Parcarea masinii pe trotuar, la limita legalitatii

Parcarea masinii pe trotuar, la limita legalitatii
  • Parcarea masinii pe trotuar, la limita legalitatii
  • Legea este interpretata gresit de Politia Rutiera
  • Locurile de parcare, o problema in marile orase din Romania
Distribuie pe Facebook

In orasele romanesti din oricare parte a tarii si indiferent de dimensiunea lor, trotuarul este tratat mai degraba ca un loc de parcare decat ca un spatiu destinat exclusiv pietonilor. Ce nu stiu insa soferii si nici politistii este faptul ca, potrivit interpretarii magistratilor, parcarea pe trotuar este, de fapt, ilegala.

Legea este interpretata gresit de Politia Rutiera

Multi soferi considera ca parcarea pe trotuar este legala atata vreme cat lasa un metru liber pentru pietoni. De altfel, aceasta regula urmata de soferi este impartasita si de agentii de la Politia Rutiera. Putine sunt cazurile in care conducatorii au fost amendati dupa ce au parcat pe trotuar, astfel ca nimeni nu-si pune problema legalitatii in acest caz.

In Codul Rutier se mentioneaza ca "este interzisa ocuparea trotuarelor cu vehicule imobilizate, iar cand aceasta este permisa, conform indicatoarelor sau marcajelor, latimea minima a trotuarului lasat la dispozitia pietonilor trebuie sa fie de cel putin un metru". Daca lucrurile sunt destul de clare in Cod, in Regulamentul de Aplicare vedem ca "este interzisa oprirea voluntara a vehiculelor pe trotuar, daca nu se asigura spatiu de cel putin 1 m pentru circulatia pietonilor".

In acelasi act normativ se mai mentioneaza si ca "administratorul drumului public poate permite oprirea sau stationarea, partial ori total, a unui vehicul pe trotuar, cu respectarea marcajului, iar in lipsa acestuia, numai daca ramane liber cel putin un culoar de minimum 1 metru latime inspre marginea opusa partii carosabile, destinat circulatiei pietonilor.”

Este limpede ca exista o sincopa intre norma inscrisa in Codul Rutier si cea din Regulamentul de Aplicare. Ea a fost insa rezolvata in 2012 prin decizia nr. 248/2012 data de Tribunalul Cluj. Judecatorii spun ca in acest caz parcarea pe trotuar este permisa doar daca exista indicatoare sau marcaje care sa mentioneze acest lucru. In cazul in care exista aceste marcaje, soferii sunt obligati sa lase la dispoztia pietonilor cel putin un metru din trotuar.

Decizia definitiva si irevocabila a Tribunalului Cluj este ca "se aplica regula generala de interdictie de parcare a autovehiculelor pe trotuare (...) si care nu se impune a fi dublata prin amplasarea unui indicator în acest sens". Asadar, judecatorii considera ca stationarea pe trotuar este ilegala. Politistii insa sunt de alta parere si considera ca daca exista loc suficient pentru pietoni, soferii pot parca nestingheriti.

Locurile de parcare, o problema in marile orase din Romania

Trotuarele din orasele romanesti sunt pline de masini nu doar din cauza ignorantei soferilor, care nu stiu legea, ci si din cauza ca nu sunt suficiente locuri de parcare pentru cate masini circula. Problema este una si mai apasatoare in orasele mari.

In Bucuresti, spre exemplu, lipsa locurilor de parcare le da mari batai de cap soferilor. In capitala circula in prezent peste un milion si jumatate de masini. Este aproape imposibil ca un sofer sa nu parcheze pe trotuar sau neregulamentar daca ne gandim ca numarul locurilor de parcare este de doar 300.000.

Totusi, exista si parcari amenajate cu o capacitate destul de generoasa, care insa raman goale din cauza tarifelor considerate prea mari de soferi. Un exemplu in acest sens este parcarea subterana de la Universitate din Bucuresti, care este mai mult goala, in timp ce pe trotuarele din jur sunt parcate mereu masini.

Chiar daca sunt parcate neregulamentar, autoturismele nu mai pot fi ridicate de autoritati incepand cu luna iulie a acestui an. Inalta Curte de Casatie si Justitie a decis atunci ca procedurile de ridicare a masinilor erau emise ilegal, prin hotarari luate de autoritati locale, care suprareglementau legile superioare.

Saptamana aceasta, o noua decizie a Primariei Generale a Capitalei ii vizeaza pe cei care parcheaza neregulamentar. In Bucuresti, aceste autovehicule vor fi ridicate pentru indepartarea zapezii, apoi vor fi puse in acelasi loc, fara ca soferul sa plateasca pentru recuperarea masinii si fara ca acesta sa trebuiasca sa se deplaseze in alt loc pentru a o recupera.

Distribuie pe Facebook
mai multe
Publicat în categoria: Alte stiri auto DATA PUBLICĂRII: 20 Noiembrie 2015