Istoria STOP-ului: De ce luminile semaforului sunt verde, galben si rosu?

In zilele noastre, nici ca se poate ceva mai banal decat un semafor clasic cu cele 3 culori universale, care se regasesc la nivel international. In plus, acestea fac acelasi lucru indiferent de tara in care te-ai duce: la culoarea verde pleci, la culoarea rosie te opresti si la culoarea galbena incetinesti sau maresti atentia.
E clar ca un semafor are ca scop siguranta traficului, indiferent de ce fel este acesta: rutier, feroviar sau pentru pietoni. Si este si mai clar ca nu masinile au fost cele care au beneficiat pentru prima oara de un semafor. Ci trenurile. Si uite asa, ajungem la o mica lectie de istorie.
Primul semafor din lume se pare ca a functionat in 1868, in Londra, la intersectia strazilor George si Bridge. Se pare ca pe timp de zi, existau mici bariere actionate manual de o persoana special angajata de caile ferate. Acestea aveau 3 pozitii: la orizontala insemna oprit, la verticala insemna trafic liber si la 45 de grade insemna... cam ce inseamna culoarea galbena de azi, adica un fel de "aveti grija".
Dar de unde pana unde culorile rosu, verde si galben? Tot la Londra, tot la aceeasi intersectie, dar pe timp de noapte. Cum faci sa semnalezi o intersectie noaptea, cand nu ai curent? Legenda locala spune ca noaptea micutele bariere actionate manual erau inlocuite cu niste felinare. Felinarul era de fapt unul singur, pentru fiecare sina, dar se schimbau "borcanele" de sticla care protejau flacara de vant si ploaie. Nu se stie din ce motive, dar pentru a semnala ca traficul este liber, ca trenul poate circula, a fost ales un... borcan real de muraturi din sticla verde, special decupat. De aici s-a nascut si a ramas culoarea verde. Culoarea rosie a fost insa aleasa cu inspiratie de la... casele de toleranta, de unde au luat de altfel si primele felinare de sticla. Culoarea rosie era unanim cunoscuta atunci ca o culoarea ce semnala alerta, semnala ceva interzis si care iti sarea in ochi. Despre culoarea galbena nu este nimic concret si clar, insa pesemne ca era nevoie de o culoare intermediara si a fost folosita sticla galbena ca tot era la indemana.
Cu timpul, cele 3 culori pe care le stim astazi au inceput sa se raspandeasca in domeniul feroviar si mai ales in gari sau unde erau noduri mai mari de intersectie. La inceputul anilor 1900, odata cu aparitia masinilor pe strazi, au aparut si accidentele auto. De unde si necesitatea unor reguli de circulatie. Asa ca a luat nastere si politia rutiera, dar si diverse ustensile care sa-i ajute in directionarea masinilor.
La inceputul secolului trecut, in intersectii erau pseudo-semafoare manuale, actionate de politisti. Dar nu erau cu lumini, ci erau doar cu doua cuvinte: STOP si GO. Daca vedeai cuvantul STOP te opreai, iar cand vedeai GO o luai din loc. Simplu si eficient, doar ca existau niste neajunsuri: noaptea reprezenta o problema si fiecare schimbare necesita actionarea manuala.
Totul s-a schimbat in 1912 in Statele Unite, multumita unei firme de electricitate numita Lester Farnsworth Wire, responsabila cu divizia de trafic rutier a politiei din Salt Lake City. Primul semafor cu lumini din lume se pare ca a fost instalat la intersectia strazilor Main Street cu Second South. Semaforul era actionat manual si avea doar doua culori: verde si rosu. Insa pe vremea aceea nu prea existau masini in trafic si nici urma de cod rutier sau alte reglementari auto, nici macar necesitatea unui permis de conducere auto. Asa ca putinii soferi care au vazut minunea cu doua culori au fost instruiti verbal cum trebuie sa se comporte la schimbarea luminilor.
Evident, in anii urmatori, odata cu numarul tot mai mare de masini, a venit necesitatea dotarii cu semafoare a tuturor intersectiilor, nu doar din America, ci la nivel mondial. Ca in cazul oricarei inventii, de-a lungul timpului a fost imbunatatita si automatizata. Se pare ca prin anii '30 existau deja semafoare automate, care nu necesitau schimbarea manuala a luminilor. Si chiar daca inca in majoritatea intersectiilor existau agenti care dirijau circulatia, incet-incet, semaforul si-a facut loc printre ei si a luat cu asalt toate intersectiile.
Dar la acea vreme, automatizarea semafoarelor nu era cea mai precisa sau fiabila metoda de organizare a unei intersectii. Nu de putine ori semafoarele aratau culoarea verde pentru ambele directii, ceea ce ducea la multe accidente. Dar incepand cu anii '50, acestea au inceput sa fie corelate cu restul semafoarelor dintr-o intersectie, astfel incat sa nu mai existe sansa ca aceeasi culoare sa apara deodata.
