unui nou atelier de presa. Aceasta a intrat in functiune in 2009 si a incorporat prima servopresa de mare viteza din lume, capabila sa produca piese presate cu viteza si eficienta fara precedent. Pana in 2014, au fost instalate si trei prese la scara mare suplimentare si doua sisteme de bobine pentru panourile caroseriei, toate acestea completand modernizarea atelierului de presa.

Pionier in mobilitate electrica

Fabrica BMW din Leipzig a implinit 20 de ani

Un moment decisiv pentru uzina din Leipzig a fost decizia de a produce acolo primul model BMW electric, ceea ce face ca locatia sa fie locul de nastere al mobilitatii electrice BMW Group la scara mare. Intre 2013 si 2022, peste 250.000 de automobile electrice BMW i3 au iesit de pe liniile de productie. Caroseriile lor de carbon au fost o premiera mondiala in productia de serie. In 2014 a urmat BMW i8: primul plug-in hybrid al BMW Group, a prezentat un design futurist premiat si tehnologii progresive, care impreuna l-au facut un simbol printre masinile sport. Cu 20.500 de unitati fabricate - inclusiv modelul BMW i8 Roadster lansat in 2018 -, epoca lui s-a incheiat in 2020.

Dar competenta echipei in electromobilitate continua: in 2021, uzina BMW Group din Leipzig a lansat productia de componente electrice pentru productia de baterii de inalta tensiune. Dupa ce a inceput cu productia de module de baterii pentru reteaua de productie a BMW Group, facilitatile au fost extinse in patru ani pentru a include etapele ulterioare de productie si linii de productie suplimentare. De la inceputul productiei versiune electrice MINI Countryman in martie 2024, uzina din Leipzig a realizat intregul proces de fabricare a bateriilor de inalta tensiune pentru a cincea generatie de baterii, cu cele cinci linii de acoperire a celulelor, trei linii de asamblare de module si doua linii pentru asamblarea bateriilor de inalta tensiune. Bateriile sunt folosite la modelele electrice MINI Countryman si BMW la diferite locatii ale BMW Group.

De la propulsie (tractiune spate), la tractiunea fata

Fabrica BMW din Leipzig a implinit 20 de ani

Nu doar BMW i8 a facut ca 2014 sa fie un an de referinta: a fost si anul in care a inceput productia primei generatii BMW Seria 2 Active Tourer. Acest lucru a adus schimbari fundamentale in uzina BMW Group din Leipzig: a fost primul BMW cu o arhitectura cu tractiune fata si motor longitudinal. Acesta a deschis calea pentru ca aceasta tehnologie de propulsie sa devina integrata in liniile de productie ale uzinei din Leipzig. Datorita flexibilitatii de la Leipzig, modelul Sports Activity Tourer a iesit de pe aceeasi linie de asamblare ca BMW Seria 1, Seria 2 si prima generatie BMW X1, toate fiind cu propulsie (tractiune spate).

Integrarea BMW Seria 2 Active Tourer a necesitat doar cateva ajustari minore la atelierul de vopsitorie si asamblare. Pe de alta parte la zona de caroserie, noul sau concept de tractiune fata si arhitectura auto au insemnat necesitatea crearii unei noi zone de productie. Aproximativ un an si jumatate mai tarziu a fost lansata productia unui model plug-in hybrid: BMW 225xe. La fel ca BMW i8, acesta avea o combinatie de motor termic si propulsie electrica, fiecare pe cate o punte. Succesorul sau, a doua generatie BMW Active Tourer, aflat in productie din 2021, este fabricat atat ca versiune plug-in hybrid, cat si ca varianta doar cu motor termic. In 2021, era cu tractiunea spate de la Leipzig a luat sfarsit atunci cand BMW Seria 2 Coupe, BMW Seria 2 Cabriolet si BMW M2 au fost retrase treptat.

Productia MINI Countryman este un alt reper al uzinei din Leipzig in cadrul retelei de productie: este singura unitate de productie de automobile complete din BMW Group care produce masini cu embleme BMW si MINI pe una si aceeasi linie de productie.

Angajator important in regiune

Fabrica BMW din Leipzig a implinit 20 de ani

Cu aproximativ 6.800 de angajati BMW si peste 11.000 angajati la locatie, uzina BMW Group are o contributie majora la economie si un angajator-cheie in regiune. Cand a fost lansata, avea aproximativ 2.600 de angajati BMW, cu planuri pentru aproximativ alte 5.500 de locuri de munca pe termen mediu.

In 2001, cand Leipzig a fost ales ca locatie pentru o noua fabrica, entuziasmul si primirea in regiune au fost uriase. Numai in ziua anuntului, centrul special infiintat a preluat peste 4.000 de apeluri. In urmatoarele cateva zile, cutiile postale au fost pline, iar pana in septembrie 2001 35 de stagiari au devenit prima serie care a primit un contract de munca cu uzina BMW Group din Leipzig. De atunci, Leipzig a pregatit aproximativ 1.100 de stagiari.

Anul trecut, uzina din Leipzig si-a deschis Talent Campus. Acesta gazduieste spatii de formare si dezvoltare intr-o singura cladire noua din incinta fabricii, oferind conditiile perfecte pentru instruirea angajatilor.

