Revenim la comunism: masina personala devine un lux in Romania

Revenim la comunism: masina personala devine un lux in Romania
Zicala anilor '80 "Ti-ai luat masina, ti-ai luat amanta", cand piesele de schimb erau o raritate, benzina se acorda cu restrictii, iar condusul autoturismului in unele duminici se facea in functie de terminatia numarului de inmatriculare, par sau impar, revine in actualitate.
Distribuie pe Facebook

Numai ca de aceasta data, masina aflata in proprietate nu iti mananca timpul cu reparatii si carpeli, asa cum se intampla in urma cu trei decenii, ci iti consuma hulpav doar banii. Cu complicitatea sireata a guvernantilor, automobilul nostru cel de toate zilele se transforma treptat intr-un lux, pe care doar anumite caste si-l pot permite. Restul va trebui sa adoptam mentalitatea newyorkezilor si sa pretindem ca nu avem nevoie de el.

Costuri exagerate

Ritmul scumpirilor la carburant a dus aproape la dublarea pretului la pompa in ultimii cinci ani. Din aprilie, fiecare litru de carburant introdus in rezervorul unui automobil baga in visteria statului 0,41 lei acciza nedeterminata de vreun proiect de executie bugetara clar stabilit.

La o medie de doua plinuri lunare facute unui amarat de Logan, donezi bugetului de stat 41 lei, fara sa stii daca acestia vor intra vreodata in amenajarea unui drum din tara. Cu o asa oferta si cu zvonul ca pretul carburantilor va inregistra noi scumpiri, vremurile "Epocii de Aur" ar putea scoate la iveala nostalgici pe banda rulanta.

Sova nu are bani de intretinere

Desi te-ai fi asteptat ca anul electoral 2014 sa franeze elanul guvernantilor de a aplica noi biruri, datele actualizate pe site-ul Ministerului Transporturilor, condus de Dan Sova, arata ca soferilor li se mai pregateste o lovitura sub centura.

Luata in calcul inca din septembrie 2013, cresterea tarifului rovinietei cu 66% se anunta a fi curand pusa in practica de guvernanti, la o data preconizata undeva la jumatatea acestui an. Scuza facuta publica in actul oficial suna cam asa:

"Cresterea pretului vinietei ar ajuta la justificarea cresterilor cheltuielilor pentru intretinere". Criptici in exprimare, reprezentantii MT nu spun pentru intretinerea a ce sau cui. Pentru soferi este si mai greu de inteles, in conditiile in care in primele patru luni, oamenii lui Sova nu au reusit nici macar sa termine procedurile de scoatere la licitatie a unor tronsoane de autostrada.

La nivel de kilometri de autostrada inceputi/construiti in acest an, bifam inca un 0 ingrijorator. Pretul vinietei in acest moment este de 124,33 lei/an, o crestere a tarifului cu 66% ducand valoarea acesteia la 200 lei.

Cazuri aberante in tara

Nu doar guvernantii par sa isi faca mana pe buzunarul proprietarilor de autoturisme din tara. In unele orase, administratiile locale mulg la sange proprietarii de automobile, sub scuza emiterii unor ecusoane de parcare rezidentiala.

In Ramnicu Valcea, de exemplu, pentru a-ti aduce masina in parcarea de la scara blocului, trebuie sa achiti un bir de 23 de lei anual. In marinimia lor, edilii te vor lasa apoi sa iti parchezi in voie autoturismul in zona respectiva, desi locuinta si imobilul fusesera concepute din proiect cu locuri de parcare.

"La cum vad eu treaba, este dubla impozitare la posesorii de masini. Tariful acesta de parcare rezidentiala reprezinta 30% din valoarea impozitului anual pentru un autoturism cu capacitate de 1400 cmc. Nu vad cum justifica ei aceasta taxa ca fiind fond destinat amenajarii parcarilor de resedinta. Acestea sunt amenajate din taxele si impozitele locale colectate de la toti locuitorii", se arata derutat Costel Vladutu, 40 ani, proprietar de autoturism din Ramnicu Valcea.

Si aberatia merge mai departe

Micutul targ prafuit al Valcii pare sa adaposteasca numai edili cu radacini caracalene. Altfel nu se poate explica avalansa de taxe aplicate pe cap de posesor de masina. Astfel, daca iti vizitezi pentru cateva zile prietenii din Ramnicu Valcea, este bine sa iti pregatesti banii si nervii pentru a-ti putea parca masina aproape de apartamentul gazdelor tale.

Tariful zilnic este de 5 lei achitati la casiera centrului de taxe si impozite locale. Nici rudele localnicilor care vin in vizita cu masina nu au scapat ochiului vigilent al colectorilor de bani: 20 de lei anual pentru ecusonul de parcare a unei rude de gradul I posesoare de autoturism care te viziteaza des si ... 8 lei pentru rudele de gradul II care trec in vizita folosind autoturismul.

Da, se intampla in Romania postdecembrista, tot mai aproape transformarea masinilor personale in posesii de lux! Mai ai chef sa detii un autoturism?

Distribuie pe Facebook
mai multe