Formula Easter: singurele monoposturi romanesti dedicate curselor pe circuit

- Formula Easter a fost o competitie internationala de motorsport realizata intre 1980 si 1990. La acest campionat dedicat masinilor cu un singur loc a participat si Romania, atat ca si tara gazda, cat si cu piloti. Interesant este faptul ca monoposturile care luau startul erau fabricate 100% in tara noastra. Da, Romania a facut masini veritabile de curse, extrem de competitive.
Extrem de putina lume stie azi ca trecutul Romaniei in materie de motorsport este unul foarte bogat. Nu sunt multi cei care stiu ca Stirling Moss s-a chinuit pe Nurburgring pentru a depasi un record stabilit de Petre Cristea in 1939. Mai putini sunt cei care au habar de realizarile masinilor Dacia 1100 si 1300 in lumea raliurilor. Iar cei care stiu despre monoposturile cu motor central fabricate in Romania se pot numara pe degetele de la o mana. Numarul celor care cunosc trecutul sportului cu motor romanesc trebuie sa creasca.
Formula 1 a avut un echivalent pentru tarile socialiste din Europa de Est. Aceasta competitie se numea Formula Easter si reprezenta un fel de "Cupa Pacii si a Prieteniei" la care participau tarile RDG, URSS, Cehoslovacia, Polonia, Bulgaria, Ungaria si Romania. Aceasta formula se mai numea si Formula E 1300, pentru ca masinile participante trebuiau sa aiba un propulsor de maximum 1300 cmc, capacitate ce a fost ulterior marita la 1600 cmc, dupa anii '90.
Etapele din cadrul Formulei Easter s-au desfasurat in mai multe orase, printre care: Most (Cehia), Kielce (Polonia), Riga (Letonia), Schleiz (Germania), Albena (Bulgaria), Mogyorod Hungaroring (Ungaria), Poznan (Polonia), Resita (Romania) si Galati (Romania). Pe teritoriul tarii noastre au avut loc 5 etape de Formula Easter, 4 la Resita si una singura la Galati.
Circuitul din orasul Resita, in 1986
Echipa romaneasca, in drum spre Riga
Multimea de la Resita numara mii de spectatori dornici sa vada monoposturile
Automobilele care participau in aceasta cursa aveau motoare proprii de 1300 cmc si trebuiau sa fie de tip monopost, cu un singur loc. Fiecare masina era productia proprie a tarii participante. Adica erau construite in ateliere din sasiu tubular si dotate cu motoare Lada, Skoda sau Dacia. Cutiile de viteza erau de Dacia, Wartburg sau Skoda, modificate astfel incat sa fie secventiale si pentru a putea fi montate in spatele pilotului. In cazul masinilor romanesti, acestea erau fabricate la Resita de catre pasionati care lucrau dupa terminarea servicului.
Conform spuselor pilotului resitean Tiberiu Gedeon, care a participat la mai multe etape de Formula Easter, monopostul sau avea urmatoarele specificatii: "Masina avea cutia de pe masina de coasta, telescoapele din fata erau de Dacie, scurtate ca atunci nu am avut altceva, arcurile au fost facute la UCMR, la Mociur. Monopostul Easter cu care am concurat avea ambreiaj construit de mine trifoi cu patru foi, cu placute sinterizate si nituite, cutie de Dacia 1300 in 5 trepte cu actionare secventiala si diferential autoblocant, iar sasiul a fost conceptul pentru a primi un motor Lada VAZ 21011 E1300 LK ce producea 130CP la 8500 ture".
Monoposturile Easter fabricate in Romania aveau multe piese modificate sau adaptate de pe masinile intalnite la acea vreme, cu precadere Dacia. Suspensiile erau insa inspirate din masinile de Formula 1, cu doua bascule si amortizor de doar 38 cm, iar eleronul frontal se regla in functie de conditiile meteo (ploaie sau uscat). Anvelopele folosite de echipele romanesti erau marca Barum, insa erau foarte tari fata de ce foloseau competitorii din alte tari straine. A urmat folosirea pneurilor rusesti marca Prostor, care erau mai moi, insa dupa 1980 s-au folosit anvelope de provenienta vestica, cum ar fi Michelin.
