Cu ce mergem prin Bucuresti: masina, bicicleta, motorul, metroul sau RATB?

- In Bucuresti sunt inscrise 1,2 milioane de automobile
- Numarul biciclistilor este in crestere
- Soferii renunta la masini ca sa mearga cu metroul
Cu sau fara vizite oficiale de peste ocean, capitala Romaniei este fara indoiala cel mai aglomerat oras din tara asta. Santiere, lipsa locurilor de parcare, agenti de politie care dorm si o totala lipsa de disciplina in trafic sunt motivele pentru care traficul este un cosmar pe strazile din Bucuresti. In aceste conditii, care este solutia ideala pentru a te putea deplasa prin oras?
Chiar daca in Bucuresti exista un automobil la fiecare 1,4 locuitori, adica o pondere uriasa care este chiar mai mare decat in capitale precum New York sau Stockholm, soferii nu se invata minte si circula in continuare prin aglomeratie si nervi. Iar motivele pentru care capitala noastra este un infern suprasaturat de haos sunt nenumarate, de la lipsa parcarilor si aceeasi infrastructura din anii '80, la semafoare nesincronizate si agenti de circulatie care nu isi fac datoria.
Infrastructura anilor '80
Soferii trebuie sa inteleaga un lucru: Bucurestiul are in proportie de 95% aceeasi infrastructura ca acum mai bine de 30 de ani. Fix aceeasi. De atunci si pana azi foarte putine intersectii au fost regandite, foarte putine pasaje si poduri care sa ajute la fluidizarea traficului s-au realizat. Cat despre noi locuri de parcare, trotuare micsorate si transformate in parcari, eventual unele subterane... astea le putem numara pe degetele unei maini. Cu toate astea, numarul de autoturisme si mijloace de transport in comun a crescut de aproximativ 80 de ori in aceasta perioada. Adica avem de 80 de ori mai multe automobile care se inghesuie pe aceleasi strazi de acum 30 de ani pe care circulau razlet cateva sute pe zi. Inteligenta infrastructura, nu?
Automobilul
Daca esti nevoit sa circuli cu masina personala cu carburant platit din buzunarul tau, ai parte numai de dezavantaje. De la pretul crescut al benzinei, accize marca Ponta, impozite, taxe si un urias risc de accidentare si despagubiri dubioase din partea unor asiguratori cercetati de DNA, pana la costuri uriase de intretinere, doua seturi de anvelope, lipsa locurilor de parcare si lista poate continua la infinit. Chiar daca ai masina sau carburant asigurat de la serviciu, nu ai cum sa ocolesti traficul aglomerat si nu ai cum sa parchezi masina acolo unde doresti. Insa avantajul masinii este ca te poti deplasa in orice conditii, cand este canicula stai la racoare, cand ploua sau e frig stai la adapost. Dar atat. Pentru ca timpul nu scade daca esti cu masina fata de metrou, sa spunem, iar alte avantaje nu exista. Poate doar ceva confort, ca ajungi la birou fara sa fii transpirat si fara sa te fi inghesuit alaturi de alti calatori in autobuz.
Motocicleta
O solutie ceva mai buna decat masina, dar care vine cu un alt pachet de dezavantaje, este motorul. Sa spunem ca te poti deplasa mai usor, o poti parca mai usor, nu ti-o ridica astia daca ai pus-o undeva aiurea, poti sa fentezi ceva mai bine traficul, costurile sunt ceva mai mici decat cu masina si e clar ca ajungi mult mai repede la destinatie. Insa dezavantajale sunt cam multe: daca ai familie, cam greu sa o transporti pe motor, daca ploua sau ninge, lasi motorul acasa, ajungi la birou plin de praf si transpirat, iar daca o pui intr-un cartier mai dubios, ai sanse sa ramai fara ea. Cat despre consum, trebuie stiut ca un motor consuma cam cat un diesel decent, adica vreo 6-7 in oras. Deci nu faci mare economie la carburant, numai la asigurare si impozit.
