Succes sportiv: istoria BMW in cursele de turisme

Succes sportiv: istoria BMW in cursele de turisme
Tehnologiile inovatoare pentru competitiile sportive si incercari de doborare a recordurilor au reprezentat o parte integranta a identitatii BMW inca de la infiintarea companiei. A definit modelele de serie BMW - si a facut istorie in motorsport.
Distribuie pe Facebook
Inceputurile. Elicea stilizata din emblema BMW aminteste de recordurile mondiale obtinute de motoarele de avioane la inceputurile companiei. Dupa numeroasele titluri castigate datorita motocicletelor, BMW a inceput sa-si faca numele cunoscut si in competitiile de masini. In 1940, modelul BMW 328 a obtinut o dubla in legendara competitie italiana Mille Miglia. Germania din perioada postbelica a inregistrat un recul al curselor de turisme, in timp ce Schorsch Meier, pilot in curse de motociclete si de doborare a recordurilor, a devenit un erou popular datorita motocicletelor BMW Boxer. Tot datorita motoarelor Boxer, BMW a adunat 19 titluri de campioana mondiala in competitiile pentru modele cu atas, in perioada 1953-1973.
Turismele - un pilon important pentru BMW Motorsport. In anii '60, cursele turismelor au devenit pilonul central al activitatilor BMW in motorsport. Hans Stuck Senior, la comenzile unui BMW 700, a castigat titlul national in Germania, in 1960. In 1964, Hubert Hahne a pilotat BMW 1800Ti spre victorie in campionatul german de viteza pe circuit. Dupa lansarea BMW 2000Ti, Josef Schnitzer a cucerit titlul national in campionatul de turisme al Germaniei, eveniment petrecut in 1966. BMW 2002, cu care Dieter Quester a cucerit Campionatul European de turisme in 1968 si 1969, a reprezentat prima utilizare a unui motor cu turbocompresor si, in perioada 1973-1979, alte sase titluri in Campionatul European de turisme au fost castigate datorita modelului BMW 3.0 CSL. Nume mari ale Formulei 1, precum Chris Amon, Ronnie Peterson si Niki Lauda, au pilotat modele BMW in competitiile de turisme. La comenzile unui BMW 320 inscris de Schnitzer Team, Harald Ertl a castigat campionatul de viteza pe circuit al Germaniei din 1978. In 1984, impresionantul BMW 635 CSi Coupe a triumfat in campionatul nou infiintat - Deutsche Tourenwagen Meisterschaft -, cu Volker Strycek ca laureat. Aceeasi masina a fost si forta dominanta din Campionatul European de turisme. Dupa victorii individuale obtinute in 1985, pilotul italian Roberto Ravaglia a cucerit titlul european in 1986.
1987 avea sa fie anul in care pe grila avea sa apara succesorul mult mai suplu al modelului Seria 6 Coupe: BMW M3 era o masina croita parca pentru pilotaj, cu un motor cu patru cilindri, avand capacitatea de 2,5 litri si dezvoltand 355 CP. In primul sau sezon pe circuit, BMW a reusit sa castige titlul in Campionatul Mondial (Ravaglia), in Campionatul European (Winni Vogt) si alte opt titluri. M3 si-a castigat statutul de legenda, iar in 1989 l-a ajutat pe Ravaglia sa obtina un al treilea titlu DTM pentru BMW. La finalul sezonului 1992, pilotii BMW M3 reusisera peste 1.500 de victorii individuale - 40 dintre acestea au fost in DTM - si peste 50 de titluri internationale.
Superturismele - starurile anilor '90. Dupa introducerea unei noi categorii de turisme derivate din productia de serie - initial cunoscuta drept Clasa 2 sau clasa 2.0 litri, ulterior Super Touring Cars (superturisme) sau prescurtat STC -, BMW a reusit sa construiasca un nou superlativ al turismelor: BMW 320i. Din 1993 pana in 1998, BMW 320i a castigat 29 de titluri nationale de pe mapamond, inclusiv trei in Germania.
Relansarea Campionatului European de turisme. Dupa o pauza de 13 ani, FIA a decis organizarea Campionatului European cu incepere din 2001. BMW a urmarit dezvoltarea cu maxim interes si si-a pus amprenta asupra campionatului. In 2001, Peter Kox (Olanda) a castigat imediat a 21-a editie a Campionatului European de turisme (ETCC), pilotand BMW 320i inscris de Ravaglia Motorsport. Cu incepere din 2002, European Touring Car Championship a fost o prezenta constanta in programul competitional al marcii BMW. In 2003, BMW a reusit ca la penultima cursa a stagiunii sa-si asigure castigarea titlului constructorilor. In batalia pentru coroana pilotilor, Jorg Muller a trebuit sa se recunoasca invins la o diferenta de numai un punct. BMW a castigat din nou laurii constructorilor inainte de incheierea sezonului 2004. De aceasta data, titlul pilotilor a fost cucerit de un pilot BMW, in persoana lui Andy Priaulx (Marea Britanie), astfel ca totalul titlurilor europene castigate de BMW in competitiile de turisme a ajuns la un total de 24.
BMW, campioana mondiala a turismelor in 2005, 2006 si 2007. Sezonul 2005 a fost sinonim cu renasterea Campionatului Mondial de turisme pentru prima data din 1987. World Touring Car Championship (WTCC) a fost lansat ca inlocuitor al ETCC. In 2005, 2006 si 2007, Andy Priaulx - pilot al BMW Team UK/RBM - a cucerit titlul mondial, pilotand un model BMW 320i in 2005 si noul BMW 320si WTCC in 2006 si 2007. Datorita performantelor foarte bune ale celorlalte echipe nationale, BMW a cucerit titlul mondial al constructorilor in fiecare dintre cei trei ani. BMW a incheiat stagiunea 2008 din WTCC fara vreo victorie - o premiera. 2010 a fost ultimul an in care BMW s-a aliniat la startul WTCC cu o echipa oficiala. Cu incepere din 2011, echipele de client BMW au reprezentat marca, folosind modelul BMW 320 TC, o dezvoltare a galonatului BMW 320si WTCC. Modelul 320 TC este propulsat de un motor turbo de 1,6 litri, cu injectie directa.
Maratonistul - Nurburgring, Spa si Le Mans. BMW este de departe cea mai de succes marca in istoria cursei de 24 de ore de la Nurburgring, desfasurata pe Nordschleife. In 1970, cand a fost infiintata competitia, Hans-Joachim Stuck facea parte din echipa invingatoare, asa cum s-a intamplat si in 1998 cand BMW a realizat o noua premiera prin victoria cu o masina diesel. Si in 2004, Stuck s-a aflat la comenzile M3 GTR cu care BMW a reusit cea de-a 17-a victorie in clasamentul general al cursei de pe "Infernul Verde". In 2005, BMW Motorsport a castigat din nou, cu a doua dubla consecutiva, prima data cand s-a realizat aceasta performanta. In 2010, Augusto Farfus, Jorg Muller, Uwe Alzen si Pedro Lamy au reusit succesul cu numarul 19, cu BMW M3 GT.
In intrecerea de 24 de ore de la Spa-Francorchamps, turismele BMW au reusit sa obtina 21 de victorii pana la finalul sezonului 1998. La 13 iunie 1999, BMW a obtinut prima victorie in clasamentul general al cursei de 24 de ore de la Le Mans, invingand unul dintre cele mai puternice platouri de concurs din intreaga istorie a clasicei de anduranta. Dupa ce modelul sport McLaren F1 GTR, propulsat de un motor BMW V12, a castigat cursa in 1995, 1999 a insemnat prima victorie a unui prototip cu cockpit deschis cu o evolutie a acelui propulsor. Tripleta aflata la comenzile BMW V12 LMR - Joachim Winkelhock, Pierluigi Martini si Yannick Dalmas - a parcurs 366 de tururi ale circuitului cu o lungime de 13,6 kilometri. In 2010, BMW a revenit la Le Mans cu BMW M3 GT si a incantat fanii cu versiunea Art Car, al carui design a fost realizat de artistul american Jeff Koons.
Masini sport - in Europa si pretutindeni. Ceea ce a inceput la mijlocul anilor '90 cu McLaren F1 GTR si motorul BMW cu 12 cilindri a continuat in 1999 cu BMW V12 LMR. In timp ce campionatul FIA GT a fost scena pe care a putut fi urmarita evolutia echipei oficiale care a utilizat modelul cu cockpit inchis (a terminat pe locul al doilea in 1997), American Le Mans Series (ALMS) a devenit terenul de joaca pentru BMW V12 LMR. Cu un motor V12 de 580 Cp ce fusese imbunatatit, prototipul a inregistrat sase victorii in ALMS in 1999 si 2000. In 2001, BMW a facut trecerea de la categoria prototipurilor la cea a modelelor GT din ALMS. Sub conducerea lui Charly Lamm, puternicul BMW M3 GTR a dominat ierarhiile sub toate aspectele. Jorg Muller a castigat titlul pilotilor, BMW Motorsport a triumfat in clasamentul echipelor, iar BMW a cucerit laurii in competitia constructorilor pe cea mai importanta piata de export a companiei.
In 2009, BMW a revenit in American Le Mans Series: echipa desemnata sa transforme acest comeback intr-un succes a fost BMW Team Rahal, condusa de Bobby Rahal. Masina a fost nou-dezvoltatul BMW M3 GT. Dupa un an de ucenicie, Team RLL a castigat titlul la echipe si la constructori in categoria GT din 2010. Hat-trickul - realizat ultima oara in 2001 - a urmat in 2011: Dirk Muller si Joey Hand a triumfat la piloti, in timp ce BMW a incheiat sezonul pe primul loc in competitia echipelor si in cea a constructorilor.
Inapoi in viitor. BMW Motorsport revine in DTM.

