Cu ce mergem prin Bucuresti: masina, bicicleta, motorul, metroul sau RATB?

- In Bucuresti sunt inscrise 1,2 milioane de automobile
- Numarul biciclistilor este in crestere
- Soferii renunta la masini ca sa mearga cu metroul
Cu sau fara vizite oficiale de peste ocean, capitala Romaniei este fara indoiala cel mai aglomerat oras din tara asta. Santiere, lipsa locurilor de parcare, agenti de politie care dorm si o totala lipsa de disciplina in trafic sunt motivele pentru care traficul este un cosmar pe strazile din Bucuresti. In aceste conditii, care este solutia ideala pentru a te putea deplasa prin oras?
Chiar daca in Bucuresti exista un automobil la fiecare 1,4 locuitori, adica o pondere uriasa care este chiar mai mare decat in capitale precum New York sau Stockholm, soferii nu se invata minte si circula in continuare prin aglomeratie si nervi. Iar motivele pentru care capitala noastra este un infern suprasaturat de haos sunt nenumarate, de la lipsa parcarilor si aceeasi infrastructura din anii '80, la semafoare nesincronizate si agenti de circulatie care nu isi fac datoria.
Infrastructura anilor '80
Soferii trebuie sa inteleaga un lucru: Bucurestiul are in proportie de 95% aceeasi infrastructura ca acum mai bine de 30 de ani. Fix aceeasi. De atunci si pana azi foarte putine intersectii au fost regandite, foarte putine pasaje si poduri care sa ajute la fluidizarea traficului s-au realizat. Cat despre noi locuri de parcare, trotuare micsorate si transformate in parcari, eventual unele subterane... astea le putem numara pe degetele unei maini. Cu toate astea, numarul de autoturisme si mijloace de transport in comun a crescut de aproximativ 80 de ori in aceasta perioada. Adica avem de 80 de ori mai multe automobile care se inghesuie pe aceleasi strazi de acum 30 de ani pe care circulau razlet cateva sute pe zi. Inteligenta infrastructura, nu?
Automobilul
Daca esti nevoit sa circuli cu masina personala cu carburant platit din buzunarul tau, ai parte numai de dezavantaje. De la pretul crescut al benzinei, accize marca Ponta, impozite, taxe si un urias risc de accidentare si despagubiri dubioase din partea unor asiguratori cercetati de DNA, pana la costuri uriase de intretinere, doua seturi de anvelope, lipsa locurilor de parcare si lista poate continua la infinit. Chiar daca ai masina sau carburant asigurat de la serviciu, nu ai cum sa ocolesti traficul aglomerat si nu ai cum sa parchezi masina acolo unde doresti. Insa avantajul masinii este ca te poti deplasa in orice conditii, cand este canicula stai la racoare, cand ploua sau e frig stai la adapost. Dar atat. Pentru ca timpul nu scade daca esti cu masina fata de metrou, sa spunem, iar alte avantaje nu exista. Poate doar ceva confort, ca ajungi la birou fara sa fii transpirat si fara sa te fi inghesuit alaturi de alti calatori in autobuz.
Motocicleta
O solutie ceva mai buna decat masina, dar care vine cu un alt pachet de dezavantaje, este motorul. Sa spunem ca te poti deplasa mai usor, o poti parca mai usor, nu ti-o ridica astia daca ai pus-o undeva aiurea, poti sa fentezi ceva mai bine traficul, costurile sunt ceva mai mici decat cu masina si e clar ca ajungi mult mai repede la destinatie. Insa dezavantajale sunt cam multe: daca ai familie, cam greu sa o transporti pe motor, daca ploua sau ninge, lasi motorul acasa, ajungi la birou plin de praf si transpirat, iar daca o pui intr-un cartier mai dubios, ai sanse sa ramai fara ea. Cat despre consum, trebuie stiut ca un motor consuma cam cat un diesel decent, adica vreo 6-7 in oras. Deci nu faci mare economie la carburant, numai la asigurare si impozit.