Scuterul
Cam aceeasi poveste ca si cu motocicleta. Doar ca ai costuri si mai mici. Insa cu scuterul esti cam invizibil in trafic si risti sa ai probleme din cauza soferilor. Adica vreo portiera deschisa in fata ta, o acrosare usoara, iti sare unul in fata si asa mai departe. Insa un scuter este mai ieftin, are taxe mici, consuma putin si in traficul aglomerat al capitalei se comporta la fel ca un motor, pentru ca nu prea ai zone in care sa accelerezi puternic si sa te crezi pe circuit. Dar, la fel ca si cu motorul, scuterul sta cuminte acasa daca e vremea urata afara si, mai mult, cu un scuter nu prea poti sa iesi din oras, sa te duci la mare sau la munte, lucru pe care cu motorul il poti face. Dar cum discutam aici despre mersul urban, scuterul e mai bun.
Bicicleta
Daca nu ai un job la care trebuie sa te prezinti la costum, bicicleta este solutia ideala in lunile calde fara ninsoare si vreme capricioasa. Bucurestiul incepe sa gandeasca noile strazi cu benzi special pentru biciclisti, iar soferii, chiar daca destul de incet, incep sa aiba respect pentru cei care pedaleaza. Nu trebuie sa te miri daca vei face un concurs masina vs. bicicleta in oras, la ora de varf, cand bicicleta va ajungea prima la destinatie. Cu bicicleta ai o libertate aparte: poti circula peste tot, poti fenta semafoarele, te poti urca pe trotuare, te strecori printre masini la semafor si o parchezi oriunde, oricand. Dar, evident, nu este un mijloc de transport ideal: bicicletele se fura cu zecile, in fiecare zi din Bucuresti. Motiv destul de bun incat sa nu-ti lasi bicla legata undeva cu vreun lantisor subtire. Cel mai bine este sa o iei dupa tine in cladire sau sa o legi intr-un loc special, monitorizat video, cu un lant scump, gros si greu de taiat. In plus, cu bicicleta trebuie sa ai haine de schimb daca mergi pe o distanta lunga, pentru ca sigur vei ajunge transpirat la birou. Mai mult, daca ploua, este bine sa ai haine speciale si bicicleta dotata cu aripi de protectie, daca nu vrei sa te umpli de noroi si ulei de pe carosabil. Insa dincolo de faptul ca poti ramane fara ea si ca vei ajunge putin sifonat la birou, bicicleta are numai avantaje: nu consuma nimic, e ieftina, o parchezi oriunde si faci si miscarea necesara zilnic.
Transportul in comun
Folosirea tramvaielor, autobuzelor si a metroului este varianta cea mai indicata pentru un trafic cat mai liber. Asta daca am avea o retea bine pusa la punct si gandita, nu ca acum cand astepti 30 de minute in statie dupa care apar 5 autobuze de parca s-au vorbit si au stat la spart seminte pana acum. Mersul cu RATB-ul este ieftin, este la indemana oricui, dar este cel mai incet dintre toate variantele prezentate aici. Metroul este insa cea mai buna alegere, pentru ca circula repede si este racoros pe timp de vara, ocoleste traficul de la suprafata, dar nu are statii peste tot unde ai putea avea nevoie. Ca si avantaje clare are transportului in comun mentionam doar pretul, iar in cazul metroului rapiditatea. Ca si dezavantaje, aducem aminte de lipsa confortului, inghesuiala, caldura insuportabila in autobuze si tramvaie pe timp canicular, lungile asteptari in statii cauzate de aglomeratie, furturile din buzunare si lipsa statiilor de metrou in anumite zone.
Acum, daca ne intrebati, va spunem ca la noi in birou 3 oameni vin cu bicicleta de acasa, unul singur cu automobilul si doi cu mijloacele de transport in comun. Asta pe timp calduros. Cand vremea devine rece, creste numarul celor care vin cu masina personala. Asadar, va spunem si parerea noastra. Noi credem ca cea mai buna varianta pentru Bucuresti trebuie este bicicleta pe timp calduros, cu conditia sa pleci dimineata, cand este racoare. Masina ar trebui folosita numai in anumite situatii, numai la ore de trafic cand nu este aglomeratie, in week-end sau cand este neaparat nevoie sa ajungi in mai multe locuri cu bagaje dupa tine. Imediat dupa bicicleta, noi preferam transportul in comun. Motociclete momentan nu avem printre noi, ca altfel credem ca ar fi devenit mijlocul nostru preferat de deplasare. Iar masina... ei bine, masina am lasat-o ultima. Este ciudat si amuzant cum cel mai mare site auto din Romania va recomanda sa lasati masina acasa, nu? O fi, dar asta este realitatea cauzata de un trafic haotic care iti mananca nervii.