Dupa o pauza de aproape 20 de ani, BMW revine in DTM unde se va confrunta cu o noua provocare si inscrie trei echipe si sase masini BMW M3 DTM. Cea mai recenta implicare oficiala a companiei in acest campionat a fost intre 1984 si 1992, interval in care si-a pus amprenta prin cele 49 de victorii, 30 pole position si trei titluri ale pilotilor.
Prima cursa din istoria DTM a fost castigata de un pilot BMW: Harald Grohs, la comenzile unui BMW 635 CSi. La finalul sezonului, Volker Strycek a reusit sa-si asigure titlul, pilotand o masina identica. Cand a intrat in scena BMW M3, modelul a dominat imediat competitia si i-a ajutat pe Eric van de Poele (1987) si Roberto Ravaglia (1989) sa se impuna in clasamentul pilotilor. Din 2012, BMW doreste sa adauge noi capitole la aceasta poveste, deopotriva impresionanta si de succes. "Toti cei din echipa sunt increzatori in privinta primului nostru sezon din noua era DTM", a declarat directorul BMW Motorsport, Jens Marquandt. "Nu mai trebuie spus ca BMW a lasat in urma o lunga traditie in DTM. Cu toate acestea, succesul anilor trecuti nu mai valoreaza nimic in prezent - in special daca tinem cont de concurenta acerba. In ciuda acestui fapt, cu modelul BMW M3 DTM nou dezvoltat, trei echipe puternice si sase piloti rapizi, speram sa producem numeroase puncte de atractie in anul revenirii. Vom fi pregatiti si vom astepta sa obtinem rezultate notabile atunci cand vom avea ocazia. Desigur, stim ca adversarii au mult mai multa experienta in DTM. Din acest punct de vedere, vrem sa recuperam diferenta cat mai rapid posibil."
Ca si in trecut, BMW Team Schnitzer va fi implicata in proiect, tot sub conducerea directorului Charly Lamm. Bruno Spengler si Dirk Werner vor concura in cele doua masini ale echipei din Freilassing. Andy Priaulx, triplu campion mondial de turisme, si Augusto Farfus vor reprezenta BMW Team RBM, in timp ce detinatorul titlului in DTM, Martin Tomczyk, va concura, impreuna cu Joey Hand, la nou-formata BMW Team RMG.
Cei sase piloti vor avea un aliat de nadejde in BMW M3 DTM. Masina a fost dezvoltata de la zero de BMW Motorsport si, atunci cand va rula pe circuite in 2012, va calca pe urmele legendarului M3 din prima generatie. Dupa debutul pe circuit din iulie 2011, BMW M3 DTM a parcurs mii de kilometri in teste inainte de a fi omologat de Deutscher Motor Sport Bund (DMSB) la 1 martie. Masina este propulsata de motorul BMW P66. Echipat cu restrictoarele de aer specificate in regulament, propulsorul V8 poate dezvolta aproximativ 480 CP.
BMW in DTM: noua sezoane, 54 de victorii

BMW Motorsport a incununat un sezon de revenire in DTM, demn de orice carte de istorie, cu titlul pilotilor castigat de Bruno Spengler (Canada), cel al echipelor obtinut de BMW Team Schnitzer si suprematia BMW in ierarhia constructorilor. Aruncam o privire retrospectiva asupra momentelor importante reusite din 1984 - de la prima victorie cu BMW 635 Csi, obtinuta in chiar prima cursa din istoria DTM, pana la extraordinara finala a sezonului 2012 si spectaculosul hat-trick de titluri.
1984

Istoria DTM a inceput cu prima cursa de la Zolder (Belgia), la 11 martie 1984. BMW a sarbatorit victoria, precum si ocuparea primelor patru locuri, Harald Grohs (Germania) trecand linia de sosire primul cu BMW 635 CSi. Volker Strycek (DE), pilotul Team Gubin, a fost cel care a terminat pe locul al cincilea in finala de la Nurburgring, suficient pentru a asigura primul titlu pentru BMW.
1985

In cel de-al doilea sezon DTM, Harald Grohs a incheiat pe locul al treilea in clasamentul pilotilor, fiind cel mai bine clasat pilot BMW. El a castigat inca o data cu modelul BMW 635 CSi la Zolder, in timp ce Winfried Vogt (Germania) a triumfat la Mainz-Finthen (Germania), cu BMW 323i.
1986

Atat Kurt Konig (Germania), cat si Volker Strycek au terminat sezonul in Top 5 al clasamentului pilotilor, ambii cu un model BMW 635 CSi. In plus, Konig a reusit si singura victorie BMW din acel an - Grenzland Preis de la Zolder.
1987

BMW M3 isi face debutul in DTM - si imediat a fost masina de referinta. Harald Grohs, Marc Hessel (Germania), Olaf Manthey (Germania) si Fabien Giroix (Franta) au obtinut un total de cinci victorii. Cu toate acestea, titlul i-a revenit fostului pilot BMW Junior, Eric van de Poele (Belgia), in ciuda faptului ca a fost doar al zecelea in finala de la Salzburgring (Austria) din cauza unei pene.
1988

Markus Oestreich (Germania), cu BMW M3, a fost implicat in disputa pentru titlu pana la finalul sezonului 1988. Dupa ultima dintre cele 24 de manse, el a ocupat locul al patrulea in ierarhia finala.
1989

Roberto Ravaglia (Italia) a inceput sezonul cu doua victorii la Zolder - si a terminat pe primul loc si dupa finala de la Hockenheim. BMW M Team Schnitzer si directorul Charly Lamm (Germania) s-au bucurat de un debut de sezon aproape perfect in DTM. Alaturi de Ravaglia (trei victorii), Steve Soper (Marea Britanie, doua succese) si Johnny Cecotto (Venezuela) au fost si ei invingatori cu BMW M3.
1990

BMW, Audi si Mercedes au oferit o disputa exceptionala in trei pentru titlu - la fel ca in sezonul 2012. BMW a obtinut victoria in opt din cele 22 de manse. Cu toate acestea, Johnny Cecotto a ratat de putin un al patrulea titlu, dar a incheiat pe locul al doilea.
1991

Clasat al patrulea, Johnny Cecotto a fost si de aceasta data cel mai bine clasat pilot BMW la finalul anului. Venezueleanul a castigat trei curse, in timp ce un alt pilot BMW, Steve Soper, a fost de patru ori pe cea mai inalta treapta a podiumului. Joachim Winkelhock (Germania) s-a alaturat si el listei de invingatori, prin reusita de la Wunstorf (Germania).
1992

BMW s-a inscris pentru ultima data cu o echipa oficiala in DTM: si de aceasta data, Johnny Cecotto a terminat pe locul al patrulea in clasamentul pilotilor, fiind cel mai bine pozitionat dintre reprezentantii BMW. Roberto Ravaglia a oferit un moment de magie in finala sezonului de la Hockenheim, la 11 octombrie 1992: el a reusit doua victorii la ultima aparitie oficiala a modelului BMW M3 in DTM.
2012

