Borna ineficientei. Cum se prezinta peisajul de pe autostrazile Romaniei

Borna ineficientei. Cum se prezinta peisajul de pe autostrazile Romaniei
Romania bifeaza montarea bornei la kilometrul 646 al retelei de autostrazi din tara, pe masura ce Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale anunta ca din 2015 va da drumul altor 56,3 km de autostrada.
Distribuie pe Facebook

"Tronsoanele de autostrada planificate a fi deschise traficului rutier in anul 2015 sunt: autostrada Nadlac - Arad si drum de legatura lot 2: km 22+218 - km 38+882 - 10,664 km; autostrada Bucuresti - Ploiesti, tronson Bucuresti - Ploiesti, Sectiunea I, km 0+000 - km 19+500 - 6,5 km", a dezvaluit conducerea CNADR intr-un comunicat de presa.

"Avantul" de 56 de kilometri de autostrada realizati intr-un an arata ca borna eficientei in constructia unei retele moderne de drumuri se mentine undeva in apropierea nivelului zero. Iata cum se prezinta peisajul dezolant al retelei de autostrazi din Romania in prezent.

Dezastrul continua pana in 2030

Nici pe viitor nu se intrevad prea multe sanse de a vedea o retea moderna de drumuri. Planurile transmise pentru obtinerea finantarilor europene pentru infrastructura rutiera prevad ca in Romania sa se realizeze inca 656 de kilometri de autostrada in urmatorii 16 ani si 2226 de kilometri de drumuri expres.

Pentru 2015, CNADNR sustine ca va introduce in lucru trei tronsoane din autostrada Brasov - Targu Mures - Cluj - Oradea, in timp ce in privinta segmentului Comarnic - Brasov se fac doar demersuri pentru gasirea finantarii si a contractului de concesiune a lucrarilor, dar fara alte date oficiale depre constructori sau despre modificarea traseului acesteia.

In rest, pe jumatatea sudica a Romaniei, unde punctul terminus al retelei de autostrazi ramane la aceasi borna pusa langa Pitesti de constructorii din epoca ceausista, nu se anunta nicio investitie majora pentru anul urmator.

Cum sa mimezi heirupismul

Ritmul de melc inregistrat in asfaltarea kilometrilor de autostrada din Romania este justificat pe undeva si de numarul de muncitori angrenati in realizarea lucrarilor de infrastructura rutiera. In 2014, dupa noua luni de indemnuri heirupiste, o analiza data publicitatii de Ziarul Financiar a aratat ca pentru cei 56 de kilometri realizati in acest an au fost mobilizati 1700 de angajati, adica 1% din numarul muncitorilor din constructii din Romania. Si tot cam de 1% s-a si dezvoltat reteaua de autostrazi.

Cat valoreaza autostrazile

In statele civilizate, fiecare milion de euro investit in construirea unei autostrazi isi inzeceste valoarea prin dezvoltarea zonei, atragere investitorilor, aparitia parcurilor logistice si dezvoltarea comertului. Dar, ma rog, asta se intampla in statele civilizate.

In Romania, ultima sansa a guvernului de a accesa un miliard de euro in acest an pentru construirea retelei de autostrazi a fost irosita prin dirijarea banilor de co-finantare a proiectelor catre primariile din mediul rural inainte de declansarea campaniei electorale. Pierderea finala se cifreaza deci la 10 miliarde de euro aruncate la gunoi dintr-o simpla toana electorala.

Drum in pustiu

Din 650 de kilometri de autostrada, 250 par abandonati. Pe portiuni de cate 60 - 70 kilometri de pe autostrazile catre Constanta sau Ploiesti nu exista deschise spatii de servicii, comertul este inexistent, iar incasarile la buget la fel. Situatia nu este mai fericita nici in vestul Romaniei, dar cel putin acolo portiunile in care nu are sens sa opresti variaza intre 17 - 30 de kilometri ca lungime.

Ca prin minune, constructorii au trasat inclusiv parcarile, locurile pentru benzinarii si toalete publice. Toate insa sunt inchise cu lacat si mentinute pustii. Scuza CNADNR, proprietarul spatiilor comerciale amenajate la margine autostrazilor: nu a avut timp sa finalizeze documentatia pentru licitatiile de concesionare a acestor spatii comerciale.

Situatie este similara celei inregistrate intre 2004 - 2009 pe Autostrada Soarelui, unde zeci de locatii comerciale ale statului au fost lasate de paragina, compania de stat sustinand ca nu a gasit solutia potrivita pentru incheierea contractelor cu operatorii lanturilor de benzinarii si restaurante.

Distribuie pe Facebook
mai multe
Publicat în categoria: Alte stiri auto DATA PUBLICĂRII: 10 Noiembrie 2014