Formula Easter: singurele monoposturi romanesti dedicate curselor pe circuit

- Formula Easter a fost o competitie internationala de motorsport realizata intre 1980 si 1990. La acest campionat dedicat masinilor cu un singur loc a participat si Romania, atat ca si tara gazda, cat si cu piloti. Interesant este faptul ca monoposturile care luau startul erau fabricate 100% in tara noastra. Da, Romania a facut masini veritabile de curse, extrem de competitive.
Extrem de putina lume stie azi ca trecutul Romaniei in materie de motorsport este unul foarte bogat. Nu sunt multi cei care stiu ca Stirling Moss s-a chinuit pe Nurburgring pentru a depasi un record stabilit de Petre Cristea in 1939. Mai putini sunt cei care au habar de realizarile masinilor Dacia 1100 si 1300 in lumea raliurilor. Iar cei care stiu despre monoposturile cu motor central fabricate in Romania se pot numara pe degetele de la o mana. Numarul celor care cunosc trecutul sportului cu motor romanesc trebuie sa creasca.
Formula 1 a avut un echivalent pentru tarile socialiste din Europa de Est. Aceasta competitie se numea Formula Easter si reprezenta un fel de "Cupa Pacii si a Prieteniei" la care participau tarile RDG, URSS, Cehoslovacia, Polonia, Bulgaria, Ungaria si Romania. Aceasta formula se mai numea si Formula E 1300, pentru ca masinile participante trebuiau sa aiba un propulsor de maximum 1300 cmc, capacitate ce a fost ulterior marita la 1600 cmc, dupa anii '90.
Etapele din cadrul Formulei Easter s-au desfasurat in mai multe orase, printre care: Most (Cehia), Kielce (Polonia), Riga (Letonia), Schleiz (Germania), Albena (Bulgaria), Mogyorod Hungaroring (Ungaria), Poznan (Polonia), Resita (Romania) si Galati (Romania). Pe teritoriul tarii noastre au avut loc 5 etape de Formula Easter, 4 la Resita si una singura la Galati.
Circuitul din orasul Resita, in 1986
Echipa romaneasca, in drum spre Riga
Multimea de la Resita numara mii de spectatori dornici sa vada monoposturile
Automobilele care participau in aceasta cursa aveau motoare proprii de 1300 cmc si trebuiau sa fie de tip monopost, cu un singur loc. Fiecare masina era productia proprie a tarii participante. Adica erau construite in ateliere din sasiu tubular si dotate cu motoare Lada, Skoda sau Dacia. Cutiile de viteza erau de Dacia, Wartburg sau Skoda, modificate astfel incat sa fie secventiale si pentru a putea fi montate in spatele pilotului. In cazul masinilor romanesti, acestea erau fabricate la Resita de catre pasionati care lucrau dupa terminarea servicului.
Conform spuselor pilotului resitean Tiberiu Gedeon, care a participat la mai multe etape de Formula Easter, monopostul sau avea urmatoarele specificatii: "Masina avea cutia de pe masina de coasta, telescoapele din fata erau de Dacie, scurtate ca atunci nu am avut altceva, arcurile au fost facute la UCMR, la Mociur. Monopostul Easter cu care am concurat avea ambreiaj construit de mine trifoi cu patru foi, cu placute sinterizate si nituite, cutie de Dacia 1300 in 5 trepte cu actionare secventiala si diferential autoblocant, iar sasiul a fost conceptul pentru a primi un motor Lada VAZ 21011 E1300 LK ce producea 130CP la 8500 ture".
Monoposturile Easter fabricate in Romania aveau multe piese modificate sau adaptate de pe masinile intalnite la acea vreme, cu precadere Dacia. Suspensiile erau insa inspirate din masinile de Formula 1, cu doua bascule si amortizor de doar 38 cm, iar eleronul frontal se regla in functie de conditiile meteo (ploaie sau uscat). Anvelopele folosite de echipele romanesti erau marca Barum, insa erau foarte tari fata de ce foloseau competitorii din alte tari straine. A urmat folosirea pneurilor rusesti marca Prostor, care erau mai moi, insa dupa 1980 s-au folosit anvelope de provenienta vestica, cum ar fi Michelin.
