Cum ingroapa Guvernul industria auto din Romania

Cum ingroapa Guvernul industria auto din Romania
  • Guvernul introduce de anul viitor impozitul forfetar
  • Masura va afecta toate sectoarele, inclusiv piata auto
  • Un service ar putea plati anual chiar si 14.000 euro
Distribuie pe Facebook

O taxa auto redenumita, dar in continuare complet absurda si ilegala. Un pret ridicol al carburantilor, care are ca principala cauza taxele si accizele uriase impuse de catre stat - si chiar o solidaritate fata de falimentarea Bancorex!. Amenzi rutiere pe cale sa explodeze. Alte taxe si impozite de drum, proprietate sau care tin cont de capacitatea cilindrica a motorului. Daca mai punem la socoteala si asigurarile auto obligatorii, putem spune cu mana pe inima ca este aproape imposibil sa te mai deplasezi din punctul A in punctul B cu ajutorul masinii personale.

Dar Guvernul Romaniei nu are de gand sa se opreasca aici si isi continua programul de distrugere - mai mult sau mai putin directa, a industriei auto. Incepand cu anul viitor, statul roman (re)aduce in prim-plan impozitul forfetar, o masura despre care multi specialisti afirma ca va avea un impact extrem de negativ asupra vulcanizarilor, spalatoriilor si service-urilor auto. Si oricat ne-ar placea sa credem, aceasta nu este o parere subiectiva!

Conform proiectului de lege propus de Guvernul Romaniei, impozitul forfetar anual va fi calculat prin inmultirea coeficientului specific activitatii cu suprafata unitatii si cu 12. In ceea ce priveste coeficientul mentionat anterior, avem 6 pentru vulcanizari auto, 7,5 pentru spalatorii auto, 8 pentru vopsitorii, 9 pentru tinichigerie auto si, nu in ultimul rand, 10 pentru mecanica auto sau ITP.

Sa lasam insa deoparte aceasta formula si sa vedem cum stau lucrurile in practica. In urma unui calcul facut de Romania Libera, un service cu o suprafata de 500 de metri patrati, care acopera atat operatiunile de mecanica, cat si pe cele ITP va avea de platit incepand cu ianuarie 2014 un impozit anual de 60.000 de lei (aproape 14.000 de euro). O vopsitorie cu aceleasi dimensiuni va fi nevoita sa achite 48.000 de lei, iar o tinichigerie undeva in jurul a 54.000 de lei.

"Noi am calculat impozitul forfetar pentru un service de 1.000 de metri patrati, echipat in totalitate, acesta ajungand la 30.000 de euro pe an. Este o mare greseala. Aceasta decizie va genera o crestere cu 30% a intrarii in clandestinitate a service-urilor si o iesire totala din piata a 20-25% dintre atelierele existente", declara Cristian Muntean intr-un interviu acordat ziarului PUTEREA.

"Nu numai ca ele isi platesc deja toate taxele si impozitele, dar au si costuri suplimentare cu licenta si achizitia de aparatura noua, pentru mentinerea standardelor prevazute in contract. Vor avea foarte mult de suferit in urma aplicarii impozitului forfetar. Cei mai afectati vor fi cei cinstiti, iar, la finalul anului, vor disparea de pe piata aproximativ 50% din service-uri, fie prin intrarea in clandestinitate, fie prin iesirea din sistem", mai adauga directorul general al Asociatiei Societatilor de Service Auto Independente cu privire la service-urile de reprezentanta.

Pe de alta parte, oficialii OPEL Romania afirma ca aceasta initiativa poate fi una pozitiva, insa numai "sub rezerva publicarii textului de lege in forma agreata cu grupul de lucru al APIA".

Pe scurt, concluzia este cat se poate de simpla: incepand cu anul viitor, multe dintre serviciile auto vor disparea, fie din cauza ramanerii in ilegalitate, fie din pricina faptului ca vor intra in legalitate. Iar aceasta situatie sumbra se va extinde cel mai probabil si catre alte sectoare de piata, acest lucru fiind absolut normal intr-un stat in care guvernul nu stie sa supravietuiasca decat prin taxe si impozite.

Ar mai exista insa o solutie, solutie la care vor apela cel mai probabil multe dintre companii, si anume cresterea preturilor pentru serviciile oferite. Tu ce parere ai, crezi ca vor sari preturile in aer la serviciile auto?

Distribuie pe Facebook
mai multe