Rablele au umplut soselele. Varsta medie a parcului auto trece de 13 ani

Rablele au umplut soselele. Varsta medie a parcului auto trece de 13 ani
  • Varsta media a masinilor de la noi a ajuns la 13,3 ani
  • Intr-un judet nu s-a vandut anul trecut nicio masina noua
  • Rabla si Prima Masina nu reprezinta o solutie viabila pentru cei care isi schimba masina
Distribuie pe Facebook

Masinile care circula pe drumurile de la noi din tara sunt din ce in ce mai vechi si mai poluante. Programele guvernamentale menite sa innoiasca parcul auto nu ofera avantaje prea mari, asa ca tot mai multi romani prefera masinile second hand importate in detrimentul celor noi. Nu doar ca autoturismele sunt tot mai vechi, dar se intalnesc si cazuri extreme: intr-un judet nu s-a cumparat anul trecut nici macar o masina noua.

Varsta media a masinilor de la noi a ajuns la 13,3 ani

Nu trebuie neaparat sa ne uitam la cifre si statistici ca sa realizam ca romanii prefera masini importate si vechi in locul celor noi. Automobilele aduse din tarile vestice, care acolo sunt considerate "cazane", au inca mare succes in Romania, unde soferii pun pe primul loc pretul atunci cand este vorba despre achizitii auto.

In 2007, unul dintre cei mai buni ani pentru industria constructoare de masini, varsta medie a parcului auto romanesc ajunsese la 11,2 ani. Criza economica a lovit din plin insa sectorul auto, asa ca in 2015 am ajuns la o varsta medie de 13,3 ani.

Piata auto a crescut anul trecut cu 20 de procente (autoturismele si vehicule comerciale). Datele oficiale arata ca anul trecut s-au vandut 120.591 de unitati noi. Persoanele juridice au fost cele care au facut cele mai multe achizitii anul trecut, circa trei sferturi dintre vanzarile de masini noi fiind realizate de firme.

Chiar si cu aceasta crestere, autoturismele vechi si poluante continua sa domine in trafic. Pentru masinile noi, 2015 a fost cel mai bun an din 2011 pana acum, in timp ce la cele rulate si importate s-a inregistrat cel mai bun an din ultimii sapte.

In 2015 s-au importat cu 14% mai multe autoturisme rulate decat in anul anterior, ajungandu-se la peste 250.000 unitati second-hand. Doua treimi dintre acestea sunt mai vechi de opt ani si o treime mai veche de 12 ani. Cele mai multe masini rulate si aduse in tara noastra apartin marcilor Volkswagen, Opel si Ford.

Intr-un judet nu s-a vandut anul trecut nicio masina noua

Cele mai vechi autoturisme din tara noastra circula in judetele din vestul tarii, probabil si datorita apropierii de granita cu Ungaria. In aceasta zona, varsta medie a masinilor trece in majoritatea judetelor de 14 ani.

In Mehedinti gasim cele mai vechi autoturisme, cu o varsta medie de 15,1 ani. In acest judet s-au vandut anul trecut mai putin de 20 de masini noi.

Salaj detine insa recordul - nicio masina noua cumparata in decurs de un an. Pe langa acestea doua, judetele cu cele mai vechi masini sunt Suceava, Caras-Severin si Bistrita-Nasaud.

La polul opus, cu masini mai noi, ii regasim pe locuitorii judetului Ilfov si pe cei din Capitala. In Bucuresti, varsta medie este de 10,4 ani, iar in Ilfov este cea mai mica, de 9,2 ani.

Rabla si Prima Masina nu reprezinta o solutie viabila pentru cei care isi schimba masina

Desi exista doua programe guvernamentale menite sa ajute romanii sa-si achizitioneze masini noi, mai putin poluante, acestea inca nu pot sa contracareze tendinta soferilor de a achizitiona automobile second hand.

Daca Rabla a functionat intr-o oarecare masura, "Prima Masina" s-a dovedit a fi un adevarat esec din cauza ca exista o multime de alte credite mai avantajoase si din cauza ca multi dintre tineri nu se incadrau in totalitatea cerintelor specifice acestor credite. Doar 200 de persoane si-au cumparat anul trecut un automobil nou folosind acest program.

Prin Rabla s-au achizitionat anul trecut 25.000 de masini noi, o cifra infima pe langa cele 250.000 vechi si importate. Topul automobilelor cumparate prin Rabla este dominat de marca autohtona Dacia; locul doi este ocupat de Renault, iar locul trei de Skoda.

Un proiect de hotarare a Guvernului propune ca avansul de 5% de la "Prima Masina" sa poata fi achitat cu prima de casare de la Rabla. Combinatia dintre aceste doua programe ar trebui sa faca mai usoara achizitia de masini noi, insa raportul de acum, de o masina noua la trei vechi, este destul de greu de schimbat, mai ales daca statul nu vine cu programe mai atractive.

Distribuie pe Facebook
mai multe
Publicat în categoria: Alte stiri auto DATA PUBLICĂRII: 2 Februarie 2016