Femeia la volan, pericol public sau victima misoginismului?

Femeia la volan, pericol public sau victima misoginismului?
"Hai, fata, misca odata! Esti cu TIR-ul?". Indemnul l-ai rostit cel putin odata chiar tu, soferul din stanga ta, ba chiar si unele soferite, dupa cum recunosc chiar ele.
Distribuie pe Facebook

Concluzia "E clar, e femeie la volan" este trasa de fiecare data cand vezi o masina "balbaindu-se" in traficul aglomerat, semnalizand aiurea sau cu motorul mort in intersectie. Cum au aparut femeile in spatele volanului si cat de periculoase sunt?

De la diva, la sofer de curse

Pana la mijlocul anilor '60, cultura cinematografica americana, cea mai influenta din lume, le infatisa pe reprezentantele sexului frumos pe post de simpli pasageri ai unui autovehicul. Bancheta din spate era locul de unde isi faceau aparitia divele hollywodiene in toate proiectiile, semn ca nici in societatea americana lucrurile nu stateau foarte diferit.

Ceva mai "precoci", francezii au lansat, prin acelasi mijloc de comunicare in masa, imagini cu femei la volan, culminand cu France Rumilly, calugarita vitezomana din "Jandarmii din Saint-Tropez" (1964). Nu ar fi de mirare ca unele cascadorii facute de sora Clotilde in film sa fi lansat prejudecata generala privind pericolul aparitiei unei femei la volan.

Intre timp, societatea a rezolvat problema excluderii in masa a femeilor postate in spatele volanului, numarul posesoarelor de permis auto fiind aproape egal cu cel al barbatilor.

De la britanici citire

In urma cu un an, britanicii lansau pe piata un studiu din care reiese ca, pe drumurile publice, femeile sunt mai prudente decat reprezentantii sexului tare. Este oarecum normal, daca ne gandim ca fetitele de acum 10-15-20 de ani nu au tinut mortis sa ii ia pe Ayrton Senna, Michael Schumacher, Jean Alesi drept modele.

Studiul britanicilor a fost facut pe un esantion de 700 de persoane, plecand de la premisa ca un sofer bun este cel care respecta legea. "Soferii barbati au mai multe amenzi de viteza si mai multe puncte de penalizare decat femeile", au declarat realizatorii studiului. In Marea Britanie, 57% dintre soferii barbati cu varsta pana in 65 de ani au fost implicati in accidente. In randul femeilor, doar 44% au avut aceasta experienta. Dupa aceasta varsta, diferenta este dubla: 60% barbati implicati in accidente, 30% femei. 45% dintre barbatii cu varsta intre 35-45 ani au o recolta bogata de amenzi pentru viteza, fata de 18% femei cu aceeasi varsta.

Statistici mondiale

La nivel global, studiile efectuate in ultimul deceniu de catre reprezentantii Social Issues Research Centre arata ca barbatii raman cei mai periculosi manuitori ai volanului. In proportie de 80%, accidentele auto mortale au ca vinovati barbati.

In schimb, femeile au tendinta de a fi implicate in accidente minore petrecute de obicei in zone urbane aglomerate. Pana acum doi ani, in anumite state europene, statistica respectiva era aplicata si de companiile de asigurari, femeile platind cu 45% mai putin decat barbatii la incheierea asigurarilor obligatorii auto sau CASCO. Politica nediscriminatorie impusa de UE a fortat companiile de asigurari respective sa alinieze costurile la acelasi nivel, incepand cu 21 decembrie 2013, indiferent de sexul asiguratului.

"O fac si eu!"

Da, solidaritatea la volan nu exista intre femei. O recunosc chiar ele. "O fac si eu foarte des! Sunt la volan si exclam brusc cand ma deranjeaza manevra vreunei soferite - "Uite-o si p-asta! Femeie la volan!" - abia apoi realizez ce spun. Cred ca a devenit o expresie inradacinata", considera Cristina Petian, 34 ani, sofer amator Bucuresti.

"Se incurca doar in oras"

Pentru soferii profesionisti, femeile devin un pericol doar cand intra in orasele aglomerate sau in locatii necunoscute. "Nu au nicio problema la drum lung sau pe trasee pe care le cunosc. Vad asta si la sotia mea si la soferitele intalnite in trafic. Arunca-le intr-o intersectie superaglomerata sau intr-un oras pe care nu il cunosc si poti sa pui cruce talentului lor. Nu mai vad indicatoare, semafoare, nimic. Risca sa intre pe sens unic, desi indicatorul de interzis e cat casa. In schimb, ti-am spus, pe strazi linistite sau pe autostrada, sunt parfum pentru ceilalti soferi din trafic", apreciaza Mihai Sogor, 47 ani sofer de autocisterna, Craiova.

In Romania, statistica accidentelor impartita pe criterii sexuale respecta media mondiala. Cu toate acestea, cele 80 de procente care pica in sarcina soferilor barbati sunt intr-o oarecare masura justificate, numarul barbatilor detinatori de permis auto fiind de doua ori mai mare decat al femeilor.

Distribuie pe Facebook
mai multe