EDITORIAL: De ce nu vrea Dacia sa-si recunoasca trecutul dinainte de Logan?

EDITORIAL: De ce nu vrea Dacia sa-si recunoasca trecutul dinainte de Logan?
  • Amprenta Renault a aparut prima oara pe SuperNova
  • Dacia Logan a fost primul produs 100% proiectat de francezi
  • Dacia a inregistrat in 2013 cea mai mare crestere europeana pe piata auto
Distribuie pe Facebook

In 1999, Grupul Renault a cumparat marca romaneasca Dacia. Au trecut de atunci 15 ani in care Dacia s-a dezvoltat, a inflorit, si-a marit gama si s-a bucurat de un succes colosal la nivel mondial. Nimic de reprosat aici. Problema este alta. In timp ce Renault, Citroen, Peugeot sau orice alta marca europeana se mandreste cu trecutul sau, indiferent prin ce maini a trecut compania, Dacia parca a sters cu buretele orice s-a intamplat inainte de a fi cumparata de Renault. E corect?

Grupul Renault nu vrea sa promoveze masinile Dacia care azi ar putea fi considerate drept copii sau imitatii de Renault 8 si Renault 12. Multa lume nu stie ca exista un depozit la Mioveni care ascunde masini concept si prototipuri realizate de Dacia de-a lungul vremii, la fel si exemplare din toate modelele fabricate inca din anii '60. Acestea insa sunt niste secrete bine pastrate, dar lasate in paragina. Trecutul pentru Dacia nu inseamna nimic, din pacate...

Sa incepem cu 1966, cand Ceausescu a pus piciorul in prag si a zis mandru: Trebuie sa avem o masina nationala! Insa el a fost constient ca pentru a incepe o industrie auto, trebuie sa o faca treptat, pas cu pas, dar si inteligent. Asa ca nu s-a aruncat sa realizeze o masina de la zero. Ci, in schimb, a apelat la Renault, carora le-a platit o frumoasa suma pentru a putea realiza modelul Renault 8 sub numele Dacia 1100. Adica a platit o licenta, asa cum se procedeaza si azi.

In 1968, romanii aveau posibilitatea sa cumpere primul automobil romanesc. De fapt, romanesc doar cu numele, ca fabrica infiintata in 1966, numita Uzina de Autoturisme Pitesti (UAP), a inceput fabricarea acestor masini prin... asamblare. Adica Romania a cumparat piesele din Franta, iar la Mioveni doar le asambla. Si asta s-a intamplat pana in 1972, cand s-a pus la punct linia de productie a pieselor romanesti.

Asadar, Romania a debutat in industria auto cu asamblare, nu cu fabricare. Dar nu e nimic de condamnat aici. Poate doar curajul de a face niste investitii uriase, cu pierderi mari in primii 5 ani de vanzari ale modelelor 1100 si 1300 frantuzesti. Dacia a inceput sa faca profit abia cand a dat drumul la construirea propriilor piese, in toate uzinele din tara (Craiova, Brasov, Bucuresti, Ploiesti, etc.).

Multa lume nu isi da seama ca absolut toate masinile Dacia 1100 erau realizate cu piese din Franta, la fel si primele modele de 1300 fabricate pana in 1972. De fapt, noi nu realizam ca in aceasta perioada, Ceausescu a investit foarte multi bani, fiecare masina Dacia vanduta fiind de fapt o pierdere. Insa rabdarea si dezvoltarea la acea vreme si-a spus cuvantul. Si cand s-a dat drumul industriei la nivel national de uzine si subansamble (piese electrice, vopsea Policolor, motoare Brasov, etc.) marca noastra romaneasca a vazut primii bani pe plus.

Haideti sa o scurtam, ca vreau sa ajung in ziua de azi. Pe vremea lui Ceausescu, masinile Dacia au avut un succes real. De fapt, si cele de la ARO sau Tudor Vladimirescu (Rocar). La fel ca si in ziua de azi, Dacia exporta pe vremea lui Ceausescu mai bine de 80% din productie. Situatia aceasta fericita pentru marca Dacia s-a transformat insa din roz, intr-un maro inchis. Adica in '89, cand, odata cu Revolutia, s-a tras cortina peste tot ce insemna industrie auto.

Dacia a ramas fara bani, ceea ce s-a vazut imediat intr-un control al calitatii... inexistent. Masinile erau facute prost si aveau fiabilitate zero, iar reteaua de service-uri era in paragina. Motiv pentru care exporturile au scazut cu peste 50 de procente in primul an. A urmat o tentativa de improspatare a gamei Dacia cu diverse modele de pick-up, dar fara succes international. A urmat Nova, SuperNova si Solenza. La fel, nimic interesant, absolut nimic demn de exportat.

Si in august 2004, francezii au dat lovitura din nou. S-au gandit, s-au perpelit, au apelat la designeri straini, dupa care au gasit reteta perfecta. Dacia este o marca de succes numai si numai daca vinde masini in afara tarii, nu romanilor. Asta e realitatea. Motiv pentru care Grupul Renault a lansat in 2004 modelul Logan. O masina care respecta o reteta simpla: spatiu mare, motor economic, calitate decenta, optiuni strict necesare, pret scazut. Strainii au apreciat asta. Si exporturile au explodat iar, dupa o pauza de 15 ani, Dacia facea din nou bani.