BMW a revenit in DTM dupa aproape 20 de ani si a participat cu trei echipe si sase piloti. Printre grupari se numara si acum BMW Team Schnitzer, iar istoria a dat impresia ca se repeta inca o data. Ca si in 1989, cand Charly Lamm si echipa lui au debutat in DTM, gruparea din Freilassing a fost punctul de referinta. Bruno Spengler (Canada) a castigat patru etape, iar Augusto Farfus (Brazilia) a adus un alt succes pentru BMW. Impreuna, BMW Team Schnitzer, BMW Team RBM si BMW Team RMG au totalizat 12 clasari pe podium de-a lungul sezonului de revenire. Intr-o finala pasionanta la Hockenheim, Spengler a recuperat un deficit de trei puncte si a terminat cu un avans de patru lungimi fata de rivalul de la Mercedes, Gary Paffett (Marea Britanie). Canadianul, care a incheiat stagiunea cu un total de 149 de puncte, a devenit al patrulea campion BMW din istoria DTM, predecesorii sai fiind Volker Strycek, Eric van de Poele si Roberto Ravaglia. Alte zece puncte au fost aduse de Dirk Werner (Germania), astfel ca BMW Team Schnitzer a obtinut titlul in competitia echipelor. Cireasa de pe tort a fost primul loc obtinut de BMW in clasamentul constructorilor.
Statistici BMW in DTM

Titluri:

Volker Strycek (BMW 635 CSi), 1984

Eric van de Poele (BMW M3), 1987

Roberto Ravaglia (BMW M3), 1989

Bruno Spengler (BMW M3), 2012

Victorii:

54

Cvintuple

2

Cvadruple

2

Triple

9

Duble

15

Prima victorie:

11 martie 1984, Zolder (Belgia)

Harald Grohs (BMW 635 CSi)

Ultima victorie:

21 octombrie 2012, Hockenheim (Germania)

Bruno Spangler (BMW M3 DTM)

Victorii BMW pe circuite

Hockenheim (11)

Zolder (9)

Nurburgring (9)

Norisring (5)

Mainz-Finthen (5)

Diepholz (4)

Brno (3)

Wunstorf (3)

Avus (2)

Pole position:

35

Tururi rapide:

67

Cele mai de succes masini BMW:

BMW M3 (44 victorii)

BMW 635 CSi (6)

BMW 323i (3)

BMW M3 DTM (1)

Cei mai de succes piloti BMW (victorii):

Johnny Cecotto (10)

Steve Soper (10)

Harald Grohs (7)

Roberto Ravaglia (6)

Bruno Spengler (4)

Winfried Vogt (3)

Joachim Winkelhock (3)

Cei mai de succes piloti BMW (pole position)

Harald Grohs (8)

Roberto Ravaglia (5)

Johnny Cecotto (4)

Altfried Heger (3)

Armin Hahne (3)

Brun Spengler (3)

Augusto Farfus (2)

Cei mai de succes piloti BMW (tururi rapide)

Steve Soper (8)

Joachim Winkelhock (8)

Harald Grohs (6)

Johnny Cecotto (5)

Altfried Heger (5)

Roberto Ravaglia (4)

Bruno Spengler (2)
Despre BMW M3 DTM

Noul challenger din DTM: dezvoltarea BMW M3 DTM.

Cand a demarat faza de concept pentru BMW M3 DTM in 2010, inginerii BMW Motorsport s-au vazut pusi in fata unei provocari pe cat de interesanta, pe atat de neobisnuita. Pe de-o parte, trebuiau sa inceapa dezvoltarea masinii pentru revenirea BMW in DTM cu obiectivul de a face fata unei concurente mult mai experimentata in aceasta competitie. Pe de alta parte, au trebuit sa colaboreze cu ceilalti constructori reprezentati in campionat pentru a stabili regulamentul tehnic ce va duce DTM in viitor. Dupa aproape doi ani, rezultatul este cel pe care il poate vedea toata lumea: ambele obiective au fost realizate. Noile reguli DTM au ca scop asigurarea sigurantei, sanse egale si o eficienta a costurilor. In acelasi timp, acestea garanteaza utilizarea solutiilor tehnice creative de catre constructori pentru a pune bazele avantajelor de performanta, fara ca masinile sa-si piarda identitatea.
BMW M3 DTM este un exemplu clar al activitatii de dezvoltare intensa desfasurata la BMW Motorsport, in stransa colaborare cu colegii de la BMW M GmbH si BMW pe parte de dezvoltare a productiei. Inginerii au realizat mii de schite CAD, au simulat dezvoltarea durabila a nenumarate idei si inovatii, au testat motorul si masina pe bancul de incercari, in tunelul aerodinamic si pe circuit. Omologarea BMW M3 DTM de catre Deutscher Motor Sport Bund (DMSB / Federatia Sporturilor cu Motor din Germania) la 1 martie 2012 a fost un moment important, care a fost unul din obiectivele activitatii echipei.
Dupa aceasta data, dezvoltarea viitoare a masinii este restrictionata de reguli si regulamente. In consecinta, a fost foarte important ca inginerii BMW Motorsport sa utilizeze libertatea oferita de perioada initiala de dezvoltare pentru a incorpora cat se poate de bine - in designul masinii - informatiile si cunostintele tehnice pe care BMW Group le detine. De exemplu, motorul BMW P66 este un design complet nou. Pe cat posibil, specialistilor li s-a dat libertate deplina in realizarea designului si a geometriei sasiului. Aerodinamica modelului BMW M3 DTM a fost subiectul unui reglaj fin si meticulos in domeniile specificate in regulamente. Fiecare minut este un avantaj important - si ar putea inclina balanta la cele 11 etape din sezonul 2012.
Din acest motiv, BMW M3 DTM a trebuit sa treaca testele din tunelul aerodinamic la Centrul de Teste Aerodinamice (AVZ) al BMW Group, asa-numitul "Aero Lab". Initial ca model la scara 1:2, apoi testat la scara 1:1. De la instalatia de testare a dinamicii (cu sapte montanti) si cele mai noi metode de testare si simulare de la Centrul de Inovatii si Cercetari BMW (FIZ) la experienta turnatoria high-tech pe care BMW o are la Landshut: schimbul de idei, concepte si metode dintre BMW Motorsport si inginerii in dezvoltarea productiei a existat in ambele directii de-a lungul ultimelor luni.
Mai bine de 50 dintre cele peste 4.000 de repere din care este compus BMW M3 DTM sunt componente standard, care sunt utilizate la generatia 2012 a masinilor DTM. Una dintre acestea este monococa din fibra de carbon, care impune noi standarde atunci cand vine vorba de siguranta in motorsport. Rezervorul integrat, structura de otel pentru protectie la rasturnare si elementele suplimentare de protectie la impact furnizeaza pilotului o protectie eficienta in cazul unui accident. Din acest sezon, componente precum cutia de viteze, ambreiajul, suspensia si eleronul spate sunt identice la toate masinile din DTM. Acestea asigura pastrarea costurilor de dezvoltare la un nivel decent. Cu 40 de victorii obtinute in anii '80 si '90, BMW M3 a demonstrat de ce este capabil in DTM. BMW M3 DTM are toate atuurile pentru a incanta fanii BMW M in 2012 si dupa aceea.
BMW M3 DTM in detaliu: specificatii tehnice.

Sasiu

Monococa din fibra de carbon cu rezervor integrat si structura roll-bar; elemente din fibra de carbon de protectie la impact pe partile laterale, in fata si in spate

Lungime/latime/inaltime

4.775 mm/1.950 mm/aprox. 1.200 mm

Capacitate rezervor

120 litri

Masa standard (inclusiv pilotul)

1.200 kg

Motor

V8 atmosferic, deschidere V 90deg, patru supape pe cilindru, 2 restrictoare de aer, diametru 28,0 mm (in conformitate cu regulamentul)

Capacitate

4.000 cmc

Putere

aprox. 480 CP (cu restrictoare de aer, in conformitate cu regulamentul)

Cuplu maxim

aprox. 500 Nm

Sistem de gestiune a motorului

Unitate de control a motorului Bosch MS 5.1, fara sigurante, afisaj central

Transmisie

Cutie de viteze sport, secventiala, cu sase trepte, operata prin clapete pneumatice dispuse pe volan; ambreiaj ZF Sachs - din fibra de carbon, cu 4 discuri; diferential multidisc reglabil, cu patinare limitata

Punte fata/punte spate

Suspensie cu brat dublu, cu tije de impingere si amortizoare reglabile pe sase niveluri; arcuri elicoidale H&R

Frane

Sistem hidraulic de franare, cu circuit dublu; etriere monobloc, din aliaj usor; discuri de frana ventilate interior in fata si in spate; distributia fortei de franare poate fi ajustata continuu de catre pilot; supapa electromagnetica de demaraj

Roti

Jante din aluminiu forjat; fata 18" x 12", spate 18" x 13"

Pneuri

Hankook; fata: 300-680-18, spate: 320-710-18
Adevarata forta de propulsie: motorul BMW P66.

