Mos Craciun vine la pompa. Cu cat a scazut pretul carburantilor

Mos Craciun vine la pompa. Cu cat a scazut pretul carburantilor
  • Benzina si motorina s-au ieftinit toamna aceasta cu 15%
  • Preturile la pompa variaza intre 5.21 si 5.48 lei / litru
  • Un baril de petrol se vinde in medie cu putin sub 60 de dolari
Distribuie pe Facebook

Magia Craciunului se face simtita in sfarsit si pentru soferii romani. Pretul carburantilor la pompa a luat-o usor la vale, atingand un nivel nemaiintalnit din primavara anului 2011.

Cat va mai tine minunea nimeni nu poate prognoza, desi din ce in ce mai multe voci anunta ca este cazul sa fie stopat declinul pretului la barilul de petrol prin limitarea productiei.

Iata si cum sta situatia in benzinariile din Romania in prezent.

Inca o ieftinire peste noapte

OMV - Petrom a anuntat ca va recurge la o noua ieftinire a carburantului vandut in statiile proprii cu noua bani la litrul de benzina si sapte bani la litrul de motorina.

In statiile de referinta din tara, aceasta masura ar insemna adoptarea unor preturi cuprinse intre 5,21 si 5,29 lei pentru un litru de benzina si 5,48 pentru motorina.

Este poate cea mai buna veste primita de soferii din tara in cursul acestui an, dupa ce din aprilie guvernul a recurs la supraacizarea carburantilor, ducand pretul carburantilor la pompa aproape de 6,3 lei.

Reducere de trei ori mai mica

Spre deosebire de pretul petrolului brut, carburantii de la pompele din benzinariile romanesti au o "alunecare" mai lenta. Tarifele la pompa au scazut in toamna acestui an cu doar 15%, dupa ce pe pietele internationale cotatia barilului de petrol coborase deja dramatic sub nivelul de 80 de dolari / baril.

Ieftinirea carburantilor din tara a inceput timid si ar putea sa mai inregistreze cateva etape pana la mijlocul lunii ianuarie. In acest moment, un baril de petrol se vinde in medie cu putin sub 60 de dolari, cu 45% mai putin decat pretul maxim inregistrat in luna iunie a acestui an, de 115 dolari / baril.

Din punct de vedere al ieftinirii preturilor la pompa, Romania a devenit rentabila pentru posesorii de masini cu motor pe benzina, motorina fiind in continuare vanduta la un pret care ne situeaza in primele 14 state europene.

Taxele bat pretul real

In continuare, pretul carburantilor vandut in statii are in compozitie mai multe taxe si impozite decat hidrocarburi. In ultimele rapoarte facute publice de Eurostat la mijlocul acestei toamne, pretul benzinei din Romania continea 51% taxe si impozite, pe cand la motorina procentul ajunge la 57%.

Fata de restul Europei, Romania a ajuns dependenta de banii stransi din accizarea carburantilor, acestia reprezentand un procent important din bugetul anual al statului. Suntem, de altfel, si campioni la accizarea motorinei, locul 9 in randul celor 27 de state UE.

Poate ca situatia ar fi fost cu totul alta daca parcul auto al Romaniei nu ar fi fost constituit in proportie de 70% din masini cu motoare diesel, ceea ce usureaza munca guvernului in plasarea unui bir care sa loveasca marea majoritate a proprietarilor de automobile.

Statul roman, cersetor la pompa

TVA-ul si accizele introduse in pretul carburantilor aduc in bugetul anual al Romaniei peste 2,4 miliarde de euro. De multe ori, banii se dovedesc mai volatili decat kerosenul cand vine vorba de utilizarea lor in interes public.

Lucrul a fost dovedit si de introducerea supraaccizei de 0,41 bani in pretul carburantului incepand cu 1 aprilie 2014. Declarata initial o suprataxa pentru finantarea marilor proiecte de infrastructura rutiera, masura impusa de Guvernul Ponta s-a dovedit doar o colectare ilegala de fonduri electorale, banii fiind folositi pentru marirea pensiilor inainte de campania electorala prezidentiala.

Supraaciza aplicata carburantilor nu va disparea nici in cursul anului viitor, guvernul insistand sa promita ca este in stare sa si construiasca sosele moderne. Anul acesta au fost inaugurati 22 de kilometri de autostrada. La o saptamana si jumatate dupa taierea panglicii, pe respectivul tronson asfaltul prezenta deja primele crapaturi.

Influenta accizei pe carburanti in bugetul de stat este de 9% in Romania. Nu suntem singura tara dependenta de colectarea acestor state. In Slovenia si Bulgaria, de exemplu, taxele pe carburanti reprezinta 10, respectiv 12 procente din bugetele nationale. Insa, in mod ciudat, carburantii sunt mai ieftini pe teritoriul acestora.

In Danemarca, Franta si Germania, accizele aplicate pe consumul de carburanti influenteaza doar cu 3% bugetul fiecarui stat; ba francezii chiar au subventionat pana acum consumul de motorina. In Norvegia, sumele rezultate din accizarea carburantilor sunt redirectionate catre subventionarea invatamantului superior de stat sau in infrastructura.

Distribuie pe Facebook
mai multe