Dar de ce Dacia din ziua de azi nu se mandreste cu tot ce inseamna trecut, inainte de Logan? Inca nu am aflat raspunsul oficial la aceasta intrebare. Insa exista o logica anume si niste variante posibile de raspuns:

1. Pentru ca modelele vechi de Dacia nu erau produse proprii, erau Renault. De acord. Insa nici Dacia Logan, Duster, Sandero, Dokker sau Lodgy nu sunt produse dezvoltate in Romania. Nu mai spunem ca ele se vand sub marci precum Lada, Renault sau Nissan in toata lumea. Adica... unde este originalitatea Dacia?

2. Pentru ca s-au fabricat modele proaste, care au facut o imagine slaba marcii romanesti. De acord, insa doar partial. Si aici ma refer la epoca post-comunista. Insa tot ce a insemnat Dacia inainte de '89... sa-mi fie cu iertare, insa acea epoca a fost un succes urias. Dacia 1300 s-a vandut in milioane de exemplare in afara tarii. Poate ca Dacia de azi nu se poate mandri cu exemplarele facute dupa Revolutie, care rugineau la prima ploaie, cu modelele Nova, SuperNova sau Solenza, insa cu ce s-a intamplat pe vremea comunista... nu cred ca are nimeni, nimic de reprosat. Poate asta e si problema: Dacia din 2014 nu vrea sa promoveze faptul ca inainte de cumpararea Renault, marca romaneasca s-a mai bucurat de un succes colosal.

3. Pentru ca Grupul Renault interzice orice asociere a marcii Dacia cu trecutul ante-Logan. Aici nu e nimic oficial, insa la cum se comporta Dacia astazi, cu siguranta "nu are voie sa-si aminteasca" de trecut. Explicatia logica la acest comportament al marcii romanesti fata de propria identitate il gasim mai jos...

4. Grupul Renault nu considera modelele Dacia fabricate inainte de Logan... Dacia. Eu unul sunt de acord cu asta. Renault are o atitudine ostila fata de trecutul marcii romanesti, din mai multe motive. Renault a investit cateva miliarde la Pitesti de-a lungul vremii (intre 2004 si 2014), ofera mii de locuri de munca, are pierderi din cauza infrastructurii, asa ca... face ce vrea. Isi permite sa nu-si strice imaginea, amintindu-si de trecutul fara succes al marcii romanesti si de masinile proaste pe care le facea mai demult. De acord.

5. Grupul Renault nu vrea sa strice istoria Renault a modelelor R8 si R12, promovand succesul Daciilor 1100 sau 1300, care erau de fapt masinile frantuzesti fabricate sub licenta. Si asta este un motiv plauzibil.

Asadar, de ce Dacia din ziua de azi este pur si simplu neinteresata, indiferenta si absolut oarba la trecutul sau cu care multi dintre romani se mandresc? Dacia din 2014 nu vrea sa se uite la trecut pentru ca nu are la ce sa priveasca. Succesul din perioada comunista s-a datorat francezilor, exact ca si in ziua de azi, iar ce a facut Dacia de capul ei a fost un dezastru.

Nimic mai simplu. Epoca de succes Dacia a fost intre 1968 si 1989. O epoca in care Dacia a fabricat masini Renault sub licenta. Grupul Renault nu vrea sa promoveze masinile Dacia care azi ar putea fi considerate drept copii sau imitatii de Renault 8 si Renault 12. Masinile proprii Dacia, fabricate dupa un design propriu, adica Dacia Sport, Nova, SuperNova si Solenza nu au fost masini de succes. Vrei sa-ti asociezi brandul cu un trecut format din masini fabricate prost, pe care nu le cumpara nimeni in afara Romaniei? Sigur nu.

Asadar, cred ca am gasit si raspunsul la intrebare. Dacia din 2014 nu vrea sa se uite la trecut pentru ca nu are la ce sa priveasca. Succesul din perioada comunista s-a datorat francezilor, exact ca si in ziua de azi, iar ce a facut Dacia de capul ei a fost un dezastru.

Am convingerea ca nu vom vedea niciodata un omagiu oficial realizat de Dacia pentru un model vechi, cum ar fi 1100, 1300 sau Sport. Asa cum fac francezii periodic, cu modele de acum 40-50 de ani, care si in ziua de azi reprezinta un motiv de mandrie. Dacia nu va sustine niciodata un eveniment dedicat modelelor vechi, pentru ca nu-si doreste aceasta asociere. Dacia pur si simplu a sters cu buretele tot ce inseamna trecut, dupa care a luat-o de la zero cu ajutorul celor de la Renault si nu a mai privit inapoi. Iar cei care au ramas sa duca mai departe istoria Dacia si trecutul Uzinei de Autoturisme Pitesti sunt putinii pasionati ramasi.

Sondaj

Ai vrea ca Dacia sa se implice in promovarea si sustinerea trecutului sau?

Distribuie pe Facebook
mai multe