Istoria recordurilor de viteza maxima intr-o masina

Pentru a stabili un record de viteza ai nevoie de un vehicul care intra in contact cu solul prin intermediul rotilor. In rest, nu exista nicio limitare sau reglementare. Daca primele masini care au depasit recorduri de viteza aveau tractiunea prin intermediul rotilor, transmisa de la motor, odata limitele atinse, s-a trecut la masini cu motoare de avion, turbopropulsoare sau chiar impinse de rachete.
63,15 km/h
Prima inregistrare a unui record official de viteza intr-o masina a fost inregistrat in Franta, pe 18 decembrie 1898. Gaston de Chasseloup-Laubat, intr-o masina Jeantaud Duc cu motor electric, a reusit un top speed de 63,15 km/h.
92,78 km/h
Masina de 1,5 tone a detinut recordul numai o luna, pentru ca, pe 17 ianuarie 1899, tot in Franta, belgianul Camille Jenatzy, cu a sa masina CGA Dogcart, a atins viteza de 66,66 km/h. Pana in luna martie a acestui an, cei doi mai sus mentionati si-au adjudecat pe rand recordul, ajungand la viteza de 92,78 km/h, pe 4 martie 1899.
105,88 km/h
Pragul de 100 km/h a fost depasit in acelasi an, pe 29 aprilie, tot in Franta, tot de catre belgianul Camille Jenatzy, in masina sa electrica, CITA No 25, La Jamais Contente. Acesta a atins viteza de 105,88 km/h.
124,14 km/h
Recordul lui Jenatzy avea sa reziste 3 ani, pana pe 13 aprilie 1902, cand, la Nisa, in Franta, Leon Serpollet, cu masina sa pe aburi Gardner-Serpollet Oeuf de Paques (Ou de Paste) a atins viteza de 120,80 km/h. In acelasi an, recordul a fost doborat de americanul William K. Vanderbilt, cu prima masina in cursa pentru record, impinsa de un motor cu combustie interna, Mors Z. Aceasta a atins pe 5 noiembrie viteza de 122,44 km/h. In aceeasi luna, dar cu alt sofer, masina Mors Z a crescut viteza maxima la 124,14 km/h.
134,32 km/h
Urmatorul an, in Belgia, Arthur Duray conduce masina sa Brillie cu 134,32 km/h, devenind astfel cel mai rapid om pe uscat, la 17 ianuarie 1903.
147,05 km/h
Un an mai tarziu, pe 12 ianuarie 1904, pe lacul inghetat St. Clair, in Statele Unite, celebrul Henry Ford dovedeste suprematia marcii americane si reuseste intr-un Ford 999 Racer sa atinga viteza de 147,05 km/h.
156,50 km/h
Tot in 1904, dar in Belgia, Pierre de Caters revine in cursa cu un Mercedes Simplex 90, care atinge la data de 25 mai, viteza de 156,50 km/h.
166,66 km/h
Anul 1904 a fost unul foarte competitiv, recordul acestui an obtinandu-l insa Louis Rigolly, cu masina Brillie Gordon Bennet Cup, atingand viteza de 166,66 km/h. Aceasta era prima viteza atinsa de peste 100 mph (160 km/h).
168,42 km/h
Vitezele cresc, asadar si nevoia de un spatiu mai intins de drum drept. In 1905, pe 24 ianuarie, in Statele Unite, la Daytona Beach, Arthur MacDonald conduce bolidul Napier 6 cu o viteza de 168,42 km/h.
205,44 km/h
Vazand ca plajele sunt o pista excelenta de testare a vitezei maxime, Fred Marriott face pasul urmator intr-o masina cu aburi Stanley Rocket Racer. Incredibil este faptul ca recordul sau de 205,44 km/h a fost pastrat pana in anul 2009, in clasa masinilor cu aburi. Totodata, aceasta viteza era prima viteza mai mare decat cea a trenurilor din acea vreme. Asta se intampla in 1906.
202,68 km/h
3 ani mai tarziu, in Anglia, pe 6 noiembrie 1909, francezul Victor Hemery conduce un Benz No 1 de 200 cp cu 202,68 km/h, avand parte de prima cronometrare electronica.
199,7 km/h
Incepand cu anul 1914, noile reguli ale Asociatiei Internationale a Cluburilor Auto Recunoscute (Association International des Automobile Clubs Reconnus (AIACR), au decis noi reglementari referitoare la o tura cronometrata dus-intors, calculandu-se viteza medie. Astfel, pe 24 iunie, noul record apartine lui L.G. Hornstead, tot cu un Mercedes de 200 cp, care, in Anglia, atinge o viteza medie de 199,7 km/h, devenind cel mai rapid om intr-o masina, dupa noile reguli.
