Mituri rutiere: autoritatile viseaza la 'Marea Unire' a autostrazilor

Mituri rutiere: autoritatile viseaza la 'Marea Unire' a autostrazilor
  • Romania depaseste doar Bulgaria si Slovacia la capitolul autostrazilor functionale
  • Ritmul de constructie al autostrazilor post-decembriste atinge o medie de 20 km/an
  • Autoritatile promit realizarea a 90% din reteaua de 2440 km de autostrada pana in 2018
Distribuie pe Facebook

Romania se confrunta, la aceasta ora, cu o inundatie de promisiuni oficiale menite sa dilate cei 639 de kilometri utilizabili de autostrazi la 2440 km, in mai putin de sase ani.

Intr-un top al tarilor din fostul bloc comunist din S-E Europei, Romania reuseste sa depaseasca doar Bulgaria si Slovacia la capitolul autostrazilor functionale, si aceasta datorita investitiilor facute in A1 Pitesti - Bucuresti si in segmentul Fetesti - Cernavoda, construite inainte de 1989.

Ritmul de constructie al autostrazilor post-decembriste atinge o medie de 20 km/an, iar recordul absolut in domeniul infrastructurii rutiere a fost atins in 2012, cu 140 de km de autostrada finalizati. Recordul a indestulat si alti sase ani "seci", in care niciun kilometru de asfalt nu a fost asternut pe soselele rapide ale tarii.

Izolati de Europa

Bucurestiul este singura capitala europeana din regiune care nu are o legatura rutiera de viteza catre restul centrelor europene. Practic, turul de forta dat spre vestul Europei se opreste brusc la marginea Pitestiului, dupa 118 km de autostrada.

Cu exceptia A2 Bucuresti-Cernavoda - 152 km in functiune, restul portiunilor trasate prin Romania si declarate functionale pot starni si mila locuitorilor unui stat din lumea a treia. A1 Lugoj-Timisoara are 9,5 km in exploatare, exact cat sa apesi o data acceleratia, iar alte segmente aruncate pe harta Romaniei abia bat spre 40 km. Anul acesta, CNADR ar trebui sa receptioneze 70 de kilometri de autostrada.

Vesti proaste pentru 2015

Situatia se anunta a nu fi tocmai roz nici in 2015. Strategia constructorilor si a responsabililor din Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri din Romania arata lipsa logicii in efectuarea tronsoanelor care ar trebui sa duca spre Europa.

Pe sectorul A1 Deva-Lugoj, programat pentru receptie in 2015, lucrarile la cei 10 km de autostrada stagneaza din lipsa drumurilor de acces pe aceasta portiune de culoar pan-european. Arad-Nadlac ramane in continuare cu portiuni paraginite de drum, dupa ce contractul incheiat pentru 16,7 km de autostrada a fost reziliat.

Aceeasi situatie este semnalata si pe A3 Gilau-Nadaselu. Unele lucrari programate pentru 2015 nici nu au trecut de licitatie (70 km Sebes - Turda) sau sunt inca in stadiul de planificare (53 km Campia Turzii - Tg Mures). Restul kilometrilor de autostrada sunt estimati a fi receptionati pentru 2017, 2018 si 2020.

Sova vrea "Marea Unire" din 2018

Lovit de un avant nationalist, ministrul Transporturilor, Dan Sova, nu s-a putut abtine in a promite realizarea a 90% din reteaua de 2440 km de autostrada pana in 2018, prilej perfect de a aniversa Marea Unire a Romaniei si, eventual, o unire a unor capete de autostrada.

Soselele de inaltime, in grija nimanui

Cu doua sosele de inaltime, respectiv Transfagarasan si Transalpina, prezentate in Marea Britanie drept bijuterii care iti incanta ochiul cu peisajul pe care il strabat, ar trebui sa ne simtim mandri. In realitate insa, Transfagarasanul, alta realizare a epocii comuniste, primeste ingrijiri pe stratul de asfalt odata la cativa ani, in timp ce Transalpina este oficial santier in lucru, soseaua care leaga zona centrala a tarii de defileul Jiului fiind realizata in proportie de 90%.

Vinovatii: ursul, liliacul si mortii din drum

In apararea sa si a angajatilor CNADR, ministrul Sova a venit cu scuze care lovesc sub centura direct fostii si actualii colegi de Guvern de la Mediu.

"Doamna directoare Renata Bendeac o sa va arate un studiu de caz despre ce inseamna sa realizezi un tronson de autostrada, cand te intalnesti cu cuibul de barza, cu pestera cu lilieci, cand trebuie sa treaca ursii, cand un ministru semneaza din greseala Natura 2000 peste un tronson de autostrada gata licitat si toate problemele. Poate le prezentati si cum ne-am intalnit cu un cimitir ilegal pe tronsonul de autostrada", a explicat Dan Sova in fata presei, la intalnirea din cadrul summitului "Infrastructura nationala si locala".

Cu toate acestea, oficialii cu greu pot invoca scuze pentru haosul guvernamental de la Palatul Victoria. Cert este ca in 25 de ani, Polonia ajuns la 1070 km de autostrazi, Ungaria la peste 1300 km, Cehia are 750 km de autostrada, iar Bulgaria si Slovacia ne sufla in ceafa cu 400, respectiv 450 km de autostrazi.

Distribuie pe Facebook
mai multe
Publicat în categoria: Alte stiri auto DATA PUBLICĂRII: 11 Aprilie 2014