Jantele de pe aceste monoposturi erau de Dacie, modificate. Adica erau in 3 prezoane, prinse pe fuzete adaptate si usurate. Masinile aveau in partea din spate un eleron masiv, in special pentru cursele pe circuit de mare viteza, carene de fibra de sticla si o greutate de aproximativ 500 kg cu tot cu pilot. Un motor ce depasea uneori 130 cp si o greutate de numai 500 de kilograme ii permiteau unui monopost Easter sa atinga 210-220 km/h, pe diferitele circuite, acolo unde existau linii drepte mai lungi.
Este de retinut ca aceste monoposturi concurau atat in aceasta cursa internationala, cat si in campionatul de viteza in coasta din Romania, la grupa E, dedicata monoposturilor de acest gen. Printre pilotii care au concurat pe Formula Easter se numara Cornel Bibiri, Werner Hirschvogel, Tiberiu Gedeon, Wilhelm Kulpinski, Dan Gruba, Mircea Ponta, Eugen Peteanu si Dorian Igescu.
Astazi, mai exista cateva epave ale monoposturilor Easter fabricate in anii '80 la Resita. Un pasionat din Resita lucreaza in prezent la restaurarea totala a monopostului folosit de Tiberiu Gedeon si construit in 1986. Acesta a fost pilot component al lotului Romaniei la Viteza pe Circuit si Viteza pe Traseu Montan si a concurat pana in 1990. Mai multe informatii despre evolutia proiectului, gasesti AICI.
Cam asta este povestea, pe scurt, a Formulei Easter. La care piloti romani participau cu monoposturi realizate de la zero, cu motoare de Dacie sau Lada modificate, cu piese unicat, cu tehnologii noi si mult curaj. In ziua de azi ne-am obisnuit cu integrale de 800 cp, fibra de carbon si viteze ametitoare. Insa degeaba ne bucuram de prezent, daca nu stim de unde am inceput...
-
5801486599 0445020195 bosch pompa inalta presiune iveco... 3000 Lei
0445110021 7700111014 bosch injector opel movano vivaro/... 200 Lei
A6510704987 28342997 delphi injector mercedes /jeep compass... 100 €
-
Seat leon benzina euro 5 clima geamuri+oglinzi electrice 2011 3300 €
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
Jante aliaj 16 zoll originale audi a4b8 8k/a5 / q5 cod 8k0601025f 1200 Lei
-
35242180g 823024-5001s 823024-5005s 35242180f turbo grand... 2000 Lei
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
-
167008683r 95518968 a2c80584700 vdo pompa inalta presiune... 1750 Lei
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
0445110165 55191957 93178684 5821089 bosch injector opel... 200 Lei
-
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
9060969099 53279880013 53279707130 53279887120 turbo mercedes... 750 Lei
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
-
Chevrolet aveo diesel euro 5 trapa senz park scaune incalzite... 3300 €
Dezmembrez opel antara chevrolet captiva 2.0 diesel manual...
A6510703287 28308779 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
-
A2115000593 a2115000693 3137229008 electroventilator radiator... 450 Lei
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
Vw golf 1,4 tsi 2015 8490 €
-
0445110819 8579232 13538579232 bosch injector bmw mini x1 x2... 650 Lei
0445010759 55494494 0986437473 pompa inalta presiune opel... 1250 Lei
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
-
0445110351 55219886 0986435204 injector fiat ford lancia opel... 500 Lei
042200-0423 88370-47030 denso compresor de aer condiționat... 1250 Lei
99485546 2995478 99445057 500363382 500324435 injector iveco... 750 Lei
-
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
Toyota rav-4 diesel 4x4 navigatie piele keyless pilot ~... 4300 €
-
0445010799 167006205r bosch pompa inalta presiune renault 1.7... 1500 Lei
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €
-
5801496001 5801454567 500060548 0986435662 injector iveco... 650 Lei
0445124014 504388750 0986435655 bosch injector new holland t9... 2000 Lei
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei


