Cuba, un muzeu cat o insula! Care este valoarea masinilor clasice din Havana

Cuba, un muzeu cat o insula! Care este valoarea masinilor clasice din Havana
  • Cuba poate fi consderata raiul automobilelor clasice
  • Multi americani vin aici in cautare de masini
  • Majoritatea exemplarelor nu sunt chiar intr-o stare buna
Distribuie pe Facebook

Statele Unite au lasat-o mai moale cu embargoul impus Cubei si, ca prima dovada de prietenie, americanii le-au permis cubanezilor sa inceapa licitatiile pentru masinile clasice care impanzesc insula.

O vizita in Havana sau in alte orase mai mari ale Cubei seamana cu un salt in trecut. Dodge, Chevy Impala, Buick-uri cu cel putin 60 de ani vechime defileaza alene pe strazi. Un peisaj care ar putea starni invidia oricarui iubitor de masini clasice si un adevarat dezastru pentru un colectionar pasionat. Iata de ce!

Insula pierduta in timp

Masini clasice Cuba

Cifra oficiala a masinilor clasice care circula pe ramurile Cubei se apropie de 60.000. O adevarata comoara, sustin entuziastii care spera sa isi gaseasca modelul dorit in marea de automobile produse inainte de 1969. Luis Abel Bango este unul dintre acestia.

Dupa 7 ani de cautari infrigurate, americanul si-a gasit masina visurilor, un Chevy Bel Air din 1957, tocmai intr-un orasel cubanez. Modelul vopsit in alb si negru a fost pastrat in stare buna de catre proprietar, insa nu toti cautatorii de chilipiruri se pot lauda cu un astfel de noroc.

Si oricum, colectionarii vor trebui sa isi mai limiteze entuziasmul. Chiar si cu embargoul american ridicat, legea cubaneza emisa in 2010 prin care masinile clasice nu au voie sa parasesca insula este inca in vigoare. Bango, de exemplu, a ales sa se stabileasca in Havana in calitate de pensionar expat. Cel putin asa se poate bucura de noua sa achizitie.

Masini clasice Cuba

In plus, izolati de decenii intregi, soferii din Cuba care se afla in posesia acestor bijuterii pe patru roti au reinventat mecanica auto, improvizand piese de schimb din te miri ce. Secretul pentru care cubanezii se agata in continuare de aceste vechituri carpite in mod ingenios este dat tot de sistemul legislativ din insula.

Piata auto din Cuba prevede ca numai vehiculele care dateaza dinanitea revolutiei lui Castro pot fi vandute la liber, pentru orice alt model taxele si autorizatiile putand sa ridice costul unei masini la aproape 200.000 de dolari.

Carpeli artistice sau sacrilegiu?

Masini clasice Cuba

La prima vedere, masinile in care se fataie cubanezii sunt de-a dreptul incantatoare. DeSoto, aproape orice model de Chevy din anii 50, Ford-uri din aceeasi perioada, Plymouth-uri sau Oldsmobile-uri se rotesc pe strazi ca intr-un carusel al epocii clasice auto.

La o privire atenta poti observa ca stofa folosita pentru acoperisul decapotabilelor a fost inlocuita cu musama sau ca motoarele clasice pe benzina au fost schimbate cu unele diesel, mult mai economice din punctul de vedere al cubanezilor.

Preturile sunt, de asemenea, strigatoare la cer. Alejandro Torres, un mecanic din Cuba spune ca a platit 50.000 de dolari pentru un Chevy din 1957, pe care l-a cumparat acum 10 ani. "Il dau daca cineva imi ofera un automobil mai nou, cu motor diesel". De sub capota Chevrolet-ului lui Torres se uita cu ochi oblici un motor diesel de Mitsubishi, cel original fiind aruncat la fier vechi in urma cu ani buni.

Masini clasice Cuba

"Sunt o multime de americani care viseaza in continuare ca isi vor gasi masina dorita in Cuba. Din ceea ce am vazut gasesti masini mult mai bine intretinute, ba chiar si mai ieftine aici, in Statele Unite", spune Bill Warner, fondatorul si presedintele prestigiosului show anual de masini clasice Amelia Island Concours d’Elegance.

Raritati vanate

O parte dintre strainii stabiliti in Cuba au avut grija sa intre in posesia celor mai valoroase exemplare auto de pe piata. Roland Franz Henning, un german stabilit in Havana, a cautat aproape un an si jumatate pana sa puna mana pe masina sa, un Chevrolet Bel Air 1957.

Este un model foarte popular in Cuba, dar rareori gasit in stare buna, cat mi aproape de conditia sa originala. "Eu am fost norocos. In Cuba sunt doar trei Bel Air-uri pastrate intr-o conditie atat de buna", spune Henning.

Masini clasice Cuba

Pentru multi cubanezi, o sansa de a obtine bani buni de pe urma masinilor vechi o reprezinta vechile Moskvich-uri si Lada ajunse pe insula in perioada in care URSS sustinea din greu statul lui Castro.

"Pe piata americana, aceste masini sunt o ciudatenie exotica. Ar putea sa se vanda la un pret destul de bun. De asemenea, am vazut si un tractor sovietic pentru care s-ar putea ajunge intr-o licitatie la 50.000 de dolari", explica Keith Martin, fondatorul revistei Sports Car Market.

Concluzia generala este ca automobilele din insula-muzeu nu reprezinta decat o gramada de fiare vechi. Ca farmec turistic insa, masinile clasice nu mai pot fi separate acum de imaginea Havanei.

Masini clasice Cuba

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (7) Poze Masini clasice Cuba
mai multe
Publicat în categoria: Old School Cars DATA PUBLICĂRII: 12 Februarie 2015