Editorial: Acciza lui Ponta la carburant, necesara sau electorala?

Editorial: Acciza lui Ponta la carburant, necesara sau electorala?
  • Acciza este de 7 Eurocenti + TVA / litru
  • Si benzina si motorina vor fi taxate in plus
  • Un sofer plateste in plus circa 35 de lei / plin
Distribuie pe Facebook

De ieri, preturile carburantilor au explodat. Oficial, avem un pret al benzinei mai mare decat in Franta, Ungaria, Austria, Germania, Spania, Portugalia, Grecia si asa mai departe. Si asta din cauza unei noi accize care a intrat in pretul de la pompa incepand cu 1 aprilie 2014. Ce este aceasta acciza?

De la 1 Aprilie, soferii sunt obligati sa plateasca unul din cele mai ridicate preturi pentru carburant din toata Europa. Si asta din pricina unei noi taxe care poarta numele de acciza. Este de fapt a doua acciza la carburant, pretul de la pompa avand deja... o acciza incorporata. Noua taxa are o valoare de 7 Eurocenti + TVA / litru, adica 0,087 Euro / litru.

Soferul, obligat sa plateasca in plus la pompa pentru bugetele de pensii, salarii, educatie

Victor Ponta, cel care a venit cu aceasta idee si care a adoptat aceasta taxa suplimentara pentru soferii romani, fara sa dea un termen de valabilitate, a sustinut initial ca banii se vor duce la guvernul condus de Dan Sova, responsabil de construirea autostrazilor. Insa, in ultima perioada, Victor Ponta si-a schimbat afirmatia, iar cel mai nou ministru de finante pus in functie acum o luna, a sustinut ca acesti bani se vor duce la pensii si salarii, plus scoli, spitale si investitii. Cu alte cuvinte, noi soferii suntem obligati sa platim in plus pentru incompetenta unor ministere precum Finante, Educatie sau Mari Proiecte.

Acum, orice sofer se intreaba: de ce sa platesc eu mai mult la pompa pentru ca nu stiu ce Ministru USL nu este in stare sa-si conduca sub-alternii si da dovada de o incompetenta iesita din comun? De ce sa platesc eu mai mult la pompa pentru salariile bugetarilor sau pentru pensii? De ce sa platesc eu mai mult cand bag motorina in masina familiei ca sa se mareasca bugetul Educatiei? Acele ministere chiar nu sunt conduse de nimeni care sa fie in stare sa aduca bani? Ei bine, nu.

Acciza Ponta, aceeasi soarta ca si banii de rovinieta: nu se duc la autostrazi

De cand a intrat in vigoare taxa suplimentara de drum numita rovinieta, s-au strans sume frumusele la bugetul CNADNR. Conform aceluiasi Dan Sova, niciun Euro din cele cateva sute de milioane nu s-a dus la constructia de autostrazi. Ci doar pe lucrari de intretinere si reparatii. Un lucru complet ilogic, intr-o tara in care se presupune ca un constructor responsabil ofera garantie la soseaua realizata... Dar atunci, din ce ar mai trai baronii asfaltului, miliardari in Euro care sustin campaniile electorale ale alesilor nostri?

Aceeasi soarta o are si acciza. O platim pentru ca suntem obligati, la fel ca si rovinieta, insa nu ne vom bucura de niciun metru nou de autostrada din ei. Daca facem niste calcule simple, pana la sfarsitul anului se vor strange sute de milioane de Euro numai din acciza Ponta de 7 Eurocenti/litru. Fara sa mai adaugam acciza veche ce constituie circa 30% din pretul total al carburantului la pompa, fara sa mai adaugam rovinieta, impozitele, taxele de drum si asa mai departe.

In schimb, banii pentru autostrazi vor veni din fonduri... Europene. Sau vor fi realizate de privati care vor pune taxe de drum. Pesemne ca in cativa ani, soferul roman va fi cel mai taxat sofer european, ca doar traieste intr-o tara din cele mai bogate...

2014, an electoral: salariile Primarilor marite cu 50%. Dar tot nu sunt bani!

De la 1 iulie 2014, toti Primarii din Romania, 6339 mai exact, se vor bucura de o crestere salariala regeasca, asa cum spune Liviu Dragnea. Primarii si viceprimarii de comuna vor avea salarii mai mari cu 44,4% - 50,1%, primarii si viceprimarii de oras cu 8,7% - 16,6%; viceprimarii de municipiu categoria II si primarii de municipiu categoria I si II cu 1,4% - 7,2% iar primarul general cu 5,5%. Este votat, aprobat, la cheie - se intampla de la 1 iulie 2014.

