Masinile autonome, momentan doar asistate. Ce probleme are automobilul viitorului

Masinile autonome, momentan doar asistate. Ce probleme are automobilul viitorului
Masinile autonome reprezinta cu siguranta viitorul industriei auto, insa tehnologia din spatele automobilului capabil sa se conduca de unul singur nu se afla chiar atat de aproape de infaptuire precum vor constructorii sa credem. Intr-o alta ordine de idei, momentan se poate vorbi numai de modele asistate, situatie care va mai dura o buna perioada de timp.
Distribuie pe Facebook

Saptamana trecuta a luat startul editiei din 2014 a Salonului Auto de la Los Angeles, o editie concentrata pe segmentul modelelor care se conduc singure, precum controversatul automobil de la Google. Cat de aproape este era in care te urci in masina si o lasi sa se descurce singura prin trafic... ei bine, este extrem dificil de spus.

Primele tehnologii promit

Compania Volvo a tinut sa mentioneze in cadrul show-ului auto din Los Angeles ca modelele nou lansate au capacitatea sa se conduca (aproape) singure chiar si acum, schimband autonom banda de mers si adaptand viteza la conditiile de drum.

"Primele prototipuri au fost lansate si functioneaza. Am selectat cateva strazi din Gothenburg pe care vor putea rula masinile autonome incepand cu anul 2017 si deja ne deplasam cu modele de acest tip", a declarat un reprezentant suedez pentru presa americana.

Pe drumurile publice din Peninsula Scandinava, inginerii supravegheaza atent cum functioneaza masinile autonome in timpul testelor. In calitate de producator de masini premium, Volvo are in vedere dezvoltarea unei tehnologii prin care automobilul sa se conduca singur atunci cand soferul parcurge un drum plictisitor.

La acelasi eveniment, compania Volkswagen si-a prezentat propriile dezvoltari in directia automatizarii masinilor, parteneriatul cu Nvidia accentuand destul de bine efortul depus de producatorul german in alinierea la tendintele viitorului.

Masini asistate, dar nu si autonome

Reprezentantii Audi sunt de parere ca, desi putem vorbi in prezent de masini asistate de tehnologia de ultima ora, exista inca elemente netestate care sa le faca intr-adevar autonome:

"Avem deja un sistem performant de schimbare a benzii de mers, sistem de control a vitezei adaptabil, toate acestea sunt deja instalate in masinile noi. Insa condusul pe pilot automat are nevoie de inca un pas urias inainte, mai exact de un senzor pe care noi l-am folosit deja, numit Lidar", se lauda Anupam Malhotra, manager Audi America.

Senzorul care se vrea a fi revolutionar, Lidar, masoara distanta folosind un laser pentru iluminare si analizare a reflectiei. "Odata ce modulul este adaugat, pui laolalta toate datele inregistrate de senzori si camere video, apoi le transformi intr-un proces decizional pe care masina il foloseste pentru a se conduce singura", a adaugat Malhotra. Audi testeaza in prezent condusul pe pilot automat in California.

Piedici si obstacole

In teorie, constructorii de masini au solutii pentru transformarea masinilor asistate in unele unele care se conduc complet singure. In practica, sunt multe piedici si obstacole pana la destinatie. Site-ul Technologyreview.com s-a uitat mai atent la capacitatile reale ale masinilor autonome lansate de Google si a gasit multe hibe, unele atat de banale, incat te bufneste rasul.

Modelele "robot" de la Google nu au fost testate la drum in conditii de vreme rea si este putin probabil ca vreun prototip conceput pana acum sa fie capabil sa se adapteze soselelor umede, zilelor ploioase, ninsorii sau poleiului. Masinile autonome nu "observa" gropile si nu le ocolesc, implicit, decat daca sunt semnalizate corespunzator.

O alta problema este imprevizibilul din trafic. Automobilele ce se conduc singure se bazeaza pe rute prestabilite, scanate anterior metru cu metru, de computere si oameni. Dar ce se intampla atunci cand traseul sufera modificari, accesul pe anumite strazi devine interzis, o zona este restrictionata pentru lucrari pe carosabil etc.? In cel mai fericit caz, masina 100% independenta se opreste din precautie. Daca nu, Dumnezeu cu mila!

Alt punct slab sesizat de technologyreview.com este capacitatea scazuta a masinilor automate de detectare a pietonilor, biciclistilor sau agentilor care pot sa apara brusc pe sosea, de nicaieri. Iar decongestionarea traficului nu este tocmai un ideal atins cu ajutorul masinilor robot: tot necesita un loc de parcare, ocupa loc pe sosea si risca sa ramana blocate atunci cand nu trebuie.

Distribuie pe Facebook
mai multe
Publicat în categoria: Alte stiri auto DATA PUBLICĂRII: 25 Noiembrie 2014