-
0986437512 0445020195 0445020292 5801486599r bosch pompa... 3000 Lei
Buson umplere ulei skoda fabia 5j [2007 - 2010] hatchback 1.2... 46 Lei
Unitate de comanda,lampa cu descarcare pe gaz seat leon (1p1)... 831 Lei
-
H8201636333 0445110800 166007427r 0445876882 injector... 500 Lei
Ecu vw golf 6 1.6 tdi cayb 90 cai 03l906023ml 5wp42691aa 900 Lei
166000121r 8201453073 16600-00q2n 0445110652 bosch injector... 500 Lei
-
Suport cutie viteze renault scenic 3 2010 monovolum 1.5 dci 150 Lei
Conducta admisie mercedes sprinter w906 (2006-2017), vito,... 150 Lei
A2513200704 a2513201204 a2513200904 amk compresor airmatic... 1250 Lei
-
Modul confort audi a4 (8k2, b8) [fabr 2008-2015] 8t0959793q 90 Lei
Dezmembrez skoda superb 2 (3t) 2008 - 2015 1.4 tsi caxc( cp:...
Teava intercooler audi a6 allroad 3.0 tdi - (2006 2011) 80 Lei
-
Deflector difuzor captare aer vw golf plus 1.4 bud cgga 2008 -... 99.99 Lei
Roata janta aliaj 5x112 195 65 15 r15 vw passat b5 1997 - 2001... 299 Lei
Set 2 boxe / difuzoare chrysler pt cruiser fab. 2000 - 2010... 100 Lei
-
5801621241 826996-0002 826996-5002 5801674711 garrett... 5000 Lei
Bujie incandescenta ford / peugeot / citroen 21864 ( lichidare... 40 Lei
Senzor detonatie dacia logan [2004 - 2008] sedan 1.6 mt (87 hp) 59 Lei
-
Modul stabilizator tensiune audi a6/s6 iv saloon (4g2, c7,... 180 Lei
Motoras macara vw passat b6 2005-2010 fata stanga 1k0959793g,... 100 Lei
Grila / consola centrala bord hyundai coupe gk fab. 2001 -... 100 Lei
-
Arbore cotit / vibrochen 038l vw touran i 1.9 tdi 90 cai motor... 1100 Lei
Interior complet mercedes-benz c-class w204/s204 [2007 - 2012]... 1000 Lei
Amortizor soc spate dreapta bmw seria 5 e39 [1995 - 2000]... 82 Lei
-
Janta aliaj r17 / 17x7.5j et50.8 cod hb17 jeep grand cherokee... 200 Lei
Set placute frana fata trw opel movano b 2010→ gdb1910 276 Lei
Turbina ford fiesta 1.0 benzina 2021, cm5g6k682he 968 Lei
-
Motor ford focus 2 1.6 benzina 2006 peugeot 307 407 3500 Lei
Suport motor stanga audi a6 2.7 tdi - (2004 2009) 65 Lei
Compresor clima opel meriva b 2010-2014 1.7 cdti 13250606 zj2 700 Lei
-
Suport bara stabilizatoare dreapta 4f0199352e audi a6 4f/c6... 110 Lei
0445020160 0445020292 0445020195 0986437512 bosch pompa inalta... 3000 Lei
Chiuloasa completa originala yamaha mbk minarelli 125 150... 600 Lei
-
Suport motor renault laguna 2 [2001 - 2005] grandtour wagon... 70 Lei
Covorase auto volvo v90 2016-prezent frogum 3d 399 Lei
Broasca capota motor bmw seria 5 e60/e61 [2003 - 2007] touring... 174 Lei


