Rablele au umplut soselele. Varsta medie a parcului auto trece de 13 ani
- Varsta media a masinilor de la noi a ajuns la 13,3 ani
- Intr-un judet nu s-a vandut anul trecut nicio masina noua
- Rabla si Prima Masina nu reprezinta o solutie viabila pentru cei care isi schimba masina
Masinile care circula pe drumurile de la noi din tara sunt din ce in ce mai vechi si mai poluante. Programele guvernamentale menite sa innoiasca parcul auto nu ofera avantaje prea mari, asa ca tot mai multi romani prefera masinile second hand importate in detrimentul celor noi. Nu doar ca autoturismele sunt tot mai vechi, dar se intalnesc si cazuri extreme: intr-un judet nu s-a cumparat anul trecut nici macar o masina noua.
Varsta media a masinilor de la noi a ajuns la 13,3 ani
Nu trebuie neaparat sa ne uitam la cifre si statistici ca sa realizam ca romanii prefera masini importate si vechi in locul celor noi. Automobilele aduse din tarile vestice, care acolo sunt considerate "cazane", au inca mare succes in Romania, unde soferii pun pe primul loc pretul atunci cand este vorba despre achizitii auto.
In 2007, unul dintre cei mai buni ani pentru industria constructoare de masini, varsta medie a parcului auto romanesc ajunsese la 11,2 ani. Criza economica a lovit din plin insa sectorul auto, asa ca in 2015 am ajuns la o varsta medie de 13,3 ani.
Piata auto a crescut anul trecut cu 20 de procente (autoturismele si vehicule comerciale). Datele oficiale arata ca anul trecut s-au vandut 120.591 de unitati noi. Persoanele juridice au fost cele care au facut cele mai multe achizitii anul trecut, circa trei sferturi dintre vanzarile de masini noi fiind realizate de firme.
Chiar si cu aceasta crestere, autoturismele vechi si poluante continua sa domine in trafic. Pentru masinile noi, 2015 a fost cel mai bun an din 2011 pana acum, in timp ce la cele rulate si importate s-a inregistrat cel mai bun an din ultimii sapte.
In 2015 s-au importat cu 14% mai multe autoturisme rulate decat in anul anterior, ajungandu-se la peste 250.000 unitati second-hand. Doua treimi dintre acestea sunt mai vechi de opt ani si o treime mai veche de 12 ani. Cele mai multe masini rulate si aduse in tara noastra apartin marcilor Volkswagen, Opel si Ford.
Intr-un judet nu s-a vandut anul trecut nicio masina noua
Cele mai vechi autoturisme din tara noastra circula in judetele din vestul tarii, probabil si datorita apropierii de granita cu Ungaria. In aceasta zona, varsta medie a masinilor trece in majoritatea judetelor de 14 ani.
In Mehedinti gasim cele mai vechi autoturisme, cu o varsta medie de 15,1 ani. In acest judet s-au vandut anul trecut mai putin de 20 de masini noi.
Salaj detine insa recordul - nicio masina noua cumparata in decurs de un an. Pe langa acestea doua, judetele cu cele mai vechi masini sunt Suceava, Caras-Severin si Bistrita-Nasaud.
La polul opus, cu masini mai noi, ii regasim pe locuitorii judetului Ilfov si pe cei din Capitala. In Bucuresti, varsta medie este de 10,4 ani, iar in Ilfov este cea mai mica, de 9,2 ani.
Rabla si Prima Masina nu reprezinta o solutie viabila pentru cei care isi schimba masina
Desi exista doua programe guvernamentale menite sa ajute romanii sa-si achizitioneze masini noi, mai putin poluante, acestea inca nu pot sa contracareze tendinta soferilor de a achizitiona automobile second hand.
Daca Rabla a functionat intr-o oarecare masura, "Prima Masina" s-a dovedit a fi un adevarat esec din cauza ca exista o multime de alte credite mai avantajoase si din cauza ca multi dintre tineri nu se incadrau in totalitatea cerintelor specifice acestor credite. Doar 200 de persoane si-au cumparat anul trecut un automobil nou folosind acest program.
Prin Rabla s-au achizitionat anul trecut 25.000 de masini noi, o cifra infima pe langa cele 250.000 vechi si importate. Topul automobilelor cumparate prin Rabla este dominat de marca autohtona Dacia; locul doi este ocupat de Renault, iar locul trei de Skoda.
Un proiect de hotarare a Guvernului propune ca avansul de 5% de la "Prima Masina" sa poata fi achitat cu prima de casare de la Rabla. Combinatia dintre aceste doua programe ar trebui sa faca mai usoara achizitia de masini noi, insa raportul de acum, de o masina noua la trei vechi, este destul de greu de schimbat, mai ales daca statul nu vine cu programe mai atractive.
- Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Renault fluence 1.6benzina euro 5 a/c electrice km reali 2011 4700 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 €
- Skoda octavia 2 vrs extra dotari laurin&klement 1.6 mpi gpl... 7500 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 €
- Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei
- Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 €
- Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Skoda roomster diesel 2013 4350 € Opel meriva 1.3 cdti eco flex 2012 4000 €
- Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Audi a3 2.0, euro5 2010 5100 € Nissan qashqai+2 +2 full bi-xenon piele camera an fab. 2012 37500 Lei
- Alfa-romeo 159 1.9 jtdm 2007 2750 € Bmw 118 n47 2008 4500 € Dacia lodgy 7 locuri 1,5 dci 2014 4500 €
- Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei
- Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Nissan leaf tekna special 2019 21150 € Skoda octavia 1.6d 2014 6700 €
- Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Mercedes citan 2016,clima 2016 7500 € Kia carens euro 5b 2015 8350 €
- Bmw 520 diesel 2009 8200 € Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 €
- Vw touran diesel 2011 5790 € Renault megane 16v 2006 2000 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12800 €