Jantele de pe aceste monoposturi erau de Dacie, modificate. Adica erau in 3 prezoane, prinse pe fuzete adaptate si usurate. Masinile aveau in partea din spate un eleron masiv, in special pentru cursele pe circuit de mare viteza, carene de fibra de sticla si o greutate de aproximativ 500 kg cu tot cu pilot. Un motor ce depasea uneori 130 cp si o greutate de numai 500 de kilograme ii permiteau unui monopost Easter sa atinga 210-220 km/h, pe diferitele circuite, acolo unde existau linii drepte mai lungi.
Este de retinut ca aceste monoposturi concurau atat in aceasta cursa internationala, cat si in campionatul de viteza in coasta din Romania, la grupa E, dedicata monoposturilor de acest gen. Printre pilotii care au concurat pe Formula Easter se numara Cornel Bibiri, Werner Hirschvogel, Tiberiu Gedeon, Wilhelm Kulpinski, Dan Gruba, Mircea Ponta, Eugen Peteanu si Dorian Igescu.
Astazi, mai exista cateva epave ale monoposturilor Easter fabricate in anii '80 la Resita. Un pasionat din Resita lucreaza in prezent la restaurarea totala a monopostului folosit de Tiberiu Gedeon si construit in 1986. Acesta a fost pilot component al lotului Romaniei la Viteza pe Circuit si Viteza pe Traseu Montan si a concurat pana in 1990. Mai multe informatii despre evolutia proiectului, gasesti AICI.
Cam asta este povestea, pe scurt, a Formulei Easter. La care piloti romani participau cu monoposturi realizate de la zero, cu motoare de Dacie sau Lada modificate, cu piese unicat, cu tehnologii noi si mult curaj. In ziua de azi ne-am obisnuit cu integrale de 800 cp, fibra de carbon si viteze ametitoare. Insa degeaba ne bucuram de prezent, daca nu stim de unde am inceput...
-
Imobilizator / modul inchidere cod 38700-60b00 / 051500-2070... 70 Lei
Smart fortwo 1 2011 3500 €
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €
-
0445010737 55272459 55260837 55274845 pompa inalta alfa romeo... 1000 Lei
Tulumba frana, 2s61-2b195-ch, ford fiesta 5, 1.4tdci (id:189222) 130 Lei
Ford focus benzina 2014 4650 €
-
Opel zafira 2.0 2001 1300 €
28264951 28489548 96868900 25183186 delphi injector chevrolet... 500 Lei
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
-
Jante aliaj 17 zoll marca dezent, gama volvo, cu senzori de... 1500 Lei
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
-
Stopuri cu led audi a6 4f (09-11) 2192.51 Lei
5801361986 800252-0007 800252-5007s gt2556ns garrett... 2000 Lei
Turbina volvo v50 2.0d 136cp 9662464980 795 Lei
-
Chiulasa completa 03l103373j vw multivan t5 (7hm, 7hn) 2.0... 2500 Lei
Ford kuga 2.0diesel automata 4x4 xenon piele pilot keyless... 9250 €
0445117036 0445117087 5801540213 0986435414 bosch injector... 650 Lei
-
21977918 22254568 22254576 85002179 7485020179 delphi injector... 1250 Lei
Mercedes e 220 1 2005 3500 €
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
-
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
Skoda kodiaq dsg 2019 22000 €
Buton avarii renault clio simbol 1.2 b an fabr. 2010 100 Lei
-
12709700251 5802084424 borgwarner turbosuflanta tractor case... 2600 €
Audi a6 2.0 tdi 177cp full led bi-xenon piele camera navi an... 9900 €
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
-
Skoda roomster benzina 2010 3640 €
Jante noi 18 inch originale audi a5 8w r18 8w0601025fm 950 €
Magnetou (stator aprindere) aprilia mojito 125cc - gilera... 200 Lei
-
8972391616 injector opel signum vectra 3.0 cdti renault espace... 400 Lei
Magnetou (stator aprindere) complet aprilia rs4 2t (11) -... 150 Lei
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
-
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
Bara fata completa renault clio 4 1500 Lei
Rezervor adblue peugeot 308 ii citroen c4 picasso cod 12674101... 900 Lei


