Pe tocuri la volan: Mersul in coloana, durere de colon
- Masini sau cosciuge pe patru roti?
- A merge in coloana sau a nu merge in coloana
- Coloana sau colonie?
Cand eram mica si ma uitam la filmele alea proaste americane, cu familii fericite care plecau in card in excursie si cantau in masina, mi se parea ca ai mei sunt antisociali si singuratici. Ba chiar sufeream ca ne petreceam fiecare excursie in trei, cu Joan Baez si Chris Rea in boxele Daciei Sport pe care o conducea tata pe vremea aia. N-am stiut sa apreciez, fi-mi-ar capul!
Ramasa cu nostalgia acelorasi filme proaste, la op'spe ani, cand eu si inca o jumatate dintre colegii mei ne-am luat permisul de conducere, ne-am hotarat sa facem un mini-trip pe undeva prin apropiere. Bugetul era limitat, experienta noastra de condus la fel, asa ca am decis unanim ca destinatia trebuie sa fie relativ apropiata de Motru. S-a votat, in cor, Herculane si-am inceput pregatirile.
Masini sau cosciuge pe patru roti?
Nu ca ma plang, dar pentru niste pustani incepatori, parintii nu ne-au dat pe mana cele mai sigure masini. Daca e sa ma leg tot de nostalgii si clisee de cand eram mica, eu as fi preferat un Volvo, dar oricum aveam cea mai sigura masina dintre toate, chiar daca avea si ea tot op'spe ani.
Celelalte super-masini din coloana erau un Logan (nou, ce-i drept), un Seat Ibiza din 2004 si o Toyota Yaris cu peste 100.000 km la bord. Soferi: eu, vara-mea si inca doi colegi. Pasageri: cat cuprinde, ca-n fiecare masina eram cate cinci, la limita cat sa nu luam amenda!
Amu' nu zic neaparat ca mijloacele noastre de deplasare ar fi fost ultimele rable - si chiar si atunci eram, cu totii, recunoscatori pentru ele; dar in eventualitatea impactului cu un stalp sau cu un cap de pod, a mea era singura din care mai aveai o sansa sa scapi (si da, ma refer strict la caroserie). Iar cum drumul avea sa fie unul initiatic pentru toata lumea, sansele ca acest impact sa aiba loc erau destul de mari.
A merge in coloana sau a nu merge in coloana
Eu nu stiam drumul, recunosc. Eu niciodata nu stiu drumul. Am o problema cu orientarea - care poate fi trecuta ca handicap si pe o sosea dreapta, si imi stiu limitele, asa ca am ramas ultima din coloana, in spatele Yaris-ului.
Seat-ul ne era ghid, iar Logan-ul il urma aproape cu teribilism, in ciuda motorului de 1,4. Primele doua masini aveau soferi, carevasazica, noi fiind codasele clasei. Si se reped astia si-o ard smechereste si se baga-n depasiri cand unul, cand altul. Vara-mea top dupa ei, eu ceva mai prudenta.
N-a cantat nimeni in masini. Nu ne-am sincronizat ca-ntr-o scena din Mary Poppins. Nu eram nici unul dintre noi veseli si relaxati, ci mai degraba crispati si nerabdatori sa se termine aventura. Dar cum sa se termine aventura, daca se gasea cate unul din fiecare vehicul sa-si usureze vezica la fiecare 10 minute?!
Cand nu opream sa facem asta, opream sa bem apa. Cand nu opream sa bem apa, opream ca i se facea vreunui pasager rau. In rarele momente cand nu se intampla nici unul dintre aceste lucruri, incercam sa inaintam si calcam pedalele de parc-ar fi trebuit s-ajungem la vreun examen (ca tot era anul cu bacu'). Sa fi durat vreo doua ore si ceva drumul, timp in care mie mi s-au spulberat toate miturile despre excursiile misto din filmele americane.
Coloana sau colonie?
Pentru cateva clipe, m-am simtit ca-n "Fructele Maniei" a lui Steinbeck. Pentru o alta clipa, am ecranizat in gand "Autostrada din Sud" a lui Cortazar, cu noi in rolurile principale. Singurele lucruri cu care nu mi-a dat prin cap sa ne compar erau filmele americane cu familii fericite. Cert e ca eram patru masini si ca intram cu totii in panica de cate ori se mai baga cate-o alta intre noi, de parc-am fi fost siamezi si alta nu.
Copilotii - si imaginati-va ca erau cate patru in fiecare masina! - dadeau din gura ca mergem prea repede sau prea incet si ne induceau in eroare cu afirmatii de genul "Eu parca stiam alt drum".
La muzica nu ne-ntelegeam neam, ca eu intrasem in perioada Bob Dylan si Mark Knopfler, iar ei voiau Andra si Alex Velea sau ce naiba defila pe la radiourile noastre in 2008. De opriri destinate mictiunii parca am mai zis, da' repet, ca au fost multe. De zgomote de spaima nejustificate nu mai zic, care ne-au bagat si pe noi, soferii, in sperieti, nici nu mai zic.
Voi ati avut astfel de aventuri? Cum vi se pare mersul cu masina in coloana?
Sinziana Patru
- Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Bmw 520 diesel 2009 8200 €
- Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Renault fluence 1.6benzina euro 5 a/c electrice km reali 2011 4700 € Planetara dreapta fata nissan qashqai j10 1.5 dci fab. 2006 -... 500 Lei
- Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Renault megane 16v 2006 2000 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 €
- Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 €
- Dacia lodgy 7 locuri 1,5 dci 2014 4500 € Bmw 520 2.0d f10 clima navi piele pilot senz park 2011 9700 € Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 €
- Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Bmw 118 n47 2008 4500 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 €
- Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Opel meriva 1.3 cdti eco flex 2012 4000 €
- Vw touran diesel 2011 5790 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei
- Dacia duster 1500 2017 400 Lei Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 € Skoda roomster diesel 2013 4350 €
- Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Alfa-romeo 159 1.9 jtdm 2007 2750 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 €
- Audi a3 2.0, euro5 2010 5100 € Nissan qashqai+2 +2 full bi-xenon piele camera an fab. 2012 37500 Lei Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12800 €
- Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei Opel corsa 1.2i 2003 599 € Skoda octavia 1.6d 2014 6700 €