Formula Easter: singurele monoposturi romanesti dedicate curselor pe circuit

- Formula Easter a fost o competitie internationala de motorsport realizata intre 1980 si 1990. La acest campionat dedicat masinilor cu un singur loc a participat si Romania, atat ca si tara gazda, cat si cu piloti. Interesant este faptul ca monoposturile care luau startul erau fabricate 100% in tara noastra. Da, Romania a facut masini veritabile de curse, extrem de competitive.
Extrem de putina lume stie azi ca trecutul Romaniei in materie de motorsport este unul foarte bogat. Nu sunt multi cei care stiu ca Stirling Moss s-a chinuit pe Nurburgring pentru a depasi un record stabilit de Petre Cristea in 1939. Mai putini sunt cei care au habar de realizarile masinilor Dacia 1100 si 1300 in lumea raliurilor. Iar cei care stiu despre monoposturile cu motor central fabricate in Romania se pot numara pe degetele de la o mana. Numarul celor care cunosc trecutul sportului cu motor romanesc trebuie sa creasca.
Formula 1 a avut un echivalent pentru tarile socialiste din Europa de Est. Aceasta competitie se numea Formula Easter si reprezenta un fel de "Cupa Pacii si a Prieteniei" la care participau tarile RDG, URSS, Cehoslovacia, Polonia, Bulgaria, Ungaria si Romania. Aceasta formula se mai numea si Formula E 1300, pentru ca masinile participante trebuiau sa aiba un propulsor de maximum 1300 cmc, capacitate ce a fost ulterior marita la 1600 cmc, dupa anii '90.
Etapele din cadrul Formulei Easter s-au desfasurat in mai multe orase, printre care: Most (Cehia), Kielce (Polonia), Riga (Letonia), Schleiz (Germania), Albena (Bulgaria), Mogyorod Hungaroring (Ungaria), Poznan (Polonia), Resita (Romania) si Galati (Romania). Pe teritoriul tarii noastre au avut loc 5 etape de Formula Easter, 4 la Resita si una singura la Galati.
Circuitul din orasul Resita, in 1986
Echipa romaneasca, in drum spre Riga
Multimea de la Resita numara mii de spectatori dornici sa vada monoposturile
Automobilele care participau in aceasta cursa aveau motoare proprii de 1300 cmc si trebuiau sa fie de tip monopost, cu un singur loc. Fiecare masina era productia proprie a tarii participante. Adica erau construite in ateliere din sasiu tubular si dotate cu motoare Lada, Skoda sau Dacia. Cutiile de viteza erau de Dacia, Wartburg sau Skoda, modificate astfel incat sa fie secventiale si pentru a putea fi montate in spatele pilotului. In cazul masinilor romanesti, acestea erau fabricate la Resita de catre pasionati care lucrau dupa terminarea servicului.
Conform spuselor pilotului resitean Tiberiu Gedeon, care a participat la mai multe etape de Formula Easter, monopostul sau avea urmatoarele specificatii: "Masina avea cutia de pe masina de coasta, telescoapele din fata erau de Dacie, scurtate ca atunci nu am avut altceva, arcurile au fost facute la UCMR, la Mociur. Monopostul Easter cu care am concurat avea ambreiaj construit de mine trifoi cu patru foi, cu placute sinterizate si nituite, cutie de Dacia 1300 in 5 trepte cu actionare secventiala si diferential autoblocant, iar sasiul a fost conceptul pentru a primi un motor Lada VAZ 21011 E1300 LK ce producea 130CP la 8500 ture".
Monoposturile Easter fabricate in Romania aveau multe piese modificate sau adaptate de pe masinile intalnite la acea vreme, cu precadere Dacia. Suspensiile erau insa inspirate din masinile de Formula 1, cu doua bascule si amortizor de doar 38 cm, iar eleronul frontal se regla in functie de conditiile meteo (ploaie sau uscat). Anvelopele folosite de echipele romanesti erau marca Barum, insa erau foarte tari fata de ce foloseau competitorii din alte tari straine. A urmat folosirea pneurilor rusesti marca Prostor, care erau mai moi, insa dupa 1980 s-au folosit anvelope de provenienta vestica, cum ar fi Michelin.
Jantele de pe aceste monoposturi erau de Dacie, modificate. Adica erau in 3 prezoane, prinse pe fuzete adaptate si usurate. Masinile aveau in partea din spate un eleron masiv, in special pentru cursele pe circuit de mare viteza, carene de fibra de sticla si o greutate de aproximativ 500 kg cu tot cu pilot. Un motor ce depasea uneori 130 cp si o greutate de numai 500 de kilograme ii permiteau unui monopost Easter sa atinga 210-220 km/h, pe diferitele circuite, acolo unde existau linii drepte mai lungi.
Este de retinut ca aceste monoposturi concurau atat in aceasta cursa internationala, cat si in campionatul de viteza in coasta din Romania, la grupa E, dedicata monoposturilor de acest gen. Printre pilotii care au concurat pe Formula Easter se numara Cornel Bibiri, Werner Hirschvogel, Tiberiu Gedeon, Wilhelm Kulpinski, Dan Gruba, Mircea Ponta, Eugen Peteanu si Dorian Igescu.
Astazi, mai exista cateva epave ale monoposturilor Easter fabricate in anii '80 la Resita. Un pasionat din Resita lucreaza in prezent la restaurarea totala a monopostului folosit de Tiberiu Gedeon si construit in 1986. Acesta a fost pilot component al lotului Romaniei la Viteza pe Circuit si Viteza pe Traseu Montan si a concurat pana in 1990. Mai multe informatii despre evolutia proiectului, gasesti AICI.
Cam asta este povestea, pe scurt, a Formulei Easter. La care piloti romani participau cu monoposturi realizate de la zero, cu motoare de Dacie sau Lada modificate, cu piese unicat, cu tehnologii noi si mult curaj. In ziua de azi ne-am obisnuit cu integrale de 800 cp, fibra de carbon si viteze ametitoare. Insa degeaba ne bucuram de prezent, daca nu stim de unde am inceput...
-
Media player / radio / unitate cd / casetofon opel corsa c... 250 Lei
Deflector difuzor captare aer vw golf plus 1.4 bud cgga 2008 -... 99.99 Lei
Interior complet mercedes-benz c-class w204/s204 [2007 - 2012]... 1000 Lei
-
Maner iexterior usa fata/spate dreapta bmw seria 3 e92/93... 102 Lei
4e0807417b bandou stopuri bara spate audi a8 4e motor 3.0tdi... 250 Lei
Suport cutie viteze renault scenic 3 2010 monovolum 1.5 dci 150 Lei
-
Cutie transfer fata toyota rav 4 2.2 d-4d automata 4x4 w82 1y131 1000 Lei
Janta aliaj r17 / 17x7.5j et50.8 cod hb17 jeep grand cherokee... 200 Lei
Buson umplere ulei skoda fabia 5j [2007 - 2010] hatchback 1.2... 46 Lei
-
Arbore cotit / vibrochen 038l vw touran i 1.9 tdi 90 cai motor... 1100 Lei
Set 2 boxe / difuzoare chrysler pt cruiser fab. 2000 - 2010... 100 Lei
Compresor clima opel meriva b 2010-2014 1.7 cdti 13250606 zj2 700 Lei
-
Conducta admisie mercedes sprinter w906 (2006-2017), vito,... 150 Lei
Suport motor renault laguna 2 [2001 - 2005] grandtour wagon... 70 Lei
Ecu vw golf 6 1.6 tdi cayb 90 cai 03l906023ml 5wp42691aa 900 Lei
-
Set rulment roata ford transit bus (2006 - 2014) comline... 328 Lei
Roata janta aliaj 5x112 195 65 15 r15 vw passat b5 1997 - 2001... 299 Lei
Unitate de comanda,lampa cu descarcare pe gaz seat leon (1p1)... 831 Lei
-
Turbina ford fiesta 1.0 benzina 2021, cm5g6k682he 968 Lei
Conducta ulei turbo opel insignia a 2.0 cdti a20dth contucta... 50 Lei
Modul stabilizator tensiune audi a6/s6 iv saloon (4g2, c7,... 180 Lei
-
Motoras macara vw passat b6 2005-2010 fata stanga 1k0959793g,... 100 Lei
Corp termostat 04l121111a, audi a4 allroad (8kh, b8) 2.0tdi 184 Lei
Plansa bord, mercedes clasa e (w212), vol pe st (id:578182) 1700 Lei
-
Calculator motor / ecu volkswagen polo 9n 1.4 bby 2002 - 2009... 249.99 Lei
Cablu, frana de parcare stanga (814015148 tri) fiat,lancia 55.48 Lei
Dezmembrez skoda superb 2 (3t) 2008 - 2015 1.4 tsi caxc( cp:...
-
Senzor detonatie dacia logan [2004 - 2008] sedan 1.6 mt (87 hp) 59 Lei
Set placute frana fata trw opel movano b 2010→ gdb1910 276 Lei
Jante de aliaj 5x112 pe 18 originale audi q3 f3 din2019 /... 1000 €
-
Set accesorii, placute frana citroen berlingo (b9) (2008 -... 20 Lei
Broasca haion nty skoda karoq 2017→ 1.0 tsi ezc-sk-084 120 Lei
Grila / consola centrala bord hyundai coupe gk fab. 2001 -... 100 Lei
-
Suport motor stanga audi a6 2.7 tdi - (2004 2009) 65 Lei
Lampa spate dreapta (tyc110197012 tyc) vw 157.95 Lei
Panou comanda aer conditionat ac clima climatronic skoda... 199.99 Lei