In 2024, MINI Countryman a insemnat o crestere a volumelor de productie, marcand o alta premiera pentru Leipzig: introducerea schimburilor de noapte - fara precedent in istoria fabricii. Astazi, automobilele BMW si MINI sunt fabricate non-stop, in trei schimburi. Schimbul suplimentar a creat locuri de munca pentru alti 900 de angajati.

Managementul energetic progresiv

Fabrica BMW din Leipzig a implinit 20 de ani

In planificarea uzinei BMW din Leipzig, procesele eficiente si durabile au jucat un rol crucial - nu doar in productia auto, ci si in furnizarea de energie. Cele patru turbine eoliene ale uzinei se numara printre caracteristicile-reper si alimenteaza productia cu energie verde din 2013. Cu o capacitate totala de 10 MW, genereaza anual 26 GWh de energie electrica din energia eoliana - suficient pentru a acoperi aproximativ 15% din necesarul total de energie al fabricii.

In plus, uzina BMW Group din Leipzig este echipata pentru stocarea provizorie a energiei, cu o ferma de stocare a bateriilor care a intrat in functiune in 2017. Aceasta cuprinde pana la 700 de baterii "second-life" de inalta tensiune de la automobilele BMW i3, ceea ce permite companiei sa optimizeze gestionarea energiei locale si sa contribuie la stabilizarea retelei electrice.

Privind spre viitor, uzina BMW Group din Leipzig acorda o mare importanta hidrogenului drept combustibil. In urmarirea viziunii sale de decarbonizare in mare masura a productiei - prin inlocuirea combustibililor fosili cu hidrogen - va avea nevoie de aprovizionare de la retea. O retea regionala de hidrogen este in constructie in prezent, iar uzina din Leipzig intentioneaza sa o foloseasca.

Fabrica BMW din Leipzig a implinit 20 de ani

Uzina BMW Group din Leipzig are o experienta vasta in lucrul cu hidrogen, utilizandu-l deja pentru logistica proprie de mai bine de un deceniu. Pionier in industria auto, a deschis prima statie indoor de alimentare cu hidrogen din Germania in 2013. Acum opereaza cinci astfel de instalatii pentru alimentarea stivuitoarelor si a remorcherelor din intralogistica. Flota sa alimentata cu pile de combustie cu hidrogen este formata in prezent din peste 200 de vehicule si este una dintre cele mai mari din Europa.

Uzina din Leipzig a fost, de asemenea, prima fabrica auto din lume care a introdus o tehnologie complet noua de arzator bivalent, care poate functiona fie cu gaz natural, cu hidrogen sau orice amestic intre cele doua gaze. Poate chiar comuta intre cele doua in timp ce operatiunile sunt in desfasurare. In vopsitorie, cinci astfel de arzatoare cu gaz si hidrogen sunt folosite in prezent pentru a usca acoperisurile contrastante ale modelelor MINI Countryman, BMW Seria 1 si BMW Seria 2 Gran Coupe, iar alte sase au inlocuit sistemele anterioare in sectiunea de uscare PVC.

Uzina BMW Group din Leipzig este in prezent in curs de extinderi si modernizari suplimentare, in pregatirea pentru viitoarele modele - si pentru urmatorii 20 de ani din istoria sa.

Fabrica BMW din Leipzig a implinit 20 de ani

Uzina BMW Group din Leipzig - principalele repere:

• 2001: Leipzig este aleasa ca locatie pentru noua fabrica.

• 2002: Designul lui Zaha Hadid este selectat pentru cladirea centrala. Se sarbatoreste inaugurarea.

• 2003: Este pusa piatra de temelie pentru cladirea centrala, iar ceremonia de finisare este sarbatorita mai tarziu in acel an.

• 2005: Productia de serie este lansata cu BMW Seria 3. Uzina din Leipzig este inaugurata. Cladirea centrala castiga Premiul German de Arhitectura.

• 2007: Incepe productia modelului BMW Seria 1 (trei usi) si BMW Seria 1 Coupe.

• 2009: Leipzig produce automobilul cu numarul 500.000. Incepe productia primei generatii BMW X1. Atelierul de presa se deschide cu prima servopresa de mare viteza din lume.

• 2011: Uzina din Leipzig livreaza automobilul BMW cu numarul 1.000.000.

• 2013: Patru turbine eoliene intra in functiune. Incepe productia BMW i3. Carbonul este folosit in productia de serie - o premiera mondiala.

• 2014: Incepe productia BMW i8. Uzina din Leipzig este extinsa pentru productia BMW Seria 2 Active Tourer (primul BMW cu tractiune fata). Atelierul de presa este modernizat.

• 2016: Uzina din Leipzig livreaza modelul BMW cu numarul 2.000.000.

• 2018: Uzina este modernizata.

• 2021: Uzina din Leipzig livreaza modelul BMW cu numarul 3.000.000. Incepe productia de module de baterii.

• 2022: BMW i3 este retras treptat.

• 2023: Incepe productia MINI Countryman.

• 2024: Incepe productia a trei modele: MINI Countryman electric, a patra generatie BMW Seria 1 si a doua generatie BMW Seria 2 Gran Coupe. Turele de noapte sunt introduse in sectia de asamblare.

Fabrica BMW din Leipzig a implinit 20 de ani

Trimite unui prieten
Vezi toate pozele (31) Poze Fabrica BMW din Leipzig a implinit 20 de ani
BMW
Publicat în categoria: Alte articole DATA PUBLICĂRII: 5 Martie 2025