Cu cat s-a scumpit benzina de la inceputul anului si care sunt motivele

Cu cat s-a scumpit benzina de la inceputul anului si care sunt motivele
  • Ce influenteaza pretul carburantilor
  • O comparatie intre Romania si alte state din UE
  • Reducerea accizelor la carburanti eliminata din Codul Fiscal
Distribuie pe Facebook

Pretul benzinei si al motorinei se indreapta vertiginos spre pragul de 6 lei per litru, in timp ce unele sortimente premium au depasit deja acest nivel.

Comparativ cu ianuarie 2015, soferii platesc cu 12 procente mai mult pe benzina si cu 7% mai mult pe motorina. Principala cauza pentru scumpirea carburantilor o reprezinta evolutia barilului de petrol, care a ajuns la 61 de dolari - de la 51 de dolari, cu cat se tranzactiona la inceputul anului.

Potrivit celor de Ziarul Financiar, un litru de benzina costa ieri, la statia Petrom de pe Lucretiu Patrascanu, 5,86 lei, in timp ce motorina se vindea cu 5,76 lei.

Ce influenteaza pretul carburantilor

La finalul anului trecut, benzina scadea sub 5 lei per litru pentru prima data in ultimii patru ani, fapt determinat de prabusirea cotatiei petrolului. Odata insa cu redresarea acesteia, si pretul carburantului a intrat pe panta ascendenta.

Preturile carburantilor sunt influentate, de asemenea, si de cursurile de schimb. Barilul de petrol este comercializat in dolari, astfel ca orice depreciere a monedei nationale in fata celei americane se va resimti automat la benzinarie.

Pentru a calcula pretul la pompa al benzinei si motorinei, se iau in considerare taxa pe valoare adaugata (TVA), acciza, taxa speciala de drum, costurile logistice (distributie primara si secundara), costurile de operare a retelei de distributie, costurile materiei prime (inclusiv costurile aferente prelucrarii acesteia), costurile financiare si, bineinteles, adaosul comercial.

Romania si alte state din U.E., o comparatie

Odata cu valurile de scumpiri aplicate carburantilor, a venit in discutie si o inevitabila comparatie a preturilor din Romania cu cele practicate in alte state din Uniunea Europeana. Cresteri s-au inregistrat in majoritatea statelor, insa tara noastra a ramas fruntasa.

In mod surprinzator, romanii platesc mai mult decat tari mai dezvoltate si cu o putere de cumparare mai mare. In Austria, spre exemplu, un litru de benzina costa 1,202 de euro, iar motorina 1,099 euro. Vecinii nostrii de la sud dau 1,161 euro pe litrul benzina si 1,202 euro pe cel de motorina. Tot mai putin decat noi dau si cei din Ungaria, unde pretul benzinei este 1,251 euro per litru.

Asadar, pare mai simpla o trecere in revista a tarilor care platesc mai mult decat romanii pentru carburanti. Din acest punct de vedere, ne putem considera mai norocosi fata de danezi (1,642), de britanici (1,548), dar si de suedezi (1,465 ).

E simplu de observat ca preturile mai mari sunt in tarile cu economii puternice, iar daca luam in calcul puterea de cumparare, in Romania se vinde cea mai scumpa benzina din Uniunea Europeana.

De altfel, o analiza publicata de cei de la Bloomberg la finele anului trecut plasa tara noastra pe locul 11 din 61 de tari intr-un clasament denumit "suferinta la pompa". Topul a fost realizat dupa masurarea procentului din venitul mediu zilnic necesar pentru cumpararea unui litru de benzina.

Bloomberg a calculat acest lucru in decembrie 2014, insa cifrele pot fi considerate inca de actualitate: pentru un litru de combustibil, ponderea este de 5,82% din venitul mediu zilnic al unui roman.

Reducerea accizelor la carburanti, eliminata din Codul Fiscal

Noul Cod Fiscal prevedea diminuarea nivelului accizelor cu 20% la motorina, cu 18% la benzina fara plumb si cu 16% la benzina cu plumb.

Reducerea nu va deveni insa realitate de la 1 ianuarie 2016 deoarece Comisia de buget-finante din Senat a eliminat aceasta prevedere din proiect. Ministrul Finantelor explica luna trecuta ca inlaturarea ei ar presupune un efort bugetar mai mic cu 3,5 - 4 miliarde de lei.

Masura din noul Cod Fiscal avea ca obiectiv compensarea, in primavara anului trecut, a accizei suplimentare de 7 eurocenti pe litrul de carburanti.

De altfel, suprataxa introdusa in aprilie 2014 a fost un subiect intens discutat, privit mai ales prin prisma destinatiei banilor. La momentul respectiv, reprezentantii Guvernului explicau ca sumele rezultate dupa aceasta scumpire vor merge spre construirea de autostrazi.

Distribuie pe Facebook
mai multe