macar de ne-am putea bucura de prezent, cel putin in acest domeniu... :(
povestea asta m-a lovit profund, adanc si apasat in sentiment si chiar as vrea sa mai vad masini de competitie "made in romania"
dar cum suntem prea preocupati sa pupam in cur si sa idolizam pe altii, slabe sanse sa mai putem face ce am facut...
mare pacat!
Frumos! Recunosc, chiar nu am ştiut că am făcut aşa ceva.
În astfel de momente sunt mândru de istoria bogată de care ne bucurăm dar privesc cu tristeţe asupra faptului că ne prostim pe zi ce trece şi nu evoluăm deloc, ba mai mult, nu suntem în stare să fim nici măcar la nivelul anilor '80-'90.
Nici atunci drumurile nu erau cum trebuie şi totuşi am avut un aşa sport şi culmea, maşinile arătau nemaipomenit, stăteau bine pe şosea şi sunetul motoarelor era formidabil.
Mulţumim pentru articol şi mai multă atenţie la redactare! :)
laudabila initiativa 4tuning; astept mai multe articole de acest gen;
poate scrieti si despre dacia sport turbo sau dacia 1300 de grupa II, de 120 cp, despre aro care a castigat raliul faraonilor; sunt o multime.
fiind contemporane cu copilaria mea, am o sensibilitate fata de astfel de articole.
Frumos , ar trebui sa participam si noi in diverse competiti mari, sa avem circuite sa ....sa ...sa....dar de unde atat....cei potenti nu fac ce este necesar pt populatie ....ce sa mai vorbim de circuite si altele de genu'....oricum frumos ...imaginile te poarta in alte timpuri , iar faptul ca pilotii isi faceau masinile singuri, cu ce aveau si cum puteau, arata pasiunea adevarata ! A mai fost un articol despre aceste curse , dar parca nu era asa detaliat , sper sa mai vedem lucruri de genu' pe site .
Pt. cei ce nu stiu, easterele sînt 1:1 cu formula 3 si în Germania pot fi înmatriculate STREET LEGAL. Trebuie doar puse faruri, semnalizare, stopuri si aparatori peste roti.
Pt. cine nu ma crede, poate vedea pe YOU TUBE, EASTER (F3) înmatriculat prin oras într-un reportaj:
http://www.youtube.com/watch?v=kfBtt5KVMiE
PS
Daca asi gasi în RO vreun easter în stare perfecta, l-as cumpara si înmatricula sa merg cu el sa ma distrez pe autostrada!
CUM FRATE NU ATI STIUT NIMIC. NOI de 5ANI postam aici DESPRE ASTA!!!!!!
http://forum.4tuning.ro/585-raliuri-coasta-rally-sprint-crr/159581-inceput-circuitele-romania.html
Frumos ca mai sunt oameni care amintesc de trecut.Si cred ca cine construieste de la 0 acest monopost nu vreau sa mit dar cred ca este si cel ce a facut din Solenza aia alba o masina frumoasa plus Aro din Resita ambele masini. Sper sa nu gresesc.
nu gresesti prietene , asa e :) pot spune ca sunt inca cateva exemplare frumoase ramase in stare cat de cat buna si sper ca toti cei ce le detin daca nu reusesc sa le restaureze macar sa le protejeze si sa nu le distruga... hai sa ne auzim cu bine :)
Apropos de imaginile din RESITA din 1984 prezentate mai sus:
Cînd au fost facute pozele alea, eram si eu acolo. Atunci aveam 22 de ani si avînd în vedere ca sînt nascut în Resita, nu pierdeam nici o cursa. Piloti ca WERNER HIRSCHVOGEL, PONTA MIRCEA, îi cunoscusem personal si eram de multe ori la garajul de pe STRADA SPORTULUI (cartier Moroasa) unde lucrau la masini.
Pacat ca astfel de informatii devin tot mai rare ... ar fi multe de spus despre istoria automobilistica din Romania, dar din pacate nu prea mai are cine, iar oficial nu gasesti nimic, pentru ca tot ce s-a facut in tara asta pe vremea comunistilor era rau!!! Multumim 4TUNING, continuati incursiunile in istorie, ne bazam pe voi !!!
cand fcti un astfel de documentar rascoliti mai adanc,a-ti uitat un nume important,GH CIOACA care are si azi easter-ul in curte .in rest felicitari si spor la trb incontinuare
Nu numai la Resita se construiau eastere.... Se mestereau si in alte parti ale Romaniei. Documentativa bine, (aveti de unde), a postat "road" mai sus si faceti un articol bun despre Dacile vechi de curse, poate asa aud tineri liniutari ce masini aveam noi pe vremuri, si cu ce tehnologie alergam pe atunci. Pa
@ INMT
De acord cu tine numai ca pe vremea aceea Resita era cea mai renumita locatie datorita pilotilor Werner Hirschvogel cu easter si conceptul lui special si Ponta Mircea cu easterul. Dupa acestia doi, urma Nicu Grigoras de la Pitesti care reprezenta UAP cu dacia lui sport facuta din aluminiu nituit si cînd era vorba de testat masini, toata lumea venea la Resita si frecau masinile pe "valea domanului" tronson de sosea între Resita si Carasova care e si traseu competitional de coasta, si în ziua de azi.