Asta in timp ce pensionarii primesc promisiuni, la fel ca bugetarii, de cresteri simbolice de 0,5% sau 1,2%... Pai este jenant, sau ce? Dar acest lucru are o justificare clara. Si anume, anul 2014 care este unul electoral. Atat in cadrul alegerilor Europarlamentare, cat si la presedintia Romaniei. Evident, ca sa-l sustina pe candidatul USL, sunt date legi noi, aprobate imediat, in timp ce unele care tin de siguranta nationala, sanatate, educatie, autostrazi sau pensii, asteapta mult si bine, in timp ce primim promisiuni si minciuni ca nu sunt bani.

CNADNR, prime de 250.000 de Euro de Craciun. Dar tot nu sunt bani!

Directorul general CNADNR, Narcis Neaga, a acordat in luna decembrie prime directorilor care se ocupa de fondurile europene si contractele de concesiune. Un total facut la repezeala: 250.000 de Euro intr-o singura luna. Dar, din nou, nimic de speriat. Ce naiba, conducerea ASF, in frunte cu Dan Radu Rusanu care castiga 270.000 Euro/an, poate, iar cei din CNADNR nu?

Pentru 2014, CNADNR a anuntat ca numarul camerelor de rovinieta de pe sosele este in crestere. Adica sunt hotarati sa stranga si mai multi bani la buget. Insa repet problema mentionata mai sus: daca acesti bani se vor duce in continuare pe reparatiile facute fictiv de firmele smecherilor sustinuti de USL, in loc sa se construiasca autostrazi noi, nu facem nimic.

Dar cum Dan Sova a platit ca si cum ar fi dat o moneda de 50 de bani unui cersetor pe strada, penalizari de 37,2 milioane de Euro, in conditiile in care Bechtel nu a construit nici un sfert din autostrada promisa, care oricum a costat 1,8 miliarde de Euro (cel mai mare pret/kilometru din lume!!!), e normal sa nu mai fie bani de drumuri noi. Si e la fel de "normal" ca banii care intra in buget sa fie invartiti in familie...

Benzinarii profita de acciza Ponta si umfla preturile, sperand ca soferul sa nu simta

Acciza lui Ponta de 0,087 Euro / litru inseamna la cursul zilei de 4,46 lei / Euro suma de 38 de bani. Insa daca verificam pretul benzinei sau cel al motorinei de saptamana trecuta, sau chiar de luni, adica pana la data de 1 aprilie, vom vedea o diferenta mult mai mare decat acesti 38 de bani. De exemplu, la Petrom, luni costa un litru de motorina 5,92 de lei iar astazi costa 6,51 de lei, fiind o diferenta de 59 de bani.

Puteti face comparatia la orice benzinarie, la orice carburant. Oricum ati calcula, diferenta fata de saptamana trecuta nu este deloc de 38 de bani. Ci este cuprinsa intre 45 si 62 de bani / litru, cu mult peste acciza Ponta de 38 de bani. Ce se intampla cu diferenta de bani? Nimic mai simplu: benzinarii au profitat de acciza noua si au marit preturile la pompa, sperand ca noi, soferii, sa nu observam.

Poate ca daca ar fi crescut pretul doar cu cei 38 de bani / litru ceruti suplimentar de Guvern, situatia nu ar fi fost asa de groasa. Insa nu degeaba Petrom a anuntat un profit pentru anul trecut de... peste 1 miliard de Euro.

Acciza Ponta: necesara sau electorala?

Nu as avea nimic impotriva unei accize suplimentare de care sa ne asigure Guvernul ca va fi folosita in construirea unei autostrazi de care sa se bucure soferii. Nu as avea nimic impotriva sa platesc mai mult la pompa, dar sa ma bucur de sosele europene, de infrastructura de calitate, sigura, care sa ne ofere un confort sporit si sa facem orice calatorie in timp redus. Dar la fel ca si rovinieta, acciza Ponta este una pe care suntem obligati sa o platim pentru altii. In special pentru cazurile mentionate mai sus, ca tot suntem in an electoral.

Guvernul Ponta nu mai are bani, iar acciza este o masura disperata. Banii nu se vor duce la autostrazi, nu se vor duce la drumuri. Ci se vor duce la alte ministere, acolo unde sunt niste gauri colosale. Dar nu este normal sau logic sa-i pui pe soferi sa plateasca pentru incompetenta unor ministri care sunt orbiti de propria imbogatire si de furat cu ambele maini, care habar nu au sa-si conduca ministerele si produc gauri mari in bugetele lor. Nu este normal ca eu, un sofer care plateste taxe si impozite si care se plimba cu masina personala, sa fiu obligat sa platesc pentru incompetenta ministrilor.

Dar stiti care este ironia? Viata din Romania este un perpetuum mobile. Noi i-am ales, ei ne fura, noi platim.

Distribuie pe Facebook
mai multe