Proiectul autostrazii Sibiu - Orastie a ajuns pe masa procurorilor DNA

Proiectul autostrazii Sibiu - Orastie a ajuns pe masa procurorilor DNA
  • Un tronson a fost inchis la mai putin de un an de la inaugurare
  • Demolata si reconstruita de la 0
  • Cat a costat autostrada Sibiu - Orastie
Distribuie pe Facebook

Procurorii anti-coruptie ancheteaza proiectul autostrazii Sibiu - Orastie, dupa ce la controlul dispus de Ministrul Transporturilor s-au constatat mai multe nereguli. Ministerul are suspiciuni de natura penala in privinta proiectarii si construirii sectorului Cunta - Saliste.

Compania de Autostrazi si Drumuri Nationale a facut la inceptuul saptamanii o plangere penala, la parchetul de pe langa tribunalul Sibiu, impotriva constructorului autostrazii, insa dupa raportul Corpului de Control, a intrat pe fir si DNA.

Unele dintre aspectele vizate de procurorii anti-coruptie sunt atribuirea si derularea contractului. Ancheta ii vizeaza si pe cei de la Drumuri, in raport fiind mentionat faptul ca CNADNR nu a luat nicio masura pentru a se asigura ca firma constructoare isi indeplineste obligatiile.

Un tronson a fost inchis la mai putin de un an de la inaugurare

Lucrarile la autostrada Sibiu - Orastie au inceput in anul 2012, iar in 2014 prim-ministrul de atunci si candidat la functie de sef al statului, a inaugurat soseaua de mare viteza cu o zi inainte de turul doi al alegerilor prezidentiale.

Cu doar cateva zile dupa taierea panglicii s-au observat si primele nereguli - fisuri in asfalt. Constructorul a explicat la vremea respectiva ca este doar o problema estica si a "carpit" drumul.

Cele mai mari probleme au fost la portiunea dintre Cunta si Salistea, cu o lungime de 22 de kilometri si care cuprinde si viaductul Aciliu.

Acest viaduct este cel mai lung din tara noastra, masoara un kilometru si a fost construit la o intaltime de circa 80 de metri.

Inca din a doua saptamana s-au constat probleme si la viaduct, cel supranumit "mandria infrastructurii romanesti", cand in pilonii de sustinere au aparut fisuri.

Dupa fiecare reparatie se iveau la scurt timp alte cratere, asa ca in luna septembrie a anului acesta CNADNR a hotarat inchiderea tronsonului pentru interventii mai serioase.

Din cauza multiplelor probleme aparute, CNADNR a apelat si la o firma de expertiza care urma sa analizeze proiectul si soseaua.

Expertii au constatat ca la fundatie s-au folosit alte materiale fata de cele stabilite in proiect, materiale neconforme cu tipul de sol din zona respectiva si ca unele dintre ele lipsesc cu desavarsire.

Demolata si reconstruita de la 0

Directia de Calitate din cadrul CNADR a facut si ea analiza drumului, a constatat si ea aceleasi nereguli legate de materialele folosite, precum si faptul ca la 8 metri sub stratul de carosabil s-au gasit infiltratii de apa.

Recomandarea principala a fost demolarea unei portiuni cu probleme care masoara 200 de metri si reconstruirea ei de la 0. Termenul

pentru finalizarea lucrarilor este luna decembrie, iar costurile ar trebui suportate de constructor deoarece soseaua nu a fost receptionata.

Ministrul Transporturilor, Iulian Matache, a cerut atunci Corpului de Control sa analizeze situatia, iar neregulile identificate au adus proiectul la DNA.

"Avand in vedere toate aspectele constatate de Corpul de Control, precum si prevederile Legii nr. 10/1995 privind calitatea in construcții, au aparut suspiciuni de natura penala si au fost sesizate organele abilitate ale statului cu privire la nerespectarea de catre proiectant, constructor, diriginte de santier (inginer FIDIC) a prevederilor legislatiei in vigoare, precum si cu privire la modul in care a actionat conducerea CNADNR in derularea contractelor", arata Ministerul Transporturilor, intr-un comunicat de presa.

Cat a costat autostrada Sibiu - Orastie

Contractul pentru constructia acestei autostrazi a fost atribuit prin licitatie publica firmei italiene Salini Impregilo, care mai construieste in tara noastra inca doua loturi din Lugoj - Deva si din Sebes - Turda.

Lungimea autostrazii Sibiu - Orastie este de 82 de kilometri, iar pretul pentru constructia ei a fost de 605 milioane de euro fara TVA.

Cei 22 de kilometri cu probleme au costat 180 de milioane de euro, iar viaductul de la Aciliu a avut un cost de 44 de milioane de euro. CNADNR a platit deja italienilor 94% din pretul autostrazii.

Distribuie pe Facebook
mai multe
Publicat în categoria: Alte stiri auto DATA PUBLICĂRII: 12 Noiembrie 2015