Borna ineficientei. Cum se prezinta peisajul de pe autostrazile Romaniei
"Tronsoanele de autostrada planificate a fi deschise traficului rutier in anul 2015 sunt: autostrada Nadlac - Arad si drum de legatura lot 2: km 22+218 - km 38+882 - 10,664 km; autostrada Bucuresti - Ploiesti, tronson Bucuresti - Ploiesti, Sectiunea I, km 0+000 - km 19+500 - 6,5 km", a dezvaluit conducerea CNADR intr-un comunicat de presa.
"Avantul" de 56 de kilometri de autostrada realizati intr-un an arata ca borna eficientei in constructia unei retele moderne de drumuri se mentine undeva in apropierea nivelului zero. Iata cum se prezinta peisajul dezolant al retelei de autostrazi din Romania in prezent.
Dezastrul continua pana in 2030
Nici pe viitor nu se intrevad prea multe sanse de a vedea o retea moderna de drumuri. Planurile transmise pentru obtinerea finantarilor europene pentru infrastructura rutiera prevad ca in Romania sa se realizeze inca 656 de kilometri de autostrada in urmatorii 16 ani si 2226 de kilometri de drumuri expres.
Pentru 2015, CNADNR sustine ca va introduce in lucru trei tronsoane din autostrada Brasov - Targu Mures - Cluj - Oradea, in timp ce in privinta segmentului Comarnic - Brasov se fac doar demersuri pentru gasirea finantarii si a contractului de concesiune a lucrarilor, dar fara alte date oficiale depre constructori sau despre modificarea traseului acesteia.
In rest, pe jumatatea sudica a Romaniei, unde punctul terminus al retelei de autostrazi ramane la aceasi borna pusa langa Pitesti de constructorii din epoca ceausista, nu se anunta nicio investitie majora pentru anul urmator.
Cum sa mimezi heirupismul
Ritmul de melc inregistrat in asfaltarea kilometrilor de autostrada din Romania este justificat pe undeva si de numarul de muncitori angrenati in realizarea lucrarilor de infrastructura rutiera. In 2014, dupa noua luni de indemnuri heirupiste, o analiza data publicitatii de Ziarul Financiar a aratat ca pentru cei 56 de kilometri realizati in acest an au fost mobilizati 1700 de angajati, adica 1% din numarul muncitorilor din constructii din Romania. Si tot cam de 1% s-a si dezvoltat reteaua de autostrazi.
Cat valoreaza autostrazile
In statele civilizate, fiecare milion de euro investit in construirea unei autostrazi isi inzeceste valoarea prin dezvoltarea zonei, atragere investitorilor, aparitia parcurilor logistice si dezvoltarea comertului. Dar, ma rog, asta se intampla in statele civilizate.
In Romania, ultima sansa a guvernului de a accesa un miliard de euro in acest an pentru construirea retelei de autostrazi a fost irosita prin dirijarea banilor de co-finantare a proiectelor catre primariile din mediul rural inainte de declansarea campaniei electorale. Pierderea finala se cifreaza deci la 10 miliarde de euro aruncate la gunoi dintr-o simpla toana electorala.
Drum in pustiu
Din 650 de kilometri de autostrada, 250 par abandonati. Pe portiuni de cate 60 - 70 kilometri de pe autostrazile catre Constanta sau Ploiesti nu exista deschise spatii de servicii, comertul este inexistent, iar incasarile la buget la fel. Situatia nu este mai fericita nici in vestul Romaniei, dar cel putin acolo portiunile in care nu are sens sa opresti variaza intre 17 - 30 de kilometri ca lungime.
Ca prin minune, constructorii au trasat inclusiv parcarile, locurile pentru benzinarii si toalete publice. Toate insa sunt inchise cu lacat si mentinute pustii. Scuza CNADNR, proprietarul spatiilor comerciale amenajate la margine autostrazilor: nu a avut timp sa finalizeze documentatia pentru licitatiile de concesionare a acestor spatii comerciale.
Situatie este similara celei inregistrate intre 2004 - 2009 pe Autostrada Soarelui, unde zeci de locatii comerciale ale statului au fost lasate de paragina, compania de stat sustinand ca nu a gasit solutia potrivita pentru incheierea contractelor cu operatorii lanturilor de benzinarii si restaurante.
- Vw touran diesel 2011 5790 € Vw golf 2.0 tdi 2017 10500 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 €
- Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 € Bmw 118 n47 2008 4500 €
- Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Audi q5 quatro 2017 23800 €
- Vw golf 7 facelift 1.4 tsi 150 cp (distributie curea) rulaj... 12500 € Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 €
- Kia sportage 1.6 crdi active smartdrive 2012 498 € Vw passat gmo 2017 11900 € Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 €
- Kia carens euro 5b 2015 7950 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Mercedes a 160 a160cdi 2010 2900 €
- Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Skoda yeti 2.0 tdi 2010 6890 €
- Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 € Bmw 520 diesel 2009 8200 €
- Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei Ford s-max 2.0 2011 6200 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 €
- Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 €
- Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Set 4 anvelope vara 17 inch michelin primacy hp 225/50 r17 750 Lei Nissan qashqai 1,2 benzina turbo 2017 11750 €
- Nissan leaf tekna special 2019 21150 € Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 €