Cand inginerii BMW Motorsport au inceput dezvoltarea motorului BMW P66, activitatea acestora a inceput de la o simpla coala de hartie. Primul concept brut al noului motor V8 destinat revenirii BMW in DTM a fost realizat relativ repede. Specificatiile in regulamentul tehnic, precum utilizarea a doua restrictoare de aer cu diametrul de 28 mm, au facut ca viteza asteptata sa necesita un timp redus. Designerii au avut posibilitatea de a deriva date de baza precum configuratia palniilor de aspiratie si a sistemului de evacuare.

Dupa ce s-a realizat un proces intens de reglare impreuna cu inginerii in masinii, specialistii in motoare au demarat o activitate mult mai complexa si mai detaliata. Pas cu pas, acestia au dezvoltat conceptul optim. La fiecare schita noua s-a intocmit o noua lista de repere provizorii cu toate componentele motorului. In formula finala, propulsorul BMW V8 dispunea de aproape 800 de componente diferite. Per total, motorul este compus din aproximativ 3.900 de repere individuale.

Cand au conceput noul propulsor DTM, BMW Motorsport a profitat de toate avantajele oferite de cunostintele tehnologice detinute de BMW Group in diferite domenii. Turnatoria high-tech pe care BMW o detine la uzina din Landshut a fost responsabila pentru piesele turnate mari, precum chiulasa sau carterul. Reperele turnate au fost procesate, captusite si au primit tratamentul termic necesar la departamentele respectiv din Munchen. Motorul BMW P66 a avut prima aparitie pe bancul de teste la 25 mai 2011 si a trecut-o cu brio. Nenumarate teste au urmat dupa aceea, nu doar in laboratorul de teste, ci si cu BMW M3 DTM pe circuite - din nou, cu succes.
Cu restrictoarele de aer montate, V8 genereaza aproximativ 480 CP si este sursa de putere a noului BMW M3 DTM. Deopotriva, modelul este un sprinter si un maratonist. De-a lungul unui sezon, fiecare echipa BMW poate utiliza doar trei motoare pentru cele doua masini ale sale. Transmisia puterii se face printr-o cutie de viteze sport secventiala, cu sase trepte, care este operata prin intermediul clapetelor pneumatice de pe volan. Transmisia ofera 11 setari posibile ale cutiei, cu ajutorul carora inginerii si pilotii pot reactiona la diferitele circuite si caracteristici ale motorului.



BMW in Sezonul 2012

Pas cu pas: drumul spre revenirea BMW in DTM.

29 aprilie 2010 BMW anunta decizia pozitiva luata de Consiliul Director cu privire la implicarea in DTM. BMW Motorsport initiaza primele pregatiri tehnice.

15 octombrie 2010 BMW confirma ca va reveni in DTM. Dezvoltarea BMW M3 DTM este accelerata.

10 martie 2011 BMW Team Schnitzer, BMW Team RBM si BMW Team RMG sunt anuntate ca echipele responsabile pentru revenire.

1 iulie 2011 Jens Marquandt preia postul de director BMW Motorsport.

4 iulie 2011 Prima evolutie BMW M3 DTM pe circuit, la Aschheim (Germania). Augusto Farfus s-a aflat la volan.

6-7 iulie 2011 BMW M3 DTM efectueaza primul program de teste la Oschersleben (Germania).

15 iulie 2011 BMW M3 DTM Concept Car este prezentat la BMW Welt, iar Andy Priaulx si Augusto Farfus sunt confirmati ca piloti.

12-13 septembrie 2011 Primul test comun al tuturor constructorilor reprezentati in DTM 2012 are loc la Lausitzring (Germania).

23 octombrie 2011 BMW M Performance Parts M3 DTM efectueaza o serie de tururi demonstrative la finala sezonului de la Hockenheim (Germania).

26 octombrie 2011 Bruno Spengler este al treilea pilot confirmat.

23 noiembrie 2011 Campionul DTM Martin Tomczyk trece la BMW.

15 decembrie 2011 Joey Hand este anuntat ca al cincilea pilot BMW, ceea ce face sa fie primul american ce va participa un sezon integral in DTM.

13 ianuarie 2012 Dirk Werner completeaza formula de piloti BMW, fiind al saselea titular pentru sezonul 2012 din DTM.

3 februarie 2012 Pilotii sunt repartizati pe echipe: Spengler/Werner vor pilota pentru BMW Team Schnitzer, in timp ce Priaulx/ Farfus vor concura sub culorile BMW Team RBM. Tomczyk/Hand va fi formula BMW Team RMG.

6 februarie 2012 Marco Wittmann este confirmat ca pilot de teste si dezvoltare.

1 martie 2012 BMW Motorsport prezinta documentatia pentru omologarea BMW M3 DTM de catre Deutscher Motor Sport Bund (DMSB - Federatia Sporturilor cu Motor din Germania). Din acel moment, nici o modificare nu mai poate fi efectuata asupra anumitor parti-cheie ale masinii.

22 aprilie 2012 Calmul dinaintea furtunii: BMW si DTM sunt prezentat fanilor la Wiesbaden.

29 aprilie 2012 BMW se aliniaza la startul cursei de deschidere a sezonului DTM pentru prima data in aproape 20 de ani. BMW are o revenire de succes, cu Priaulx (Crowne Plaza Hotels BMW M3 DTM) clasat pe locul al saselea. 142.000 de spectatori asista la inceputul unei noi ere in DTM.



Triumf la Lausitzring: Spengler a obtinut cea de-a 50-a victorie BMW in DTM - Farfus a urcat si el pe podium, pe locul al treilea.

Lausitzring, 6 mai 2012. Dupa numai doua curse desfasurate in sezonul de revenire, BMW se afla pe cea mai inalta pozitie a podiumului in DTM: 19 ani, sase luni si 25 de zile de la ultima victorie, Bruno Spengler (Canada), aflat la comenzile BMW Bank M3 DTM #7, a trecut primul linia de sosire a cursei de la Lausitzring (Germania). Intr-o cursa deosebit de palpitanta, Spengler a rezistat atacurilor declansate de Gary Paffett (Marea Britanie, Mercedes), care a incheiat pe locul al doilea. Augusto Farfus (Brazilia) a incheiat pe pozitia a treia, pilotul masinii Castrol EDGE BMW M3 DTM #16 completand un rezultat fantastic pentru BMW.
Spengler a calcat pe urmele lui Roberto Ravaglia (Italia), cel care, la 11 octombrie 1992 - la Hockenheim (Germania) -, a reusit cea de-a 49-a victorie a marcii germane in DTM. Atunci, BMW Team Schnitzer, condusa de directorul Charly Lamm, a fost responsabila pentru pregatirea modelului BMW M3. Dupa aproape 20 de ani, echipa din Freilassing (Germania) a scris o noua pagina din istoria participarii BMW in DTM, reusind succesul cu numarul 50 si cel dintai triumf pentru constructorul bavarez de la revenirea acestuia in campionat. Victoria reprezinta si un punct de reper in cariera lui Spengler: canadianul in varsta de 28 de ani a obtinut al zecelea succes personal in DTM, eveniment petrecut pe circuitul in lungime de 3,478 kilometri de la Lausitzring. Prima izbanda din cariera lui Spengler a fost obtinuta la Norisring (Germania), la 23 iulie 2006.
Campionul en-titre din DTM, Martin Tomczyk (Germania, BMW M Performance Parts M3 DTM #1) a incheiat cursa pe locul al saptelea si a marcat sase puncte pentru BMW Team RMG. Coechipierul sau, Joey Hand (SUA, SAMSUNG BMW M3 DTM #2), a trecut linia de sosire pe locul al 14-lea. Andy Priaulx (Marea Britanie, Crowne Plaza Hotels BMW M3 DTM #15) si Dirk Werner (Germania, EPOSTBRIEF BMW M3 DTM #8) au ocupat locurile al 17-lea, respectiv al 19-lea. De-a lungul intregului week-end, competitia de la Lausitzring a fost urmarita de 72.000 de fani ai motorsportului.
Inca din primul tur, pilotii BMW Spengler si Farfus au fost implicati in dueluri atractive cu doi dintre adversarii de la Mercedes, Paffett si Jamie Green (Marea Britanie). Spengler si-a aparat pozitia de lider la start si apoi s-a mentinut in fruntea plutonului pana la sosire, multumita in principal muncii excelente depusa de mecanicii BMW Team Schnitzer in timpul celor doua pit stopuri. Chiar daca Farfus a fost depasit de Paffett in primul tur, brazilianul a rezistat cu brio presiunii la care a fost supus de Green in fiecare tur. Recompensa a constat in prima sa clasare pe podium in DTM.
Jens Marquandt, directorul BMW Motorsport, despre*

