Borna ineficientei. Cum se prezinta peisajul de pe autostrazile Romaniei

"Tronsoanele de autostrada planificate a fi deschise traficului rutier in anul 2015 sunt: autostrada Nadlac - Arad si drum de legatura lot 2: km 22+218 - km 38+882 - 10,664 km; autostrada Bucuresti - Ploiesti, tronson Bucuresti - Ploiesti, Sectiunea I, km 0+000 - km 19+500 - 6,5 km", a dezvaluit conducerea CNADR intr-un comunicat de presa.
"Avantul" de 56 de kilometri de autostrada realizati intr-un an arata ca borna eficientei in constructia unei retele moderne de drumuri se mentine undeva in apropierea nivelului zero. Iata cum se prezinta peisajul dezolant al retelei de autostrazi din Romania in prezent.
Dezastrul continua pana in 2030
Nici pe viitor nu se intrevad prea multe sanse de a vedea o retea moderna de drumuri. Planurile transmise pentru obtinerea finantarilor europene pentru infrastructura rutiera prevad ca in Romania sa se realizeze inca 656 de kilometri de autostrada in urmatorii 16 ani si 2226 de kilometri de drumuri expres.
Pentru 2015, CNADNR sustine ca va introduce in lucru trei tronsoane din autostrada Brasov - Targu Mures - Cluj - Oradea, in timp ce in privinta segmentului Comarnic - Brasov se fac doar demersuri pentru gasirea finantarii si a contractului de concesiune a lucrarilor, dar fara alte date oficiale depre constructori sau despre modificarea traseului acesteia.
In rest, pe jumatatea sudica a Romaniei, unde punctul terminus al retelei de autostrazi ramane la aceasi borna pusa langa Pitesti de constructorii din epoca ceausista, nu se anunta nicio investitie majora pentru anul urmator.
Cum sa mimezi heirupismul
Ritmul de melc inregistrat in asfaltarea kilometrilor de autostrada din Romania este justificat pe undeva si de numarul de muncitori angrenati in realizarea lucrarilor de infrastructura rutiera. In 2014, dupa noua luni de indemnuri heirupiste, o analiza data publicitatii de Ziarul Financiar a aratat ca pentru cei 56 de kilometri realizati in acest an au fost mobilizati 1700 de angajati, adica 1% din numarul muncitorilor din constructii din Romania. Si tot cam de 1% s-a si dezvoltat reteaua de autostrazi.
Cat valoreaza autostrazile
In statele civilizate, fiecare milion de euro investit in construirea unei autostrazi isi inzeceste valoarea prin dezvoltarea zonei, atragere investitorilor, aparitia parcurilor logistice si dezvoltarea comertului. Dar, ma rog, asta se intampla in statele civilizate.
In Romania, ultima sansa a guvernului de a accesa un miliard de euro in acest an pentru construirea retelei de autostrazi a fost irosita prin dirijarea banilor de co-finantare a proiectelor catre primariile din mediul rural inainte de declansarea campaniei electorale. Pierderea finala se cifreaza deci la 10 miliarde de euro aruncate la gunoi dintr-o simpla toana electorala.
Drum in pustiu
Din 650 de kilometri de autostrada, 250 par abandonati. Pe portiuni de cate 60 - 70 kilometri de pe autostrazile catre Constanta sau Ploiesti nu exista deschise spatii de servicii, comertul este inexistent, iar incasarile la buget la fel. Situatia nu este mai fericita nici in vestul Romaniei, dar cel putin acolo portiunile in care nu are sens sa opresti variaza intre 17 - 30 de kilometri ca lungime.
Ca prin minune, constructorii au trasat inclusiv parcarile, locurile pentru benzinarii si toalete publice. Toate insa sunt inchise cu lacat si mentinute pustii. Scuza CNADNR, proprietarul spatiilor comerciale amenajate la margine autostrazilor: nu a avut timp sa finalizeze documentatia pentru licitatiile de concesionare a acestor spatii comerciale.
Situatie este similara celei inregistrate intre 2004 - 2009 pe Autostrada Soarelui, unde zeci de locatii comerciale ale statului au fost lasate de paragina, compania de stat sustinand ca nu a gasit solutia potrivita pentru incheierea contractelor cu operatorii lanturilor de benzinarii si restaurante.
-
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
Stopuri cu led audi a6 4f (09-11) 2192.51 Lei
-
0445117036 0445117087 5801540213 0986435414 bosch injector... 650 Lei
Jante aliaj 17 zoll marca dezent, gama volvo, cu senzori de... 1500 Lei
Magnetou (stator aprindere) complet aprilia rs4 2t (11) -... 150 Lei
-
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
Smart fortwo 1 2011 3500 €
Ford focus benzina 2014 4650 €
-
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
12709700251 5802084424 borgwarner turbosuflanta tractor case... 2600 €
Tulumba frana, 2s61-2b195-ch, ford fiesta 5, 1.4tdci (id:189222) 130 Lei
-
21977918 22254568 22254576 85002179 7485020179 delphi injector... 1250 Lei
Buton avarii renault clio simbol 1.2 b an fabr. 2010 100 Lei
Imobilizator / modul inchidere cod 38700-60b00 / 051500-2070... 70 Lei
-
Jante noi 18 inch originale audi a5 8w r18 8w0601025fm 950 €
Opel zafira 2.0 2001 1300 €
Skoda kodiaq dsg 2019 22000 €
-
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €
0445010737 55272459 55260837 55274845 pompa inalta alfa romeo... 1000 Lei
Ford kuga 2.0diesel automata 4x4 xenon piele pilot keyless... 9250 €
-
Skoda roomster benzina 2010 3640 €
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
Chiulasa completa 03l103373j vw multivan t5 (7hm, 7hn) 2.0... 2500 Lei
-
Turbina volvo v50 2.0d 136cp 9662464980 795 Lei
8972391616 injector opel signum vectra 3.0 cdti renault espace... 400 Lei
Bara fata completa renault clio 4 1500 Lei
-
Audi a6 2.0 tdi 177cp full led bi-xenon piele camera navi an... 9900 €
Magnetou (stator aprindere) aprilia mojito 125cc - gilera... 200 Lei
Mercedes e 220 1 2005 3500 €
-
Rezervor adblue peugeot 308 ii citroen c4 picasso cod 12674101... 900 Lei
5801361986 800252-0007 800252-5007s gt2556ns garrett... 2000 Lei
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
-
28264951 28489548 96868900 25183186 delphi injector chevrolet... 500 Lei
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei


