Reviste vs. site-uri auto - care este cel mai eficient mijloc de comunicare pentru pasionati?
Acum cativa ani, revistele auto faceau bani frumosi din publicitate. Si asta pentru ca erau eficiente. Majoritatea clientilor trecuti de prima tinerete nu prea aveau tragere de inima sa utilizeze ceva asa de nou precum internetul, dar vroiau sa-si cumpere o masina noua. Nu ajungea sa intrebi 2-3 prieteni ce parere au, si cand ajungeau la chiosc sa-si cumpere un cotidian, luau si o revista AUTO, una din multitudinea pusa la vanzare in vitrina. Acum insa lucrurile s-au schimbat si balanta s-a intors: in Romania, mai exista numai cateva reviste cu specific auto, cu tiraje reduse, iar informatia referitoare la tot domeniul auto-moto care se gaseste online este fabuloasa si in crestere de la zi la alta.
Revistele auto
Luam aici in discutie revistele auto pentru ca informatiile lor ne intereseaza. Insa este la fel si in orice domeniu: daca in generala vedeam zeci de reviste cu caracter XXX la chiosc, acum singurele nuduri pe care le vad sunt in ziare precum Cancan sau Click. La fel si la cele destinate decoratiunilor interioare, fashion, etc. Iar decaderea aceasta a presei scrise este absolut normala si continua de la o vreme incoace. Va veni ziua in care nu vor mai exista reviste deloc, ci doar aparitii periodice de branding scrise, precum calendare, cataloage, etc.
De ce au murit revistele auto din Romania?
In primul rand, pentru ca erau prea multe pentru o piata asa de mica. Pe vremea cand erau in voga, reprezentau cea mai ieftina metoda de promovare si reclama a firmelor din domeniu, dealeri auto, etc. Acum nu mai este cazul, internetul este mai ieftin ca orice reclama in revista. Nu in ultimul rand, publicul-tinta al vanzatorilor de masini a devenit mai comod, firmele au simtit asta, nu au mai investit bani in reclama, totul s-a dus in jos. Cine nu a renuntat la revista, a scazut tirajul. Nimeni nu vrea reclama intr-o revista cu 10.000 de exemplare, din care 60% sunt retururi, cand poate avea reclama pe un site care are 50.000 de vizitatori intr-o singura zi.
Care sunt avantajele revistelor auto?
In prezent, nu mai exista avantaje. Ca pret sunt mai scumpe, ca reclama mult mai scumpe, ca accesibilitate in ziua de azi sunt chiar mai greu de procurat decat accesul la internet, cantitatea de informatie e mai mica decat poate cuprinde un site, noutatea informatiilor e indoielnica, calitatea pozelor e mai slaba decat se pot vedea online, nu pot reda filme, etc.
Un lucru foarte important este si viteza cu care circula informatiile. Daca, de exemplu, Opel are astazi o lansare de model, pe online stirea apare 5 minute mai tarziu si lumea este informata. In revista insa o sa apara la numarul urmator, peste o luna sau mai tarziu.
Este un element de branding! Cam asa o sa zica lumea despre revistele ramase astazi pe piata. Corect, insa din punct de vedere al eficientei si al impactului, sunt egale cu zero. Nu stiu ce brand sau companie din tot universul auto mai are buget destinat presei scrise. Nu stiu de ce ar vrea un dealer auto reclama intr-o revista cu tiraj infim si cu o audienta nesemnificativa.
Multe firme mari sunt inca convinse ca un client final care cauta o masina, isi va face "temele" rasfoind o revista. Cumpara cineva reviste auto ca sa se informeze mai mult decat o face online? Nu. Asa au aparut si cadourile oferite de reviste: cumperi revista si in tipla primesti cadou un CD, un breloc, o maciulie de schimbator sau un voucher de reduceri. Insa omul ia brelocul si revista o arunca. Asta este nivelul presei scrise auto din ziua de azi. Nu o spunem noi, o spune realitatea.
Asadar, in prezent, revistele auto nu au absolut niciun avantaj fata de mediul online. Iar moartea lor este sigura si aproape. Raman colectionarii care vor sa-si completeze seria, interesati doar de aspectul colectiei, nicidecum de continut. Atunci, cine mai cumpara revistele auto si cum de mai exista ele la chioscuri?
Revistele se imputineaza pe zi ce trece. Si-au creat site-uri ce poarta numele revistei si vand pachete de publicitate ca sa sustina varianta scrisa. Insa tirajele sunt extrem de mici astazi: 3000 - 5000 de exemplare, dintre care jumatate va deveni retur. Insa doar atatea exemplare isi pot permite din banii de reclama primiti. Si nu va trece mult timp inainte sa ramana doar variantele online.
Avantajele presei online?
In primul rand, rezistenta in timp, care pana nu demult era singurul avantaj al revistelor. Ca aveai informatia si o puteai accesa oricand, pe WC, in masina, in tren sau la cafenea, rasfoind revista. Acum ai smartphone, tableta, laptop si accesezi informatiile online oricand, la orice ora. Nu mai zicem de fluxul de informatii, atat sub forma de text, poze, video, dar si comunitati care te ajuta sa-ti formezi o parere, comentarii, retele de socializare, etc.
Este oare un simplu forum mai eficient in alegerea unei masini decat o intreaga colectie de reviste scrise? Da. Vrei sa cumperi sa zicem un BMW la mana a doua din 2005, diesel, cu 4 usi. Gasesti pe forumuri comparatii cu alte masini din aceeasi clasa, mii de pareri ale proprietarilor de astfel de model, sfaturi si asteptari de la masina, poze, etc. Este atat de simplu in ziua de azi, inca revistele auto au ajuns sa existe din pura ambitie. Nu au avantaje, nu le cumpara nimeni.
Partea buna este ca mai toate companiile mari si-au divizat bugetele de reclama anuale in trei parti, nu in 5 cum era inainte: Online, TV si reclama stradala. A disparut bugetul de radio care s-a transformat in bartere, iar de presa scrisa nu mai vrea nimeni sa auda. Motivele sunt mai sus si sunt tot mai bine intelese de toata lumea.
Si ca sa fim si mai convinsi, ajuta-ne si tu cu propria experienta si spune-ti parerea despre aceasta comparatie.
- Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei
- Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 € Kia carens euro 5b 2015 7950 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 €
- Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Bmw 520 diesel 2009 8200 €
- Skoda yeti 2.0 tdi 2010 6890 € Vw touran diesel 2011 5790 € Set 4 anvelope vara 17 inch michelin primacy hp 225/50 r17 750 Lei
- Ford s-max 2.0 2011 6200 € Vw golf 2.0 tdi 2017 10500 € Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei
- Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 €
- Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 €
- Kia sportage 1.6 crdi active smartdrive 2012 498 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 €
- Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Vw golf 7 facelift 1.4 tsi 150 cp (distributie curea) rulaj... 12500 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 €
- Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Mercedes a 160 a160cdi 2010 2900 €
- Nissan qashqai 1,2 benzina turbo 2017 11750 € Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Audi q5 quatro 2017 23800 €
- Vw passat gmo 2017 11900 € Nissan leaf tekna special 2019 21150 € Bmw 118 n47 2008 4500 €