230,64 km/h
Zece ani mai tarziu, pe 6 iulie 1924, in Franta, Rene Thomas reuseste o formidabila viteza de 230,64 km/h cu a sa masina Delage La Torpille.
235,22 km/h
In acelasi an, in Anglia, pe 25 septembrie, unul dintre principalii candidate la recordurile urmatoare, Malcolm Campbell atinge 235,22 km/h in a sa masina Blue Bird.
274,59 km/h
27 aprilie, 1926, in Anglia, J.G. Parry-Thomas conduce monstrul denumit Babs, o masina cu un motor Liberty de 26.9 litri, cu o viteza de 270,48 km/h, iar a doua zi reuseste 274,59 km/h.
327,97 km/h
Anul urmator, pe 29 martie 1927, la Daytona Beach, Statele Unite, englezul Henry Segrave, unul din rivalii lui Campbell, cu o masina impresionanta de 1000 cp denumita Sunbeam, reuseste prima viteza de top de peste 300 km/h, mai exact, 327,97 km/h.
333,05 km/h
Un an mai tarziu, pe 19 februarie 1928, tot la Daytona Beach, englezul Malcolm Campbell incearca sa bata recordul lui Segrave si reuseste cu masina Blue Bird III, atingand o viteza de 333,05 km/h.
334,02 km/h
Campbell este insa batut in acelasi an, pe 22 aprilie, de catre americanul Ray Keech, in masina White Triplex Spirit of Elkdom, o masina cu 3 motoare de avion Liberty, de cate 26,9 litri fiecare. Acesta atinge viteza de 334,02 km/h.
445,32 km/h
Recordul americanului Keech nu este doborat pana in 1935, cand, pe 7 martie, la Daytona Beach, englezul Campbell se intoarce cu masina Blue Bird imbunatatita si obtine o colosala viteza de 445,32 km/h.
484,620 km/h
Tot Campbell, in acelasi an, dar pe 3 septembrie, se muta la Bonneville Salt Flats in Statele Unite si reuseste tot cu Blue Bird viteza de 484,620 km/h, prima viteza mai mare de 300 mph (480 km/h).
502,11 km/h
Cand parea imposibil de depasit, chiar in pragul razboiului mondial, pe 19 noiembrie 1937, tot la Bonneville, englezul George Eyston reuseste prima viteza de top de peste 500 km/h, la volanul lui Thunderbolt - 502,11 km/h.
Vazand ca limitele unui motor care sa angreneze rotile pentru tractiune si atingerea unei viteze maxime a cam fost atins, urmatorii cautatori de recorduri au apelat la altfel de mijloace de propulsie pentru masinile lor.
657,722 km/h
Pe 5 septembrie, 1963, americanul Craig Breedlove reuseste sa atinga la bordul lui Spirit of America, un vehicul cu 3 roti, uimitoarea viteza de 657,722 km/h. Saltul enorm a vitezei de top a fost posibil datorita utilizarii unui motor cu reactie de avion.
668,027 km/h
Un an mai tarziu, pe 5 octombrie 1964, alt American, Tom Green in a sa masina Wingfoot Express, atinge 668,027 km/h.
699,028 km/h
Probabil cel mai competitiv an, 1964, a fost foarte disputat pentru recordul de viteza maxima la sol, la bordul unei masini. Pe 7 octombrie, Art Arfons reuseste cu Green Monster sa atinga 699,028 km/h.
846,861 km/h
Tot in luna octombrie a aceluiasi an, Craig Breedlove revine cu Spirit of America si obtine recordul absolut la viteza maxima, atingand 754,330 km/h, apoi, o colosala viteza de 846,861 km/h.
875,699 km/h
Recordul insa revine lui Art Arfons, care, cu Green Monster atinge 875,699 km/h in data de 27 octombrie 1964, fiind si primul record omolgat FIA.
966,961 km/h
Un an mai tarziu, in luna noiembrie a anului 1965, recordul jongleaza de la Breedlove la Arfons, care, pe rand, ating viteze maxime de 893,966 km/h, 921 km/h si in final, 966,961 km/h, viteza atinsa de Breedlove.
1014,52 km/
Recordul lui Breedlove se pastreaza timp de 5 ani, pana in 1970, cand, pe 23 octombrie, americanul Gary Gabelich atinge prima viteza de peste 1000 km/h, la volanul lui Blue Flame, o masina propulsata de rachete. Aceasta atinge 1014,52 km/h.