In zilele noastre, semafoarele sunt controlate de computere complexe si inteligente. Mai nou, acestea sunt cu energie solara si nu consuma nimic din retea, pentru a face parte dintr-un ciclu "ECO". Insa in principiu, semaforul pe care il vedem astazi la Piata Unirii face acelasi lucru cu cel din 1868: iti spune cand sa pleci si cand sa te opresti. Astazi insa, mai importanta este sincronizarea semafoarelor din toate intersectiile, astfel incat traficul sa fie fluent si sa nu se produca ambuteiaje. In tarile civilizate exista comisii specializate pentru aceste sincronizari, in functie de orele din zi, in functie de fiecare strada in parte si de diverse obiceiuri de trafic. Rezultatul este o programare particulara pentru fiecare semafor, astfel incat sa lucreze cat mai eficient. De exemplu, daca pe o strada este aglomeratie dimineata pe un sens, dar la pranz nu este nimeni, semaforul va semnala diferit.
Din pacate insa, in Romania semaforul are doar rolul pe care il avea acum mai bine de 140 de ani. Nimeni nu sta sa le sincronizeze: pleci de la un semafor si te opresti 100 de metri mai departe, la urmatorul. Aici trebuie sa lucram noi, dar... mai avem cateva zeci de ani pana sa invatam cum sa facem acest lucru. Oricum, daca te intrebai cum s-a nascut STOP-ul la care ti-ai petrecut atatea ore din din viata, acum stii!
Sursa: www.autoevolution.com
-
Plansa bord, mercedes clasa e (w212), vol pe st (id:578182) 1700 Lei
Modul stabilizator tensiune audi a6/s6 iv saloon (4g2, c7,... 180 Lei
Set placute frana fata trw opel movano b 2010→ gdb1910 276 Lei
-
Calculator motor / ecu volkswagen polo 9n 1.4 bby 2002 - 2009... 249.99 Lei
Cutie transfer fata toyota rav 4 2.2 d-4d automata 4x4 w82 1y131 1000 Lei
Set 2 boxe / difuzoare chrysler pt cruiser fab. 2000 - 2010... 100 Lei
-
Arbore cotit / vibrochen 038l vw touran i 1.9 tdi 90 cai motor... 1100 Lei
Maner iexterior usa fata/spate dreapta bmw seria 3 e92/93... 102 Lei
Unitate de comanda,lampa cu descarcare pe gaz seat leon (1p1)... 831 Lei
-
Senzor detonatie dacia logan [2004 - 2008] sedan 1.6 mt (87 hp) 59 Lei
Motoras macara vw passat b6 2005-2010 fata stanga 1k0959793g,... 100 Lei
Interior complet mercedes-benz c-class w204/s204 [2007 - 2012]... 1000 Lei
-
Dezmembrez skoda superb 2 (3t) 2008 - 2015 1.4 tsi caxc( cp:...
Buson umplere ulei skoda fabia 5j [2007 - 2010] hatchback 1.2... 46 Lei
Media player / radio / unitate cd / casetofon opel corsa c... 250 Lei
-
Lampa spate dreapta (tyc110197012 tyc) vw 157.95 Lei
Ecu vw golf 6 1.6 tdi cayb 90 cai 03l906023ml 5wp42691aa 900 Lei
Cablu, frana de parcare stanga (814015148 tri) fiat,lancia 55.48 Lei
-
Conducta admisie mercedes sprinter w906 (2006-2017), vito,... 150 Lei
Janta aliaj r17 / 17x7.5j et50.8 cod hb17 jeep grand cherokee... 200 Lei
Panou comanda aer conditionat ac clima climatronic skoda... 199.99 Lei
-
Grila / consola centrala bord hyundai coupe gk fab. 2001 -... 100 Lei
Set rulment roata ford transit bus (2006 - 2014) comline... 328 Lei
Jante de aliaj 5x112 pe 18 originale audi q3 f3 din2019 /... 1000 €
-
Set accesorii, placute frana citroen berlingo (b9) (2008 -... 20 Lei
Broasca haion nty skoda karoq 2017→ 1.0 tsi ezc-sk-084 120 Lei
Suport cutie viteze renault scenic 3 2010 monovolum 1.5 dci 150 Lei
-
Deflector difuzor captare aer vw golf plus 1.4 bud cgga 2008 -... 99.99 Lei
Conducta ulei turbo opel insignia a 2.0 cdti a20dth contucta... 50 Lei
Roata janta aliaj 5x112 195 65 15 r15 vw passat b5 1997 - 2001... 299 Lei
-
Suport motor stanga audi a6 2.7 tdi - (2004 2009) 65 Lei
Turbina ford fiesta 1.0 benzina 2021, cm5g6k682he 968 Lei
Corp termostat 04l121111a, audi a4 allroad (8kh, b8) 2.0tdi 184 Lei
-
Suport motor renault laguna 2 [2001 - 2005] grandtour wagon... 70 Lei
4e0807417b bandou stopuri bara spate audi a8 4e motor 3.0tdi... 250 Lei
Compresor clima opel meriva b 2010-2014 1.7 cdti 13250606 zj2 700 Lei