Etapa de la Hockenheim (Germania): "Per total, sunt multumit de revenirea noastra in DTM. Nimeni nu stia cu exactitate care va fi echilibrul de valori la startul noii ere DTM. Performantele neasteptat de solide din calificarile de sambata si locul al saselea reusit de Andy in cursa de duminica sunt doar o recompensa pentru munca asidua a intregii noastre echipe. Un compliment mare si multumiri merita toate echipele BMW si toti cei de la BMW Motorsport. Am facut primul pas - si vom continua sa ne urmam drumul. Este o veste buna pentru fani ca trei constructori sunt la un nivel apropiat. Va trebui sa asteptam si sa vedem cum ne vom comporta pe alte circuite din calendar. Suntem constienti de provocarea majora care ne asteapta intr-un campionat asa de disputat cum este DTM. Adversarii nostri au mult mai multi ani de experienta decat noi. Vrem sa surmontam acest dezavantaj cat mai curand posibil."
Etapa de la Lausitzring (Germania): "Acesta este un moment cu totul special - care a depasit chiar si cele mai optimiste vise ale noastre. Victoria magnifica a lui Bruno Spengler este cireasa de pe tort la finalul unei saptamani incredibile. Intai a fost revenirea impresionanta de la Hockenheim, apoi a urmat primul pole position si acum - in doar a doua cursa - prima victorie pentru BMW din noua era DTM. Toate acestea sunt realizari fantastice, este absolut incredibil. Bruno a avut o evolutie remarcabila si a profitat din plin de pole position. A scris un nou capitol important la povestea de succes pe care BMW o are in motorsport. In anul celei de-a 40-a aniversari BMW M, am dus numarul victoriilor obtinute de BMW M3 in DTM la 41. Acest lucru ma face extrem de mandru, mai ales cand imi amintesc munca asidua depusa de toti cei din echipa de-a lungul ultimelor saptamani si luni. Cu toate acestea, trebuie sa fim realisti in privinta viitorului, pentru ca nimic nu va fi oferit gratuit. Pana acum am avut parte de un start de sezon aproape perfect la revenirea in DTM. Cu toate acestea, mai avem de parcurs multe curse, pe circuite unde nu am facut nici macar un kilometru in teste. In plus, batalia in DTM 2012 este atat de stransa incat plutonul este bulversat la fiecare runda. Aceasta inseamna ca forma si tendinta se pot schimba rapid. Vrem sa ne aflam in situatia de a obtine rezultate bune de fiecare data cand se va ivi o ocazie. Asa au stat lucrurile si astazi si am profitat la maximum de sansa primita."
Etapa de la Brands Hatch (Marea Britanie): "Sunt foarte fericit de cum a decurs aceasta a treia aparitie a noastra in sezonul 2012. Aceasta a fost prima ocazie cand am evoluat cu aceasta masina la Brands Hatch si ne-am simtit bine inca de la inceput. Pilotii nostri au fost capabili imediat sa ruleze in acelasi ritm cu adversarii. Locurile al doilea si al patrulea obtinute de Bruno si Martin sunt rezultate fantastice. Inca o data, Bruno a demonstrat ca are un psihic de exceptie, iar Martin a fost foarte rapid si a avut o evolutie fara greseala. Ultimele tururi au fost extrem de solicitante din punct de vedere al nervilor, dar pilotii si echipele noastre au facut o treaba excelenta si cu totii merita complimente. Pana acum avem un record foarte bun, cu trei clasari pe podium in tot atatea curse. Abia ce avem timp sa ne tragem sufletul si ne asteapta urmatoarea cursa, la Spielberg, peste 14 zile. Am gasit un ritm bun in DTM, asa ca trag speranta ca si in Austria vom fi la fel de rapizi pe cat am fost aici. Totusi, primele etape au demonstrat ca plutonul DTM din 2012 este bulversat la fiecare runda. Cei trei constructori sunt la acelasi nivel, ceea ce face si mai dificila misiunea de a previziona week-endurile de cursa. Acesta este cel mai bun scenariu posibil pentru fani, deoarece cursele cu greu pot fi mai interesante si mai echilibrate decat sunt in DTM."
Etapa de la Spielberg (Austria): "Cea de-a patra etapa a sezonului a dovedit inca o data ca DTM 2012 este greu de depasit atunci cand vorbim de spectacol. Pilotii realizeaza multe manevre de depasire, inclusiv unele atacuri deosebit de aprige. Sunt fericit pentru BMW Team RMG, care a reusit o evolutie impresionanta cu cei doi piloti ai sai. Martin Tomczyk a obtinu primul sau podium din acest an, in timp ce Joey Hand a incheiat pe locul al noualea, cel mai bun rezultat al lui in DTM. Augusto Farfus a acumulat si el puncte pentru locul al zecelea - si toate acestea pe fondul unui fundal magnific. Numerosii fani austrieci au creat o atmosfera fantastica. Regiunea Steiermark a fost o gazda deosebita si suntem incantati ca avem Red Bull Ring in calendarul DTM. Acum, pentru prima data in acest sezon, avem parte de o pauza mai lunga. Acest lucru va oferi tuturor oportunitatea de a-si trage sufletul dupa saptamanile si lunile grele. Ne vom reincarca bateriile si ne vom concentra la maximum pentru urmatoarea noastra aparitie, la Norisring. Suntem increzatori pentru prima noastra prezenta din 1992 pe acest circuit."
Etapa de la Norisring (Germania): "Sunt foarte multumit de cum a decurs prima noastra aparitie la Norisring dupa doua decenii. In ciuda conditiilor foarte dificile, de aceasta data avem doi piloti pe podium si patru masini in puncte. Fara indoiala, ne-ar fi placut sa sarbatorim alaturi de Martin Tomczyk cea de-a doua victorie din acest an - in special in aceasta atmosfera unica -, dar asa se intampla in motorsport. Pur si simplu, Jamie Green a fost mai rapid in partea finala a cursei. Pe de alta parte, locurile al doilea si al treilea pentru Martin si Bruno reprezinta un rezultat bun. Sunt multumit si de performantele lui Andy Priaulx si Dirk Werner: Andy a avut cateva curse dificile si a revenit in puncte gratie unei performante bune la Nurnberg. Dirk a spart gheata si a obtinut primele sale puncte in DTM la cea de-a cincea cursa. Toate acestea ai demonstrat inca o data ca avem o formula de piloti foarte buni. Acum privim cu incredere spre evenimentul de pe teren propriu, pe Stadionul Olimpic din Munchen."
Etapa de la Nurburgring (Germania): "Acesta este un rezultat de vis pentru noi. Cea de-a doua victorie a lui Bruno Spengler pentru BMW venita dupa pole position-ul de ieri - combinata cu locul al treilea al lui Martin Tomczyk, a fost cireasa de pe tort pentru un week-end de cursa perfect. Sunt extrem de mandru de intreaga echipa. Cu greu ne-am fi putut dori un cadou mai frumos pentru a 40-a aniversare BMW M. Bruno a controlat cursa de la start pana la sosire. Martin a reusit sa ajunga pe podium dupa ce a fost al cincilea la start, totul datorita strategiei foarte bune si unei manevre de depasire excelente. Pit stopurile au functionat perfect. BMW Team Schnitzer si Nurburgring se potrivesc de minune. Cea mai recenta victorie BMW in DTM pe acest circuit, acum aproape 22 de ani, a fost reusita tot de un model Schnitzer BMW M3. Acesta este cel de-al noualea triumf al nostru in DTM la Nurburgring, unul pe care il vom sarbatori corespunzator."
Etapa de la Zandvoort (Olanda): "A fost o cursa extrem de disputata, cu numeroase incidente. Cu trei piloti clasati in Top 10, am reusit mai mult decat sa limitam daunele dupa sesiunea de calificari, de sambata, care a fost una foarte dificila pentru noi. Bruno Spengler a recuperat 12 pozitii, iar Augusto Farfus a urcat 11 locuri fata de cel ocupat pe grila. De asemenea, Dirk Werner a avut o cursa foarte buna. Unul dintre incidentele importante a fost contactul dintre Martin Tomczyk si Gary Paffett. Rotile masinii lui Martin s-au blocat in momentul in care ploaia incepuse si a derapat in masina lui Gary. In timp ce Gary a putut sa continue, Martin a fost obligat sa abandoneze. El si-a cerut scuze fata de Mercedes-Benz si Gary. Acum privim cu incredere spre etapa de la Oschersleben."
Etapa de la Oschersleben (Germania): "Acesta a fost un week-end absolut senzational pentru noi. Bruno Spengler a reusit cea de-a treia victorie a anului, in timp ce Dirk Werner si Augusto Farfus au inregistrat si ei rezultate excelente. Joey Hand a avut o cursa buna si a ratat cu putin o clasare in puncte. Ca o concluzie, am acumulat mai multe puncte in acest week-end decat la orice alta cursa anterioara. Modelul BMW M3 DTM a efectuat primul sau test aici la Oschersleben in urma cu ceva mai mult de un an. Daca cineva ne-ar fi spus atunci ca vom avea trei pole position si trei victorii dupa un an, cu siguranta ca nu am fi crezut ca este posibil. Asa ca acest succes este unul incarcat de emotii pentru noi."
Etapa de la Valencia (Spania): "Acesta a fost un week-end incredibil si o cursa intensa. De-a lungul intregului week-end, Augusto Farfus a dovedit o viteza constanta si a obtinut prima lui victorie in DTM. El a reusit sa domine cursa din pole position si, ca debutant in DTM, a meritat pe deplin acest succes. Felicitari si lui, dar si celor de la BMW Team RBM, pentru ca si Andy Priaulx - coechipierul lui Augusto - a reusit o performanta foarte buna, terminand al optulea si obtinand puncte pentru a treia oara. Din pacate, BMW Team RMG a fost urmarita de ghinion, ambii piloti au fost implicati in accidente pentru care nu au avut nici o vina. Fata de prima sesiune de antrenamente de vineri, conditiile s-au schimbat radical. Pe durata cursei a fost mai cald decat in orice alt moment al week-endului. In ciuda acestui fapt, am reusit sa plasam patru masini in Top 10 - iar aceasta in ciuda faptului ca am concurat cu pneuri care s-au uzat foarte repede. Bruno Spengler a stabilit cel mai bun timp pe un tur si nu s-a lasat descurajat de penalizarea <> pe care a primit-o la inceputul intrecerii. De-a lungul cursei a retrogradat pana pe locul al 15-lea, dar a dovedit spirit de luptator si a revenit pana pe pozitia a sasea - astfel, acum se afla la numai trei puncte in urma liderului din clasamentul general. Cu siguranta, fanii care vor asista la finala sezonului de la Hockenheim, peste trei saptamani, vor avea parte de un week-end foarte interesant."
Spre titlu cu viteza maxima: cronologia revenirii BMW im DTM.