Scuterul
Cam aceeasi poveste ca si cu motocicleta. Doar ca ai costuri si mai mici. Insa cu scuterul esti cam invizibil in trafic si risti sa ai probleme din cauza soferilor. Adica vreo portiera deschisa in fata ta, o acrosare usoara, iti sare unul in fata si asa mai departe. Insa un scuter este mai ieftin, are taxe mici, consuma putin si in traficul aglomerat al capitalei se comporta la fel ca un motor, pentru ca nu prea ai zone in care sa accelerezi puternic si sa te crezi pe circuit. Dar, la fel ca si cu motorul, scuterul sta cuminte acasa daca e vremea urata afara si, mai mult, cu un scuter nu prea poti sa iesi din oras, sa te duci la mare sau la munte, lucru pe care cu motorul il poti face. Dar cum discutam aici despre mersul urban, scuterul e mai bun.
Bicicleta
Daca nu ai un job la care trebuie sa te prezinti la costum, bicicleta este solutia ideala in lunile calde fara ninsoare si vreme capricioasa. Bucurestiul incepe sa gandeasca noile strazi cu benzi special pentru biciclisti, iar soferii, chiar daca destul de incet, incep sa aiba respect pentru cei care pedaleaza. Nu trebuie sa te miri daca vei face un concurs masina vs. bicicleta in oras, la ora de varf, cand bicicleta va ajungea prima la destinatie. Cu bicicleta ai o libertate aparte: poti circula peste tot, poti fenta semafoarele, te poti urca pe trotuare, te strecori printre masini la semafor si o parchezi oriunde, oricand. Dar, evident, nu este un mijloc de transport ideal: bicicletele se fura cu zecile, in fiecare zi din Bucuresti. Motiv destul de bun incat sa nu-ti lasi bicla legata undeva cu vreun lantisor subtire. Cel mai bine este sa o iei dupa tine in cladire sau sa o legi intr-un loc special, monitorizat video, cu un lant scump, gros si greu de taiat. In plus, cu bicicleta trebuie sa ai haine de schimb daca mergi pe o distanta lunga, pentru ca sigur vei ajunge transpirat la birou. Mai mult, daca ploua, este bine sa ai haine speciale si bicicleta dotata cu aripi de protectie, daca nu vrei sa te umpli de noroi si ulei de pe carosabil. Insa dincolo de faptul ca poti ramane fara ea si ca vei ajunge putin sifonat la birou, bicicleta are numai avantaje: nu consuma nimic, e ieftina, o parchezi oriunde si faci si miscarea necesara zilnic.
Transportul in comun
Folosirea tramvaielor, autobuzelor si a metroului este varianta cea mai indicata pentru un trafic cat mai liber. Asta daca am avea o retea bine pusa la punct si gandita, nu ca acum cand astepti 30 de minute in statie dupa care apar 5 autobuze de parca s-au vorbit si au stat la spart seminte pana acum. Mersul cu RATB-ul este ieftin, este la indemana oricui, dar este cel mai incet dintre toate variantele prezentate aici. Metroul este insa cea mai buna alegere, pentru ca circula repede si este racoros pe timp de vara, ocoleste traficul de la suprafata, dar nu are statii peste tot unde ai putea avea nevoie. Ca si avantaje clare are transportului in comun mentionam doar pretul, iar in cazul metroului rapiditatea. Ca si dezavantaje, aducem aminte de lipsa confortului, inghesuiala, caldura insuportabila in autobuze si tramvaie pe timp canicular, lungile asteptari in statii cauzate de aglomeratie, furturile din buzunare si lipsa statiilor de metrou in anumite zone.
