Formula Easter: singurele monoposturi romanesti dedicate curselor pe circuit

Formula Easter: singurele monoposturi romanesti dedicate curselor pe circuit
  • Formula Easter a fost o competitie internationala de motorsport realizata intre 1980 si 1990. La acest campionat dedicat masinilor cu un singur loc a participat si Romania, atat ca si tara gazda, cat si cu piloti. Interesant este faptul ca monoposturile care luau startul erau fabricate 100% in tara noastra. Da, Romania a facut masini veritabile de curse, extrem de competitive.
Distribuie pe Facebook

Extrem de putina lume stie azi ca trecutul Romaniei in materie de motorsport este unul foarte bogat. Nu sunt multi cei care stiu ca Stirling Moss s-a chinuit pe Nurburgring pentru a depasi un record stabilit de Petre Cristea in 1939. Mai putini sunt cei care au habar de realizarile masinilor Dacia 1100 si 1300 in lumea raliurilor. Iar cei care stiu despre monoposturile cu motor central fabricate in Romania se pot numara pe degetele de la o mana. Numarul celor care cunosc trecutul sportului cu motor romanesc trebuie sa creasca.

Formula 1 a avut un echivalent pentru tarile socialiste din Europa de Est. Aceasta competitie se numea Formula Easter si reprezenta un fel de "Cupa Pacii si a Prieteniei" la care participau tarile RDG, URSS, Cehoslovacia, Polonia, Bulgaria, Ungaria si Romania. Aceasta formula se mai numea si Formula E 1300, pentru ca masinile participante trebuiau sa aiba un propulsor de maximum 1300 cmc, capacitate ce a fost ulterior marita la 1600 cmc, dupa anii '90.

Etapele din cadrul Formulei Easter s-au desfasurat in mai multe orase, printre care: Most (Cehia), Kielce (Polonia), Riga (Letonia), Schleiz (Germania), Albena (Bulgaria), Mogyorod Hungaroring (Ungaria), Poznan (Polonia), Resita (Romania) si Galati (Romania). Pe teritoriul tarii noastre au avut loc 5 etape de Formula Easter, 4 la Resita si una singura la Galati.

Formula EasterCircuitul din orasul Resita, in 1986Formula EasterEchipa romaneasca, in drum spre Riga

Formula EasterMultimea de la Resita numara mii de spectatori dornici sa vada monoposturile

Automobilele care participau in aceasta cursa aveau motoare proprii de 1300 cmc si trebuiau sa fie de tip monopost, cu un singur loc. Fiecare masina era productia proprie a tarii participante. Adica erau construite in ateliere din sasiu tubular si dotate cu motoare Lada, Skoda sau Dacia. Cutiile de viteza erau de Dacia, Wartburg sau Skoda, modificate astfel incat sa fie secventiale si pentru a putea fi montate in spatele pilotului. In cazul masinilor romanesti, acestea erau fabricate la Resita de catre pasionati care lucrau dupa terminarea servicului.

Conform spuselor pilotului resitean Tiberiu Gedeon, care a participat la mai multe etape de Formula Easter, monopostul sau avea urmatoarele specificatii: "Masina avea cutia de pe masina de coasta, telescoapele din fata erau de Dacie, scurtate ca atunci nu am avut altceva, arcurile au fost facute la UCMR, la Mociur. Monopostul Easter cu care am concurat avea ambreiaj construit de mine trifoi cu patru foi, cu placute sinterizate si nituite, cutie de Dacia 1300 in 5 trepte cu actionare secventiala si diferential autoblocant, iar sasiul a fost conceptul pentru a primi un motor Lada VAZ 21011 E1300 LK ce producea 130CP la 8500 ture".

Formula EasterMircea Ponta, la start

Monoposturile Easter fabricate in Romania aveau multe piese modificate sau adaptate de pe masinile intalnite la acea vreme, cu precadere Dacia. Suspensiile erau insa inspirate din masinile de Formula 1, cu doua bascule si amortizor de doar 38 cm, iar eleronul frontal se regla in functie de conditiile meteo (ploaie sau uscat). Anvelopele folosite de echipele romanesti erau marca Barum, insa erau foarte tari fata de ce foloseau competitorii din alte tari straine. A urmat folosirea pneurilor rusesti marca Prostor, care erau mai moi, insa dupa 1980 s-au folosit anvelope de provenienta vestica, cum ar fi Michelin.

Formula Easter

Jantele de pe aceste monoposturi erau de Dacie, modificate. Adica erau in 3 prezoane, prinse pe fuzete adaptate si usurate. Masinile aveau in partea din spate un eleron masiv, in special pentru cursele pe circuit de mare viteza, carene de fibra de sticla si o greutate de aproximativ 500 kg cu tot cu pilot. Un motor ce depasea uneori 130 cp si o greutate de numai 500 de kilograme ii permiteau unui monopost Easter sa atinga 210-220 km/h, pe diferitele circuite, acolo unde existau linii drepte mai lungi.

Este de retinut ca aceste monoposturi concurau atat in aceasta cursa internationala, cat si in campionatul de viteza in coasta din Romania, la grupa E, dedicata monoposturilor de acest gen. Printre pilotii care au concurat pe Formula Easter se numara Cornel Bibiri, Werner Hirschvogel, Tiberiu Gedeon, Wilhelm Kulpinski, Dan Gruba, Mircea Ponta, Eugen Peteanu si Dorian Igescu.

Formula Easter

Astazi, mai exista cateva epave ale monoposturilor Easter fabricate in anii '80 la Resita. Un pasionat din Resita lucreaza in prezent la restaurarea totala a monopostului folosit de Tiberiu Gedeon si construit in 1986. Acesta a fost pilot component al lotului Romaniei la Viteza pe Circuit si Viteza pe Traseu Montan si a concurat pana in 1990. Mai multe informatii despre evolutia proiectului, gasesti AICI.

Formula EasterFormula Easter

Cam asta este povestea, pe scurt, a Formulei Easter. La care piloti romani participau cu monoposturi realizate de la zero, cu motoare de Dacie sau Lada modificate, cu piese unicat, cu tehnologii noi si mult curaj. In ziua de azi ne-am obisnuit cu integrale de 800 cp, fibra de carbon si viteze ametitoare. Insa degeaba ne bucuram de prezent, daca nu stim de unde am inceput...

Formula EasterFormula EasterFormula Easter

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (12) Poze Formula Easter
mai multe