La 4 iulie 2011, BMW M3 DTM a parcurs primele sale tururi pe circuitul de teste BMW de la Aschheim (Germania). 15 luni si un sezon mai tarziu, titlul reusit de Bruno Spengler (Canada) in clasamentul pilotilor, triumful obtinut de BMW Team Schnitzer in ierarhia echipelor si victoria repurtata in intrecerea constructorilor au completat o revenire de vis.

15 octombrie 2010

In timpul ultimului week-end de cursa de la Hockenheim, BMW Motorsport anunta oficial revenirea in DTM cu incepere din sezonul 2012.

4 iulie 2011

Primul contact cu pista la circuitul de teste BMW de la Aschheim (Germania). BMW M3 DTM iese in premiera pe usa garajului, cu Augusto Farfus (Brazilia) la volan.

6-7 iulie 2011

BMW M3 DTM completeaza prima sesiune de teste la Oschersleben (Germania).

15 iulie 2011

BMW M3 DTM Concept Car este prezentat oficial in cadrul evenimentului DTM de la Munchen (Germania). Masina este dezvaluita publicului pentru prima data la BMW Welt.

12-13 septembrie 2011

BMW M3 DTM se intalneste pentru prima data cu concurenta - la un test comun, la Lausitzring (Germania), cu toti constructorii reprezentati in DTM 2012.

23 octombrie 2011

BMW M Performance Parts M3 DTM evolueaza pe circuit pentru tururi demonstrative la finala sezonului 2011 din DTM, la Hockenheim (Germania).

13 ianuarie 2012

Toate cockpiturile BMW M3 DTM au fost ocupate. Dirk Werner (Germania) este confirmat ca al saselea pilot - alaturi de Andy Priaulx (Marea Britanie), Augusto Farfus (Brazilia), Bruno Spengler (Canada), Martin Tomczyk (Germania) si Joey Hand (SUA).

1 martie 2012

Documentele de omologare ale BMW M3 DTM sunt inaintate de BMW Motorsport catre Deutscher Motor Sport Bund (DMSB). Din acest moment, nici o alta modificare nu mai poate fi efectuata la anumite parti ale masinii.

22 aprilie 2012

Calmul dinaintea furtunii: BMW M3 DTM incanta fanii la prezentarea oficiala DTM de la Wiesbaden (Germania).

29 aprilie 2012

BMW M3 se aliniaza la startul cursei de deschidere a sezonului DTM in premiera dupa aproape 20 de ani. BMW reuseste o revenire de succes, dupa ce Andy Priaulx incheie pe locul al saselea cu Crowne Plaza Hotels BMW M3 DTM. La Hockenheim, 142.000 de spectatori au asistat la inceputul unei noi ere DTM.

6 mai 2012

In etapa a doua de la Lausitzring, BMW Bank M3 DTM si Bruno Spengler, care a pornit din pole position, ofera BMW cea de-a 50-a in DTM. In sezonul de revenire, BMW ajunge pe cea mai inalta treapta a podiumului dupa numai doua curse. Farfus se claseaza al treilea.

20 mai 2012

Un nou rezultat bun la Brands Hatch (Marea Britanie): dupa 97 de tururi, Bruno Spengler trece linia de sosire pe locul al doilea. Martin Tomczyk stabileste cel dintai cel mai rapid tur pentru BMW de la revenire, 42,138 secunde.

14-15 iulie 2012

Cand DTM a vizitat Stadionul Olimpic din Munchen, fanii au putut vedea BMW M3 DTM in actiune la mica distanta de locul sau de nastere.

19 august 2012

Bruno Spengler revine din vacanta de vara si obtine cea de-a doua victorie a sezonului in arsita de la Nurburgring (Germania). Pornit din pole position, el a incheiat cu un avans confortabil si a stabilit si cel mai bun timp pe un tur de circuit - 1:25,185. Martin Tomczyk s-a clasat al treilea si a completat un rezultat mare la a 40-a aniversare BMW M.

16 septembrie 2012

Al treilea pole position si a treia victorie pentru Spengler si BMW Team Schnitzer. Canadianul s-a impus dupa un duel aprig cu Gary Paffett (Marea Britanie, Mercedes) la Oschersleben. Dirk Werner a fost al patrulea si a reusit cel mai bun rezultat al sau in DTM pana la acel moment, clasandu-se chiar inaintea lui Augusto Farfus.

30 septembrie 2012

Augusto Farfus face istorie la Valencia (Spania), devenind primul brazilian din istorie care a castigat o cursa DTM. El a condus din pole position pana la sosire, reusind prima victorie pentru BMW Team RBM. Bruno Spengler a stabilit cel mai rapid tur al cursei cu timpul de 1:27,116.

21 octombrie 2012

Bruno Spengler il devanseaza pe Gary Paffett pentru a castiga cursa finala a sezonului si iese invingator in duelul direct pentru titlul pilotilor. Augusto Farfus se claseaza al treilea, dupa ce a obtinut pole position. BMW Team Schnitzer castiga competitia echipelor gratie victoriei lui Spengler si locului al cincilea reusit de Dirk Werner. Cum Andy Priaulx si Joey Hand au terminat si in puncte, BMW a reusit sa urce de pe locul al treilea pana pe primul in clasamentul constructorilor. Cireasa de pe tort la finalului unui sezon remarcabil de revenire, care s-a incheiat cu un hat-trick de titluri. Pentru a completa toate acestea, Farfus este cel mai bun debutant al anului.
Date interesante despre revenirea BMW Motorsport in DTM

Istorie

- BMW sarbatoreste trei momente importante in 2012: BMW M a fost fondata in urma cu 40 de ani si in decadele care au trecut a inregistrat nenumarate succese pe circuite. Acum 25 de ani, BMW M3 a inceput o poveste de succes, unica in motorsport. Chiar si astazi, versiunea de curse ramane cel mai de succes turism din toate timpurile. In cele din urma, au trecut 20 de ani de la ultima aparitie a unei echipe oficiale BMW in DTM.