1982 - 1994 in Romania au fost construite un numar aproximativ de 100 de monoposturi Formula EASTER(versiunea Europa EST Socialista) care au fost construite dupa specificatiile si modelul Formula B8 Mondial (versiunea Europa Westica) ... pot spune ca nu chiar toate aceste 100 au si ajuns pe piste multe dintre ele nefiind admise de catre federatia de automobilism sau alte motive... Primul monopost a fost construit la ORADEA de către Kulpinski Wilhelm şi Nabosnyi Lajos in 1978 ( dar nu corespundea din punt de vedere al dimensiunilor cerute de FA fiind prea scurta si ingusta) ....apoi prima Formula Easter construita dupa specificatiile si dimensiunile unei Formula B8 Mondial a fost construita la CLUJ de catre regretatul Laurentiu Moldovan la sfarsitul anilor 80 cred apoi dupa ce Moldovan a facut valva si a spulberat recordurile pe pista si Coasta masina a fost vanduta la Resita la Pilotul Peteanu Eugen si ajungand acolo mai multi pilot Resiteni au manifestat intentia de a construii si a pilota si ei aceste masini mult mai rapide si mai interesante decat Turismele... inceputul anului 1983 aduce o noua MODA in automobilismul Romanesc, astfel uzinele mecanice de la Resita sau implicat si echipe de ingineri si tehnicieni s-au pus pe treaba, cei doi pionieri de la ORADEA Kulpinski Wilhelm şi Nabosnyi Lajos nu au stat nici ei degeaba si au inceput si ei constructia unui nou monopost de data aceasta el fiind construit dupa dimensiunile si specificatiile cerute de Federatie, bineinteles ca nu doar la Resita si Oradea, dar la Resita a fost o explozie si un nucleu pt ca mare parte sa datorat implicarii Uzinei Mecanice care au ajutat pilotii autohtoni.... asa au fost construite acest gen nou de masini de curse, Cornel Bibiri (IDMS Bucuresti) a construit si el o formula de la zero, iar ulterior a primit un sasiu monococa de aluminiu construit la Resita si el a asamblat restul de componente
...din pacate am scris un post mult mai mare dar cand am postat am vazut ca doar jumatate a fost afisat :(...
Deci in anii 1985-1986 deja fiecare echipa din tara detinea cel putin un monopost .
Unul deosebit a fost construit si la Bucuresti la intreprinderea Autobuzul. multe de la Resita au fost vandute altor sportivi in tara iar aici se construiau an de an altele noi tot mai performante , la Timisoara ing Simon a costruit si el un monopost superb , si sunt numeroase exemple si detalii ce le puteti gasii aici in topicul cu peste 310.000 accesari si peste 3600 de postari : http://forum.4tuning.ro/585-raliuri-coasta-rally-sprint-crr/159581-inceput-circuitele-romania.html
@ nelutz69
E perfect si adevarat tot ce ai scris. Multi au uitat asta dar sa nu uitam un lucru:
Pe vremea aceea, cînd nomenclatura comunista nu dadea doi bani pe astfel de competitii, masinile se construiau din cele mai rudimentare materiale în niste conditii tehnice mizerabile. Practic s-ar putea spune ca-s facute din "dalta si ciocan". Pe vremea aceea, se facea din ra**t zbici si trebuia sa si pocneasca. Aici se vede cum se lucra si se vede cine era adevarat meserias, ce putea sa construiasca din nimic. Nu stiu cum e pt. ceilalti dar pt. mine easterele astea vechi sînt niste opere de arta deoarece tin cont de conditiile în care au fost construite si din ce materiale.
