Carburantii auto se ieftinesc si in Romania. Cum stam fata de restul Europei

Carburantii auto se ieftinesc si in Romania. Cum stam fata de restul Europei
Ca si sfarsitul lumii, ieftinirea carburantilor ajunge ceva mai greu in Romania, in ciuda scaderii dramatice a pretului la barilul de petrol pe piata internationala. Dar, decat niciodata, mai bine si mai tarziu.
Distribuie pe Facebook

In doar trei luni, pretul carburantului la pompa a reusit sa dea jos supraacciza Ponta din costul benzinei. Fata de alte state europene suntem insa tot repetenti. Iata care sunt noutatile referitoare la combustibilul comercializat in tara.

Ponta, sters din pretul benzinei

Cea mai mare influenta a scaderii pretului petrolului pe piata internationala a fost resimtita in pretul benzinei vanduta la pompele din Romania. La statiile de alimentare, de la jumatatea verii si pana acum, pretul benzinei cu cifra octanica 95 a scazut cu 7,1%, stergand astfel din pretul carburantului supraaciza adaugata de actualul guvern incepand cu 01 aprilie.

Astfel, soferii romani platesc pentru benzina acelasi pret pe care il plateau in martie 2014. Scaderea la acest tip de carburant din Romania este mai accentuata decat media pe intreaga Uniune Europeana, care este de doar 6,4%. In Letonia, Belgia, Ungaria si Portugalia, pretul benzinei a scazut chiar si cu 10 procente, insa...

Suntem scumpi la motorina

... bu acelasi lucru se poate spune despre pretul motorinei vanduta in in Romania. Pentru cei care au masini cu motorizare diesel, viata se mentine in continuare scumpa, pretul acesteia fiind cu doar 4,6% mai mic decat in vara acestui an. Polonia, Croatia, Letonia si Ungaria raman in continuare trasee cu "lipci" pentru transportatori, in conditiile in care pretul motorinei a coborat in aceste state si cu 7,5%.

75% din conducatorii auto din tara noastra au de suferit in continuare, acesta fiind procentul consumatorilor de diesel din Romania. Pretul motorinei din Romania este mai mare cu 0,09 eurocenti fata de cel inregistrat in tari dezvoltate precum Germania sau Belgia, care au de asemenea taxe suplimentare introduse in pretul carburantilor.

Intr-un clasament realizat pe Uniunea Europeana de buletinul de analiza al Comisiei Europene, la inceputul acestei luni, Romania ocupa locul 20 la pretul final al motorinei comercializate in tara. Doar alte sapte tari din UE isi permiteau sa practice preturi mai mari pentru acest carburant.

Efect dezastruos pentru transportatori

Intesat de taxe, pretul ridicat al motorinei este aproape prohibitiv pentru transportatorii din tara. Cei care au curse lungi prefera sa mearga cu combustibil romanesc doar pe trasee scurte in interiorul tarii, in rest alimentand din tarile invecinate.

In schimb, pentru operatorii interni de transport marfa si persoane situatia poate fi descrisa ca si "cutitul la os". Chiar daca pretul crescut al motorinei nu a declansat in primavara si vara un val de scumpiri in lant, situatia este pe masura sa se schimbe in curand, odata cu cresterea consumului de carburant al masinilor pe timpul sezonului rece.

Uite ce contine carburantul romanesc...

Cand vine vorba de taxe, ne putem compara cu campionii Europei. "Volatilizat", pretul carburantilor vandut in benzinariile de pe intreg teritoriul Romaniei lasa in urma o dara de 53% taxe in cazul benzinei 95, in timp ce litrul de motorina are un iz suspect de 50% taxe introduse de catre guvernanti de-a lungul timpului.

Din randul fostelor state comuniste din UE, doar slovacii o duc mai rau decat noi, insa numai in cazul benzinei - care are un adaos de 55% taxe in pretul de vanzare la pompa.

... si cum arata litrul de carburant european

In restul Europei se gasesc insa procente mai mari de taxe introduse in pretul carburantului vandut la pompa. Recordmani sunt britanicii si olandezii, in cazul benzinei, unde taxa ajunge la 62% din pretul unui litru. La carburantul diesel, Norvegia, desi nu este tara membra UE, conduce detasat cu 55%, dand tonul pentru taxarea motorinei in mod similar si in celelalte state scandinave.

Insa, in aceste state, spre deosebire de Romania, taxele incasate pot fi masurate in mii de kilometri de autostrazi, in reabilitarea eficienta a drumurilor, iar in cazul Norvegiei in subventionarea masiva a achizitiei de autoturisme electrice, nordicii fiind si cei mai mari cumparatori de masini electrice de pe continent.

Distribuie pe Facebook
mai multe
Publicat în categoria: Alte stiri auto DATA PUBLICĂRII: 11 Noiembrie 2014