- 11 masini BMW s-au aflat la startul primei curse din istoria DTM, la Zolder, in 1984.

- Volker Strycek nu a castigat nici o cursa in 1984 - dar a fost desemnat campion al acelui sezon.

- Prima generatie BMW M3 a inregistrat o viteza maxima de 280 km/h pe liniile drepte din regiunea de padure de la Hockenheim.

- BMW Team Schnitzer a fost invingatore de 17 ori in perioada dintre 1989 si 1992.

- Charly Lamm se afla la postul de comanda BMW Team Schnitzer atunci cand Roberto Ravaglia a triumfat in 1989.

- Harald Grohs a fost invingatorul primei curse din istoria DTM, la Zolder, la comenzile unui model BMW 635 CSi.

- Intr-o finala plina de dramatism, Eric van de Poele (25 de ani) a incheiat pe locul al zecelea in ultima cursa a sezonului 1987 si a cucerit titlul cu BMW M3.

- Roberto Ravaglia a oferit modelului BMW M3 o retragere triumfala din DTM, cu doua victorii la Hockenheim, la 11 octombrie 1992.

- In prezent, Ravaglia conduce propria echipa ROAL Motorsport si este prezent in paddock in calitate de director. Printre altele, el are inscrise modele de curse BMW in World Touring Car Championship si in campionatul GT al Italiei.

Campionat

- Pilotii BMW au incheiat pe primul si al doilea loc in 15 curse din DTM, intre 1984 si 1992.

- Asemenea modelelor BMW 635 CSi si BMW M3, BMW 323i a obtinut trei victorii in DTM - cu Winfried Vogt la volan de fiecare data.

Piloti

- Andy Priaulx este originar din Channel Island of Guernsey, care face parte din Marea Britanie.

- Priaulx a castigat trei titluri consecutive in World Touring Car Championship (WTCC), ca pilot pentru BMW Team RBM, in 2005, 2006 si 2007.

- Augusto Farfus este din Curitiba, capitala statului brazilian Parana.

- Familia Farfus detine un mare lant de restaurante in Curitiba si in alte orase din Brazilia.

- Bruno Spengler a castigat prima sa cursa in DTM la Norisring, in 2006. Si in prezent, acesta este circuitul lui favorit.

- Spengler este un pasionat jucator de golf, cu un handicap excelent - 5,8.

- Martin Tomczyk a terminat pe locul al zecelea la penultima cursa a sezonului si si-a asigurat titlul in sezonul 2011 din DTM.

- Doar Timo Scheider si Mattias Ekstrom au mai multe curse in DTM decat Tomczyk.

- Tomczyk are o inaltime de 1,88 metri. Astfel, el este cel mai inalt dintre pilotii BMW.

- In 2007 si 2009, Dirk Werner a fost imbatabil la categoria GT din campionatul GRAND-AM si a cucerit titlul in ambele ocazii.

- Pe langa activitatea de pilot, Werner a reusit sa absolve cu succes cursurile universitare de inginerie mecanica.

- Joey Hand este campionul en-titre al clasei GT din American Le Mans Series si va mai concura acolo pentru BMW Team RLL si in 2012.

- Hand adora sa pescuiasca impreuna cu tatal sau si ceilalti membri ai familiei.

- De-a lungul sezonului, Marco Wittmann va oferi sustinere celor sase piloti BMW din DTM in calitate de pilot de teste si dezvoltare.

Masina

- Cand au dezvoltat BMW M3 DTM, inginerii BMW Motorsport au creat peste 2.500 de grafice CAD, dintre care 900 au fost numai pentru motor.

- Pin caroseria BMW M3 DTM se afla peste 1,2 kilometri de cabluri.

- Aproximativ 5.400 de componente individuale sunt utilizate la BMW M3 DTM. 1.200 dintre acestea sunt diferite.

- Pentru asamblare motorului BMW P66 sunt necesare circa 60 de ore.

- De-a lungul unei curse din DTM, in motorul BMW P66 au loc nu mai putin de 1,8 milioane de aprinderi.

- Discurile de frana, din fibra de carbon, ating temperaturi de pana la 700degC. Solicitarea asupra franelor este deosebit de ridicata pe circuite precum Norisring.
BMW reuseste o revenire de vis in DTM castigand toate cele trei titluri puse in joc: piloti, echipe si constructori

Hockenheim (Germania), 21 octombrie 2012. Un vis devenit realitate: cea de-a patra victorie a sezonului, reusita la comenzile BMW Bank M3 DTM in cea de-a zecea si ultima cursa DTM a anului, i-a permis lui Bruno Spengler (Canada) sa castige titlul pilotilor si sa incununeze un sezon remarcabil de revenire pentru BMW Motorsport. De asemenea, BMW a cucerit titlul constructorilor la Hockenheim (Germania), in timp ce BMW Team Schnitzer a incheiat stagiunea in fruntea ierarhiei echipelor dupa o finala dramatica. Augusto Farfus (Brazilia), care a pornit din pole position, a incheiat pe locul al treilea in etapa finala. Gary Paffett (Marea Britanie, Mercedes), care era liderul clasamentului general inaintea acestei curse, a terminat pe locul al doilea intr-o lupta tensionata care s-a desfasurat pe intreaga cursa.
Alaturi de Spengler, Dirk Werner (Germania, E-Postbrief BMW M3 DTM) s-a clasat pe locul al cincilea, aducand si el zece puncte pretioase pentru gruparea condusa de Charly Lamm (Germania). Andy Priaulx (Marea Britanie, Crowne Plaza Hotels BMW M3 DTM) si Joey Hand (SUA, Samsung BMW M3 DTM) au acumulat si ei puncte pentru clasarile pe pozitiile a saptea, respectiv a opta. Datorita acestor performante, ei au avu un rol important in propulsarea BMW de pe locul al treilea pana pe primul loc in clasamentul constructorilor. Martin Tomczyk (Germania, BMW M Performance Parts M3 DTM) s-a clasat pe locul al 14-lea, dupa ce masina lui a fost afectata in prima parte a cursei.
Intr-o finala remarcabila, Spengler a reusit sa-l depaseasca pe Paffett in clasamentul general din Deutsche Tourenwagen Masters. Un start magnific i-a permis canadianului sa treaca la conducerea cursei in primul tur, dupa care a reusit sa se indeparteze de plutonul urmaritor - o misiune usurata si de pit stopurile excelente realizate de BMW Team Schnitzer. Paffett a redus deficitul fata de Spengler dupa cea de-a doua oprire la standuri, dar nu a putut sa-l prinda si sa-l depaseasca pe noul campion, care a dovedit un psihic extraordinar in finala stagiunii. Spengler a incheiat sezonul cu 149 de puncte, cu patru mai multe decat Paffett.
Dupa Volker Strycek (Germania, 1984), Eric van de Poele (Belgia, 1987) si Roberto Ravaglia (Italia, 1989), Spengler este cel de-al patrulea pilot care cucereste titlul DTM intr-un model BMW. Dupa un sezon teribil, BMW Team Schnitzer a triumfat in competitia echipelor, cu un total de 178 de puncte.
In intrecerea constructorilor, BMW a incheiat sezonul de revenire in DTM in fruntea clasamentului, cu 346 de puncte. Spengler, Farfus, Werner, Priaulx si Hand au terminat etapa de la Hockenheim in zona punctelor - prima data cand cinci piloti BMW se claseaza in Top 10. Impreuna, ei au acumulat 60 de puncte - suficient pentru a asigura titlul constructorilor, in ciuda faptului ca BMW a avut doar sase piloti, pe cand ceilalti doi constructori au inscris cate opt masini.
BMW Motorsport poate privi cu mandrie la sezonul DTM, in care cele trei echipe si cei sase piloti au depasit orice asteptari cu BMW M3 DTM. Asemenea lui Spengler, care anterior se impusese in etapele de la Lausitzring (Germania), Nurburgring (Germania) si Oschersleben (Germania), Farfus si-a trecut si el numele pe lista invingatorilor BMW, in etapa de la Valencia (Spania). De asemenea, BMW a reusit alte sapte clasari pe podium, cinci pole position si doua tururi rapide. Toti cei sase piloti BMW au obtinut puncte de cel putin doua ori de-a lungul sezonului, toate cele trei echipe reusind clasari pe podium. BMW Team Schnitzer a totalizat sase podiumuri, in timp ce BMW Team RMG si BMW Team RBM au bifat cate trei clasari in Top 3.
Spengler a fost cel mai eficient pilot al sezonului, inregistrand o medie de 18,6 puncte per cursa terminata. Cu 57,7 puncte per etapa, cei sase piloti BMW au marcat in medie cu 16 puncte mai mult decat cei opt piloti Mercedes sau cei opt echipieri Audi.
Prin castigarea titlului 2012, BMW M3 dovedeste inca o data ca se simte ca acasa in DTM. Pana in prezent, cel mai de succes model de turisme din toate timpurile are 46 de victorii DTM in palmares. Asemenea lui Spengler in acest sezon, van de Poele (1987) si Ravaglia (1989) au fost si ei piloti ai acestui model BMW cand au cucerit titlurile DTM.
Jens Marquardt (director BMW Motorsport):

"Senzational. Minunat. Incredibil. Inca nu-mi vine a crede tot ce s-a intamplat aici. Pentru castigarea titlurilor la piloti si echipe, Bruno Spengler si BMW Team Schnitzer merita toate felicitarile noastre. Este o zi fantastica pentru toti cei de la BMW Motorsport. Ne-am intors in DTM dupa o pauza de aproape 20 de ani si am vrut sa fim competitivi cat mai curand posibil. Acum suntem la Hockenheim si vorbim de castigarea tuturor celor trei titluri in sezonul de revenire. Astazi, BMW Motorsport a scris un nou capitol in istoria motorsportului. Sunt nespus de mandru de aceasta echipa. Cu siguranta va fi o noapte foarte lunga."
Clasamentul pilotilor:

1. Bruno Spengler 149p; 2. Gary Paffett 145p; 3. Jamie Green 121p; 4. Mike Rockenfeller 85p; 5. Edoardo Mortara 82p; 6. Mattias Ekstrom 81p; 7. Augusto Farfus 69p; 8. Martin Tomczyk 69p; 9. Dirk Werner 29p; 10. Adrien Tambay 28p; 11. Filipe Albuquerque 26p; 12. Christian Vietoris 25p; 13. Andy Priaulx 24p; 14. Timo Scheider 19p; 15. David Coulthard 14p; 16. Robert Wickens 14p; 17. Ralf Schumacher 10p; 18. Miguel Molina 8p; 19. Rahel Frey 6p; 20. Joey Hand 2p.
Clasamentul echipelor:

1. BMW Team Schnitzer (Spengler/Werner) 178p; 2. THOMAS SABO / Mercedes-Benz Bank AMG (Paffett/Vietoris) 170p; 3. Mercedes AMG (Green/R. Schumcher) 131p; 4. Audi Sport Team Rosberg (Mortara/Albuquerque) 108p; 5. Audi Sport Team Abt Sportsline (Ekstrom/Scheider) 100p; 6. BMW Team RBM (Priaulx/Farfus) 93p; 7. Audi Sport Team Phoenix (Rockenfeller/Molina) 93p; 8. BMW Team RMG (Tomczyk/Hand) 75p; 9. ABT Sportsline (Frey/Tambay) 34p; 10. DHL Paket / stern Mercedes AMG (Coulthard/Wickens) 28p.
Clasamentul constructorilor:

1. BMW 346p; 2. Audi 335p; 3. Mercedes-Benz 329p.
Campionul DTM Bruno Spengler: "Pentru mine este un vis devenit realitate."

Patru victorii, trei pole position si un titlul indelung asteptat: in 2012, Bruno Spengler (Canada) a scris istoria DTM. Intr-un interviu, proaspatul campion - pilot BMW Team Schnitzer - vorbeste despre emotii, ultimele tururi la Hockenheim (Germania) si planurile pentru perioada urmatoare.
Bruno, cum te simti in calitate de campion DTM?

Bruno Spengler: Sincer, inca nu stiu cum ar trebui sa ma simt sau ce ar trebui sa simt. Abia incep sa ma dezmeticesc si inca imi vine greu sa cred ce s-a intamplat. Sunt foarte mandru ca sunt primul campion DTM pentru BMW dupa marea revenire. Pentru mine este un vis devenit realitate. Anterior, am fost de cateva ori foarte aproape sa castig titlul pilotilor, dar nu am reusit. Iar acum am obtinut titlul in primul meu sezon cu BMW. Este pur si simplu incredibil. Prin acest triumf am scris o pagina in istoria motorsportului. Probabil ca voi avea nevoie de cateva zile pentru a intelege pe deplin tot ceea ce au realizat BMW Team Schnitzer si intreaga echipa BMW Motorsport.
Cum au fost ultimele tururi de la Hockenheim?

Spengler: Sincer, am fost foarte nervos. Aveam un ritm cardiac nebunesc si pulsul era pe la 180 de batai pe minut. M-am uitat continuu in oglinda retrovizoare pentru a vedea unde este Gary Paffett si speram ca in sfarsit voi vedea steagul in patratele. De-a lungul carierei, niciodata nu am fost mai disperat sa se termine o cursa asa cum mi s-a intamplat la Hockenheim. Cand am trecut linia de sosire, toata tensiunea a disparut. Am fost foarte fericit, iar bucuria m-a facut sa cant "We are the Champions".
Ce rol a jucat BMW Team Schnitzer in succesul tau?

Spengler: In motorsport, nu poti castiga de unul singur. Victoria intr-un campionat este intotdeauna succesul unei intregi echipe. Chiar si pe circuit, cand ma aflu in masina, nu am avut niciodata sentimentul ca sunt pe cont propriu. Simt sustinerea din partea intregii echipe. Toti cei de la BMW Motorsport au avut o contributie semnificativa la succesul de care am avut parte in acest sezon. Chiar si in ultima cursa, cand totul a fost in joc, am avut iarasi o masina perfecta. Inca o data, BMW Team Schnitzer a facut o treaba senzationala - si in cursa cand am simtit din plin presiunea. Am vrut sa profitam de orice oportunitate ivita pentru a castiga titlul. Nu am facut nici o greseala si acesta este motivul pentru care am meritat sa castigam in cele din urma.
Iti imaginezi ce te asteapta acum cand esti campion?

Spengler: Fara indoiala va fi o perioada interesanta. Cu toate acestea, nu o vad ca ceva stresant. Ce poate fi mai frumos decat sa faci ceva in calitate de campion. Deja am primit o multime de cereri pentru interviuri si aparitii la emisiuni TV pe parcursul urmatoarelor saptamani. Pe langa toate acestea, voi petrece inca trei zile la Maisach cu castigatorii concursului "Drive like Bruno". Vreau sa le arat cat de placut poate fi motorsportul si sa le demonstrez cum poate conduce un profesionist. Apoi am programate cateva intalniri la Munchen. Astept cu nerabdare toate acestea, deoarece am muncit mult si din greu pentru a fi sarbatorit ca un campion. Faptul ca acest lucru l-am reusit in primul meu an cu BMW este absolut senzational.
Invins la limita de patru ori, dar si-a indeplinit obiectivul cu BMW: profil al campionului DTM, Bruno Spengler.

Bruno Spengler (Canada) si-a indeplinit visul de a castiga titlul DTM la Hockenheim (Germania). Pe linia dreapta a unui sezon palpitant, pilotul in varsta de29 de ani a reusit sa reziste presiunii lui Gary Paffett (Marea Britanie, Mercedes), astfel ca a continuat povestea de succes pe care BMW a scris-o in DTM.
Anterior, Spengler a fost implicat de patru ori in disputa pentru titlu de-a lungul carierei de succes in DTM - si de fiecare data a fost invins la limita. Odata cu sezonul 2012, canadianul a acceptat o noua provocare, astfel ca a devenit pilot BMW. Dupa ce s-a alaturat legendarei echipe BMW Team Schnitzer, pilotul canadian a facut senzatie imediat cu al sau BMW Bank M3 DTM, de culoare negru mat si purtator al numarului 7.

Cu toate acestea, a trecut ceva timp de cand Bruno s-a urcat prima data intr-un BMW M3 de culoare neagra, asa ca prima sa intalnire nu a avut loc la testul efectuat cu BMW la Monteblanco (Spania), la finalul anului 2011, sau la cursa de deschidere a sezonului DTM 2012, la Hockenheim. "Multa vreme, tatal meu avea un BMW M3 Coupe de culoare neagra. Inca eram un pusti", isi aminteste noul camp

Distribuie pe Facebook
mai multe