În ziua de azi, în era motoarelor asistate electronic, în era GFK si a fibrei de carbon, în era computerelor, un easter din asta ar fi o superlativitate la limita perfectiunii comparativ cu ce era atunci.
cam asa e dar totusi sa stii ca la constructia acelor masini nu au folosit chiar tehnici rudimentare, fiecare au lucrat cum au putut dar sa stii ca erau bine verificate si se lucra cu materiale superioare tehnologic, dintre toate tarile care au participat la Cupa Pacii si Prieteniei doar Romania a avut in 1984 monoposturi cu monococa din aluminiu(5 bucati turnate si construite la Resita), un lucru inedit pe atunci si era preluata chiar din F1, 3 au ramas la echipa de la Resita , una au dat-o lu Bibiri Cornel in Bucuresti la schimb pe un butoi cu benzina :))))) si alta nu tin minte unde a ajuns, constructori dinURSS Rusia au inceput din 1988 si ei un astfel de proiect cu monococa in aluminiu pe modelul lor Estonia 2 dar fara rezultate masina fiind net inferioara unei Estonia 1 care era in cadru din tevi de otel si au renuntat...
Nu`i rau! Plus ce frumos suna "cupa pacii si a prieteniei", in care participau tarile vecine, precum bulgaria, romania, ungaria, cehia etc. Generatia noua nu stie doar de sex, nud, smecheri, bazati, tigani, bozgori, ura si coruptie! Ce frumos a fost atunci, au pus mana de la mana , au construit masini, au concurat, au devenit prieteni si s`au dus acasa linistiti dupa o zi de raliu! Nu mai conta ca e roman, neamt sau ungur, aveau toti acelasi tel. Cred ca sportul in sine de asta a fost inventat, nu ca sa faca jiji tot felul de manareli in fotbal!
Nu sunt de acord cu faptul ca "Formula Easter: singurele monoposturi romanesti dedicate curselor pe circuit". Din 2009 la Universitatea "Transilvania" din Brasov se fabrica monoposturi cu care studentii concureaza pe Silverstone si Catalunya. Se numesc BlueStreamline si concureaza in Formula Student
Si cîte din cele construite începînd cu 2009 +, iau parte la competitiile interne românesti?
În afara de asta, BlueStreamline numai eastere nu sînt ci un fel de......... "vreau sa fiu KTM X-BOW", un ghiveci între KTM X-BOW si kart.
deci atentie, nu confundati , BlueStreamline e altceva, e o copetitie unde intrecerea se da in GARAJ intre studenti in incercarea de a face o masinarie cat mai fiabila la costuri si dimensiuni mici, si la sfarsit de an ei se intrec in diferite curse, e o scoala, e o grupa ce nu are legatura cu un campionat , nu puteti compara pt ca sunt lucruri diferite atat la aspect, gabarit, putere si viteze ... intradevar e un momopost, dar si un Kart e tot un monopost si un tractor e tot un monopost daca e sa o luam dupa aspectul ca are un singur scaun :))))
Formula Easter era o replica EST Europeana la Formula B8 Mondial din campionatul West European
- din povestirile celor ce au participatin anii '80 pe circuitele de la Hungaroring, RIGA sau Sleiz au spus ca monoposturile celor din Cehoslovackia si R.D. Germania mergeau pe linie dreapta 250km/h
....de fapt mai bine va uitati si la acest VIDEO din 1986 unde acolo pe circuit sunt sunt monoposturi Romanesti, Tiberiu Gedeon, Peteanu Eugen, Cornel Bibiri, Mircea Ponta, Wilhelm Kulpinsky, si inca unu dar u mai stiu..
video: CUPA PACII si PRIETENIEI 1986 Schleizer DDR
http://www.youtube.com/watch?v=_MwN0EyoR8E
in prezent exista un campionat cu aceleasi tip de masini si se cheama HAIGO ( Historische Automobilrennsport Interessen Gemeinschaft Ostdeutschland ) ...
Dar pacat ca in tot ce scrieti nu amintiti de primul easter produs in romania de Laurentiu Moldovan care va priveste dintre ingeri .
Tot el are prima participare internationala pa circuitul de la Brno in 1981.
Voi incerca sa postez niste poze
:) cum spunea domnul Tiberiu Gedeon am scris in 22 ian..... Primul monopost a fost construit la ORADEA de către Kulpinski Wilhelm şi Nabosnyi Lajos in 1978 ( dar nu corespundea din punt de vedere al dimensiunilor cerute de FA fiind prea scurta si ingusta) ....apoi prima Formula Easter construita dupa specificatiile si dimensiunile unei Formula B8 Mondial a fost construita la CLUJ de catre regretatul Laurentiu Moldovan la sfarsitul anilor 80 cred apoi dupa ce Moldovan a facut valva si a spulberat recordurile pe pista si Coasta masina a fost vanduta la Resita la Pilotul Peteanu Eugen ... poze daca cumva ai altele decat avem noi postate pe topicul - http://forum.4tuning.ro/585-raliuri-coasta-rally-sprint-crr/159581-inceput-circuitele-romania.html .. poti sa pui, bineinteles insotite de informatiile necesare...