Acum, daca ne intrebati, va spunem ca la noi in birou 3 oameni vin cu bicicleta de acasa, unul singur cu automobilul si doi cu mijloacele de transport in comun. Asta pe timp calduros. Cand vremea devine rece, creste numarul celor care vin cu masina personala. Asadar, va spunem si parerea noastra. Noi credem ca cea mai buna varianta pentru Bucuresti trebuie este bicicleta pe timp calduros, cu conditia sa pleci dimineata, cand este racoare. Masina ar trebui folosita numai in anumite situatii, numai la ore de trafic cand nu este aglomeratie, in week-end sau cand este neaparat nevoie sa ajungi in mai multe locuri cu bagaje dupa tine. Imediat dupa bicicleta, noi preferam transportul in comun. Motociclete momentan nu avem printre noi, ca altfel credem ca ar fi devenit mijlocul nostru preferat de deplasare. Iar masina... ei bine, masina am lasat-o ultima. Este ciudat si amuzant cum cel mai mare site auto din Romania va recomanda sa lasati masina acasa, nu? O fi, dar asta este realitatea cauzata de un trafic haotic care iti mananca nervii.
-
Injectoare ford focus 2 1.8 tdci an fabr. 2008 500 Lei
Pachet filtru particule cnh original audi a4, a5, a6, q5 2.0... 8000 Lei
9x2q-9k546-db 9x2q-9k546-da 0445116013 bosch injector citroen... 500 Lei
-
Usita rezervor 3g9809857a vw passat b8 sedan (3g2, cb2) 2.0... 250 Lei
0 445 020 195 5801486599 bosch pompa inalta presiune iveco... 600 €
Set praguri stanga / dreapta dacia logan fab. 2004 -... 640 Lei
-
Conducte tur retur injectoare bmw 2.0d m47 seria 1 3 e87 e90... 100 Lei
Bara fata renault megane 4 facelift model 2020-2024 cod... 500 Lei
Far dreapta toyota corolla - - (1997 2002) 180 Lei
-
Egr vw passat b6 2.0 tdi an 2009 2010 2011 2012 298 Lei
Dacia duster dci 2022 12750 €
Bara spate mercedes clk w209 me-clk-209-bslook-r1fp 339 €
-
0986437512 0445020195 0445020292 5801486599r bosch pompa... 3000 Lei
Bara stabilizatoare fata, vw golf 4 (1j1) (id:449136) 176 Lei
Furtun apa 2.0 cdi mercedes a-class w169 a6402001452 70 Lei
-
Instalatie electrica peugeot 407 2004-2011 1.6 hdi 110 9hz... 150 Lei
Telescop fata dreapta opel tigra z14xep - (2004 2010) 75 Lei
Scrumiera centrala vw sharan (2000-2010), ford galaxy, seat... 60 Lei
-
Dezmembram renault kangoo 1.5 dci an fabr. 2015
Folie faruri / stopuri premium ppf lights black negru 60cm x... 1225 Lei
Usa dreapta spate renault espace v an... 850 Lei
-
Dezmembrez vw jetta 3, 1.6fsi
Bmw 120 seria 1 /1.6 diesel recent adus si inmatri ro.2025 an... 31500 Lei
Ford fiesta mca trend 5 d 2017 5500 €
-
Actuator / servomotor / motoras grila activa volvo xc40 2018... 250 Lei
Chevrolet aveo diesel euro 5 trapa senz park scaune incalzite... 2900 €
Mufa cu cablu injector sencom volvo xc90 1 2002-2015 504029 85 Lei
-
Broasca haion smart forfour incuietoare portbagaj 150 Lei
Suport maner 820028464 renault megane 2 [2002 - 2006] 72 Lei
0 986 435 655 0 445 124 014 504388750 bosch injector new... 2000 Lei
-
Prag stanga tabla renault kadjar 1.2 benzina 2017 1089 Lei
5801621241 826996-0002 826996-5002 5801674711 garrett... 5000 Lei
Pompa frana mercedes c-class w203 a0054303830 200 Lei
-
Difuzor bara spate + ornament esapament toba compatibil audi... 1120 Lei
Ford focus benzina 2013 4690 €
Antifurt roti oe renault kadjar 2015→ m12 x 1,5 7711239101 310 Lei


