El e omul care a provocat cel mai mare scandal din istoria VW

El e omul care a provocat cel mai mare scandal din istoria VW
  • "Am deschis cutia pandorei"
  • Testul a fost facut pentru a arata ca se pot fabrica masini diesel cu un consum redus si nepoluante
  • Cronologia Dieselgate
Distribuie pe Facebook

Scandalul Volkswagen ia amploare pe zi ce trece, actiunile companiei scad la bursa, CEO-ul a demisionat, pana si Angela Merkel a fost acuzata de faptul ca stia ca VW a trisat la testele de emisii, iar povestea a primit deja un nume cu care sa ramana in istorie: "Dieselgate".

Este, in mod cert, un moment de cumpana pentru producatorul german de autoturisme, iar cel care a declansat totul este un inginer american de 45 de ani, pe numele sau Daniel Carder.

"Am deschis cutia pandorei"

"Sigur am gresit noi ceva", asta si-a spus prima data Carder, director al Centrului pentru Combustibili Alternativi, Motoare si Emisii din cadrul Universitatii West Virginia, cand a vazut rezultatul testelor.

I se parea absolut imposibil ca diferentele sa fie atat de mari. Nici nu isi punea problema ca VW ar putea sa falsifice atat de mult cifrele si nici nu isi inchipuia ca va declansa unul dintre cele mai mari scandaluri din industria auto, unul care ar putea sa detroneze grupul german din postura de lider mondial in domeniu.

Acum, Carder este omul momentului, iar intr-un interviu pentru Reuters povesteste ca a intalnit discrepante uriase in cadrul studiului. "O masina avea emisii de 15 pana la 35 de ori mai mari, iar alta de 10 pana la 20.". "Cu testul nostru am deschis cutia pandorei", a mai declarat inginerul pentru aceeasi publicatie.

Testul a fost facut pentru a arata ca se pot fabrica masini diesel cu un consum redus, dar si nepoluante

Carder a fost liderul echipei de la Universitatea West Virginia care a testat VW, insa banii pentru analiza au venit de la Consiliului International pentru Transportul Ecologic.

De fapt, cei de la aceasta organizatie credeau ca va fi vorba de un banal test de emisii si chiar voiau sa demonstreze ca germanii au descoperit o formula castigatoare, care protejeaza mediul. Initiativa lor a avut un rezultat foarte indepartat de ce si-au propus insa initial.

Peter Mock, seful unei organizatii europene ecologiste, a fost cel care a sesizat diferentele dintre emisiile de pe hartie si cele reale, astfel ca a dorit sa se faca teste si in State Unite ale Americii.

Asa a intrat pe fir John German, reprezentatul american al Consiliului International pentru Transportul Ecologic, care a hotarat sa finanteze analiza tocmai pentru a demonstra ca VW produce masini prietenoase cu mediul. Pretul platit? Doar 50.000 de dolari si o mana de oameni pentru un test care a zdruncinat din temelii industria auto.

Testarea in sine a presupus instalarea unui aparat portabil de masurare a emisiilor pe teava de esapament a masinilor, pe traseul Seattle - San Diego, un drum de peste 2.000 de kilometri, suficient de lung pentru ca analiza sa fie concludenta.

La Universitatea West Virginia s-a nascut tehnologia care permirea masurarea noxelor in timp ce masina ruleaza, iar Daniel Carder a facut parte din echipa care a lucrat la primul sistem portabil de testare a emisiilor, patentat in 1998.

Cronologia Dieselgate

Vineri, 18 septembrie, au fost publicate rezultatele testelor care arata ca VW a incalcat legislatia de protectie a mediului din Statele Unite. Germanii sunt acuzati ca produc masini care nu respecta normele de protectie a mediului, dar si ca au instalat un soft pentru a trisa la testele de noxe.

Luni, 21 septembrie, CEO-ul Martin Winterkorn prezinta scuze publice intr-un comunicat. Alte doua persoane din conducere, Heinz-Jakob Neusser si Herbert Diess admit greseala si prezinta scuze.

Marti, 22 septembrie, VW recunoaste ca a instalat softul care inducea in eroare testele pe 11 milioane de masini echipate cu motorul turbodiesel EA189. Se cere o investigatie legata de emisia de noxe la nivel european si la nivelul tuturor producatorilor de pe Batranul Continent.

Miercuri, 23 septembrie, Winterkorn isi da demisia. Bombardati, din toata partile, germanii se confrunta cu inca o criza. Astazi, un grup de fosti angajati din Brazilia au depus o plangere in care sustin ca marca a permis ca salariatii sai sa fie detinuti si torturati in timpul dictaturii miliare din aceasta tara (1964 - 1985).

Pana acum au fost demarate 25 de procese colective impotriva companiei. Pierderile sunt enorme, actiunile au scazut cu 36%, iar amenzile pe care VW le risca in SUA ajung la 18 miliarde de dolari. Autoritatile americane cer, totodata, si rechemarea in service a 500.000 de masini.

Distribuie pe Facebook
mai multe
Publicat în categoria: Alte stiri auto DATA PUBLICĂRII: 24 Septembrie 2015