1018 km/h
13 ani mai tariziu, pe 4 octombrie 1983, in desertul Black Rocj din Statele Unite, englezul Richard Noble atinge 1018 km/h la bordul lui Thrust 2, obtinand astfel un record ce s-a pastrat o foarte lunga perioada de timp.
1149,055 km/h
Tot dupa o lunga perioada a fost trecut si pasul urmator, pe 25 septembrie 1997, cand pilotul Andy Green atinge viteza de 1149,055 km/h la bordul uimitoarei masinarii denumita Thrust SSC.
1227,986 km/h
O luna mai tarziu, ramas singurul candidat in cursa pentru top-speed la sol, Andy Green reuseste primul record supersonic, de 1227,986 km/h, cu aceeasi masina Thrust SSC.
Cautarea vitezei supreme se pare ca s-a terminat odata cu atingerea pragului sonic. In materie de viteza maxima, interesul s-a pierdut din cauza plafonarii in ceea ce priveste tehnologia care sa permita fabricarea unor roti rezistente la o viteza mai mare. In plus, pragul urmator demn de depasit, cel de 1500 km/h, este destul de departe si de greu de atins. Insa, cu timpul, perfectiunea se doreste a fi atinsa in domeniul acceleratiei auto, care, fie pe 400 m, fie de la 0 la 100 km/h, merita explorat si imbunatatit. Chiar si in Romania, au inceput sa fie modificate masini ce realizeaza timpi demni de invidiat. Insa despre acceleratia masinilor, vom elabora in articolele viitoare.
-
A2313202701 a2133202904 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
95521533 55578075 dcri301030 denso injector opel astra j k... 600 Lei
3z01011000 a2113200104 a2203200104 a2113200304 compresor... 700 Lei
-
0445110524 55246223 0986435280 bosch injector alfa romeo 1.6... 500 Lei
5801621241 826996-0002 826996-5002 5801674711 garrett... 5000 Lei
5801496001 5801454567 500060548 0986435662 injector iveco... 650 Lei
-
5801553219 504388756 0986437512 bosch pompa inalta presiune... 3000 Lei
0445020160 0445020292 0445020195 0986437512 bosch pompa inalta... 3000 Lei
0445010799 167006205r pompa inalta renault grand scenec iv... 1500 Lei
-
0445110248 0986435163 504088823 bosch injector fiat ducato /... 500 Lei
1ea820808e 1ea820808d 1ea820808b compresor ac audi cupra skoda... 1500 Lei
0445120237 0445120144 84347519r 5263310 bosch injector case... 750 Lei
-
0986437512 0445020195 0445020292 5801486599r bosch pompa... 3000 Lei
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
99485546 2995478 99445057 500363382 500324435 injector iveco... 750 Lei
-
Cutie viteze hyundai tucson 1.7 crdi tip d4fe 2014 , 2015 ,... 5500 Lei
Jante tabla la bucata dacia sandero 3 stepway 1.0 benzina... 363 Lei
0445115087 0445116042 9687454380 bosch injector citroen ford... 500 Lei
-
28308779 a6510703287 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
0445876882 0445110800 166007427r h8201636333 injector... 500 Lei
9820403480 jx6q-9f593-aa 0445110749 bosch injector citroen... 600 Lei
-
Dezmembrari vw golf 6 1.4tsi , 122 cp / 90 kw ,transmisie...
A2213201704 a2213200904 a2213201604 amk compresor airmatic... 1250 Lei
A2133004320 a2133200004 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
-
Modul axe cu came 9812647280 peugeot 3008 ii suv 1.5 bluehdi... 2500 Lei
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
5801674711 826996-5002s garrett turbosuflanta case ih / new... 5000 Lei
-
A2133202804 a2133202804 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
166000121r 8201453073 16600-00q2n 0445110652 bosch injector... 500 Lei
5801618038 0445120351 0986435678 bosch injector case ih /... 650 Lei
-
A1643201404 a1643200204 a1643200304 amk compresor airmatic... 1250 Lei
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
042200-0402 88370-76020 042200-0404 denso compresor ac lexus... 1500 Lei
-
H8201636333 0445110800 166007427r 0445876882 injector... 500 Lei
A2513200704 a2513201204 a2513200904 amk compresor airmatic... 1250 Lei
28602948 9674984080 28388960 28319895 delphi injector citroen... 500 Lei


