Masina diesel second-hand: sa-mi cumpar sau sa fug de ea?

Masina diesel second-hand: sa-mi cumpar sau sa fug de ea?
  • Pana in 2004, in tara noastra motoarele pe benzina erau la putere
  • Acum, 8 din 10 masini sunt diesel
  • In tarile civilizate diesel-ul este pe cale de disparitie
Distribuie pe Facebook

Nimeni nu stie cu exactitate motivele, insa masinile diesel second-hand ocupa un loc special in inima romanului. Putere si cuplu mare la turatii joase, consum mic, ce poti sa vrei mai mult. Insa este intr-adevar o idee buna sa cumperi o masina diesel second-hand?

Inainte sa raspundem la aceasta intrebare, hai sa vedem cum sta treaba cu motoarele diesel, atat de hulite in prezent, in tarile civilizate desigur.

Imediat dupa scandalul Dieselgate, autoritatile au descoperit ca foarte multi producatori auto au apelat la diferite practici ilegale si au pacalit ani la randul testele de emisii. In consecinta, standardele de emisii au fost inasprite iar motoarele pe benzina au inceput sa castige teren, pentru prima data in multi ani.

Asa se face ca tot mai multe state vestice se gandesc acum cum sa interzica masinile diesel vechi in marile orase. In plus, tot mai multi producatori si-au anuntat intentia de a renunta la dezvoltarea de motoare diesel. Cam asta este situatia, povestita desigur pe scurt.

In Romania, treaba sta altfel. Pana in 2004, in tara noastra erau mai multe masini pe benzina decat diesel, dupa care balanta s-a schimbat. Asa s-a ajuns ca in 2018, (probabil) 8 din 10 masini care circula pe drumurile patriei sa fie diesel.

Emisiile sunt cea mai mica problema a soferului roman, iar de mediul inconjurator nici ca-i pasa. Ca sa nu mai zic de toate atentionarile venite din directia tarilor civilizate. Cat timp are putere si cuplu la turatie mica si un consum redus de combustibil, el este cel mai fericit om de pe Pamant. Cam acestea sunt, pana la urma, principalele motive pentru care romanii continua sa cumpere masini diesel second-hand.

Insa este o decizie inteleapta? Normal ca nu. Dar samsarii continua sa aduca in Romania, mai ales acum ca taxa auto a disparut, toate diesel-urile alergate si chinuite de prin Vest, si le vand aici oamenilor dornici de consum mic. Dar asta este! Cat timp exista cerere, exista si oferta.

Una dintre problemele acestor masini diesel second-hand este ca, de cele mai multe ori, au foarte multi kilometri la bord. Da, or fi fost ele intretinute ca la carte inainte, cu revizii facute la timp, dar hai sa fim seriosi, majoritatea romanilor nu au bani pentru a le intretine in continuare asa.

Mai cateva plinuri de motorina proasta, mai un mers la consum, un trafic bara la bara si uite cum dupa vreo 1.000 de kilometri circulati in Romania apar si primele probleme. Ba se duce filtrul de particule (asta daca vorbim de masini diesel ceva mai noi), ba se infunda EGR-ul, ba turbina, ba injectoarele.

Si te trezesti ca dai mii de lei la service, cu mult inainte de concediul acela si de drumurile lungi pentru care ti-ai luat pana la urma o masina diesel.

Asadar, masina diesel second-hand veche = probleme mari pe termen lung.

Cea mai buna alegere in ziua de azi este o masina cu motor pe benzina. Asta pentru ca tehnologia acestora a avansat atat de mult incat diferentele de consum sau de putere aproape ca nu mai exista. Mai simplu spus, ai un motor mic (impozit si taxe mici) cu turbo, care ofera cuplu si putere de la turatii mici, exact ca un motor diesel.

Cu consumul iar, exista tot felul de sisteme ECO, care micsoreaza puterea, insa ofera un consum foarte mic in oras. Pe amandoua nu prea le poti avea, si putere mare si consum mic. Ca doar n-o functiona pe aer.

Distribuie pe Facebook
mai multe